Μετά το έγκαιρο αίτημα ενεργοποίησης του Μνημονίου Συνεργασίας, μεταξύ Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών-Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ), εξαιτίας του κατολισθητικού φαινομένου, από τον πρ. αντιπεριφερειάρχη Αχαΐας Χαράλαμπο Μπονάνο, κλιμάκιο του ΕΑΓΜΕ βρέθηκε στην Παλαιά Εθνική Οδό Πατρών-Αθηνών, στο ύψος των διοδίων Ελαιώνα Αιγιάλειας, στην ΠΕΟ επί της Επαρχιακής Οδού Δερβενίου-Μαμουσιάς, σε διάφορα σημεία και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, αλλά και στον Βουραϊκό ποταμό, εξετάζοντας την όλη κατάσταση.

Η εφημερίδα «Πελοπόννησος» αποκαλύπτει την έκθεση των ειδικών για τα μεγάλης έκτασης γεωλογικά ζητήματα κάθε φορά που πέφτει ισχυρή βροχή, με αποτέλεσμα να δημιουργείται διακοπή της κυκλοφορίας, αφού η συσσώρευση αδρανών υλικών και οι έντονες λασπορροές υπερχειλίζουν, ομοίως, και την Ολυμπία Οδό, κάτι που επαναλαμβανόμενο ενέχει επικινδυνότητα για ανθρώπινες ζωές, περιουσίες, διερχόμενα οχήματα, όπως και τα ίδια τα έργα των οδικών αξόνων της περιοχής. Ο κίνδυνος μεγεθύνεται λόγω επικρεμάμενων βράχων, της μεγάλης κλίσης των πρανών και τη μετακίνηση αδρανών υλικών, υπό τη μορφή χειμάρρων, στην περιοχή, η οποία έχει πληγεί από τη δασική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως προκύπτει από την έκθεση, από τους κατασκευαστές των εθνικών οδών δεν προβλέφθηκαν γέφυρα, αποχετευτικό ή τεχνικό έργο για πλημμυρικές καταστάσεις.

Η Ομάδα Αμεσης Παρέμβασης του ΕΑΓΜΕ -αποτελούμενη από τον γεωτεχνικό μηχανικό Μιχάλη Μπέλλα και τον Δρ. υδρογεωλόγο Παναγιώτη Σαμπατακάτη, συνοδεία παραγόντων του Δήμου Αιγιάλειας και υπηρεσιακών της Περιφέρειας- στην τελική της έκθεση εντοπίζει τα προβλήματα σε 4 θέσεις:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

α) Στην Παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών και συγκεκριμένα στο 78οχλμ. ανάντη της γέφυρας, που περνάει πάνω από τη Νέα Εθνική

β) Στο ύψος των διοδίων Ελαιώνα στην ΠΕΟ Αθηνών-Πατρών

γ) Στο 1,20χλμ. επί της ΕΟ Δερβενίου-Μαμουσιάς και σε διάφορα σημεία και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας,

δ) Στο 2,5χλμ. επί της ΕΟ Δερβενίου-Μαμουσιάς.

Στις παρατηρήσεις της Γεωτεχνικής Εξέτασης συγκαταλέγονται:

– Τα υλικά της λασπορροής είναι μεγέθους από αμμοϊλύος, αποστρογγυλευμένα χαλίκια και λατύπες, ενώ υπάρχουν διάσπαρτοι μικροί ογκόλιθοι, που υποδηλώνουν μεγάλες ταχύτητες ροής του νερού.

– Η μισγάγγια θεωρήθηκε αμελητέο μέγεθος από τους κατασκευαστές των εθνικών οδών και για τον λόγο αυτό δεν προβλέφθηκε κανενός είδους γέφυρα, αποχετευτικό ή τεχνικό έργο για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών καταστάσεων.

Τι προτείνεται

Προτείνονται για τη θέση 1:

– Καθαρισμός και απομάκρυνση όλων των φερτών υλικών

– Καθαρισμός της κοίτης, επί μήκους τουλάχιστον 20μ. και διεύρυνση της κοίτης, με απομάκρυνση εδαφικών υλικών ποταμοχειμάρριων αναβαθμίδων

– Διαμόρφωση μεγάλου τεχνικού για αποστράγγιση των υδάτων.

Καθαρισμός κοίτης

Στη θέση 2, ανάντη της Νέας και της Παλαιάς Εθνικής Οδού, καθώς και του Σταθμού Διοδίων Ελαιώνα, μετά από την εξέταση όλων των επίμαχων στοιχείων, προτείνονται:

1) Καθαρισμός και απομάκρυνση όλων των φερτών υλικών τα οποία συσσωρεύτηκαν επί του οδοστρώματος της ΠΕΟ

2) Καθαρισμός της κοίτης της μισγάγγιας προς τα ανάντη από υλικά των λασπορροών, καθώς και διεύρυνση της κοίτης, με ταυτόχρονη απομάκρυνση των εδαφικών υλικών των ποταμοχειμάρριων αναβαθμίδων που δομούν τα εκατέρωθεν πρανή της.

3) Διαμόρφωση μεγάλου τεχνικού για την αποστράγγιση των υδάτων της μισγάγγιας.

Μεταλλικό πλεγμα

Στη θέση 3, όπου κατεγράφη εκδήλωση, προτείνονται μέτρα στον επαρχιακό δρόμο Μαμουσιάς-Δερβενίου και σε οικία:
Για την ΕΟ, τα εξής:

1) Καθαρισμός και απομάκρυνση φερτών υλικών

2) Απαγόρευση ανέγερσης οποιασδήποτε κατασκευής στην έκταση η οποία καλύφθηκε από υλικά.

Για την προστασία των οικιών Ροϊδόπουλου προτείνονται:

3) Καθαρισμός της μισγάγγιας ανάντη μεταλλικής πέργκολας από φερτά υλικά.

4) Τοποθέτηση αγκυρωμένου με βλήτρα βάθους 1μ., μεταλλικού πλέγματος επί της κοίτης για να αποφευχθεί η κύλιση ογκωδών κροκαλών και λατυπών επί της πέργκολας κι εντός της αυλής. Να είναι ατσάλινο, εξαγωνικό, με σύρμα 2mm, πλάτους 3μ. και μήκους 10μ.

Απομάκρυνση δένδρων

Στη θέση 4 εντοπίζεται περί το 1 χιλιόμετρο πριν το Δερβένι και αφορά σε λασπορροές. Μετά την εξέταση οι προτάσεις είναι:

1) Καθαρισμός και απομάκρυνση των φερτών υλικών επί ολόκληρου του οδοστρώματος της ΕΟ, καθώς και στις εσωτερικές πλευρές του.

2) Καθαρισμός της κοίτης των μικρομισγαγγιών από φερτά υλικά επί μήκους τουλάχιστον 20μ. από λασπορροές.

3) Διεύρυνση των κοιτών, με απομάκρυνση των εδαφικών υλικών των ποταμοχειμάρριων αναβαθμίδων που δομούν τα εκατέρωθεν πρανή τους, καθώς και των φυτών και δένδρων που έχουν φυτρώσει εντός των κοιτών.

Πηγή: pelop.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης