Αυτός είναι ο ρωσικός στόλος στην Κριμαία

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 3 Μαρτίου 2014, 11:10
Αυτός είναι ο ρωσικός στόλος στην Κριμαία
Μετά την «άδεια» που πήρε ο Πούτιν για αποστολή στρατού στην Κριμαία η προσοχή έχει επικεντρωθεί στη ναυτική βάση της Ρωσίας στη χερσόνησο.

Αυτό που συμβαίνει με τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας στη Σεβαστούπολη μετά την πτώση του φιλορώσου προέδρου Βίκτορ Γιανουκόβιτς είναι μέρος μιας μεγαλύτερης εικόνας της Κριμαίας. Σίγουρα υπάρχουν πολιτικοί και εθνο-πολιτισμικοί λόγοι για τη Μόσχα να επιθυμεί τη συνεχιζόμενη επιρροή της στην Κριμαία, αλλά η καθαρά στρατιωτική-στρατηγική σημασία της Σεβαστούπολης στην ευρύτερη στρατιωτική στρατηγική της Ρωσίας έχει πράγματι αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια.

Η βάση ιδρύθηκε από την αυτοκρατορική Ρωσία πριν από 230 χρόνια, ενώ ήταν πάντα μια κρίσιμη διέξοδος για το ρωσικό ναυτικό. Έχοντας έδρα εδώ και διερχόμενος από τα Στενά του Βοσπόρου, ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει πρόσβαση στη Μεσόγειο με πλεύση μιας ημέρας, σε αντίθεση με τις εβδομάδες που θα διαρκούσε από τις βάσεις της Βορείου Στόλου στη χερσόνησο Κόλα.

Για τον λόγο αυτό, η βάση στη Σεβαστούπολη επέτρεψε στη Μόσχα να ασκήσει επιρροή στην Ανατολική Μεσόγειο, στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή. Η σημασία της Μεσογείου για τη Ρωσία φάνηκε το 2013, όταν, εν μέσω του εμφυλίου πολέμου στη Συρία, η Μόσχα ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας «διαρκούς ομάδας εργασίας» για τη θάλασσα και ενίσχυσε την παρουσία της στα 10 πλοία. Τον Αύγουστο του 2008 ήταν ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας που παρέσχε τα 13 σκάφη που χρησιμοποιήθηκαν για να νικήσει το μικρό γεωργιανό ναυτικό και τα χερσαία στρατεύματα στην Αμπχαζία και το Πότι κατά τη διάρκεια του σύντομου πολέμου.

Αυτός ο στολίσκος πιθανότατα να ήταν η μέγιστη δύναμη του στόλου που μπορούσε να αναπτυχθεί εκείνη τη στιγμή, καθώς πολλά σκάφη είναι παλαιά και χρειάζονται συντήρηση. Φωτογραφίες που ελήφθησαν από το ατρόμητο προσωπικό του Ινστιτούτου επιβεβαιώνουν ότι, ενώ τα ναρκαλιευτικά και το υποβρύχιο κλάσης στη βάση της Σεβαστούπολης φαίνονται, εκ πρώτης όψεως, να είναι σε καλή κατάσταση, μερικά από τα βοηθητικά σκάφη έχουν ορατά σημάδια γήρανσης. Ορισμένα από τα μεγαλύτερα πλοία του στόλου, όπως το καταδρομικό «Kerch» και το αντιτορπιλικό «Smetlivy», μετρούν πλέον τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες. Ίσως για αυτόν τον λόγο, ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας πρόκειται να επωφεληθεί από σημαντικές επενδύσεις κατά τα προσεχή έτη. Έξι προηγμένα υποβρύχια κλάσης Kilo πρόκειται να παραδοθούν στην BSF, ενώ το δεύτερο από τα δύο κλάσης Mistral πλοία αμφίβιας επίθεσης θα είναι μέρος αυτού του στόλου.

Ωστόσο, υπάρχουν επίσης λόγοι που αμφισβητούν τη μοναδική σημασία της Σεβαστούπολης ειδικά στην ευρεία στρατιωτική στρατηγική της Ρωσίας.

Πρώτον, είναι το μέγεθος του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, ο οποίος είναι ο δεύτερος μικρότερος ανάμεσα στους πέντε της Ρωσίας (μόνο ο στολίσκος της Κασπίας Θάλασσας είναι πιο μικρός όσον αφορά στον αριθμό των πλοίων μάχης).

Δεύτερον, και πιο σημαντικό, υπάρχουν επιλογές για τη Ρωσία να ελλιμενίσει τα πλοία στις δικές της ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Για αυτόν τον λόγο, στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις από το 2008 για την κατασκευή μιας τεχνητής χερσονήσου και ενός κυματοθραύστη. Στην πραγματικότητα, τα έξι νέα υποβρύχια και το Mistral (που, ειρωνικά, πρόκειται να ονομαστεί Σεβαστούπολη) θα ελλιμενιστούν στο Νοβοροσίσκ. Η ναυαρχίδα του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, το Moskva, μπορεί επίσης να μεταφερθεί εκεί.

Η επέκταση του Νοβοροσίσκ έχει ξεκινήσει εδώ και πάνω από πέντε χρόνια, καθώς η 20ετής προθεσμία της συμφωνίας Ρωσίας-Ουκρανίας του 1997 σχετικά με τη χρήση της Σεβαστούπολης κοντοζυγώνει. Αν και είχε επιτευχθεί μια νέα συμφωνία το 2010 για να καταστεί δυνατή η ρωσική μίσθωση της Σεβαστούπολης έως το 2042, η ολοκλήρωση της επέκτασης στο Νοβοροσίσκ δείχνει ότι η Μόσχα έχει ήδη αρχίσει να αντισταθμίζει τις επιλογές της σχετικά με τη χρήση της Κριμαίας ως αρχηγείου του BSF. Η ουκρανική κυβέρνηση είχε ήδη βάλει περιορισμούς και κοστολογήσεις για τα ρωσικά σκάφη που ελλιμενίζονται ή διέρχονται μέσω του λιμένος (μεταξύ αυτών είναι ότι απαιτείται η συναίνεση της Ουκρανίας για τη μεταβίβαση των νέων πλοίων ή την αναβάθμιση των υφιστάμενων πλοίων στη Σεβαστούπολη). Οι περιορισμοί αυτοί, προφανώς, δεν υφίστανται στο έδαφος της Ρωσίας.

Πατήστε εδώ για να δείτε όλες τις φωτογραφίες του στόλου

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 3 Μαρτίου 2014, 12:14