Σκοτεινές πτυχές μιας κατ’ άλλα σημαίνουσας προσωπικότητας στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, του μεγαλοεφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου, φέρνει στο προσκήνιο το ρεπορτάζ που παρουσιάστηκε στην εκπομπή «Κίτρινος Τύπος» με τον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η αγάπη για την Τέχνη, η προβολή από τα ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ και οι διασυνδέσεις σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο έρχονται για πολλοστή φορά να κρύψουν πίσω από τη λάμψη τους τα παιχνίδια εκατομμυρίων σε βάρος ξένων επενδυτών αλλά και Ελλήνων επιχειρηματιών, που εμπιστεύτηκαν και στήριξαν επιχειρηματικές δραστηριότητές του. Σύμφωνα με όσα κατήγγειλαν στην αμερικανική δικαιοσύνη μέτοχοι της εταιρείας «DryShips», συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, είδαν τα χρήματά τους να κάνουν «φτερά», καθώς οι μετοχές τους έχασαν το μεγαλύτερο μέρος της αξίας τους ως απόρροια των παράνομων ενεργειών του γνωστού εφοπλιστή.

Την ίδια στιγμή καταγγέλλεται πως ο ίδιος εφοπλιστής κατέστρεψε οικονομικά τον επιχειρηματία, Αλέκο Ιωάννου, παρά τη σημαντική βοήθεια που του είχε προσφέρει ο τελευταίος στο ξεκίνημα της καριέρας του. Ήδη, σε βάρος του Γιώργου Οικονόμου έχουν εκδοθεί δύο αποφάσεις του Πολυμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιώς και του Εφετείου Πειραιώς, βάσει των οποίων ο εφοπλιστής υποχρεούται να καταβάλει στον Αλέκο Ιωάννου μεγάλα χρηματικά ποσά.

«Με κατέστρεψε ο Γιώργος Οικονόμου»

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τα όσα κατήγγειλε ο επιχειρηματίας Αλέκος Ιωάννου, η περιπέτειά του ξεκίνησε το 1990, όταν κλήθηκε να επισκευάσει έξι πλοία, προερχόμενα από τη Ρουμανία.

Τη δουλειά έκλεισε ένας Δανός, Νίκολας Μόλλερ, ο οποίος έπεισε τον Έλληνα επιχειρηματία για το σημαντικό οικονομικό όφελος που θα αποκόμιζε από αυτές τις επισκευές, καθώς και από τη μετέπειτα εκμετάλλευση των πλοίων, τα οποία και θα χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά φορτίων σε διάφορες περιοχές του πλανήτη. Τα πράγματα όμως εξελίχτηκαν διαφορετικά, καθώς κάποια στιγμή τα χρήματα για τις εργασίες σταμάτησαν να πιστώνονται, με αποτέλεσμα ο Αλέκος Ιωάννου να προχωρήσει σε κατάσχεση των δύο από τα έξι πλοία.

Η υπόθεση οδηγήθηκε σε δικηγορικό γραφείο, όπου ο Αλέκος Ιωάννου πείστηκε να υπογράψει νέο ιδιωτικό συμφωνητικό, λαμβάνοντας εγγυητική επιστολή με πέντε «σκληρούς» όρους, εκ των οποίων όμως δεν τηρήθηκε κανένας. Ωστόσο, για να γίνει αυτό έπρεπε να εμφανιστεί εγγυητής. Τον ρόλο αυτόν ανέλαβε ο Γιώργος Οικονόμου. Εκείνη την περίοδο ήταν -σύμφωνα πάντα με τον επιχειρηματία- ναυλομεσίτης σε γραφείο του Πειραιά.

Ανάμεσα στους όρους ήταν η καταβολή 500.000 δολαρίων σε διάστημα εννιά μηνών, εκμετάλλευση για πέντε χρόνια των δύο πλοίων από την πλευρά του Οικονόμου με καταβολή του 30% από τα καθαρά κέρδη στον επιχειρηματία και απαγόρευση μετακίνησης των δύο πλοίων χωρίς νωρίτερα να υπάρξει ενημέρωση μέσα σε χρονικό διάστημα 15 ημερών.

Ωστόσο, ο μεγαλοεφοπλιστής μετέφερε τα πλοία από την Drytank στην Cardiff, αλλάζοντάς τους μάλιστα σημαία, παρά τη ρητή δέσμευση που υπήρχε μέσα στο συμφωνητικό, ενώ ενημέρωσε γι αυτές τις εξελίξεις εννιά ημέρες αργότερα τον Αλέκο Ιωάννου. Ακολουθεί αγωγή για μη καταβολή των 500.000 δολαρίων και του 30% των καθαρών κερδών για το πρώτο έτος εκμετάλλευσης των πλοίων. Η απόφαση αυτή βγήκε τον περασμένο Ιανουάριο, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει καταβληθεί κανένα ποσό από την πλευρά του Γιώργου Οικονόμου.

Πλέον, εκκρεμεί η απόφαση για τη δεύτερη αγωγή, που αφορά στο 30% των καθαρών κερδών της εκμετάλλευσης των πλοίων για τα υπόλοιπα τέσσερα χρόνια.

Το μεγάλο «κόλπο» με τις μετοχές στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης

Παράλληλα, σοβαρές είναι οι δικαστικές περιπέτειες που έχει μπει το τελευταίο χρονικό διάστημα ο Γιώργος Οικονόμου και στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με αγωγή «φωτιά», που έφτασε στα χέρια της ζούγκλας, οι μέτοχοι της εταιρείας «DryShips» -στην οποία ο Γιώργος Οικονόμου είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος από το 2004- τον κατηγορούν ότι σε συνεργασία με άλλα εταιρικά στελέχη προχώρησε σε τεχνητή διόγκωση της μετοχής μέσω ψευδών και παραπλανητικών δηλώσεων για την πραγματική δυναμική της εταιρείας στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Η πλασματική εικόνα της εταιρείας ώθησε πλήθος επενδυτών να τοποθετήσουν τα χρήματά τους στη «DryShips», αγνοώντας ουσιαστικά την πραγματική της οικονομική κατάσταση, με αποτέλεσμα να υποστούν τεράστιες οικονομικές απώλειες. Όπως επισημαίνεται στην αγωγή των μετόχων εναντίον του εφοπλιστή, ο Γιώργος Οικονόμου φέρεται να προχώρησε παράλληλα σε επαγγελματικές συμφωνίες, στις οποίες η εταιρεία δεν μπορούσε πρακτικά να ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα η αξία της μετοχής της να καταποντιστεί και εκατομμύρια δολάρια να χαθούν.

Κατηγορίες «φωτιά»

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, όλα ξεκίνησαν το 2005 και την είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Εκμεταλλεύομενος το επιχειρηματικό του δαιμόνιο και έχοντας καταφέρει μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα να πρωταγωνιστήσει στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, ο Γιώργος Οικονόμου έδωσε εντολή για εισαγωγή της «DryShips» στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στοχεύοντας στην προσέλκυση επενδυτών, που θα ήταν πρόθυμοι να αγοράσουν μετοχές της εταιρείας.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σύμφωνα με το περιοδικό «Barron’s» ο Γιώργος Οικονόμου φέρεται να αιτιολόγησε την απόφασή του αυτή, λέγοντας ότι «οι Αμερικανοί είναι οι πλέον ηλίθιοι επενδυτές εδώ γύρω και υπάρχει ρευστό σε αυτήν την αγορά». Σταθερός προς αυτήν την άποψη, ο εφοπλιστής φέρεται -σύμφωνα πάντα με την αγωγή που κατατέθηκε σε βάρος του- να επιδόθηκε σε σκανδαλώδεις συμφωνίες, που είχαν ως αποτέλεσμα μέτοχοι της «DryShips» να χάσουν εκατομμύρια δολάρια.

Ουσιαστικά, οι μέτοχοι κατηγορούν τον Γιώργο Οικονόμου ότι την περίοδο που ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, εξέδωσε ψευδείς δηλώσεις, αποκρύπτοντας την πραγματική οικονομική κατάσταση της εταιρείας, καθώς και τα αληθινά σχέδια στο σκέλος που αφορούσε στη διανομή των μετοχών.

Η υπόθεση των φορτηγών πλοίων της «Cardiff»

Στην ετήσια έκθεση του 2010, που κατέθεσε η «DryShips» στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, επισημαίνεται πως δύο χρόνια νωρίτερα, το 2008, είχε έρθει σε συμφωνία με την ιδιωτική εταιρεία «Cardiff» (συμφερόντων της οικογένειας Οικονόμου) για την απόκτηση εννιά φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου.

Ειδικότερα, στις 6 Οκτωβρίου του 2008 η «DryShips» ανακοίνωσε ότι συμφώνησε να αναλάβει τη μερίδα εταιρειών, που κατείχαν 9 φορτηγά πλοία, από πρόσωπα που ήλεγχαν οι πελάτες της εταιρείας «Cardif», η οποία ανήκει στον εφοπλιστή κατά 70% και κατά 30% στην αδερφή του, Χρυσούλα Κανδυλίδη.

Ωστόσο, τον Δεκέμβριο του 2008, η «DryShips» με νέα της ανακοίνωση γνωστοποίησε ότι ακυρώνει το συγκεκριμένο συμβόλαιο, προκαλώντας έτσι σημαντικές διακυμάνσεις στις τιμές της μετοχής. Ένεκα της ακύρωσης αυτής, δόθηκε η δυνατότητα σε πρόσωπα, που ελέγχονταν από τον Οικονόμου, να αποκτήσουν 3,5 εκατομμύρια μετοχές της «DryShips» σε χαμηλές τιμές.

Όπως επισημαίνεται στην αγωγή, ο εφοπλιστής γνώριζε ή αμελώς θεωρούσε ότι η «DryShips» έχει τα μέσα να αγοράσει τα 9 πλοία, κάτι το οποίο όμως δεν ίσχυε στην πραγματικότητα.

Παράλληλα τον Οκτώβριο του 2008, η «DryShips» ανακοίνωσε ότι εκτός της αγοράς των συγκεκριμένων πλοίων, θα προχωρούσε και σε σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των γεωτρήσεων. Ειδικότερα, ανακοίνωσε πως θα συνεργαζόταν με την «Primelead» -θυγατρική της «DryShips»-, κλείνοντας συμφωνία για να αναλάβει μερίδα, σε εταιρεία που κατείχε δύο πλοία γεωτρήσεων, τα οποία ήλεγχαν όμως οι πελάτες της «Cardif».

Να σημειωθεί πως η «Primelid» μετονομάστηκε στη συνέχεια σε «Ocean Rig».

Επιπλέον, μέσω δελτίου τύπου, ο εφοπλιστής γνωστοποίησε ότι σκοπεύει να σπάσει τις μετοχές της «Primelid» σε μερίσματα, να κάνει δηλαδή «spin-off». Όπως ξεκαθαρίζουν όμως οι μέτοχοι, οι δηλώσεις του Οικονόμου περί προσφοράς των μετοχών της θυγατρικής εταιρείας ήταν ψευδείς και παραπλανητικές, με αποτέλεσμα αφενός το «spin-off» να μην ολοκληρωθεί και αφετέρου η μετοχής της «DryShips» να καταποντιστεί, χάνοντας το 79% της αξίας της.

Ουσιαστικά, ο Γιώργος Οικονόμου κατηγορείται ότι αφενός προκάλεσε τεράστιες διακυμάνσεις στη μετοχή της εταιρείας (ανοδική και καθοδική πορεία) και αφετέρου ότι έκλεινε επαγγελματικές συμφωνίες ανάμεσα στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο «DryShips» και ιδιωτικών εταιρειών συμφερόντων της οικογένειάς του, με απώτερο στόχο την απόκτηση οικονομικών οφελών.

Το who is who

Ο Γ. Οικονόμου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα το 1953. Σήμερα κατοικεί στην Εκάλη Αττικής.

Απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών, σπούδασε ναυπηγική και εφαρμοσμένη μηχανική στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), απ’ όπου και έλαβε «Bachelor of Science» και «Master of Science» ως Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός, καθώς και «Master of Science» στη Ναυτιλία και τη Διοίκηση Ναυπηγείων. Είναι ο ιδρυτής και διαχειριστής πλέον της ναυτιλιακής εταιρείας «DryShips», που είναι μια από τις μεγαλύτερες στον χώρο της ναυτιλίας και η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ο Γιώργος Οικονόμου ξεκίνησε την καριέρα του το 1976, όταν άρχισε να εργάζεται ως Έφορος Μηχανικός στη ναυτιλιακή εταιρεία «Thenamaris». Από το 1981-1986 κατείχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή στην «Oceania Maritime Agency», με έδρα τη Νέα Υόρκη. Από το 1986 έως το 1991 επένδυσε και συμμετείχε στον σχηματισμό μεγάλου αριθμού ναυτιλιακών εταιρειών και το 1991 ίδρυσε την εταιρεία «Cardif Marine Inc. Group of Companies».

Το 2008 συμπεριλαμβανόταν στην λίστα του περιοδικού Forbes με τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον πλανήτη. Στην Ελλάδα η εταιρία πληροφορικής «PC SYSTEMS», συμφερόντων του, είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Ο εφοπλιστής αναπτύσσει εμπορικές και ναυτιλιακές δραστηριότητες με επιχειρήσεις της Κίνας και υπήρξε ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που εξασφάλισε δανειοδότηση από κινεζική τράπεζα, με την σύναψη δάνειου ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ τον Φεβρουάριο του 2012.

Η φήμη του εφοπλιστή στο Der Spiegel

Mεταξύ των περιοδικών του διεθνούς Τύπου που φιλοξένησαν τον εφοπλιστή Γιώργο Οικονόμου ήταν το «Der Spiegel».

Μάλιστα, οι Γερμανοί έκαναν μια αναλυτική περιγραφή για το πώς περνάνε οι Έλληνες κροίσοι. Αναφέρεται με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο σε εφοπλιστές, επιχειρηματίες και άλλους λεφτάδες που η κρίση δεν τους έχει αγγίξει ιδιαίτερα.

«Ένας από τους πλουσιότερους Έλληνες εφοπλιστές θα ήταν χαρούμενος να μιλήσει για την τέχνη, ή θα ήταν πρόθυμος να συζητήσει για την πλούσια συλλογή του ή να εκφράσει τον θαυμασμό του για τους Γερμανούς ζωγράφους Neo Rauch και Otto Dix, των οποίων κατέχει έργα τους. Ή να πει ακόμα για το τελευταίο απόκτημα του, έργο του Botero, το οποίο αγόρασε 330.000 ευρώ. Ο Γιώργος Οικονόμου όμως δεν θα ήθελε σε καμία περίπτωση να συζητήσει για την οικονομική κρίση που ταλανίζει την πατρίδα του. Είναι χαρούμενος και ευτυχής όταν μιλάει για τέχνη», λέει στο περιοδικό η οικιακή βοηθός της βίλας Οικονόμου, η οποία φοράει χρυσά σανδάλια και στέκεται στην είσοδο της πολυτελούς οικίας.

Το ζάμπλουτο αφεντικό της είναι πίσω της και φοράει ροζ πουκάμισο, khakis παντελόνι και σπορ παπούτσια.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, λίγοι και εκλεκτοί είναι αυτοί που έχουν λάβει τη φούξια πρόσκληση για να παρακολουθήσουν την έκθεση έργων τέχνης «Talking Heads». Ο κ. Οικονόμου θα δείξει για πρώτη φορά ένα μεγάλο μέρος της συλλογής του. Οι προσκεκλημένοι του θα γευτούν εδέσματα υψηλής γαστρονομίας και κοκτέιλ. Ο συλλέκτης εξηγεί πόσο σημαντική είναι η τέχνη για εκείνον και γιατί την βλέπει σαν επένδυση.

Στη συνέχεια συμπληρώνει ότι σκοπεύει να αυξήσει τη συλλογή του, πλουτίζοντάς την με περισσότερα έργα τέχνης. Το Spiegel αναφέρει επίσης ότι η βίλα του κ. Οικονόμου είναι απόρθητο φρούριο, καθώς σωματοφύλακες και εταιρεία security έχουν αναλάβει τη φύλαξή του. Μάλιστα το περιοδικό αναφέρει και τη δήλωση της κόρης του εφοπλιστή, Αλεξάνδρας, η οποία είπε πως η Ελλάδα δεν είναι πλέον τόσο ασφαλής όσο ήταν στο παρελθόν, ότι παίρνει ταξί γιατί φοβάται να κυκλοφορήσει για να μην πέσει θύμα απαγωγής και ότι ακόμα και οι πλούσιοι θα πρέπει να ανησυχούν.

Οι γάμοι και οι σχέσεις του κ. Οικονόμου

Το όνομα του κ. Οικονόμου έχει γραφτεί σωρηδόν στα lifestyle περιοδικά και έχει ακουστεί ουκ ολίγες φορές στα κοσμικά πηγαδάκια.

Ο 12ετής θυελλώδης έρωτας με την Ισμαήλου

Ο πρώτος του γάμος ήταν με την Ρίκα Βοσνιάδη, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά. Τον Χρήστο, τον Στέφανο και την Αλεξάνδρα. Από τον δεύτερο γάμο του με την Λίζη Μανωλά απέκτησε δύο παιδιά, τη Λυδία και τον Φίλιππο.

Μετά το διαζύγιό του ανέπτυξε μία θυελλώδη σχέση με την Άντζελα Ισμαήλου, την οποία γνώρισε σε… αεροπλάνο με προορισμό τη Νέα Υόρκη.  Λίγους μήνες μετά τον χωρισμό του από την σκηνοθέτη και jet setter (είχε προκαλέσει την οργή των κατοίκων της Πάτμου για το πάρτι στο νησί της Αποκάλυψης) και την Πάολα Βαγιωνή (φημολογούμενη σχέση) ο πέμπτος πιο ισχυρός εφοπλιστής του πλανήτη για το 2012 σύμφωνα με τον TradeWinds, βρήκε τον έρωτα στο πρόσωπο της σχεδόν κατά τριάντα έτη μικρότερής του, Κυβέλης Μελετοπούλου.

Έρωτας που συζητιέται έντονα στο στενό οικογενειακό περιβάλλον του εφοπλιστή, καθώς η κόρη του Τάσου Μελετόπουλου, η 27χρονη Κυβέλη ήταν η κολλητή φίλη της κόρης του εφοπλιστή, Αλεξάνδρας Οικονόμου.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης