Η είδηση της απαγωγής του «πατριάρχη» της ελληνικής ναυτιλίας, Περικλή Παναγόπουλου, έχει προκαλέσει σοκ στους επιχειρηματικούς κύκλους, καθώς έρχεται σε μία στιγμή έντονης κοινωνικής ανασφάλειας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Αστυνομία, μετά τον πρώτο αιφνιδιασμό, προσπαθεί να «αποκρυπτογραφήσει» τη συμπεριφορά των απαγωγέων, ώστε να γίνουν κατανοητά τα κίνητρα της απαγωγής και ο εντοπισμός τους.

Τα σενάρια που ερευνούν τα επιτελεία της ΓΑ.Δ.Α. είναι κυρίως τρία:

Σενάριο 1ο: Οι άγνωστοι δράστες να απήγαγαν τον εφοπλιστή για να ζητήσουν λύτρα. Πρόκειται για το συνηθέστερο κίνητρο στις απαγωγές ανθρώπων με μεγάλη οικονομική επιφάνεια. Και ο Περικλής Παναγόπουλος ήταν ένας επιχειρηματίας με εκτεταμένο κύκλο εργασιών και προπάντων με ευχέρεια ρευστότητας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το σενάριο αυτό ενισχύει και το γεγονός ότι ο εφοπλιστής, πριν από περίπου ένα χρόνο, είχε εκχωρήσει περιουσιακά στοιχεία του, έναντι μεγάλου χρηματικού ποσού.

Άλλωστε αργά το βράδυ της Δευτέρας έγινε γνωστό ότι οι απαγωγείς επικοινώνησαν με την οικογένεια Παναγοπούλου και ζήτησαν ως λύτρα το ποσό των 40 εκ ευρώ.

Πρόβλημα, ωστόσο, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει η κατάσταση της υγείας του απαχθέντος, αφού, όπως αναφέρουν πληροφορίες, πρέπει σε μία εβδομάδα να επισκεφθεί τους θεράποντες ιατρούς του. Άρα, η οικογένεια θα έχει λίγο χρόνο στη διάθεσή της, για να συγκεντρώσει το ποσό των λύτρων που πιθανότατα θα είναι μεγάλο, ίσως και πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα, λαμβανομένης υπόψη της οικονομικής επιφάνειας του θύματος.

Το τελευταίο απτό παράδειγμα της λογικής των δραστών «απαγωγή έναντι λύτρων», ήταν η υπόθεση του προέδρου του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων, Γιώργου Μυλωνά, στη Θεσσαλονίκη, στις αρχές του καλοκαιριού.

Οι δράστες που απήγαγαν το μεγαλοβιομήχανο ήταν τελικά γνωστά πρόσωπα του κοινού ποινικού κώδικα, με επικεφαλής το Βασίλη Παλαιοκώστα και τα λύτρα ανέρχονταν στο σεβαστό ποσό των 11, 5 εκατομμυρίων ευρώ.

Σενάριο 2ο: Η απαγωγή έγινε από τρομοκράτες. Το σενάριο αυτό ενισχύεται από την πληροφορία, ότι το ένα από τα όπλα που χρησιμοποιήθηκε κατά την επιχείρηση των δραστών ήταν Καλάσνικοφ.

Όπως φαίνεται, για πρώτη φορά γίνεται χρήση τέτοιου όπλου σε απαγωγή στον ελληνικό χώρο. Οι συνειρμοί για την Αστυνομία ήταν αυτόματοι, καθώς Καλάσνικοφ ήταν το ένα από τα όπλα που έβαλαν εναντίον του αστυνομικού Διαμαντή Μαντζούνη, κατά την επίθεση εναντίον της κλούβας των ΜΑΤ στα Εξάρχεια.  

Το σενάριο αυτό ενισχύεται από την εφοπλιστική ιδιότητα του απαχθέντος και τη μεγάλη οικονομική του εμβέλεια, στοιχεία που σε συνδυασμό με την κοινωνική κρίση, τη φτώχεια και τα οξυμένα προβλήματα των εργαζομένων, θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως «ιδανικά» χαρακτηριστικά από μία τρομοκρατική ομάδα που θα ήθελε να προπαγανδίσει ενόπλως, τα πολιτικά «πιστεύω» της.

Στην περίπτωση αυτή, όπως έχει δείξει και η διεθνής πρακτική, δεν πρέπει να αποκλείονται τα λύτρα, καθώς και άλλες απαιτήσεις, όπως π.χ. αποφυλάκιση τρομοκρατών.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα έχει προϊστορία μακάβριων πληγμάτων από την τρομοκρατία. Η 17 Νοέμβρη είχε στρέψει το 45αρι της εναντίον του εφοπλιστή Κωστή Περατικού.

Το Μάιο του 1997, στη συμβολή των οδών Φίλωνος και Φιλελλήνων, κοντά στο λιμάνι του Πειραιά, τρεις ένοπλοι της 17Ν περικύκλωσαν και πυροβόλησαν από κοντινή απόσταση τον εφοπλιστή που περπατούσε για να πάει στο αυτοκίνητό του.

Αν αυτό το σενάριο αποδειχθεί αληθινό, θα πρόκειται για νέα μορφή τρομοκρατίας για τα ελληνικά δεδομένα, όπου οι δράστες δεν εκτελούν τα θύματα, αλλά τα απαγάγουν -πρακτική Ερυθρών Ταξιαρχιών και της γερμανικής RAF στα τέλη της δεκαετίας του 70’και στις αρχές του 80’- οξύνοντας επικοινωνιακές και πολιτικές διαμάχες στο εσωτερικό του κατεστημένου.

Σενάριο 3ο: Απαγωγή λόγω οικονομικών διαφορών. Ίσως είναι το πλέον ακραίο σενάριο για την απαγωγή του 74χρονου εφοπλιστή.

Η παγκόσμια οικονομική κρίση, οι μεγάλες απώλειες του εφοπλιστικού κόσμου, λόγω της ύφεσης του διεθνούς εμπορίου, η οποία προκάλεσε κρίση και στις θαλάσσιες μεταφορές, οι απώλειες δισεκατομμυρίων ευρώ στα διεθνή χρηματιστήρια, οι εξαγορές εταιριών-κολοσσών και η ανασφάλεια στις επενδυτικές δραστηριότητες, δημιουργούν ανοιχτά μέτωπα και επιχειρηματικές συγκρούσεις σε όλους τους τομείς της πραγματικής οικονομίας, ακόμη και σε αυτόν της εμπορικής ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας.

Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν πληροφορίες που να προσφέρουν έστω και κάποιες ενδείξεις, που να επιβεβαιώνουν αυτό το σενάριο.

Ένα σενάριο που δεν πρέπει να αποκλειστεί, είναι οι απαγωγείς να έδρασαν υποκινούμενοι από ηθικούς αυτουργούς που είχαν αντιζηλία, προσωπικές και άλλες διαφορές με το θύμα. Σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, η Αστυνομία πάντα εξετάζει το οικείο περιβάλλον του θύματος, τις προσωπικές σχέσεις μελών της οικογενείας κ.ά.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, το θύμα είναι πιθανό να μην επιζήσει της απαγωγής, ενώ η απαίτηση για λύτρα μπορεί να έχει προσχηματικό χαρακτήρα, ώστε να αποκρυβούν τα πραγματικά κίνητρα. Σημειώνεται ότι από την ελληνική πραγματικότητα δε λείπουν τέτοιες περιπτώσεις.

Πάντως, οι έως τώρα πληροφορίες για τον τρόπο δράσης των απαγωγέων (εντοπίστηκε καμένο το αυτοκίνητου του εφοπλιστή, έδρασαν νωρίς το πρωί, σε περιοχή κοντινή με προηγούμενες περιπτώσεις απαγωγών) επαναφέρει στο προσκήνιο την πρόσφατη απαγωγή του 51χρονου καρδιολόγου, Επαμεινώνδα Γερασιμόπουλου.

Ότι υπάρχει η πιθανότητα οι απαγωγείς του εφοπλιστή να είναι οι ίδιοι που απήγαγαν τον καρδιολόγο Επαμεινώνδα Γερασιμόπουλο εκτιμά, με δήλωσή του στη zougla.gr, και o ντετέκτιβ Γιώργος Τσούκαλης.

Το χρονικό της απαγωγής

Ο ιδρυτής της «Super Fast Ferries» εκινείτο με το αυτοκίνητό του προς τα γραφεία του στον Πειραιά, όταν στις 8:40 στην οδό Ακτής, στο Καβούρι, τουλάχιστον τρεις ένοπλοι δράστες, που φορούσαν κουκούλες, του έκλεισαν το δρόμο.

Αφού έσπασαν τα τζάμια του αυτοκινήτου, απήγαγαν τον εφοπλιστή και τον οδηγό του, Γιώργο Σαρδέλη, τον οποίο άφησαν δεμένο σε δένδρο, στην περιοχή του Κορωπίου, αφού πρώτα του είχαν φορέσει κουκούλα και χειροπέδες.

Η διαδρομή των απαγωγέων

Α. Το σημείο όπου έγινε η απαγωγή

Β. Το σημείο που βρέθηκαν καμένα τα αυτοκίνητα

C. To σημείο που αφέθηκε ελεύθερος ο οδηγός

Την απαγωγή είδε ένας εργάτης που δούλευε σε παρακείμενη οικοδομή. Σύμφωνα με τα όσα κατέθεσε, είδε τους τρεις άνδρες να επιβιβάζουν τον εφοπλιστή σε σκούρο φορτηγάκι και να διαφεύγουν. Μάλιστα, έγινε αντιληπτός από τους απαγωγείς, ένας εκ των οποίων σήκωσε το όπλο και τον σημάδεψε. Τότε, ο αυτόπτης μάρτυρας έσκυψε για να καλυφθεί και το φορτηγάκι εξαφανίστηκε.    

Αμέσως, ειδοποίησε την Αστυνομία και ξεκίνησαν οι έρευνες.

Από την ώρα εκείνη, έχει ξεκινήσει γιγαντιαία επιχείρηση της Αστυνομίας για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των απαγωγέων. Στον τόπο του συμβάντος βρίσκονται αξιωματικοί της Ασφάλειας Αττικής, που διενεργούν ανακρίσεις και έρευνες, ενώ στο σπίτι του εφοπλιστή στο Καβούρι βρίσκονται ειδικοί διαπραγματευτές της Αστυνομίας και ψυχολόγοι, για να στηρίζουν την οικογένειά του.

Τι κατέθεσε στην Αστυνομία ο οδηγός

«Μη φοβάστε, δε θα πάθετε τίποτα, μόνο χρήματα θέλουμε», ήταν τα μόνο λόγια που είπαν οι απαγωγείς, σύμφωνα με όσα κατέθεσε ο οδηγός στους αστυνομικούς της Ασφάλειας Κορωπίου.

Όσον αφορά στα όπλα, τα οποία χρησιμοποίησαν οι απαγωγείς από την περιγραφή του οδηγού, οι αστυνομικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για καλάσνικοφ.  

Στην κατάθεσή του σε ανώτατους αξιωματικούς της Γ.Α.Δ.Α., ο οδηγός προσέθεσε ότι οι απαγωγείς τους φόρεσαν κουκούλες και στη συνέχεια ξεκίνησαν προς άγνωστη κατεύθυνση. Ύστερα από 40 λεπτά, το αυτοκίνητο σταμάτησε, οι δράστες κατέβασαν τον οδηγό και τον έδεσαν σε ένα δέντρο. Για καλή του τύχη, το δέντρο ήταν μικρό, με αποτέλεσμα να καταφέρει να το λυγίσει και να απελευθερωθεί. Έτσι, βγήκε στο δρόμο και ζήτησε βοήθεια.

Στους αξιωματικούς της Γ.Α.Δ.Α. αναμένεται να καταθέσει και η σύζυγος του απαχθέντα, κ. Κατερίνα Παναγοπούλου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εφοπλιστής δεν είχε μόνιμη προσωπική ασφάλεια, γεγονός που διευκόλυνε τους απαγωγείς.

 

Τι πιστεύει η Αστυνομία

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Αστυνομίας, οι δράστες ήταν επαγγελματίες και το σχέδιο που κατέστρωσαν ήταν καλά οργανωμένο. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι το ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποίησαν και έκαψαν δεν είχε πινακίδες, ενώ το δεύτερο είχε πλαστές. Είναι επίσης σαφές ότι παρακολουθούσαν πολλές ημέρες το θύμα και γνώριζαν ότι δεν είχε προσωπική ασφάλεια.

Θεωρούν απίθανο να βρεθούν ίχνη τους στο αυτοκίνητο του εφοπλιστή, καθώς φορούσαν γάντια, ενώ απέφυγαν να ανοίξουν τις πόρτες και ζήτησαν από τον Περικλή Παναγόπουλο και τον οδηγό του να βγουν έξω. Έσπασαν το τζάμι, επειδή φοβήθηκαν ότι ο οδηγός μπορεί να είχε όπλο.

Από τη σύντομη συνομιλία που είχαν με τον οδηγό, άφησαν να εννοηθεί ότι το ποσό που θα ζητήσουν ως λύτρα θα είναι αστρονομικό. Μάλιστα, μίλησαν σε καλά ελληνικά, αν και οι αξιωματικοί που διεξάγουν τις έρευνες πιστεύουν ότι μπορεί να είναι αλλοδαποί, οι οποίοι επίτηδες μίλησαν ελληνικά, για να αποπροσανατολίσουν τις έρευνες.     

Η Αστυνομία εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα, χωρίς να αποκλείει τίποτα. Ήδη εξετάζει όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές κάμερες στο Καβούρι και τη λεωφόρο Βάρης – Κορωπίου, μήπως και έχουν καταγράψει τις κινήσεις των απαγωγέων.  

Ποιος είναι ο Περικλής Παναγόπουλος

Ο 74χρονος εφοπλιστής, Περικλής Παναγόπουλος, θεωρείται και είναι ο πατριάρχης της ελληνικής κρουαζιέρας και γενικότερα της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας.

Από το 1971, όταν και ίδρυσε τη δική του εταιρεία στον τομέα της κρουαζιέρας, τη «Royal Cruise Line», με ένα νεότευκτο πλοίο, το «Golden Odyssey» βρίσκεται στο προσκήνιο της ελληνικής ναυσιπλοΐας.

Είναι γεγονός αποδεκτό στους κύκλους των εφοπλιστών και των παραγόντων της ναυτιλιακής αγοράς ότι με πρωτοποριακές κινήσεις για τα ελληνικά δεδομένα έφερε νέα «ήθη και έθιμα» σ’ έναν από τους πλέον νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Ο Περικλής Παναγόπουλος επί 18 χρόνια με την εταιρεία του, πραγματοποιούσε  κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, τον Ατλαντικό, τον Ειρηνικό και τη Σκανδιναβία.

Όμως, ο έντονος διεθνής ανταγωνισμός και η ανεπάρκεια ασφαλιστικών δικλείδων προστασίας του ελληνικού τομέα της κρουαζιέρας προκάλεσαν πολλαπλά προβλήματα ανασφάλειας, αναγκάζοντας τον εφοπλιστή να στρέψει το επιχειρηματικό του ενδιαφέρον στην εσωτερική αγορά.

Το 1989 αλλάζει ναυτική ρώτα, καθώς πουλά την εταιρεία του και στρέφεται στην επιβατηγό ναυτιλία. Από το 1992, που ιδρύεται η εταιρεία «Επιχειρήσεις Αττικής», έως και προσφάτως, ο Περικλής Παναγόπουλος, κάνοντας τις σωστές επιχειρηματικές κινήσεις, καταφέρνει να γίνει ο «ισχυρός άνδρας» της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Σταθμός, η αγορά τον Αύγουστο του 1999 του 38,8% της εταιρείας «Γραμμές Στρίντζη», ποσοστό που αργότερα φθάνει το 48,8% και αλλαγή του εμπορικού σήματος και ονόματος της εταιρείας σε «Blue Star Ferries».

Τον Ιούνιο του 2004, οι «Επιχειρήσεις Αττικής» ύστερα από έγκριση της γενικής συνέλευσης μετονομάζονται σε «Attica Group».

Το Ιανουάριο του 2005, η «Attica Group» αποκτά ποσοστό 12,33% στην «Hellas Flying Dolphins» και το Φεβρουάριο του 2005 αποκτά ποσοστό συμμετοχής 10,23% στις «Μινωικές Γραμμές», ποσοστό που αργότερα φτάνει το 11,61%.

Το Φεβρουάριο του 2006 προβαίνει στην πώληση του ποσοστού 12,33% στην «Hellenic Seaways», που είχε αποκτήσει ένα χρόνο νωρίτερα. Το Φεβρουάριο του 2007 αυξάνει τη συμμετοχή του στις «Μινωικές Γραμμές» σε 22,25% και τον Ιούνιο το πουλάει στον εφοπλιστή Πάνο Λασκαρίδη.

Στις 13 Φεβρουαρίου του 2008, πουλάει την «Attica Group» στην εταιρεία «MIG» του Ανδρέα Βγενόπουλου.  

Η οικογενειακή του κατάσταση

Ο Περικλής Παναγόπουλος έχει δύο παιδιά, τον Αλέξανδρο και την Ειρήνη, από τον πρώτο του γάμο. Και τα δύο του παιδιά είναι παντρεμένα και ο γιος του μένει ακριβώς δίπλα από το σπίτι του πατέρα του, στο Καβούρι. Η δεύτερη σύζυγός του είναι η Κατερίνα Παναγοπούλου, είναι πρόεδρος του Αθλητικού Σωματείου Γυναικών «Καλλιπάτειρα» και πρέσβειρα της Ελλάδος στο Συμβούλιο της Ευρώπης για θέματα Αθλητισμού και Ευ Αγωνίζεσθαι.

Είχαν επιστρέψει την προηγούμενη εβδομάδα από τις διακοπές της Πρωτοχρονιάς και αυτή την εβδομάδα η Κατερίνα Παναγοπούλου θα συμμετείχε στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της «Καλλιπάτειρας», όπως αναφέρει στη zougla.gr η κ. Αναστασία Μπακούλα, συνεργάτης της «Καλλιπάτειρας».

«Ήσυχη οικογένεια»

Η κόρη του Περικλή Παναγόπουλου, Ειρήνη, έχει εκλεγεί δημοτική σύμβουλος στο δήμο Βουλιαγμένης με το συνδυασμό του δημάρχου Γρηγόρη Κασιδόκωστα.

Μιλώντας στη zougla.gr, ο δήμαρχος Βουλιαγμένης μόνο καλά λόγια έχει να πει για την οικογένεια Παναγόπουλου.

Αγαπητός στο χώρο του ο Παναγόπουλος

Με τα καλύτερα λόγια μίλησε στη zougla.gr o εφοπλιστής Γεράσιμος Αγούδημος.

Το BBC για την πρακτική των απαγωγών στην Ελλάδα 

Σίγουρα πάντως είναι είδηση που προκαλεί το σχολιασμό από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, με το βρετανικό BBC να γράφει ότι το οργανωμένο έγκλημα στην Ελλάδα περνά σε μια νέα φάση, καθώς γιγαντώνεται η αποκαλούμενη από το βρετανικό δίκτυο τακτική των απαγωγών.

Το BBC, που αναφέρει χαρακτηριστικά ότι απήχθη ένας εφοπλιστής με σοβαρά προβλήματα υγείας, κάνει αναφορά και στην πρόσφατη περιπέτεια του βιομηχάνου Γιώργου Μυλωνά, ο οποίος είχε απαχθεί και για την απελευθέρωσή του είχε καταβληθεί το ποσό, σύμφωνα πάντα με το BBC, των 12 εκατομμυρίων ευρώ.      

(Πρώτη καταχώρηση: 12 Ιανουαρίου 2009, 10:32)

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης