Στη νικητήρια ομιλία του, λίγες ημέρες μετά το πέρασμα της υπερκαταιγίδας Sandy από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, ο Μπαράκ Ομπάμα αναφέρθηκε στην ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Επιστήμονες και περιβαλλοντικές οργανώσεις έσπευσαν να ερμηνεύσουν την αναφορά του αυτή, την οποία εξέλαβαν ως πιθανή αναβάθμιση του ζητήματος στην ατζέντα με τις προτεραιότητες του προέδρου των ΗΠΑ, κατά τη δεύτερη θητεία του.

Η πρώτη απογοήτευση δεν άργησε να έρθει, καθώς χθες ο Ομπάμα επικύρωσε νόμο που επισφραγίζει την εξαίρεση των αμερικανικών αερογραμμών από τον φόρο άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρά τις δυνατές φωνές – εντός και εκτός ΗΠΑ – που του ζητούσαν να ασκήσει βέτο σε ένδειξη της βούλησής του να βάλει το δικό του «λιθαράκι» στον περιορισμό των αερίων του θερμοκηπίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προβλέποντας τις αντιδράσεις, ο Λευκός Οίκος εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει ότι ο κ. Ομπάμα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις κλιματικές μεταβολές ως προτεραιότητα, όμως διαφωνεί με την υπαγωγή των αμερικανικών εταιρειών – και άλλων αερομεταφορέων από τρίτες χώρες – στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών.

Η Κόνι ΧέντεγκααρντΣτην ανακοίνωση διευκρινίζεται ότι η αμερικανική κυβέρνηση θα επιδιώξει διευθέτηση του ζητήματος μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Την απογοήτευσή της – μέσω Twitter –  εξέφρασε και η επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική αλλαγή. «Μέχρι στιγμής, οι πολιτικές του επανεκλεγέντος προέδρου για το κλίμα είναι ίδιες με αυτές της πρώτης θητείας του. Αναρωτιέμαι πότε θα δούμε τις αλλαγές που ανακοίνωσε» έγραψε η Κόνι Χέντεγκααρντ.

Πριν από δύο εβδομάδες, η κοινοτική επίτροπος πρότεινε το «πάγωμα» για έναν χρόνο των κανονισμών που εντάσσουν τους ξένους αερομεταφορείς στο σύστημα, υποχρεώνοντάς τους να καταβάλλουν ειδικό φόρο για τις εκπομπές που παράγουν κατά τις πτήσεις τους από και προς ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Η κίνηση έγινε προκειμένου να δοθεί πίστωση χρόνου, με απώτερο στόχο τη δημιουργία ενός παγκόσμιου μηχανισμού μείωσης των εκπομπών από τις αερομεταφορές, στο πλαίσιο του ICAO.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δύο ημέρες αργότερα, ωστόσο, το Κοινοβούλιο των ΗΠΑ υιοθέτησε το νομοσχέδιο που «θωρακίζει» τις αμερικανικές εταιρείες και το έστειλε στον Μπαράκ Ομπάμα για επικύρωση. Το WWF εξέφρασε την απογοήτευσή του για την εξέλιξη, σημειώνοντας ωστόσο πως υπάρχουν ακόμη περιθώρια συμφωνίας: «Η κυβέρνηση έχει ορίσει υψηλόβαθμους αντιπροσώπους για να επιδιώξει μία παγκόσμια λύση για την αεροπλοΐα και το κλίμα» σημειώνει η οργάνωση σε σχετική ανακοίνωσή της.

Επιμέλεια: Μάριος Μπουμπής

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης