Οστεοπόρωση και διατροφή

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 9 Μαρτίου 2012, 13:23
Οστεοπόρωση και διατροφή
Οστεοπόρωση είναι η νόσος των οστών κατά την οποία μειώνεται η πυκνότητά τους, με συνέπεια να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για κατάγματα. Η οστεοπόρωση αποτελεί ένα ύπουλο και σοβαρό πρόβλημα που πλήττει όχι μόνο τις γυναίκες αλλά και τους άνδρες.

Πρόσφατα στοιχεία του Ελληνικού Ιδρύματος Οστεοπόρωσης (ΕΛΙΟΣ) δείχνουν ότι στα επόμενα 50 χρόνια, μία στις τρεις γυναίκες στην Ελλάδα θα εμφανίσει οστεοπόρωση και θα υπερδιπλασιαστούν τα κατάγματα σε ευαίσθητες σκελετικές περιοχές.

Ο ρόλος του ασβεστίου και της βιταμίνης D στη μείωση του κινδύνου οστεοπόρωσης

Το ασβέστιο και η βιταμίνη D μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της οστεοπόρωσης, καθώς επηρεάζουν την οστική πυκνότητα των οστών. Για τους ενήλικες, η προτεινόμενη πρόσληψη ασβεστίου κυμαίνεται από 800 – 1200 mg την ημέρα ανάλογα με το φύλο, την ηλικία (εφηβεία, εμμηνόπαυση) και την περίοδο της ζωής (εγκυμοσύνη, θηλασμός).

Οι κυριότερες πηγές ασβεστίου είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι και τυριά). Επίσης, ασβέστιο περιέχουν τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (όπως σπανάκι, μπρόκολο, λάχανο), η σόγια και το τυρί από σόγια, τα ψάρια (όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, ο τόνος), οι ξηροί καρποί (όπως καρύδια, αμύγδαλα), το σησάμι και το ταχίνι.

Είδος τροφίμου Περιεκτικότητα σε Ca
• 1φλ.γάλα- 300 mg
• 1 φλ. μαγειρεμένο σπανάκι-100 mg
• 1 φλ. μαγειρεμένο μπρόκολο- 45 mg
• ½ φλ. σολομού με κόκαλο σε κονσέρβα- 1160 mg
Η βιταμίνη D συμβάλλει ουσιαστικά στη διατήρηση της καλής υγείας των οστών και την αποφυγή της οστεοπόρωσης, καθώς αυξάνει την απορρόφηση ασβεστίου από το έντερο. Παράγεται κυρίως στο δέρμα μας κατά την έκθεσή μας στον ήλιο, αλλά προσλαμβάνεται σε κάποιο βαθμό και από τρόφιμα όπως τα αυγά, το συκώτι, τα ψάρια και ορισμένα εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά.

Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε ασβέστιο, αποτελεί τον πιο σημαντικό παράγοντα για μείωση του κινδύνου οστεοπόρωσης. Το ασβέστιο παίζει καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία και διατήρηση της μέγιστης οστικής πυκνότητας από την παιδική ηλικία μέχρι και την ηλικία της εμμηνόπαυσης, καθώς και στην επιβράδυνση της απώλειας οστικής πυκνότητας μετά την εμμηνόπαυση. Μάλιστα, πρόσφατη κλινική έρευνα έδειξε ότι η καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, πλούσιων σε ασβέστιο και βιταμίνη D, μειώνει τον κίνδυνο για οστεοπόρωση.

Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε από τις επιστημονικές ομάδες του τμήματος Διατροφής-Διαιτολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και του Εργαστηρίου Έρευνας Παθήσεων Οστών της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε τυχαία επιλεγμένη ομάδα μετεμμηνοπαυσιακών, μη οστεοπορωτικών, Ελληνίδων που κατανάλωναν γαλακτοκομικά προϊόντα.

Οι γυναίκες αυτές παρουσίασαν σημαντική αύξηση της ολικής οστικής μάζας, της οστικής μάζας στην περιοχή της σπονδυλικής στήλης και στην περιοχή της λεκάνης, μειώνοντας τον κίνδυνο για οστεοπόρωση, συγκριτικά με τις γυναίκες που συνέχιζαν την κανονική τους διατροφή και αυτές που λάμβαναν σκευάσματα ασβεστίου.

Παράγοντες κινδύνου για οστεοπόρωση

Τροποποιήσιμοι παράγοντες κινδύνου:
• αλκοόλ
• κάπνισμα
• χαμηλό σωματικό βάρος
• ελλιπής/ φτωχή διατροφή
• διατροφικές διαταραχές
• ανεπαρκής άσκηση
• χαμηλή πρόσληψη ασβεστίου
• ανεπάρκεια βιταμίνης D
• συχνές πτώσεις

Προκαθορισμένοι Παράγοντες κινδύνου:
• ηλικία
• θηλυκό γένος
• οικογενειακό ιστορικό
• προηγούμενο κάταγμα
• φυλή / εθνικότητα
• εμμηνόπαυση / υστερεκτομή
• μακρόχρονη θεραπεία με γλυκοκορτικοειδή
• πρωτοπαθής / δευτεροπαθής υπογοναδισμός στους άνδρες

Πηγή: diatrofi.gr

Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 9 Μαρτίου 2012, 13:53