Η καθολική εκκλησία στην Πολωνία, η οποία επικρίνεται εδώ και καιρό ότι στηρίζει την υπερσυντηρητική κυβέρνηση, είναι μεταξύ των πρώτων στόχων της μαζικής εξέγερσης κατά της σχεδόν πλήρους απαγόρευσης των αμβλώσεων στη χώρα, που θεωρείται προπύργιο του καθολικισμού στην Ευρώπη.

Αψηφώντας την πανδημία του κορωνοϊού και τις ισχύουσες απαγορεύσεις δεκάδες χιλιάδες Πολωνοί και Πολωνές βρίσκονται στους δρόμους διάφορων πόλεων εδώ και οκτώ ημέρες, αντιδρώντας στην απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, το οποίο έκρινε αντισυνταγματικές τις αμβλώσεις σε περίπτωση σοβαρής δυσπλασίας του εμβρύου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε πολλά θρησκευτικά κτήρια έχουν γίνει γκράφιτι, με τα οποία οι διαδηλωτές κατηγορούν την εκκλησία ότι προωθεί «την κόλαση για τις γυναίκες». Πολλοί διαδηλωτές κρατούν πανό και φωνάζουν συνθήματα κατά της εκκλησίας.

Κάποιες λειτουργίες διακόπηκαν από ακτιβιστές που εισέβαλαν στο εσωτερικό εκκλησιών, μια πρωτόγνωρη κατάσταση στη σύγχρονη ιστορία της Πολωνίας, σύμφωνα με εικόνες και βίντεο που αναρτήθηκαν ευρέως σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και μεταδόθηκαν από μέσα ενημέρωσης.

Οι επιθέσεις αυτές προκάλεσαν με τη σειρά τους την έντονη αντίδραση της πολωνικής κυβέρνησης και κινητοποίησαν ακροδεξιές ομάδες, οι οποίες αυτοανακηρύχθηκαν «υπερασπιστές της πίστης» και έχουν ήδη συγκρουστεί με διαδηλωτές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο συντηρητικός πρόεδρος της Πολωνίας Αντρέι Ντούντα κατήγγειλε «την προσβολή στο θρησκευτικό αίσθημα και τη βεβήλωση χώρων λατρείας», ενώ ο επικεφαλής του υπερσυντηρητικού, εθνικιστικού κυβερνώντος κόμματος Νόμος και Δικαιοσύνη (PiS) Γιάροσλαβ Κατσίνσκι επέκρινε «τις απόπειρες να καταστραφεί» η χώρα «όπως τη γνωρίζουμε».

Ο Κατσίνσκι, που είναι και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αρμόδιος για την εθνική ασφάλεια, κάλεσε τους υποστηρικτικές του να «υπερασπιστούν τις εκκλησίες», λίγο προτού ανακοινωθούν μεγάλες διαδηλώσεις για σήμερα.

«Φεστιβάλ υποκρισίας»

Η εκκλησία «δεν θεωρείται πλέον θρησκευτικός θεσμός, αλλά ένας θεσμός που ασκεί πολιτική επιρροή» δήλωσε ο Άνταμ Ζοστκίεβιτς, παρατηρητής και αναλυτής της εκκλησιαστικής ζωής.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο άνεμος της εξέγερσης έρχεται ως επιστέγασμα σε μια σειρά σκανδάλων που συγκλόνισαν την πολωνική καθολική εκκλησία, όπως η παιδοφιλία, η μάχη κατά της «ΛΟΑΤΚΙ ιδεολογίας».

Η πολωνική εκκλησία δέχθηκε «με ικανοποίηση» την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, το οποίο σύμφωνα με τις επιθυμίες του PiS, περιόρισε ακόμα περισσότερο το δικαίωμα στην άμβλωση μόνο στις περιπτώσεις που κινδυνεύει η ζωή της μητέρας ή όταν η εγκυμοσύνη είναι αποτέλεσμα βιασμού ή αιμομιξίας.

Οι απόψεις του κλήρου έγιναν δεκτές σαν «φεστιβάλ υποκρισίας» από τους νεαρούς διαδηλωτές, εκτίμησε ο Ζοστκίεβιτς, αν και κάποιοι επίσκοποι έκτοτε έχουν μετριάσει τις αντιδράσεις τους και έχουν καλέσει σε «κατευνασμό της σύγκρουσης».

Γεννημένοι μετά την πτώση του κομμουνισμού, το 1989, έχοντας ταξιδέψει, γνωρίσει τη φιλελεύθερη και κοσμική δημοκρατία, «οι νέοι είναι πολύ πιο κοσμικοί από τη γενιά των γονιών τους ή των παππούδων τους, έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, τον βρετανικό ή τον αμερικανικό, σε σχέση με τον πολωνικό» εκτίμησε ο Μιλοκάι Τσέσνικ, διευθυντής του Ινστιτούτου Κοινωνικών Επιστημών της Βαρσοβίας.

«Πρόκειται για μια πολιτιστική, τεχνολογική ρήξη. Οι νέοι αυτοί είναι απλώς αλλού» επέμεινε.

Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, το 66% των Πολωνών είναι αντίθετοι στην απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, ενώ το 69% επιθυμεί τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για τις αμβλώσεις.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης