Ρεπορτάζ: Λευτέρης Χ. Θεοδωρακόπουλος

Φωτογραφίες-Βίντεο: Γιώργος Δαγαλάκης

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα μικρό καλάθι, λέει σοφά ο λαός ο οποίος εδώ και μέρες βομβαρδίζεται για το θεσμό της Black Friday.

Προσφορές επί προσφορών, εκπτώσεις επί εκπτώσεων τάζουν όλο αυτό το διάστημα για την αυριανή ημέρα. Όμως πέρυσι είχε παρατηρηθεί ότι πολλοί ήταν αυτοί που έβαζαν καπέλο στις τιμές και ανήμερα της Black Friday το αφαιρούσαν επικαλούμενοι έκπτωση.

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που έπεσαν στην παγίδα και πλέον πριν την οποιαδήποτε αγορά ακολουθεί μεγάλη και αναλυτική έρευνα αγοράς. Αυτό λέει και ο κόσμος που απάντησε στη δημοσκόπηση της «Ζούγκλας».  Πλέον οι καταναλωτές είναι υποψιασμένοι και πολλοί ψαγμένοι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τι θα ψωνίσουν οι Έλληνες την Black Friday

Η Klarna, συγκέντρωσε πληροφορίες από την πρόσφατη έρευνά της για τις αγοραστικές προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών κατά τη φετινή Black Friday. Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Nepa, συμμετείχαν περισσότεροι από 15.000 καταναλωτές από 15 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Η μελέτη της Klarna δείχνει ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday (77% σε σύγκριση με 70% σε όλες τις χώρες συνολικά). Παράλληλα, το 70% των Ελλήνων καταναλωτών δήλωσε ότι έχει ήδη ένα σαφές πλάνο αγορών για την περίοδο της Black Friday (σε σύγκριση με 68% σε όλες τις χώρες συνολικά), δείχνοντας ότι έχουν προετοιμαστεί για τη συγκεκριμένη ημέρα.  Αυτό το πόρισμα έρχεται και επιβεβαιώνει και το γκάλοπ της Ζούγκλας σύμφωνα με το οποίο οι Έλληνες καταναλωτές έχουν προετοιμαστεί για το θεσμό της Black Friday αφού πρώτα όμως έχουν κάνει εμπεριστατωμένη  έρευνα αγοράς.

Αγορές υψηλής αξίας και προτίμηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το  69% των καταναλωτών σκοπεύει να επενδύσει σε αγορές υψηλής αξίας, όπως ηλεκτρικές συσκευές, κοσμήματα και έπιπλα, στη φετινή Black Friday. Η έρευνα δείχνει επίσης την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές. Συγκεκριμένα, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων οι καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές έναντι των αγορών σε φυσικό κατάστημα, δείχνοντας την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μόνο στην κατηγορία των κοσμημάτων και αξεσουάρ, το 52% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι θα προτιμήσει τις αγορές σε φυσικό κατάστημα.

Η πλευρά των εμπόρων

Το εμπορικό γεγονός της Black Friday έρχεται να καλλιεργήσει ελπίδες εν όψει και της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, που εισφέρει το 30% με 40% του ετήσιου τζίρου πολλών επιχειρήσεων. Η περίοδος αυτή θεωρείται κρίσιμη αφενός για μείωση της απώλειας εσόδων και τόνωση της ρευστότητας από την πλευρά των λιανεμπόρων, αφετέρου για ευκαιρίες αγορών σε χαμηλές τιμές από την πλευρά των καταναλωτών.

Οπότε είναι μια ευκαιρία για το εμπόριο να ζεστάνει τις μηχανές του μετά από μια περίοδο μεγάλης ανομβρίας καθώς η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει  μειωθεί δραματικά λόγω των υποχρεώσεων και ψυχολογικά μετά από ένα έντονο καλοκαίρι με φωτιές, καταστροφές και πλημμύρες δεν υπήρχε η ψυχολογία σε κανέναν για αγορές και ψώνια. 

 

ΕΚΠΟΙΖΩ: Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές 

Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) σε ανακοίνωσή της στην οποία αναφέρει τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές για ασφαλείς αγορές. Οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να:

– Κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.

– Οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

– Ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους, όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

– Ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Οι προσφορές, οι εκπτώσεις και η δωρεάν αποστολή είναι σημαντικοί παράγοντες

Οι προσφορές, οι εκπτώσεις και η δωρεάν αποστολή είναι σημαντικοί παράγοντες. Όπως υπενθυμίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ:

– Ελέγξτε την αρχική τιμή του προϊόντος και όχι το ποσοστό της έκπτωσης. Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται οποιαδήποτε μείωση αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση.

– Οι πολιτικές επιστροφής/αλλαγής, η γρήγορη αποστολή και οι διαδικτυακές κριτικές παίζουν σημαντικό ρόλο.

– Οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες και παραπλανητικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η πώληση απομιμητικών προϊόντων.

– Οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικής δικτύωσης π.χ. Facebook, Instagram, Tik Tok). Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπενθυμίζει και τα δικαιώματα των καταναλωτών:

– Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος στις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του.

– Σε περίπτωση ελαττωματικού ή διαφορετικού προϊόντος από αυτό που ο καταναλωτής έχει παραγγείλει, ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα ή να επιστρέψει το ποσό.

– Η εγγύηση του προϊόντος. Η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης είναι δύο χρόνια.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης