Διατροφή και κάπνισμα

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012, 13:24
Διατροφή και κάπνισμα
Κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος, με απόφαση που πήρε το 1987 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (W.H.O).

Είναι γνωστό ότι ο καπνός του τσιγάρου περιέχει έναν μεγάλο αριθμό καρκινογόνων ουσιών και ότι είναι βασικός αιτιολογικός παράγοντας του καρκίνου του πνεύμονα, όπως επίσης έχει βρεθεί ότι η εμφάνιση του καρκίνου σχετίζεται με την ποσότητα του καπνίσματος, που υπολογίζεται σε πακέτα ανά χρόνια. Αν κάποιος καπνίζει 10 τσιγάρα την ημέρα, ο κίνδυνος εμφάνισης του καρκίνου αυξάνεται κατά 5 φορές.

Όσον αφορά στη διατροφή, όπως επισημαίνει η διαιτολόγος- διατροφολόγος Σταματίνα Αντωνίου, πληθώρα ερευνών έχει δείξει τη σχέση της με την πρόληψη παθήσεων που σχετίζονται με το κάπνισμα.

Μελέτες καταδεικνύουν ότι οι καπνιστές, συγκριτικά με τους μη καπνιστές αλλά και τους πρώην καπνιστές, έχουν μικρότερο ΔΜΣ, χαμηλά επίπεδα βιταμινών και συγκεκριμένα βιταμίνης C, E και Β12. Ειδικότερα για τη βιταμίνη C, ενδεικτικά ένα τσιγάρο καταστρέφει 25-100 mg βιταμίνης. Εκτός από την καταστροφή των βιταμινών, έχει βρεθεί ότι υπάρχει συσχέτιση του καπνού με τον καταβολισμό των μυών, αφού ο καπνός προκαλεί βλάβη στον σκελετό των μυών, λόγω μείωσης του μεταβολισμού τους και λόγω αυξημένου οξειδωτικού στρες, με συνέπεια την εμφάνιση φλεγμονής.

Η κατανάλωση μιας μεγάλης ποικιλίας φρούτων και λαχανικών, στο πλαίσιο της μεσογειακής διατροφής, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για την εμφάνιση ορισμένων μορφών καρκίνου των πνευμόνων στους καπνιστές και να βοηθήσει στη μακροζωία. Άλλωστε, πληθώρα ερευνών έχει δείξει ότι μια διατροφή που περιλαμβάνει την κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας φρούτων και φρέσκων λαχανικών συμβάλλει θετικά σε υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών στοιχείων στο αίμα.

Τι γίνεται όμως όταν κάποιος «κόβει» το τσιγάρο;

Όταν κάποιος διακόψει το κάπνισμα, το βάρος του αυξάνεται περίπου 2 με 3 κιλά, κατά μέσο όρο. Αυτό μπορεί εν μέρει να συνδεθεί με το ότι το κάπνισμα αυξάνει τον μεταβολισμό και ότι η νικοτίνη δρα ως κατασταλτικό της όρεξης. Φαίνεται ότι η προσωρινή αυτή δράση συνδέεται με το γεγονός πως η νικοτίνη διεγείρει το συμπαθητικό νευρικό σύστημα του οργανισμού, το οποίο -εκτός των άλλων- επηρεάζει τον μεταβολισμό μας. Στην απόκτηση των κιλών, μετά τη διακοπή του καπνίσματος, συντελούν το τσιμπολόγημα, η καθιστική ζωή, δηλαδή, αλλαγή των διατροφικών συνηθειών, αφού οι πιο πολλοί αντικαθιστούν την κίνηση του τσιγάρου με το φαγητό (κάτι να έχω στο χέρι).

Βασική, λοιπόν, προϋπόθεση για την προάσπιση και διατήρηση της υγείας, ιδιαίτερα για τους καπνιστές, είναι η επάρκεια του οργανισμού σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Εάν είστε καπνιστής, είναι απαραίτητο να συμπεριλάβετε στο διαιτολόγιό σας τροφές ενισχυμένες σε βιταμίνες ή να παίρνετε συμπληρώματα βιταμινών. Μάλιστα, η λήψη συμπληρωμάτων- βιταμινών είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστεί μια επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών σε άτομα που καπνίζουν πολύ.


Πηγή: MediDiatrofi.blogspot.com

Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012, 14:20