Με τιμές αρχηγού κράτους έγινε η υποδοχή του αεροσκάφους που μετέφερε την ελληνική αποστολή με το Άγιο Φως από το Τελ Αβίβ στην Αθήνα, στις 20.30 στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο βουλευτής Γιάννης Αμανατίδης, ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Πολιτείας, γενικός γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας της Βουλής, ο εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, μητροπολίτης Γλυφάδας Παύλος και ο έξαρχος του Παναγίου Τάφου στην Ελλάδα, αρχιμανδρίτης Δαμιανός, μετείχαν της ελληνικής αποστολής.

Εκατοντάδες πιστών το υποδέχθηκαν θερμά, παρουσία του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Πάνου Καμμένου, εκπροσώπων της Εκκλησίας της Ελλάδος και του ΓΕΕΘΑ.

​Με αρχικό προορισμό το Μετόχι του Παναγίου Τάφου, το Άγιο Φως θα ταξιδέψει εν συνεχεία σε 16 πόλεις της ελληνικής επικράτειας, με πτήσεις -πέντε προγραμματισμένες και τρεις έκτακτες- της Aegean και της Olympic AirΜε αρχικό προορισμό το Μετόχι του Παναγίου Τάφου, το Άγιο Φως θα ταξιδέψει εν συνεχεία σε 16 πόλεις της ελληνικής επικράτειας, με πτήσεις -πέντε προγραμματισμένες και τρεις έκτακτες- της Aegean και της Olympic Air. Τα αεροσκάφη θα επιχειρήσουν προς τρεις διαφορετικούς γεωγραφικούς τομείς, ένα προς Αιγαίο, ένα προς Ιόνιο και ένα προς Κεντρική και Ανατολική Ελλάδα. Ειδικότερα, θα πραγματοποιηθούν πτήσεις αποκλειστικά και μόνο για τη μεταφορά του Αγίου Φωτός προς: Ιωάννινα, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Μύκονο, Σάμο, Κω, Μυτιλήνη, Λάρισα, Αλεξανδρούπολη και Λήμνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η επιλογή των πιο πάνω προορισμών -στους οποίους αναμένεται να έχει καταφτάσει το αργότερο μέχρι τις 23:30- έγινε σύμφωνα με την πληθυσμιακή κάλυψη.

Ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Πολιτείας για την παραλαβή του Αγίου Φωτός, βουλευτής Γιάννης Αμανατίδης, άμα τη αφίξει του Αγίου Φωτός, στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», δήλωσε: «Είχα την τιμή, εκπροσωπώντας την Ελληνική Πολιτεία, να παραλάβω από τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλο Γ΄ και να μεταφέρω στην Πατρίδα μας το Άγιο Φως. Το Φως της ελπίδας προς κάθε άνθρωπο που σήμερα δοκιμάζεται και ταλαιπωρείται. Το Φως της ειρήνης και της αγάπης σε έναν κόσμο με πολλές ανοιχτές εστίες πολέμου. Το Φως της υπομονής, της ανεκτικότητας αλλά και της αλληλεγγύης προς κάθε άνθρωπο, διαφορετικό και πληγωμένο. Το Φως του χαρμόσυνου μηνύματος της ζωής και της Ανάστασης, που τόσο έχει ανάγκη και προσδοκία ο λαός. Καλή Ανάσταση και Λαμπρή! Χρόνια πολλά σε όλους!».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, μεταξύ άλλων τόνισε ότι «αυτή τη χρονιά το Φως της Ανάστασης είναι το φως της ελπίδας και όπως το φως του Ελληνισμού νίκησε το σκοτάδι, θα νικήσει και πάλι και θα φέρει την ελπίδα και την αισιοδοξία».

Η ιερουργία στα Ιεροσόλυμα

Σε κλίμα κατάνυξης τελέστηκε στις 12 μ. στον Ιερό Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα η ιερουργία της Αφής του Αγίου Φωτός. Ο Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης Ιεροσολύμων, Θεόφιλος Γ’, συνοδεία αρχιερέων, ιερέων και διακόνων, μετέδωσε το Άγιο Φως στους χιλιάδες προσκυνητές που παρίσταντο για το «Δεύτε λάβετε Φως».

Μετά τη λήξη της τελετής, ο Πατριάρχης παρέδωσε το Άγιο Φως στον εκπρόσωπο της Ελληνικής Πολιτείας, βουλευτή Γιάννη Αμανατίδη, γ.γ. της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας της Βουλής, για να ταξιδέψει με ειδική πτήση στην Ελλάδα, όπου θα το υποδεχθούν με τιμές αρχηγού κράτους.

Της αποστολής παραλαβής του Αγίου Φωτός μετείχαν επιπλέον ο εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, μητροπολίτης Γλυφάδας Παύλος και ο έξαρχος του Παναγίου Τάφου στην Ελλάδα, αρχιμανδρίτης Δαμιανός.

Το αναστάσιμο μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου

«Χωρίς Αναστημένο Χριστό δέν έχει σημασία αν ο Άδης είναι ύπαρκτός ή ανύπαρκτος. Χωρίς αναστημένο Χριστό ο κόσμος παραμένει ένας σφαλιστός τάφος», τονίζει στο αναστάσιμο μήνυμά του ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος.

«Ο Άδης στή συμβολική γλώσσα της λατρείας μας είναι τό κράτος του θανάτου, τό μεταθανάτιο δεσμωτήριο των ψυχών . Ο σύγχρονος άνθρωπος δέν πιστεύει στόν Άδη. Αφού αποπνευμάτωσε τήν φυσική καί πολιτική ιστορία του, τήν τέχνη, τήν μόρφωση, τήν ίδια του τή ζωή, έχει πλέον αποπνευματώσει καί τόν θάνατο. Ο σύγχρονος άνθρωπος δέν έχει “σκοτώσει” μόνον τόν Θεό, απονέκρωσε καί τόν θάνατο», επισημαίνει.

Τέλος, μας παροτρύνει «νά χαιρόμαστε γιά τό υπαρκτό του συντετριμμένου Άδη. Νά χαιρόμαστε γιά τίς σταυρώσεις μας, τά βάσανα καί τίς οδύνες μας. Γιατί όλα αυτά, όποτε καί αν συνέβησαν, όποτε συμβαίνουν καί όποτε καί αν συμβούν, θά ανήκουν στό χθές».

Αναλυτικά, το αναστάσιμο μήνυμα του Αρχιεπισκόπου:

«Αγαπητά μου παιδιά,
Χριστός “εγήγερται” καί ο Άδης “ηχμαλώτισται”. Χριστός “εγήγερται” καί ο Άδης “επικράνθη”. Χριστός “εγήγερται” καί ο Άδης “συνετρίβη”.

Ο Άδης στή συμβολική γλώσσα της λατρείας μας είναι τό κράτος του θανάτου, τό μεταθανάτιο δεσμωτήριο των ψυχών. Ο σύγχρονος άνθρωπος δέν πιστεύει στόν Άδη. Αφού αποπνευμάτωσε τήν φυσική καί πολιτική ιστορία του, τήν τέχνη, τήν μόρφωση, τήν ίδια του τή ζωή, έχει πλέον αποπνευματώσει καί τόν θάνατο. Ο σύγχρονος άνθρωπος δέν έχει “σκοτώσει” μόνον τόν Θεό, απονέκρωσε καί τόν θάνατο.

Κάποτε οι κοινωνίες συμπεριφέρονταν σέ ακολουθία μέ τήν πίστη στήν αθανασία της ψυχής. Οι άνθρωποι είχαν τήν απόλυτη βεβαιότητα ότι η ψυχή τους δέν θά χαθεί, θά ζει, ἔστω καί σέ έναν στενάζοντα καί οδυρόμενο Άδη. Μά τώρα, ο σύγχρονος άνθρωπος θεωρεί ότι μέ τόν θάνατο τελειώνουν ὅλα. Καί σῶμα καί ψυχή. Ὅλο καί περισσότεροι παύουν νά φέρονται προσχηματικά καί ὑποκριτικά καί προσχωροῦν ἀνοικτά στήν νοοτροπία τοῦ “φάγωμεν, πίωμεν, αὔριο γάρ ἀποθνήσκομεν”. Αὐτή τή γνωστή ρήση ἀντιμετωπίζει αὐστηρά τό χωρίο τῆς Ἀποκαλύψεως “οἶδά σου τά ἔργα, ὅτι ὄνομα ἔχεις ὅτι ζῇς, καί νεκρός εἶ” (Ἀποκ. 3, 1).

Γέμισε ὁ κόσμος νεκρούς ἀνθρώπους πού ζοῦν περιμένοντας νά πεθάνουν. Ἀνθρώπους ὑποκρινόμενους τούς εὐτυχεῖς μέσα ἀπό τήν ἐπιφανειακή καί ἐπίπλαστη εὐθυμία, ἤ κάποιους πιό εἰλικρινεῖς, ὡς πρός τήν ἀπελπισία τους, καί γι’ αὐτό βαθειά μελαγχολικούς. Ἀνθρώπους συμβιβασμένους μέ τή θνητότητα τῆς ὕπαρξής τους. Ἐκεῖνος πού συμβιβάζεται μέ τήν ἐπικείμενη ἀνυπαρξία του, εἴτε χάνει τό ἐνδιαφέρον του γιά τή χαρά τῆς ζωῆς, εἴτε ἀνάγει σέ ὕψιστη καί μοναδική ἀξία τήν εὐζωΐα, μή διστάζοντας νά πατήσει ἐπί πτωμάτων γιά νά τήν ἐξασφαλίσει. Στή συνείδησή του ὅλοι εἴμαστε πτώματα. Τά πτώματα δέν νιώθουν. Δέν πονοῦν. Ἄν ἕνα πτῶμα πατήσει ἕνα ἄλλο πτῶμα δέν ὑπάρχει βλάβη, δέν ὑφίσταται καμία μεταβολή στόν ἄδικο καί μάταιο τοῦτο κόσμο.

Χωρίς Ἀναστημένο Χριστό δέν ἔχει σημασία ἄν ὁ Ἅδης εἶναι ὑπαρκτός ἤ ἀνύπαρκτος. Χωρίς Ἀναστημένο Χριστό ὁ κόσμος παραμένει ἕνας σφαλιστός τάφος. Τάφος ὁ σκοτεινός Ἅδης, τάφος καί ἡ ἡλιόλουστη κτίση. Θαμμένες οἱ ψυχές, εἴτε μέσα στήν θνητή σάρκα, εἴτε ἔξω ἀπό αὐτήν. Ἐπειδή “Ἀνέστη ὁ Χριστός” ἡ πέτρα τοῦ τάφου κύλισε. Ἐπειδή “Ἀνέστη ὁ Χριστός” ὁ Ἅδης “ἐπικράνθη, κατηργήθη, ἐνεπαίχθη, ἐνεκρώθη, καθῃρέθη, ἐδεσμεύθη”. Ἐπειδή “Ἀνέστη ὁ Χριστός” νικήθηκε μέ θάνατο τό κράτος τοῦ θανάτου.

Μέσα σέ ἕναν κόσμο ἀδικίας, σκληρότητας, κακότητας καί μισανθρωπίας κάθε συνειδητός χριστιανός παλεύει νά κρατηθεῖ ἀπό τά κράσπεδα τῶν ἱματίων τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ, μέχρι νά ἑνωθεῖ γιά πάντοτε μαζί Του στήν αἰώνια Ζωή. Μέ αὐτόν τόν τρόπο μετέχει στό μυστήριο τῆς Θείας Οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τῆς ἀνθρωπότητας. Ὁ Χριστός δέν ζητᾶ ἀπό τόν καθένα μας νά ἐργαστεῖ μέ ἕναν τρόπο αὐτιστικό καί ἀτομικιστικό γιά τή σωτηρία του. Ἡ σωτηρία τοῦ καθενός περνᾶ μέσα ἀπό τή σωτηρία τῶν ἄλλων. Καί πολλές φορές, ἄν ὄχι ὅλες, ἀπαιτεῖται ἡ δική μας σταύρωση γιά τήν σωτηρία τῶν ἄλλων.
Νά χαιρόμαστε γιά τό ὑπαρκτό τοῦ συντετριμμένου Ἅδη. Νά χαιρόμαστε γιά τίς σταυρώσεις μας, τά βάσανα καί τίς ὀδύνες μας.

Γιατί ὅλα αὐτά, ὅποτε καί ἄν συνέβησαν, ὅποτε συμβαίνουν καί ὅποτε καί ἄν συμβοῦν, θά ἀνήκουν στό χθές. Μετά τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας ζοῦμε ἤδη στό αἰώνιο σήμερα, μετέχουμε στόν θρίαμβο τοῦ πνεύματός Του, γευόμαστε τή δόξα τοῦ τεθεωμένου σώματός Του. Ὁ καθένας μπορεῖ νά ἀπευθυνθεῖ στόν Κύριό του καί Θεό του, τόν Ἰησοῦ Χριστό, μέ τά λόγια τοῦ ψαλμωδοῦ: “Χθές συνεθαπτόμην σοι Χριστέ”, σήμερα “συνεγείρομαι ἀναστάντι σοι”. “Συνεσταυρούμην σοι χθές”. Σήμερα “συνδόξασόν με Σωτήρ, ἐν τῇ βασιλείᾳ σου”.

Ἀγαπητά μου παιδιά,

Χαίρετε καί ἀγαλλιᾶσθε ὅτι κραταιός ὁ Ἀναστάς Κύριος καί σήμερα καί πάντοτε καί εἰς τούς αἰῶνες».

Το αναστάσιμο μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου

«Τά προβλήματα ἐπιλύονται ἀληθῶς διά τῆς ἀναγνωρίσεως καί τῆς τιμῆς τῆς ἀξίας τοῦ προσώπου καί διά τοῦ σεβασμοῦ τῶν δικαιωμάτων του. Καί ἀντιστρόφως, τά παντός εἴδους προβλήματα δημιουργοῦνται καί ὀξύνονται ἐκ τῆς περιφρονήσεως τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου καί τῆς καταπατήσεως τῶν δικαίων αὐτοῦ, ἰδιαιτέρως τοῦ ἀδυνάτου, ὁ ὁποῖος πρέπει νά δύναται νά αἰσθάνεται ἀσφαλής καί ὁ ἰσχυρός νά εἶναι δίκαιος διά νά ὑπάρξῃ εἰρήνη», τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στο αναστάσιμο μήνυμά του.

Αλλά, επεσήμανε, «ὁ Χριστός ἀνέστη ἐκ τῶν νεκρῶν καί ἀπέδειξε καί μέ αὐτόν τόν τρόπον τήν ἀδυναμίαν τοῦ θανάτου νά ἐπικρατήσῃ καί νά ἐπιφέρῃ σταθεράν μεταβολήν εἰς τόν κόσμον. Αἱ δημιουργούμεναι διά τοῦ θανάτου καταστάσεις εἶναι ἀναστρέψιμοι, διότι, παρά τά φαινόμενα, εἶναι προσωριναί, δέν ἔχουν ρίζαν καί ἰκμάδα, ἐνῷ ἀοράτως παρών εἶναι ὁ πάντοτε νικήσας τόν θάνατον Χριστός».

«Εἴθε τό φῶς τῆς Ἀναστάσεως νά φωτίζῃ τάς καρδίας ὅλων διά νά χαίρωνται ὁμοῦ μετά τῶν συνανθρώπων των ἐν ἀγάπῃ, εἰρήνῃ καί ὁμονοίᾳ ἐν τῷ Υἱῷ καί Λόγῳ τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος εἶναι τό Φῶς τοῦ κόσμου, ἡ Ἀλήθεια καί ἡ Ζωή», ευχήθηκε η Αυτού Θειοτάτη Παναγιότης.

Αναλυτικά, το αναστάσιμο μήνυμά του έχει ως εξής:

Ἀδελφοί συλλειτουργοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Χριστός Ἀνέστη!

Ὅλοι οἱ Ὀρθόδοξοι πιστοί ἑορτάζομεν καί ἐφέτος χαρμοσύνως τήν Ἀνάστασιν

τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ψάλλομεν: «Θανάτου ἑορτάζομεν νέκρωσιν, Ἅδου τήν καθαίρεσιν, ἄλλης βιοτῆς τῆς αἰωνίου ἀπαρχήν∙ καί σκιρτῶντες ὑμνοῦμεν τόν Αἴτιον» (τροπάριον τοῦ Κανόνος τῆς Ἀναστάσεως).

Καί ἐνῷ ἡμεῖς χαρμοσύνως ἑορτάζομεν τήν Ἀνάστασιν τοῦ Κυρίου, ὡς πραγματικότητα ζωῆς καί ἐλπίδος, πέριξ ἡμῶν, ἐν τῷ κόσμῳ ἀκούομεν τάς κραυγάς καί τάς ἀπειλάς τοῦ θανάτου, τάς ὁποίας ἐκτοξεύουν ἐκ πολλῶν σημείων τῆς γῆς ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι πιστεύουν ὅτι δύνανται νά λύσουν τάς διαφοράς τῶν ἀνθρώπων διά τῆς θανατώσεως τῶν ἀντιπάλων, γεγονός τό ὁποῖον καί ἀποτελεῖ τήν μεγαλυτέραν ἀπόδειξιν τῆς ἀδυναμίας των. Διότι, διά τῆς προκλήσεως τοῦ θανάτου τοῦ συνανθρώπου, διά τῆς ἐκδικητικότητος κατά τοῦ ἑτέρου, τοῦ διαφορετικοῦ, δέν βελτιώνεται ὁ κόσμος, οὔτε ἐπιλύονται τά προβλήματα τῶν ἀνθρώπων. Εἶναι, ἄλλωστε, ὑπό πάντων παραδεκτόν καί ἀναγνωριζόμενον, ἰδιαιτέρως δέ ὑπό τῶν σκεπτομένων ἀνθρώπων πάσης ἐποχῆς, ὅτι τό κακόν νικᾶται διά τοῦ ἀγαθοῦ καί οὐδέποτε διά τοῦ κακοῦ.

Τά προβλήματα ἐπιλύονται ἀληθῶς διά τῆς ἀναγνωρίσεως καί τῆς τιμῆς τῆς ἀξίας τοῦ προσώπου καί διά τοῦ σεβασμοῦ τῶν δικαιωμάτων του. Καί ἀντιστρόφως, τά παντός εἴδους προβλήματα δημιουργοῦνται καί ὀξύνονται ἐκ τῆς περιφρονήσεως τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου καί τῆς καταπατήσεως τῶν δικαίων αὐτοῦ, ἰδιαιτέρως τοῦ ἀδυνάτου, ὁ ὁποῖος πρέπει νά δύναται νά αἰσθάνεται ἀσφαλής καί ὁ ἰσχυρός νά εἶναι δίκαιος διά νά ὑπάρξῃ εἰρήνη.

Ἀλλά ὁ Χριστός ἀνέστη ἐκ τῶν νεκρῶν καί ἀπέδειξε καί μέ αὐτόν τόν τρόπον τήν ἀδυναμίαν τοῦ θανάτου νά ἐπικρατήσῃ καί νά ἐπιφέρῃ σταθεράν μεταβολήν εἰς τόν κόσμον. Αἱ δημιουργούμεναι διά τοῦ θανάτου καταστάσεις εἶναι ἀναστρέψιμοι, διότι, παρά τά φαινόμενα, εἶναι προσωριναί, δέν ἔχουν ρίζαν καί ἰκμάδα, ἐνῷ ἀοράτως παρών εἶναι ὁ πάντοτε νικήσας τόν θάνατον Χριστός.

Ἡμεῖς, οἱ ἔχοντες τήν ἐλπίδα μας εἰς Αὐτόν, πιστεύομεν ὅτι τό δικαίωμα τῆς ζωῆς ἀνήκει εἰς ὅλους τούς ἀνθρώπους. Ἡ Ζωή καί ἡ Ἀνάστασις προσφέρονται ὑπό τοῦ πατήσαντος τόν θάνατον καί τήν ἰσχύν αὐτοῦ ἐπί τῶν ἀνθρώπων, Ἰησοῦ Χριστοῦ καί εἰς Αὐτόν μόνον καί εἰς τήν διδασκαλίαν Του ὁ ἄνθρωπος πρέπει νά ἐλπίζῃ. Ἡ πίστις εἰς τόν Χριστόν ὁδηγεῖ εἰς τήν Ἀνάστασιν, εἰς τήν Ἀνάστασιν πάντων ἡμῶν, ἡ πίστις καί ἡ ἐφαρμογή τῆς διδασκαλίας Του εἰς τήν ζωήν μας ὁδηγοῦν εἰς τήν σωτηρίαν πάντων ἡμῶν, ἀλλά καί εἰς τήν ἀντιμετώπισιν τῶν προβλημάτων μας ἐν τῷ κόσμῳ.

Ἀδελφοί καί τέκνα,

Τό μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως, ἡ ὑπέρβασις αὕτη τῆς ἀνθρωπίνης ἀδυναμίας, εἶναι τό κήρυγμα τῆς ζωῆς ἔναντι τῆς φθορᾶς τοῦ κόσμου καί τῆς περιπετείας τῶν ἀνθρωπίνων, καί εἰς αὐτό προσκαλοῦμεν ἀπό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ἡμεῖς ὁ ἐλέῳ Θεοῦ Προκαθήμενος τῆς ἐν ἀληθείᾳ Ὀρθοδόξου ἀγάπης, πάντα ἄνθρωπον εἰς γνῶσιν καί βίωσιν, φρονοῦντες ὅτι μόνον δι’ αὐτοῦ θά ἐπανευρεθῇ ἡ «κλαπεῖσα» ὑπό τῆς ἀνθρωπίνης συγχύσεως «ἐλπίς ἡμῶν» καί τοῦ κόσμου παντός.

Εἴθε τό φῶς τῆς Ἀναστάσεως νά φωτίζῃ τάς καρδίας ὅλων διά νά χαίρωνται ὁμοῦ μετά τῶν συνανθρώπων των ἐν ἀγάπῃ, εἰρήνῃ καί ὁμονοίᾳ ἐν τῷ Υἱῷ καί Λόγῳ τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος εἶναι τό Φῶς τοῦ κόσμου, ἡ Ἀλήθεια καί ἡ Ζωή.

Αὐτῷ μόνῳ, τῷ Ἀναστάντι ἐκ νεκρῶν Κυρίῳ τῆς δόξης, τῷ «ζωῆς κυριεύοντι καί θανάτου δεσπόζοντι», τῷ ζῶντι εἰς τούς αἰῶνας καί τοῖς «ἐν τοῖς μνήμασι ζωήν χαριζομένῳ», ἡ δόξα καί ἡ τιμή καί ἡ εὐχαριστία. Ἀμήν.

Φανάριον, Ἅγιον Πάσχα, βιε΄

† ὁ Κωνσταντινουπόλεως

διάπυρος πρός Χριστόν Ἀναστάντα

εὐχέτης πάντων ὑμῶν.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης