Εντείνονται οι ανησυχίες πολλών ευρωπαίων για εμπόδια ή ακόμα και διακοπή της τροφοδοσίας της ΕΕ με ρωσικό φυσικό αέριο. Η γερμανική κυβέρνηση εμφανίζεται ωστόσο καθησυχαστική.

Μεγάλος όγκος του ρωσικού φυσικού αερίου περνά από τη Βαλτική θάλασσα και τον αγωγό Nordstream για να φθάσει στη δυτική Ευρώπη. Περίπου 55 εκατομμύρια κυβικά διοχετεύονται κάθε χρόνο σε αυτόν τον αγωγό. Τα έσοδα της Ρωσίας από την διάθεση φυσικού αερίου και πετρελαίου στην ΕΕ ανήλθαν μόνο τους πρώτους εννέα μήνες του 2013 σε 156 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων από χώρες της ΕΕ στη Ρωσία έφθασαν τα 90 δισεκατομμύρια ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης στην Ουκρανία πολλοί είναι εκείνοι που θέτουν, εύλογα, το ερώτημα αν κινδυνεύει η τροφοδοσία της ΕΕ με ρωσικό φυσικό αέριο. Από την πλευρά του πάντως το γερμανικό υπουργείου Οικονομίας είναι καθησυχαστικό. Η εκπρόσωπός του Τάνιο Αλεμάνι δήλωσε ότι «οι δεξαμενές φυσικού αερίου στη Γερμανία είναι γεμάτες. Είναι οι τέταρτες σε χωρητικότητα παγκοσμίως».
Σίγουρος ότι δεν θα δημιουργηθεί ζήτημα με τη παροχή ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ εμφανίστηκε και ο γερμανός υπουργός Ζίγκμαρ Γκάμπριελ στη σύνοδο υπουργών Ενέργειας στις Βρυξέλλες. Τόνισε ωστόσο ότι η ΕΕ θα πρέπει να βοηθήσει την Ουκρανία που αντιμετωπίζει μεγάλο ενεργειακό πρόβλημα.

Ποιες επιπτώσεις θα έχει η κρίση στην ΕΕ;

Ο ειδικός σε ζητήματα Ρωσίας στο γερμανικό Εμποροβιομηχανικό επιμελητήριο Τομπίας Μπάουμαν μιλώντας στην εκπομπή Wirtschaft Kompakt της τηλεόρασης της DW, εκτίμησε ότι χώρες της Δύσης θα αναζητήσουν στο μέλλον άλλους παροχείς φυσικού αερίου για να διασφαλίσουν την τροφοδοσία τους με ενέργεια: «Η Γερμανία εξαρτάται κατά 30 με 40% από τις εισαγωγές ενέργειας από τη Ρωσία. Την ίδια στιγμή όμως και η Ρωσία εξαρτάται από τη Γερμανία διότι έχει σημαντικά έσοδα από την πώληση του φυσικού αερίου. Μακροπρόθεσμα όμως αναμένω ότι οι χώρες της Δύσης θα προσπαθήσουν να περιορίσουν την εξάρτηση από τη Ρωσία και να διερωτηθούν αν η Ρωσία είναι ο κατάλληλος εταίρος».
Μια ενδεχόμενη επιβολή κυρώσεων θα μπορούσε να πλήξει όχι μόνο τη Ρωσία, αλλά και τις χώρες της ΕΕ. Έτσι θα μπορούσε η Ρωσία να παγώσει, ενδεχομένως, τις εισαγωγές οχημάτων γερμανικής κατασκευής στην γοργά αναπτυσσόμενη ρωσική αγορά.

Η γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung παρατηρεί: «Ανοιχτή παραμένει ακόμα η απάντηση της Δύσης στην στρατιωτική παρέμβαση της Ρωσίας στην Κριμαία. Ο αποκλεισμός της Μόσχας από τις προετοιμασίες της Συνόδου της ομάδας G8 δεν δημιουργεί πρόβλημα στον Βλαντίμιρ Πούτιν. Ούτε καν ένας ενδεχόμενος αποκλεισμός από τη Σύνοδο δεν θα δημιουργούσε ζήτημα. Το μόνο τρωτό σημείο της Ρωσίας είναι οι οικονομικές σχέσεις. Αν παραλύσουν οι οικονομικές σχέσεις και το δίκτυο μεταφοράς προϊόντων τότε η Μόσχα θα βρεθεί σε δυσμενή θέση. Η Δύση όμως, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, δεν επιθυμεί κάτι τέτοιο. Και δεν χρειάζεται καν να αναφερθούμε στο ενδεχόμενο στρατιωτικής απάντησης».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Διχογνωμία στην ΕΕ

H ιταλική Corriere della Sera σημειώνει αναφορικά με τη στάση των ευρωπαίων έναντι της Μόσχας με αφορμή την κρίση στην Ουκρανία σε σχόλιό της με τίτλο «Η Ουκρανία διχάζει την ΕΕ»: «Οι ΗΠΑ ανεβάζουν τους τόνους. Και η ΕΕ εμφανίζεται διχασμένη στο ζήτημα της επιβολής κυρώσεων. Γερμανία και Ιταλία θεωρούν ότι πρέπει να αποφευχθεί με οποιοδήποτε τίμημα μια αντιπαράθεση με τη Μόσχα διότι τα πράγματα μπορούν να γίνουν χειρότερα. Αγωνιώδη τηλεφωνήματα μεταξύ Ουάσιγκτον και Μόσχας, ο φόβος μιας στρατιωτικής αντιπαράθεσης και ο κίνδυνος ενός κενού εξουσίας στην καρδιά της Ευρώπης. Όμως η ΕΕ κάνει δυστυχώς αυτό που έκανε πάντα. Η κρίση στην Ουκρανία καταφέρνει να διχάσει τις χώρες-μέλη. Οι κοινές προειδοποιήσεις από τις Βρυξέλλες δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον μικρότερο κοινό παρανομαστή».

Επιμέλεια: Κ. Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης