Η ΕΡΤ και το ταμπού των απολύσεων στο Δημόσιο

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2013, 09:47
Η ΕΡΤ και το ταμπού των απολύσεων στο Δημόσιο
Πληθώρα δημοσιευμάτων στον γερμανόφωνο Τύπο σήμερα για την ΕΡΤ, τα οποία επικεντρώνονται στα προβλήματα αλλά και στην ξαφνική πολιτική απόφαση κλεισίματος του οργανισμού.

Η «Süddeutsche Zeitung» δημοσιεύει στο πρωτοσέλιδό της μια φωτογραφία από την Αθήνα με ένα τεράστιο γκράφιτι σε τοίχο, το οποίο παρουσιάζει το σήμα ενός τηλεοπτικού σταθμού με την ένδειξη «Νo signal». Στις εσωτερικές της σελίδες φιλοξενεί σχόλιο με τίτλο «Με το λοστό» και σημειώνει: «Το κλείσιμο της ελληνικής ραδιοτηλεόρασης δεν έχει τόσο να κάνει με ένα πλήγμα στην ελευθερία του Τύπου, αλλά περισσότερο με τα συνεχιζόμενα ταμπού της πολιτικής στην Αθήνα. Οι δημοσιογράφοι στο Δημόσιο γίνονται θύματα, διότι ο Αντώνης Σαμαράς, όπως και οι προκάτοχοί του, δεν τόλμησαν να διαχειριστούν το βασικό κακό. Δεν τόλμησαν να κάνουν απολύσεις στον διογκωμένο δημόσιο τομέα, απολύσεις χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να εξυγιανθεί ο δημόσιος τομέας».

Η εφημερίδα, αφού αναφέρεται στο γεγονός ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι από το 1984 έως το 2010 τριπλασιάστηκαν και ότι βάσει του Συντάγματος οι απολύσεις είναι πολύ δύσκολες, καταλήγει: «Αυτές οι γρήγορες κινήσεις με λοστό δεν είναι δείγμα μιας καλά μελετημένης πολιτικής, κυρίως διότι ήδη ένα μέρος της κυβέρνησης θέλει να ανακαλέσει την απόφαση που ήδη ανακοινώθηκε».

«Η νέα αγάπη στον μη αγαπητό κρατικό ραδιοσταθμό» είναι ο τίτλος του ρεπορτάζ της «Frankfurter Allgemeine Zeitung», η οποία σημειώνει: «Με την απόφαση να κλείσει την ΕΡΤ, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς θέτει σε κίνδυνο τον κυβερνητικό του συνασπισμό». Στη συνέχεια γίνεται λόγος για τις προθέσεις της κυβέρνησης να συστήσει έναν νέο, μικρότερο σταθμό. Η εφημερίδα αναφέρεται και στις κακοδαιμονίες της ΕΡΤ γράφοντας: «Η πλειονότητα των εργαζομένων είναι διοικητικοί υπάλληλοι χωρίς ιδιαίτερα προσόντα - τα εκάστοτε κυβερνητικά κόμματα χαίρονταν ιδιαίτερα όταν μπορούσαν να δώσουν ένα τέτοιο πόστο σε κάποιον. Όπως ακούγεται, πολλοί υπάλληλοι δεν εμφανίζονται παρά σπάνια στο γραφείο τους. Κάποιοι μάλιστα, που έχουν και ταμπέλα έξω από το γραφείο τους, δεν πήγαν ποτέ».

«Η επόμενη πράξη της ελληνικής τραγωδίας»

Η οικονομική εφημερίδα «Handelsblatt» επικροτεί την απόφαση που ελήφθη για την ΕΡΤ, εκτιμώντας ότι αποτελεί αδιαφιλονίκητη απόδειξη της αποφασιστικότητας του Σαμαρά να εφαρμόσει τα μέτρα λιτότητας. Όπως σημειώνει το σχόλιο, «στην ανάληψη των πολλών θέσεων επικρατούσε εδώ και δεκαετίες μία βυζαντινή ευνοιοκρατία. Το βήμα του συντηρητικού πρωθυπουργού έχει όμως νόημα και λόγω του γεγονότος ότι η ΕΡΤ απλώς δεν ήταν σε θέση να προχωρήσει σε μία κάθαρση. Ο διακόπτης απενεργοποίησης αποτελεί για την κυβέρνηση των Αθηνών τη μοναδική δυνατότητα να υλοποιήσει, επιτέλους, τη μεταρρύθμιση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Ειδικά σε εποχές που η Ελλάδα στέκει ενώπιον του γκρεμού, δεν επιτρέπεται να υπάρχουν ταμπού».

Ο αρθρογράφος της Handelsblatt δεν συμμερίζεται την άποψη ότι το κλείσιμο της ΕΡΤ αποτελεί «αντιδημοκρατική πράξη» και αντιτείνει: «Μέσω ενός νέου ξεκινήματος δίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία της Ελλάδας η ευκαιρία να αποκτήσει μία ανεξάρτητη και αποτελεσματική ραδιοτηλεόραση. Με τη σχεδιαζόμενη ριζική μεταρρύθμισή του, ο Σαμαράς μπορεί όχι μόνο να εξοικονομήσει πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αλλά και να κάνει μία σημαντική συνεισφορά για την ενίσχυση της δημοκρατίας στην Ελλάδα».

«Η επόμενη πράξη της ελληνικής τραγωδίας» είναι ο τίτλος του άρθρου της αυστριακής «Die Presse», η οποία σημειώνει: «Το ότι η κυβέρνηση επέλεξε ως παράδειγμα για την εξυγίανση την κρατική ραδιοτηλεόραση δείχνει σε έναν βαθμό έλλειψη ευαισθησίας (θα μπορούσε κάποιος να πει και πολιτική ανοησία), γεγονός που δεν προμηνύει τίποτα καλό για τους επόμενους μήνες».

Η «Reutlinger General Anzeiger» επισημαίνει: «Στη χώρα που γέννησε τη δημοκρατία μεταρρυθμίζεις έναν δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό σταθμό, δεν τον κλείνεις».

Η ελβετική «Neue Zürcher Zeitung» γράφει: «Η υπόθεση της ΕΡΤ δείχνει χαρακτηριστικά αυτό που εδώ και μήνες φαίνεται να πηγαίνει στραβά και αυτό που η τρικομματική κυβέρνηση, που εδώ και έναν χρόνο βρίσκεται στην εξουσία, δεν έχει υπό έλεγχο. Η απαραίτητη εξυγίανση του δημόσιου τομέα γίνεται με μισή καρδιά».

Το SPIEGEL ONLINE έχει τίτλο «Δεν είναι ακριβή για τον πολίτη η ΕΡΤ». Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το συνολικό κόστος των δύο κρατικών σταθμών της Γερμανίας ARD και ZDF αγγίζει τα 8,7 δισ. ευρώ τον χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στα 109 ευρώ ανά κάτοικο, όταν στην Ελλάδα αντίστοιχα το ποσό κυμαίνεται στα 26 ευρώ. Ακόμη κι αν συνυπολογιστεί ότι το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα είναι περίπου το μισό σε σχέση με τη Γερμανία, τα δημόσια γερμανικά μέσα ενημέρωσης κοστίζουν τα διπλάσια σε σχέση με τα ελληνικά, σημειώνεται στο άρθρο.

Και επειδή ενδεχομένως δεν πρέπει να συγκρίνεται η ΕΡΤ με ένα κράτος διαφορετικής έκτασης και πληθυσμού, στο δημοσίευμα παρατίθεται ο προϋπολογισμός της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας (και τηλεόρασης) - Bayerischer Rundfunk, επειδή η Βαυαρία έχει 12,4 εκατ. κατοίκους και η Ελλάδα 11,3 εκατ..

Έτσι, λοιπόν, οι ανάγκες της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας θα αγγίξουν τα 1.045 εκατομμύρια ευρώ, τρεισήμισι φορές παραπάνω από τον προϋπολογισμό της ΕΡΤ, σύμφωνα με το Spiegel.

Το άρθρο αντικρούει και τη θεωρία περί υπεράριθμου προσωπικού στην ΕΡΤ, σημειώνοντας πως στη Βαυαρική Ραδιοφωνία απασχολούνται 3.350 μόνιμοι υπάλληλοι και γύρω στους 1.500 ελεύθερους συνεργάτες, δηλαδή σύνολον σχεδόν 5.000, έναντι 2.600 που αριθμεί το προσωπικό του ελληνικού φορέα.

Ας σημειωθεί πως το ZDF έχει 8.000 άτομα μόνιμο και έκτακτο προσωπικό (αναλογούν 25 ευρώ) ανά πολίτη, αλλά δεν έχει ραδιόφωνο, όπως η ΕΡΤ.

Όσο για τις προσλήψεις που γίνονται με πολιτικό μέσον, αυτό δεν αποτελεί σύμφωνα με το δημοσίευμα αποκλειστικότητα της Ελλάδας, αλλά συμβαίνει και στα δημόσια μέσα ενημέρωσης της Γερμανίας.


Πηγή: Deutsche Welle/ SPIEGEL ONLINE
Επιμέλεια : Κ. Μπετινάκης

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2013, 10:16