Ζητείται αιτία. Υπήρξε ανθρώπινο λάθος σε  έναν δύσκολο ελιγμό; Πρόκειται για μία ακόμη «αστοχία υλικού»; Ή είναι αποτέλεσμα κακής συντήρησης;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μία ακόμη συντριβή πτητικού μέσου των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, έρχεται να προστεθεί στη ζοφερή ακολουθία των αεροπορικών ατυχημάτων που έχουν δημιουργήσει μεγάλα ερωτηματικά στην ελληνική κοινωνία.

Χθες, ένα ελικόπτερο Apache συνετρίβη στην περιοχή της Κύμης στην Εύβοια, ενώ εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, βυθίζοντας άλλες δύο οικογένειες στο πένθος, καθώς οι δύο επιβαίνοντες βρέθηκαν απανθρακωμένοι στα συντρίμμια του μοιραίου ελικοπτέρου.

Πρόκειται για τους, Δημήτριο Σκούρα, πιλότο, εξαιρετικά έμπειρο ταγματάρχη και εκπαιδευτή, ηλικίας 36 ετών, πατέρα δύο παιδιών από τη Γραμμενίτσα Άρτας και τον συγκυβερνήτη λοχαγό Αθανάσιο Κακαμπάκο, 33 ετών, πατέρα ενός παιδιού από τη Λάρισα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Βαγγέλης Μεϊμαράκης κήρυξε διήμερο εθνικό πένθος ενώ οι κηδείες των δύο αξιωματικών θα γίνουν αύριο.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο πιλότοι ήταν ιδιαίτερα έμπειροι, καθώς  ο πρώτος είχε 1.200 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και ο δεύτερος 560.   

Για την ώρα, οι ειδικοί εμπειρογνώμονες της Αεροπορίας, αποκλείουν το ενδεχόμενο το Apache να προσέκρουσε σε πυλώνα ηλεκτρικού ρεύματος, μία συνηθισμένη αιτία ατυχημάτων, αφού τα συντρίμμια βρίσκονται μέσα σε χαράδρα και σε δύσβατη, ακατοίκητη περιοχή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δύο είναι τα πιθανά σενάρια τα οποία μπορεί να οδήγησαν στην συντριβή του ελικοπτέρου, όπως αναφέρουν στην zougla.gr, ειδικοί εμπειρογνώμονες της Αεροπορίας.

–          Ή το ελικόπτερο προσέκρουσε στην πλαγιά της χαράδρας, από ανθρώπινο λάθος, κατά την εκτέλεση ενός δύσκολου ελιγμού ακολουθώντας το ανάγλυφο του εδάφους.

–          Ή υπήρξε «αστοχία υλικού», όπως λέγεται στην αεροπορική διάλεκτο, η βλάβη εν ώρα πτήσης.

«Μία βλάβη», διευκρινίζουν οι ειδικοί, «μπορεί να οφείλεται σε κακή συντήρηση ή σε κακής ποιότητας ανταλλακτικά».

Πριν μερικούς μήνες, δημοσιεύματα ανέφεραν ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη ορισμένων ανταλακτικών ζωτικής σημασίας για την σωστή λειτουργία των AH-64A Apache. Έκαναν λόγο για ένα βασικό εξάρτημα που μεταφέρει την κίνηση της τουρμπίνας στον ρότορα του αεροσκάφους, κάτι σαν το διαφορικό των αυτοκινήτων.

Το χρονικό

Στις 20:15 ελικόπτερο Apache AH 64-A χάνεται από τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ συμμετέχει σε άσκηση με ελικόπτερο ιδίου τύπου.

Ο επικεφαλής του σχηματισμού αντιλαμβάνεται ότι το δεύτερο ελικόπτερο δεν τον ακολουθεί. Κοιτώντας προς το έδαφος βλέπει φωτιά και αμέσως, στο θάλαμο επιχειρήσεων του ΓΕΑ, σημαίνει συναγερμός.  

Το ελικόπτερο κατέπεσε στη θέση Γουρνία, κοντά στο μοναστήρι Μεταμορφώσεως Σωτήρος σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από την Κύμη Ευβοίας και σε απόσταση 3 χιλιομέτρων από τη μονάδα αντιαεροπορικής άμυνας πυραύλων Hawk.

Τα δύο ελικόπτερα συμμετείχαν σε άσκηση αξιολόγησης του αντιαεροπορικού συστήματος Hawk, η οποία διεξάγεται εδώ και δύο ημέρες σε όλη σχεδόν τη χώρα.

Στον τόπο του δυστυχήματος έχουν σπεύσει 2 ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης Super Puma και ένα C-130, τα οποία με φωτοβολίδες και προβολείς προσπαθούν να διευκολύνουν τις επίγειες δυνάμεις, οι οποίες αποτελούνται από 8 οχήματα της Πυροσβεστικής με 24 άνδρες, 8 άτομα από το πεζοπόρο τμήμα και δύο οχήματα της ΕΜΑΚ με 6 άνδρες. Μέχρι αργά τη νύχτα, τα συνεργεία διάσωσης είναι αδύνατον να πλησιάσουν, γιατί γίνονται ισχυρές εκρήξεις.

Στις 20:23 απογειώθηκε το C-130 Hercules από την Ελευσίνα. Στις 20:25 απογειώθηκε το πρώτο Σούπερ Πούμα, από την Ελευσίνα, και στις 20:26 το δεύτερο Σούπερ Πούμα, το οποίο ξεκίνησε από τη Χίο για να συνδράμει στις προσπάθειες. Στις 20:38 τέθηκε σε ετοιμότητα το ελικόπτερο της φρεγάτας Ύδρα.

Οι επικεφαλής των σωστικών συνεργείων εμφανίζονταν εξ αρχής απαισιόδοξοι για την τύχη του πληρώματος, αφού γενικά τα ελικόπτερα δεν διαθέτουν δυνατότητα εκτίναξης των πιλότων εκτός σκάφους σε περίπτωση βλάβης.

Ο προϊστάμενος της πολιτικής προστασίας της Ευβοίας, Κωνσταντίνος Τσιμπλής, δήλωσε στη zougla.gr ότι γίνονται συνεχώς εκρήξεις και στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις από Κύμη, Αλιβέρι και Χαλκίδα.

Ο αντιδήμαρχος Κύμης, Βασίλης Χριστόπουλος, δήλωσε ότι η περιοχή που κατέπεσε το ελικόπτερο είναι δύσβατη και δασική και ότι μετά τη συντριβή ακολούθησαν αλλεπάλληλες εκρήξεις, σύμφωνα με μαρτυρίες.

Τα ελικόπτερα Apache έχουν πλήρωμα 2 ατόμων και ανήκουν στην Αεροπορία Στρατού. Το ελικόπτερο ανήκε στο 1ο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού.

Σημειώνεται ότι είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει ατύχημα με ελικόπτερο αυτού του τύπου.

Τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα Apache

Το Apache είναι ένα εξελιγμένο επιθετικό ελικόπτερο ικανό να πραγματοποιεί επιχειρήσεις τόσο τη νύχτα, όσο και σε ακραίες καιρικές συνθήκες, εκμεταλλευόμενο το ανάγλυφο του εδάφους.

Είναι γνωστό ως «καταστροφέας αρμάτων μάχης», αφού μπορεί να στοχεύσει και να καταστρέψει πολλά άρματα μάχης ταυτόχρονα.

Φέρει αντιαρματικούς πυραύλους Hellfire, πυραύλους αέρος-αέρος AIM-9 και ρουκέτες Hydra-70.

Πετάει με ταχύτητα έως και 279 χλμ την ώρα και έχει αυτονομία πτήσης 1900 χλμ, με τη βοήθεια εξωτερικών δεξαμενών. Η αεροπορία στρατού διαθέτει 20 ελικόπτερα αυτού του τύπου.

(Πρώτη ενημέρωση: 5 Νοεμβρίου 2008, 20:34)

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης