Ρεπορτάζ: Χρήστος Μαζάνης, Λυδία Καραθανάση – Κάμερα: Γιώργος Δαγαλάκης

Οργή έχει προκαλέσει ο σοβαρός «τραυματισμός» του Α/Τ «Βέλος», από τον οποίο παραλίγο να βυθιστεί από το μεγάλο ρήγμα που προκλήθηκε στην πρύμνη του ιστορικού πλοίου, εξαιτίας της ανευθυνότητας κάποιων που το άφησαν έκθετο στη μανία των ανέμων.

Τα ερωτήματα είναι πολλά για την παρ’ ολίγο βύθιση του «Βέλος» και μάλιστα εν καιρώ ειρήνης, παρά το ότι το θρυλικό αντιτορπιλικό δεν είναι μάχιμο και λειτουργεί ως μουσείο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Και βέβαια, υπάρχουν ευθύνες για την αδιαφορία απέναντι σε ένα πλοίο – σύμβολο της δικτατορικής αντίστασης, που παρά τα διαβήματα και τις εκκλήσεις εκ μέρους του Συνδέσμου Φυλακισθέντων – Εξορισθέντων Αντιστασιακών (ΣΦΕΑ), όπως θα ακούσετε και παρακάτω να τα λέει ο ίδιος ο Τριαντάφυλλος Μυταφίδης, μέλος του ΔΣ του ΣΦΕΑ.

Τι λένε πηγές των Ενόπλων Δυνάμεων

Πηγές των Ενόπλων Δυνάμεων, είπαν στη «Ζούγκλα», πως το συγκεκριμένο πλοίο «είναι μουσείο και όχι ενεργό πλοίο. Αυτό σημαίνει πως πάνω του δεν έχει εξοπλισμό που να μπορεί να ανταποκριθεί σε τέτοιες καταστάσεις, αλλά ούτε και πλήρες πλήρωμα. Δηλαδή, δεν είναι ένα λειτουργικό καράβι που βρίσκεται σε ετοιμότητα. Χρησιμοποιείται μόνο για επισκέψεις του κόσμου».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όμως, το «Βέλος» ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό και έχει και κυβερνήτη και ύπαρχο, αξιωματικούς του ΠΝ.

Σοβαρές καταγγελίες από τον άνθρωπο που διέσωσε το αντιτορπιλικό 

Ο Παναγιώτης Χατζηπέρος, αρχιπλοίαρχος Ε.Α. υπήρξε σημαιοφόρος στο ιστορικό αντιτορπιλικό «βέλος». Μιλώντας στην τηλεόραση της Ζούγκλας αποκαλύπτει πως είναι ο άνθρωπος ο οποίος έσωσε το συγκεκριμένο πλοίο το 1993 από το να γίνει σκραπ.

Εκτός από αυτό, αναφέρει πως δεν είναι η πρώτη φορά που το «Βέλος» παθαίνει ζημιές από την κακοκαιρία. Όπως λέει κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τον Νοέμβριο του 2021 αλλά και τον Μάρτιο του 2023, το πλοίο υπέστη ζημιές διότι στο σημείο το οποίο είναι ελλιμενισμένο δεν είναι κατάλληλο. Συγκεκριμένα, όπως ο ίδιος εξηγεί, το περιστατικό που συνέβη το 2021 έγινε ευρέως γνωστό, ενώ τον Μάιο του 2022, 47 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με επικεφαλής τον Θοδωρή Δρίτσα καταθέτουν ερώτηση στην Βουλή με θέμα την ασφάλεια του πλοίου.

Η απάντηση που τους δίνεται είναι, ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Την ίδια χρονιά, τον Δεκέμβρη, επιστολή προς τον υπουργό Άμυνας αλλά και προς το γενικό επιτελείο Ναυτικού με θέμα την ασφάλεια του πρώην αντιτορπιλικού, στέλνει ο ΣΦΕΑ, για να λάβει την ίδια ακριβώς απάντηση, – ότι δηλαδή είναι όλα ελεγχόμενα.

Ο Παναγιώτης Χατζηπέρος τονίζει, ότι ερώτηση στη Βουλή για το ίδιο ακριβώς θέμα, έγινε από τον Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσα και τον Μάρτιο του 2023 ενώ τον Ιούνιο του 2023, ερώτηση στη Βουλή για το Βέλος καταθέτει και η βουλευτής Ρένα Δούρου.

«Τα τελευταία χρόνια το πλήρωμα του Βέλους ήταν 32 άτομα. Έχουμε χάσει μέχρι στιγμής τους 11 και όσοι έχουμε μείνει κάνουμε προσπάθειες έτσι ώστε το ιστορικό αυτό πλοίο- σύμβολο να διατηρηθεί. Καταφέραμε και το σώσαμε να μη γίνει παλιοσίδερα, καταφέραμε να το συντηρήσουμε με πιέσεις σε όλους τους αρμοδίους και παρόλα τα οικονομικά προβλήματα που υπήρξαν και υπάρχουν. Το πλοίο πρέπει κατά την άποψή μας να επιστρέψει στο πάρκο ναυτικής παράδοσης στον Φλοίσβο, σε ασφαλές σημείο όπως ήταν παλιά» λέει ο αρχιπλοίαρχος σε άλλο σημείο της συζήτησης και προσθέτει «δεν πιστεύω ότι φταίει το πολεμικό ναυτικό. Όλοι γνώριζαν ότι το πλοίο βρίσκεται σε επικίνδυνο σημείο και παρόλα αυτά το πρόβλημα συνεχίστηκε. Ίσως κάποιοι να μην το θέλουν αυτό το πλοίο, ίσως κάποιοι να ενοχλούνται, δεν μπορώ να δώσω άλλη εξήγηση με όλα αυτά που έχουν συμβεί».

Δείτε όλα όσα αποκάλυψε ο Παναγιώτης Χατζηπέρος:

 

Τι καταγγέλλει ο αρχικελευστής που υπηρέτησε στο «Βέλος»

Η «Ζούγκλα» μίλησε και με τον αρχικελευστή του σκάφους Παναγιώτη Καλλίνο καθώς και με ένα από τα μέλη του ΔΣ του ΣΦΕΑ, τον κ. Τριαντάφυλλο Μηταφίδη.

Οι κ.κ. Καλλίνος και Μηταφίδης μίλησαν για τα συναισθήματα που τους προκάλεσε το γεγονός ότι κινδύνευσε το ιστορικό «Βέλος» καθώς και για το ποιους βαραίνει η ευθύνη για το περιστατικό του Σαββάτου.

Κύριε Καλλίνο ποια είναι τα συναισθήματά σας μετά από το συμβάν;

Τέλος καλό, όλα καλά. καθώς μεθόρμησε το πλοίο και δεν κινδυνεύει άμεσα πλέον. Από την άλλη η πίκρα μου είναι μεγάλη. Ο τραυματισμός της ψυχής μου είναι το ίδιο μεγάλος με του σκάφους. Τα πολεμικά σκάφη, και γενικότερα όλα τα καράβια, έχουν ψυχή για όλους τους ναυτικούς καθώς και για τον ελληνικό λαό. Δεν γίνεται ένα μνημείο της αντιδικτατορικής δράσης του ελληνικού λαού να παρατιέται κατά αυτόν τον τρόπο. Παρά το γεγονός ότι πολλοί προσπάθησαν να μεθορμήσει το σκάφος, δεν είχε τη δέουσα ανταπόκριση από τους διάφορους ταγούς και φορείς της πόλεως μας.

Ποιος πιστεύετε ότι έχει άμεσα την ευθύνη;

Δηλώνω ευθαρσώς πως την τελική ευθύνη την έχει η Κυβέρνηση, η οποία δεν έχει πιέσει τους φορείς να πάει το καράβι εκεί που πρέπει να πάει. Στην προκειμένη περίπτωση υπάρχουν δύο λύσεις. Η μία ήταν στην προτεραία του θέση δίπλα στον Αβέρωφ, και η άλλη εδώ στη Θεσσαλονίκη που δεν υπάρχει Ναυτικό Μουσείο, στον πρώτο προβλήτα με πρυμνοδετημένο το καράβι, δηλαδή το πίσω μέρος δεμένο και μπροστά με δύο γερά ναύδετα. Έτσι, δεν θα κινδύνευε από τους δύο σημαντικούς ανέμους που είναι ο Βαρδάρης βορειοδυτικός και ο νοτιοδυτικός. Το καράβι θα ήταν ένα κόσμημα για την πόλη, όπως άλλωστε είναι και αυτή τη στιγμή και είναι τιμή μας που το έχουμε εδώ, αλλά παράλληλα θα ήταν εξασφαλισμένο ότι δεν θα κινδύνευε.

Ακούστε αναλυτικά όσα δήλωσε στη «Ζούγκλα» ο Παναγιώτης Καλλίνος:

 

Κύριε Μηταφίδη πώς βιώνετε συναισθηματικά το γεγονός ότι το πλοίο κινδύνευσε;

Τα συναισθήματά μου έχουν λίγη αξία μπροστά στο γεγονός ότι κινδύνευσε να βυθιστεί το πλοίο παρά το ότι ως πολεμικό πλοίο έχει μεγάλες αντοχές, έστω κι αν είναι ηλικίας 80 ετών. Το ζήτημα είναι η οργή που μας προκαλεί η αδιαφορία που υπάρχει απέναντι σε ένα ζωντανό μνημείο της δικτατορικής αντίστασης που από ό,τι φαίνεται εξακολουθεί να αποτελεί «αγκάθι» από την πλευρά των σημερινών κυβερνόντων, παρά τα επανειλημμένα διαβήματα των μελών του ΣΦΕΑ.

Η συντήρηση του πλοίου, ο ασφαλής ελλιμενισμός του στα ανοιχτά του Θερμαϊκού κόλπου στη Νέα Παραλία απροφύλαχτο είναι ευθύνη του Πολεμικού Ναυτικού και του υπουργείου Άμυνας. Μέχρι στιγμής,  δεν έχει βγει η παραμικρή ανακοίνωση από το υπουργείο Άμυνας. Το πλοίο έχει ρήγμα 2 μέτρων στην πρύμνη του. Θα χρειαστούν επισκευές.

Ποιον βαραίνει η ευθύνη για ό,τι συνέβη;

Πρώτα από όλους τη Ναυτική Διοίκηση Βορείου Αιγαίου γιατί πρόκειται για πολεμικό σκάφος που έχει πλήρωμα και είναι υπό τις διαταγές του Πολεμικού Ναυτικού. Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας.

Το σκάφος κινδύνευε από το Νοέμβριο του 2021 στην παραλία της Θεσσαλονίκης παρόλο που το είχαν προσδέσει. Τότε είχε υποστεί βούλιαγμα στη πρύμνη. Το ΣΦΕΑ είχε βγάλει ανακοίνωση 29 Μαρτίου 2023,  καθώς είχε προσκρούσει στο κρηπίδωμα της παραλίας . Ξηλώθηκε το κομμάτι του κρηπιδώματος και είχε υποστεί ζημία. Το αποκορύφωμα ήταν αυτό που συνέβη το Σάββατο καθώς έπνεαν άνεμοι 10 μποφόρ στον Θερμαϊκό και το πλοίο προσέκρουσε πάνω στο κρηπίδωμα με αποτέλεσμα να υποστεί ένα ρήγμα 2 μέτρων περίπου στην πρύμνη. Το ευτύχημα είναι ότι κινητοποιήθηκε η λιμενική Αρχή  και το μετέφεραν σε ασφαλές σημείο στην προβλήτα 2 όπου αράζουν και τα κρουαζιερόπλοια. Το αίτημα των επιζώντων του πληρώματος είναι να ξαναγυρίσει στο Πάρκο Ναυτικής Ιστορίας, αίτημα το οποίο παραμένει ανικανοποίητο.

Ακούστε αναλυτικά όσα δήλωσε στη «Ζούγκλα» ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης:

Ερώτηση του πρώην Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Ναυάρχου Αποστολάκη για το «Βέλος»

Ερώτηση για το αντιτορπιλικό «Βέλος» και τις ζημιές που υπέστη κατά την πρόσφατη κακοκαιρία κατέθεσε στη Βουλή ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ευάγγελος Αποστολάκης.

Ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης σημειώνει στο κείμενο που απευθύνεται στον Υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Δένδια πως «Δεν είναι η πρώτη φορά που το Α/Τ «Βέλος» βρέθηκε σε κίνδυνο καθώς στις 30.11.21 λίγο έλλειψε να βυθιστεί λόγω αποκοπής του πείρου της σημαδούρας όπου το πλοίο είναι προσδεμένο. Επίσης, στις 29 Μαρτίου 2023 και παρά τις ήδη έντονες αντιδράσεις και προειδοποιήσεις για τη μη ασφαλή θέση αγκυροβόλησής του, το πλοίο κινδύνεψε και πάλι και τα χειρότερα αποφεύχθηκαν χάρη στον Κυβερνήτη και τη συνδρομή του Λιμενικού Σώματος και των ρυμουλκών σκαφών»

«Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου και το ίδιο έχει πράξει και ο Σύλλογος Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών ( Σ.Φ.Ε.Α) 1967-1974. Σε πρόσφατη ερώτηση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ στη Βουλή στις 21.07.2023 με θέμα «Θα αφήσει η Κυβέρνηση να χαθεί το Βέλος, σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα;», η απάντηση που δόθηκε αναφέρει ότι λόγω υψηλής επισκεψιμότητας στο Α/Τ «Βέλος» έχει αποφασισθεί να παραταθεί η παραμονή του στη Θεσσαλονίκη καθώς και ότι λαμβάνονται όλα τα μέτρα προστασίας του πλοίου. Το τελευταίο όπως διαπιστώθηκε δεν ισχύει» αναφέρει ο κ. Αποστολάκης και ρωτά τον υπουργό «

1)Ποιες ενέργειες έχουν αναληφθεί από την Πολιτεία για την άμεση και ασφαλή εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών προς αποκατάσταση των ζημιών;

2)Έχει εξασφαλιστεί η παραμονή του Α/Τ «Βέλος» σε κατάλληλη και ασφαλή θέση εντός του λιμένα κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών;

3)Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης των βλαβών και επιστροφής του πλοίου στη θέση του στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, κάτι το οποίο επισταμένως ζητούν πολλοί φορείς και ιδιαίτερα ο Σύλλογος Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών ( Σ.Φ.Ε.Α);».

Πατήστε πάνω στα έγγραφα για να τα δείτε αναλυτικά:

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος – Ερώτηση 6874/26-05-2021 της Βουλής των Ελλήνων 

Σώστε το αντιτορπιλικό ‘ΒΕΛΟΣ, σύμβολο της αντίστασης στη Χούντα!

«Θα σώσετε επιτέλους το ιστορικό Α/Τ ΒΕΛΟΣ, σύμβολο του Αντιδικτατορικού αγώνα;»

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης