Το θέμα της μουσουλμανικής μαντίλας ξεκινάει και πάλι τον δημόσιο διάλογο στην Γαλλία, καθώς η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν είναι διχασμένη ως προς το αν πρέπει να επιτραπεί στις μητέρες να εμφανίζονται καλυμμένες όταν συνοδεύουν τα παιδιά τους σε σχολικές δραστηριότητες, παρά το γεγονός ότι αυτό δεν απαγορεύεται από τον νόμο.

Το θέμα της μουσουλμανικής μαντίλας επιστρέφει κάθε τόσο προκαλώντας εντάσεις στην Γαλλία, μία χώρα κοσμικού χαρακτήρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτήν τη φορά, η ένταση επανήλθε όταν ένα μέλος τοπικού συμβουλίου της άκρας δεξιάς τα έβαλε με μία γυναίκα που φορούσε μαντίλα και συνόδευε παρέα παιδιών σε συνεδρίαση του συμβουλίου στην κεντροανατολική Γαλλία, προκαλώντας τα δάκρυα του γιου της και τον αποτροπιασμό των συναδέλφων του.

Δύο στους τρεις Γάλλοι (66%) τάσσονται υπέρ της απαγόρευσης των εμφανών θρησκευτικών συμβόλων, όπως είναι η μουσουλμανική μαντίλα, στους γονείς των μαθητών που τους συνοδεύουν σε σχολικές δραστηριότητες, σύμφωνα με δημοσκόπηση Ifop-Fiducial.

Η γαλλική νομοθεσία απαγορεύει την χρήση εμφανών θρησκευτικών συμβόλων όπως η μουσουλμανική μαντίλα, το εβραϊκό κιπά στο σχολείο και οι αρχές ζήτησαν από τους συνοδούς σε σχολικές εξόδους να μην τα φορούν επίσης. Ομως, μελέτη του Συμβουλίου της Επικρατείας της Γαλλίας έκρινε στην συνέχεια ότι οι συνοδοί δεν υπόκεινται στην νομοθεσία περί θρησκευτικής ουδετερότητας που επιβάλλεται στους εκπαιδευτικούς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Γερουσία θα ασχοληθεί με το θέμα την ερχόμενη εβδομάδα, με την εξέταση από επιτροπή πρότασης νόμου που έχει καταθέσει η γαλλική δεξιά.

Αν και ο υπουργός Παιδείας Ζαν-Μισέλ Μπλανκέ υπενθύμισε την Κυριακή ότι «ο νόμος δεν απαγορεύει στις καλυμμένες γυναίκες να συνοδεύουν παιδιά», πρόσθεσε: «η μαντίλα αυτή καθ΄εαυτήν δεν είναι επιθυμητή στην κοινωνία μας», εξαιτίας «αυτού που δηλώνει για την κατάσταση της γυναίκας, αυτού που αυτό δηλώνει για τις αξίες μας».

Με τον υπουργό Παιδείας συμφώνησαν ο υπουργός Οικονομίας Μπρουνό Λε Μερ και ο υπουργός Προϋπολογισμού Ζεράρ Νταρμανέν, που προέρχονται από την δεξιά.

«Πρέπει να ξέρουμε ποια κουλτούρα θέλουμε να υπερασπισθούμε. Εγώ έχω μία κουλτούρα στο πλαίσιο της οποίας η θρησκεία παραμένει εντός της προσωπικής, ιδιωτικής σφαίρας και δεν έχει θέση στον δημόσιο βίο», δήλωσε ο Μπρουνό Λε Μερ.

«Θα προτιμούσα οι γυναίκες στο πλαίσιο της Δημοκρατίας, στη Γαλλία, να μην φορούν μαντίλα», δήλωσε ο Ζεράρ Νταρμανέν προσθέτοντας ωστόσο ότι «δεν είναι αυτό το βασικό πρόβλημα της Δημοκρατίας».

Ομως οι απόψεις διίστανται στους κόλπους της γαλλικής κυβέρνησης.

Τα προερχόμενα από την αριστερά στελέχη της κυβέρνησης Μακρόν υιοθετούν θέσεις που έχουν να κάνουν με την «πολυπολιτισμικότητα» και τις «ανταλλαγές μεταξύ πολιτισμών».

Η εκπρόσωπος της κυβέρνησης Σιμπέτ Ντιαγέ, αναφερόμενη στις σχολικές εξόδους, έκανε λόγο για «καλές στιγμές διότι έτσι συναντώνται γυναίκες με μαντίλα και γυναίκες σαν εμένα, που δεν ζουν αναγκαστικά σε ταυτόσημους κόσμους και γίνεται ανταλλαγή» και έτσι ευνοείται η ενσωμάτωσή τους.

Ο αρμόδιος υπουργός για την Ψηφιακή Πολιτική Σαντρίκ Ο αναφέρθηκε στο Twitter στην παιδική του ηλικία στο Βιλερμπάν όταν μητέρες με μαντίλα συνόδευαν μερικές φορές τα παιδιά στις σχολικές εξόδους και αυτό «ποτέ δεν δημιούργησε πρόβλημα, δεν αντιλήφθηκα καμία προσπάθεια προσηλυτισμού».

«Είναι μία συζήτηση που δεν καταλαβαίνω», δήλωσε άλλο μέλος της κυβέρνησης προερχόμενο από την αριστερά. «Η μαντίλα δεν είναι απαγορευμένη στην δημόσια σφαίρα. Στον δρόμο ή στο πάρκο, όλα τα παιδιά διασταυρώνονται με γυναίκες που φορούν την μαντίλα τους».

Οι απόψεις αυτές αντανακλούν και την απουσία μία ξεκάθαρης γραμμής εκ μέρους του Εμανουέλ Μακρόν. Η Γαλλία στοχάζεται για τη θέση και την οργάνωση του ισλάμ στη χώρα, την ώρα που ο πληθυσμός που ακολουθεί τη μουσουλμανική πίστη ή τη μουσουλμανική παράδοση έχει αυξηθεί μεταπολεμικά στο έδαφος της μητροπολιτικής Γαλλίας.

Παραμένει θέμα που προκαλεί εντάσεις στη γαλλική κοινωνία που ενισχύονται διαρκώς από περιστατικά όπως η ένδυση γυναικών με το μουσουλμανικό ένδυμα καθολικής κάλυψης προσώπου και σώματος, οι χωριστές ώρες σε ορισμένες πισίνες για τις μουσουλμάνες ή η αμφισβήτηση ορισμένων σχολικών προγραμμάτων.

Στη Γαλλία, ο νόμος που ρύθμισε τον χωρισμό Κράτους και Εκκλησίας και την εγκαθίδρυση λαϊκού κράτους χρονολογείται από το 1905. Κάποια στιγμή είχε φανεί ότι ο Εμανουέλ Μακρόν είχε την πρόθεση να αναθεωρήσει τον νόμο αυτόν για να περιλάβει αποτελεσματικότερα τη μουσουλμανική πίστη.

«Αλλά δεν κινείται τίποτε», παρατηρεί ένας βουλευτής της πλειοψηφίας, σύμφωνα με τον οποίο «δεν υπάρχει ούτε το κλίμα ούτε οι προσωπικότητες που θα μπορούσαν να κάνουν κατά νηφάλιο τρόπο την συζήτηση».

Πηγή: ΑΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης