Zougla Newsroom

Από τους  λίγους ανθρώπους που γνωρίζουν καλά πως λειτουργούσε  το σταθμαρχείο της Λάρισας είναι ο σταθμάρχης Γιώργος Ζήντρος. Στις 28 Φεβρουαρίου είχε την απογευματινή βάρδια στο σταθμό των Παλαιοφαρσάλων και ήταν ο πρώτος άνθρωπος που έφθασε στο σταθμαρχείο όταν ο Βασίλης Σαμαράς ενημερώθηκε από την πυροσβεστική για τη σύγκρουση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Γιώργος Ζήντρος καταθέτει στη ανακρίτρια Ελένη Σούρλα από τις πρώτες ημέρες της έρευνας καθώς θεωρείται ο άνθρωπος που γνωρίζει όσο κανείς πρόσωπα και καταστάσεις.

Επί τρεις και πλέον ώρες εξήγησε πώς δουλεύουν ενώ «δίνει» τον απογευματινό σταθμάρχη Κώστα Παυλόπουλο και λέει τα …χειρότερα για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη.

Η «Zούγκλα»  σας αποκαλύπτει  ολόκληρη  την κατάθεσή του που έδωσε νέα στοιχεία στην ανάκριση για την άσκηση ποινικής δίωξης στους κατηγορουμένους που απολογούνται αυτή την εβδομάδα :

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τι πρέπει να κάνει ο σταθμάρχης 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στη Λάρισα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπηρετούν 27 σταθμάρχες, εκ των οποίων 13 παλιοί και 14 νέοι, οι οποίοι προσλήφθηκαν στον ΟΣΕ ως σταθμάρχες από το καλοκαίρι του 2022. Οι σταθμάρχες εξυπηρετούμε τους σταθμούς Καλαμπάκας, Παλαιοφαρσάλων, Λάρισας, Νέων Πόρων, Λιτοχώρου, Κατερίνης και Βόλου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες είναι οι  αρμοδιότητες του Σταθμάρχη;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η ασφαλής διεκπεραίωση της κίνησης των αμαξοστοιχιών και η ασφάλεια της κυκλοφορίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μίας αμαξοστοιχίας, ποια είναι τα καθήκοντα του σταθμάρχη;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα εξασφαλίσει την άφιξη και την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας στη σωστή τροχιά. Η αμαξοστοιχία πριν εισέλθει στον σταθμό είναι υποχρεωμένη να ελέγξει τα σήματα εισόδου δηλαδή φωτόσημα, τα οποία, εάν είναι πράσινα, μπορεί να εισέλθει χωρίς ειδοποίηση. Εάν είναι κόκκινα τα φωτόσημα σταματά, ειδοποιεί τον σταθμάρχη ότι πλησιάζει και αναμένει οδηγίες. Ο σταθμάρχης οφείλει να εκδώσει τηλεγράφημα με ραδιοτηλέφωνο και η αμαξοστοιχία εισέρχεται στον σταθμό στη γραμμή που θα της υποδείξει ο σταθμάρχης. Αντιστοίχως, όταν η αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό, εάν τα φωτόσημα είναι πράσινα θα φύγει, εφόσον ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας ειδοποιήσει τον σταθμάρχη ότι έχει ολοκληρωθεί η αποβίβαση και επιβίβαση επιβατών και λάβει εντολή αναχώρησης από τον σταθμάρχη. Εάν το φωτόσημο είναι πράσινο αναχωρεί χωρίς υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα, ενώ σε περίπτωση που το φωτόσημο  είναι ερυθρό, προτού αναχωρήσει πρέπει να λάβει υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα από τον σταθμάρχη για να υπερβεί το κόκκινο  φωτόσημο και να αναχωρήσει .Όταν μία αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλων ή από τον σταθμό των Νέων Πόρων, οι σταθμάρχες ενημερώνουν το σταθμάρχη Λάρισας ότι η αμαξοστοιχία έχει αναχωρήσει και σε περίπτωση που η αμαξοστοιχία κινείται σε, μονή γραμμή πρέπει να το αναφέρει

ΕΡΩΤΗΣΗ : Λαμβάνοντας ειδοποίηση ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε  από τον προηγούμενο σταθμό ο σταθμάρχης τι πρέπει να κάνει ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Να εξασφαλίσει  την ασφαλή είσοδο της αμαξοστοιχίας  εντός του σταθμού .Αυτό γίνεται είτε σηματοτεχνικά είτε χειροκίνητα .Τα σηματοτεχνικά σημαίνει ότι η είσοδος  θα γίνει με τα φωτόσημα  τα οποία ρυθμίζονται  από τον ηλεκτρικό πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη .Χειροκίνητα σημαίνει  ότι διευθετεί τις αιχμές ο κλειδούχος στη θέση που θα του υποδείξει ο σταθμάρχης .Στον ηλεκτρικό πίνακα που βρίσκεται  στο γραφείο του σταθμάρχη ,αποτυπώνονται τα φωτόσημα  οι αιχμές και οι αμαξοστοιχίες  που βρίσκονται εντός του σταθμού .Οι λυχνίες αυτές έχουν χρώματα  κόκκινο ,πράσινο και  κίτρινο  και ενεργοποιούνται με μπουτόν  που βρίσκεται  στον πίνακα ελέγχου .Με τα κλειδιά  που βρίσκονται πάνω στον πίνακα  ελέγχου διευθετούνται  οι αιχμές είτε σε ευθεία γραμμή  είτε στην παρακαμπτήριο .Το κλειδί έχει δύο θέσεις κυρία και παρακαμπτήριο  και μία θέση αυτόματο για χάραξη δρομολογίου .Όταν το κλειδί μπει στη θέση αυτόματο χαράσσεται το δρομολόγιο και συγχρόνως υπάρχει η δυνατότητα να γυρίσουν αυτόματα και οι αιχμές. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Κ) κυρία σημαίνει ότι είναι σε ευθύγραμμο κλάδο. Τη στιγμή δηλαδή που κάποιος γυρίζει το κλειδί στη θέση (Κ) οι αιχμές γυρίζουν αυτόματα στην ευθεία, Όταν γυρίσουν οι αιχμές και ασφαλίσουν, η αντίστοιχη λυχνία της αιχμής στον πίνακα έχει χρώμα κίτρινο μη παλλόμενο, ενώ σε περίπτωση που δεν ασφαλίζουν το χρώμα είναι κίτρινο και αναβοσβήνει. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Π) σημαίνει ότι είναι σε παρακαμπτήριο και πάλι η λυχνία όταν ασφαλίσει είναι σταθερή σε κίτρινο χρώμα. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Α) γίνεται και χάραξη δρομολογίου αυτόματα.

Τι έκαναν Σαμαράς και Παυλόπουλος το μοιραίο βράδυ

Ο Γιώργος Ζήντρος περιγράφει τι γινόταν στο σταθμαρχείο Λάρισας με συναδέλφους του να φεύγουν και τον Σαμαρά να τα χάνει με τα δρομολόγια που είχε να διαχειριστεί :

«Εκτελούσα βάρδια από ώρα 14:00-23:00 στον σταθμό Παλαιοφαρσάλων. Η αμαξοστοιχία 62 ήρθε στον σταθμό με λίγη καθυστέρηση, επιβίβασε και αποβίβασε επιβάτες και ανέμενε την αμαξοστοιχία 63, η οποία έκανε δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Η μία αμαξοστοιχία ανέμενε την άλλη για να γίνει αλλαγή του προσωπικού έλξης (μηχανοδηγοί). Η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από μονή γραμμή καθόδου μέχρι της είσοδο της Λάρισας διότι στην άνοδο είχε κοπεί η γραμμή το απόγευμα της ίδιας μέρας. Όταν η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλων, περίπου 10:40′ ενημέρωσα τον σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλειο Σαμαρά, μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα, με προορισμό τον σταθμό της Λάρισας. Η αμαξοστοιχία κινήθηκε σε μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας και με διευθέτηση σε παρακαμπτήριο από τον κλειδούχο στο κλειδί 101, εισήλθε κανονικά στην γραμμή ανόδου (2η). Με βάση το πρόγραμμα ωρών εργασίας, η τελευταία ώρα κάθε βάρδιας συμπίπτει με την πρώτη ώρα της επόμενης και συνεπώς τις ώρες  22:00-23:00 και 06:00-07:00 , στο σταθμό Λάρισας πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον δύο σταθμάρχες. Όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της υπηρεσίας, στο σταθμό της Λάρισας την 28-02-2023 από ώρα 14:00-23:00 υπηρετούσε μετά από αλλαγή στη βάρδια, ο Κωνσταντίνος Παυλόπουλος, ως αρχαιότερος και ο Παναγιώτης Χαμηλός ως εφεδρικός. Ο τελευταίος έχει βάρδια 14:00 -22:00 γιατί εργάζεται με παροχή υπηρεσιών (μπλοκάκι). Ο Κωνσταντίνος Παυλόπουλος είναι έμπειρος σταθμάρχης, ενώ ο Παναγιώτης Χαμηλός, έγινε σταθμάρχης πρόσφατα. Ο Βασίλειος Σαμαράς, υπηρετούσε μόνος του 22:00-07:00 νυχτερινή βάρδια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στη βραδινή βάρδια στο σταθμό της Λάρισας υπηρετεί ένας ή δύο σταθμάρχες;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Παλαιότερα εργάζονταν από δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό. Μετά την πρόσληψη  των νέων συναδέλφων και την πιστοποίησή τους περί τα τέλη Γενάρη εργάζονται δύο σταθμάρχες στη πρωινή και στην απογευματινή βάρδια και ένας στη νυχτερινή. Το πρόγραμμα των υπηρεσιών το βγάζει ο προϊστάμενος, Δημήτριος Νικολάου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Επικοινωνήσατε τηλεφωνικά εκείνο το βράδυ με τον Κωνσταντίνο Παυλόπουλο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όταν αναχώρησε το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με τον σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλειο Σαμαρά. Ο Βασίλειος Σαμαράς είναι άπειρος και υπάρχει μία δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Σαμαρά, μετά από λίγο κάλεσα τον Παυλόπουλο στο κινητό του περί ώρα 22:45 ‘και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε «πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω»;

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν ένα τρένο έχει καθυστέρηση, ο σταθμάρχης στη βάρδια του οποίου έπρεπε να αφιχθεί το τρένο, έχει υποχρέωση να αναμείνει την άφιξη του τρένου ή μπορεί με τη λήξη της βάρδιας του να αποχωρήσει;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εφόσον έρθει ο αντικαταστάτης του, μπορεί να φύγει. Συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας όμως, δεν φεύγει κανένας. Όταν αποχώρησε ο Παυλόπουλος, στο σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες θα αναχωρούσε αμαξοστοιχία για τον Βόλο.

Ο πίνακας κυκλοφορίας 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο ηλεκτρικός πίνακας ελέγχου κυκλοφορίας πότε εγκαταστάθηκε στο σταθμαρχείο της Λάρισας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όταν ήρθα στη Λάρισα το 1994 ο πίνακας κυκλοφορίας  υπήρχε ήδη. Τα τελευταία 4-5 χρόνια δεν δούλευε γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους 4-5 μήνες από αρχές Νοεμβρίου του 2022.Έγινε κάποια μαθητεία από την εταιρεία  που επισκεύασε τον πίνακα  την ΑΛΣΤΟΜ δηλαδή κάποιοι ήρθαν και μας έδειξαν τη λειτουργία .Οι παλιοί τον θυμόμασταν  τον πίνακα και εκπαιδεύσαμε τους νέους .

ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν μία αμαξοστοιχία εισέρχεται είτε αναχωρεί από τον σταθμό της Λάρισας, υπάρχει φωτεινή ένδειξη στον πίνακα ελέγχου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, υπάρχει φωτεινή ένδειξη. Οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν κάποιο σύστημα και όταν περνάει το τρένο από εκεί ανάβει αντίστοιχη κόκκινη λυχνία στον πίνακα ελέγχου. οι λυχνίες ανάβουν διαδοχικά μέσα στο όρια της εμβέλειας του πίνακα ελέγχου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα εκατέρωθεν, δηλαδή 5 χιλιόμετρα Βόρεια και 5 χιλιόμετρα Νότια από το γραφείο του σταθμάρχη, Άρα όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό το αποτύπωμά του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5

χιλιόμετρα, καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ξέρετε περίπου σε τι απόσταση βρίσκεται το κλειδί 118 από τον σταθμό Λαρίσης;

ΑΙΤΑΝΤΗΣΗ: Εκτιμώ ότι είναι γύρω στα 500 μέτρα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου μετά την αιχμή 118 πόση είναι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Εκτιμώ ότι είναι περίπου στα 4.5 χιλιόμετρα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτή η απόσταση από τρένο που κινήθηκε όπως η αμαξοστοιχία 62, δηλαδή ανάποδα στην γραμμή καθόδου, πόσο χρόνο χρειάζεται για να διανυθεί;

 ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Περίπου 5 λεπτά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 62 από τον σταθμό της Λάρισας, για πόσο χρόνο φαινόταν η πορεία της στον ηλεκτρικό πίνακα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Περίπου 5 λεπτά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εάν o σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, θα μπορούσε.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γνωρίζετε εάν υπήρξε βλάβη στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου στις 28-02-2023; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν γνωρίζω, Σε κάθε περίπτωση, η όποια βλάβη μπορεί να συμβεί, δεν αφορά όλο τον πίνακα και δεν μπορούν να επηρεαστούν ταυτόχρονα όλες οι λυχνίες που αποτελούν το αποτύπωμα του τρένου.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης