Έξι μήνες μετά την τραγωδία των Τεμπών, με τους 57 νεκρούς και τους δεκάδες τραυματίες, οι γονείς και οι δικηγόροι νεκρών παιδιών και τραυματιών θα επισκεφτούν το μεσημέρι της Δευτέρας τον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη, προκειμένου να μάθουν για την πορεία των ερευνών που έχουν φέρει μέχρι στιγμής ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος σε εννιά άτομα, ενώ άλλα τρία άτομα -της επιτροπής μετατάξεων- διώκονται σε βαθμό πλημμελήματος. Συνολικά οι κατηγορούμενοι φτάνουν τον αριθμό 12.

Οι συγγενείς, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ζούγκλας», θα ζητήσουν να κινηθούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες και να αποδοθούν ευθύνες σε όλα τα πρόσωπα που ευθύνονται για τη φονική σύγκρουση, όσο ψηλά και αν βρίσκονται.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μέχρι στιγμής κατηγορούμενοι για την υπόθεση, αντιμετωπίζοντας κακουργήματα είναι:

  • Ο σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς
  • Οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες Κώστας Παυλόπουλος και Παναγιώτης Χαμηλός
  • Ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ Λάρισας, Δημήτρης Νικολάου
  • Ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Δικτύου του ΟΣΕ, Γρηγόρης Σαμπατακάκης
  • Ο Γενικός Διευθυντής της ίδιας Γενικής Διεύθυνσης, Πέτρος Πανόπουλος
  • Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Συστημάτων, Κωνσταντίνος Μουρουδέλης
  • Η Διευθύντρια της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης, Ζαχαρία Στουρνάρα
  • Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Συστημάτων, Ιωάννης Παληοθόδωρου

Οι διώξεις σε νυν και πρώην Διευθυντές ήρθαν μέσα από καταθέσεις και πορίσματα, ενώ το πόρισμα των πραγματογνωμόνων που αποκάλυψε η «Ζούγκλα» φέρνει και νέους κατηγορούμενους. Στο πόρισμα των 252 σελίδων ήταν ξεκάθαρο το συμπέρασμα ότι δεν λειτουργούσε τίποτα και όλα ήταν στον… αυτόματο.

Χαρακτηριστικό είναι το συμπέρασμα για τα συστήματα ασφαλείας:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Κατά τον χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δεν λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί, με αποτέλεσμα:

  • Να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή, αφήνοντας τον εν υπηρεσία σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον περιορισμένης εμβέλειας Τοπικό Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης (Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας) θα απέτρεπαν το συμβάν.
  • Να μη λειτουργεί το εγκατεστημένο επί της γραμμής και των συρμών σύστημα ETCS, που με την παράλληλη λειτουργία των ελεγχόμενων πεδίων γραμμής και της φωτοσήμανσης, θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης.
  • Ο μηχανοδηγός και κατ’ επέκταση η αμαξοστοιχία IC62 εποπτείας του, να είναι αναγκασμένος, με εντολή σταθμάρχη, να κινείται κατά παράβαση των κανόνων κυκλοφορίας συρμών. Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η συμμόρφωση του μηχανοδηγού με τους κανόνες κυκλοφορίας συρμών θα απέτρεπαν το συμβάν».

Πόρισμα ετοιμάζουν και οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων που στέκονται πολύ στο πώς προκλήθηκε η πυρκαγιά μετά τη σύγκρουση.

Σύμφωνα με το επίσημο πόρισμα, η φωτιά που προκλήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών οφείλει την έναρξή της στις ηλεκτρικές εκκενώσεις που δημιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτραμαξών, ονομαστικής τάσης 25000 Volt, σε συνδυασμό με το εκνέφωμα του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών ισχύος των ηλεκτραμαξών που δημιουργήθηκε κατά τη σύγκρουση. Η πυρκαγιά, που προκλήθηκε αμέσως μετά την έναρξη της φωτιάς, οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη καύσιμης ύλης, δηλαδή στα υλικά κατασκευής των βαγονιών (υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση στα πλαϊνά και στο πάτωμα, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες), που βρέθηκαν κοντά και πάνω από τον καιόμενο μετασχηματιστή ισχύος της ηλεκτράμαξας της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62.

Η έρευνα θα πρέπει ούτως ή άλλως να «τρέξει» πιο γρήγορα, καθώς θα πρέπει να εισαχθεί στο Δικαστικό Συμβούλιο για την έκδοση βουλεύματος πριν παρέλθει το 18μηνο για τους προσωρινά κρατούμενους.

Χρειάστηκε, πάντως, να θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές για να λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, κάτι που συνέβη τις τελευταίες ημέρες. Η τραγωδία όμως έφερε στην επιφάνεια και την «αμαρτωλή» σύμβαση 717, που από το 2014 παραμένει ημιτελής. Η σύμβαση αφορούσε στη σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση και άλλα ζητήματα λειτουργίας του ΟΣΕ, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Η ποινική δικογραφία έχει διαβιβαστεί ήδη στη Βουλή για τις ευθύνες πρώην Υπουργών Μεταφορών, όπως των κ.κ. Κ. Καραμανλή και Χρ. Σπίρτζη.

Zougla Newsroom

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης