Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινιάζει πανηγυρικά σήμερα το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης που προορίζεται να γίνει «το μεγαλύτερο του κόσμου» και αποτελεί τη «βιτρίνα» των γιγάντιων προγραμμάτων υποδομών που έχουν μεταβάλει το πρόσωπο της Τουρκίας από την έλευσή του στην εξουσία.

Ο Ερντογάν θα κόψει την κορδέλα του νέου αεροδρομίου σε τελετή που έχει προγραμματισθεί για τις 15.00 ώρα Ελλάδος και στην οποία θα παρευρεθούν ξένοι ηγέτες, όπως ο εμίρης του Κατάρ Σέιχ Ταμίμ μπιν Χαμάντ Αλ-Θάνι και ο πρόεδρος του Σουδάν Ομάρ αλ-Μπεσίρ, ο οποίος καταζητείται για γενοκτονία από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το διεθνές αεροδρόμιο Ατατούρκ, θα έχει αρχικά δυνατότητα υποδοχής 90 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως.

Ο πρόεδρος Ερντογάν παρακολούθησε στενά την κατασκευή του αεροδρομίου στην ευρωπαϊκή ακτή της Κωνσταντινούπολης, κοντά στη Μαύρη Θάλασσα, η οποία σημαδεύθηκε από καθυστερήσεις και από μία απεργία εργατών που ζητούσαν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους.

Το σχέδιο εντάσσεται στη βούληση του προέδρου της Τουρκίας να μεταβάλει την πρώην πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε παγκόσμιο σταυροδρόμι ανάμεσα στην Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Ερντογάν αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα το όνομα του νέου αεροδρομίου. Παρατηρητές εικάζουν ότι ο πρόεδρος της Τουρκίας και γνωστός νοσταλγός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας θα του δώσει το όνομα ενός σουλτάνου.

Η σημερινή τελετή εγκαινίων θα είναι, ωστόσο, συμβολική και θα συμπέσει με την 95η επέτειο της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας από τον Κεμάλ Ατατούρκ.

Η κατασκευή του αεροδρομίου έγινε με βήμα ταχύ, αλλά έχει καθυστερήσει να ολοκληρωθεί. Έτσι η πλήρης λειτουργία του θα ξεκινήσει στις 29 Δεκεμβρίου. Μέχρι τότε, μόνο πέντε πτήσεις ημερησίως θα εξυπηρετούνται εκεί και το αεροδρόμιο Ατατούρκ θα παραμείνει εν λειτουργία.

Η δίμηνη μετάβαση θα επιτρέψει να δοκιμασθεί το νέο αεροδρόμιο και να εντοπισθούν τα σημεία που πρέπει να βελτιωθούν, εξήγησε ο Καντρί Σαμσουνλού, επικεφαλής της IGA , της μελλοντικής διαχειρίστριας εταιρείας, κατά τη διάρκεια της χθεσινής ξενάγησης των ξένων δημοσιογράφων.

Στόχος: 200 εκατομμύρια επιβάτες

Όταν θα έχουν ολοκληρωθεί τα τέσσερα στάδια κατασκευής και επέκτασης, περί το 2028, το αεροδρόμιο θα διαθέτει έξι πίστες και δύο τερματικούς σταθμούς σε μία έκταση 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με την IGA.

Το νέο αεροδρόμιο θα έχει τότε τη δυνατότητα να υποδέχεται 200 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, δηλαδή σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό των επιβατών που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο της Ατλάντα που σήμερα έχει την πρώτη θέση παγκοσμίως με 103,9 εκατομμύρια επιβάτες.

Το οικοδόμημα, αξίας 10,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, έχει φουτουριστική εμφάνιση με πολλά γυάλινα ανοίγματα, καμπύλες γραμμές και εξοπλισμό της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας.

Τεράστια πρόκληση θα είναι η μεταφορά του εξοπλισμού του αεροδρομίου Ατατούρκ στο νέο αεροδρόμιο, η οποία θα γίνει με μία επιχείρηση που θα διαρκέσει 45 ώρες στο τέλος του Δεκεμβρίου.

Η Turkish Airlines, η οποία θα εγκαινιάσει την Τετάρτη το νέο αεροδρόμιο με την πρώτη εμπορική πτήση με προορισμό την Άγκυρα, θα επιδιώξει να επωφεληθεί από το νέο αεροδρόμιο για να αυξήσει την προσφορά. «Τον επόμενο χρόνο θα προσθέσουμε 40 αεροσκάφη στον στόλο μας. Μέχρι το 2023 θα μεταφέρουμε 120 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως» δήλωσε στέλεχος της εταιρείας που είναι ο ανθός της τουρκικής οικονομίας.

Μαζί με την τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου και το τούνελ, που εγκαινιάστηκαν το 2016, το αεροδρόμιο περιλαμβάνεται στα μεγάλα έργα υποδομής με τα οποία ο Ταγίπ Ερντογάν θέλει να μεταμορφώσει το πρόσωπο της Τουρκίας για την εκατονταετία της Τουρκικής Δημοκρατίας το 2023.

Αλλά με ποιο τίμημα; Η κατασκευή του αεροδρομίου συνοδεύθηκε από πολεμική σχετικά με το περιβαλλοντικό του κόστος. Τον περασμένο μήνα, μεγάλες επικρίσεις προκάλεσε η κατάσταση των 34.000 εργατών που εργάζονται υπό πολύ δυσμενείς συνθήκες για να προλάβουν τις προθεσμίες.

Εκατοντάδες εργάτες συνελήφθησαν επειδή διαδήλωσαν για να ζητήσουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και να καταγγείλουν τις καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών τους. Οι περισσότεροι αφέθησαν ελεύθεροι, αλλά 20 εξακολουθούν να κρατούνται.

Σύμφωνα με τη διαχειρίστρια IGA, 30 εργάτες έχασαν τη ζωή τους στα εργοτάξια του νέου αεροδρομίου από την έναρξη των εργασιών. Ο αριθμός είναι πολύ υποτιμημένος, σύμφωνα με τα συνδικάτα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης