Όλοι οι δρόμοι φαίνεται να οδηγούν και πάλι στη Ρώμη, καθώς η Ιταλία εκφράζει την προτίμησή της σχετικά με την προσπάθεια της Κίνας και τη νέα κινεζική οδική πρωτοβουλία «Ζώνη και Δρόμος» (New Silk Road-Νέος Δρόμος του Μεταξιού).

Ο Ιταλός υφυπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης, Μικέλε Γκεράτσι,  ενημέρωσε τους Financial Times ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Xi θα υπογραφεί μνημόνιο συνεννόησης για τη στήριξη της BRIΟ πρόεδρος Xi Jinping αναμένεται στην Ιταλία για επίσημη επίσκεψη στις 22 Μαρτίου. Κύριο θέμα των συνομιλιών του με τους Ιταλούς κυβερνητικούς αξιωματούχους θα είναι ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού ή η Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μία ημέρα νωρίτερα, στις Βρυξέλλες, η Ε.Ε. πρόκειται να εξετάσει την κοινή στρατηγική σχετικά με τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη.

Σημαντικό μέρος της Ε.Ε. είναι ήδη συνδεδεμένο de facto με την κινεζική πρωτοβουλία BRI. Σε αυτήν περιλαμβάνονται η Ελλάδα, η Πορτογαλία, 11 χώρες της Ε.Ε. που ανήκουν στην ομάδα 16 + 1 της Κίνας καθώς και στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και – για όλους τους πρακτικούς σκοπούς- και την Ιταλία.

Ο Ιταλός υφυπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης, Μικέλε Γκεράτσι, ενημέρωσε τους Financial Times ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Xi θα υπογραφεί μνημόνιο συνεννόησης για τη στήριξη της BRI, «προκειμένου να ‘χαλαρώσει’ η κόλαση που έχει προκαλέσει ο Λευκός Οίκος με τις αντικινεζικές ανακοινώσεις».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εκπρόσωπος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας του Λευκού Οίκου θεωρεί τον ΒRΙ ως σχέδιο «που έγινε από την Κίνα, για την Κίνα» και επισημαίνει: «Διαφορετικά, τουλάχιστον 152 εθνικοί και διεθνείς οργανισμοί δεν θα είχαν εγκρίνει επισήμως το BRI».

Η ημιεπίσημη απάντηση της Κίνας στον Λευκό Οίκο, παρακάμπτοντας τις συνηθισμένες διπλωματικές παρατηρήσεις του Υπουργείου Εξωτερικών, ήρθε μέσω ενός μη υπογεγραμμένου κύριου άρθρου στην «Global Times». Με το συγκεκριμένο κείμενο η Κίνα κατηγορεί την Ευρώπη ότι «υπακούει στην εξωτερική πολιτική της Ουάσινγκτον και σε διατλαντική συμμαχία που δεν είναι συνεπής με τις ανάγκες του 21ου αιώνα».

Ο Γκεράτσι υποστηρίζει το προφανές: Η διασύνδεση με το BRI θα επιτρέψει την εξαγωγή περισσότερων «Made in Italy» προϊόντων στην Κίνα.

Και οι Γερμανοί επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι η Κίνα είναι η σημερινή και μελλοντική επικρατέστερη αγορά. Εκτός αυτού, ένα από τα κορυφαία τερματικά του Νέου Δρόμου του Μεταξιού είναι το Duisburg, στην κοιλάδα του Ruhr.

Αναφερόμαστε στη σύνδεση με εμπορευματικές αμαξοστοιχίες της γραμμής Yuxinou, μήκους 11.000 χιλιομέτρων, που ενεργοποιήθηκε από το 2014.

Τσονγκκίνγκ, Καζακστάν, Ρωσία, Λευκορωσία, Πολωνία, μέχρι το Duisburg: Η Yuxinou (συντόμευση του Chongqing-Xinjiang-Europe), ένας από τους βασικούς διαδρόμους του New Silk Road, αναμένεται να αναβαθμιστεί σε σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας την επόμενη δεκαετία.

«Κλειδί» του έργου είναι η τρέχουσα ανακαίνιση του λιμένα της Βενετίας, απ’ όπου ξεκινούν γραμμές μεταφοράς από την Κίνα στη Μεσόγειο, με κατεύθυνση προς την Αυστρία, τη Γερμανία, την Ελβετία, τη Σλοβενία και την Ουγγαρία.

Η Βενετία διαμορφώνεται ως εναλλακτικός υπερ-λιμήν, παρά το Ρότερνταμ και το Αμβούργο – τα οποία είναι επίσης συνδεδεμένα με το BRI. Πρόκειται για τη «μάχη των υπερ-λιμένων».

Όποια κι αν είναι η αντίδραση της Ουάσινγκτον, του Λονδίνου, ακόμη και των Βρυξελλών, αυτό είναι κάτι που η Ρώμη  -και το Μιλάνο- αναγνωρίζει ως θέμα ιταλικού εθνικού ενδιαφέροντος. Και λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ήδη γνωστή κινεζική σχέση αγάπης με όλα τα προϊόντα «Made in Italy», η Ρώμη κερδίζει και πάλι.

Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας αγνοεί τις αμερικανικές προειδοποιήσεις για τις σχέσεις με την Κίνα

Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι η συμφωνία με το Πεκίνο «θα μπορούσε να βλάψει τη διεθνή θέση της Ιταλίας».

Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζουζέπε Κόντε απορρίπτει την πορεία που δημιούργησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις της Ρώμης, παρέχοντας στις κινεζικές εταιρείες μεγαλύτερη πρόσβαση στο λιμάνι της Τεργέστης και προωθώντας τη συνεργασία στον ενεργειακό τομέα.

Παρά την προειδοποίηση της Ουάσινγκτον ότι αυτό θα βλάψει τη σχέση της Ιταλίας με τους γείτονές της, η κυβέρνηση Κόντε επιμένει να δώσει στις κινεζικές εταιρείες μεγαλύτερη πρόσβαση στο λιμάνι της Τεργέστης – ένα από τα πιο πολυσύχναστα, με πρόσβαση στη Μεσόγειο – καθώς και περαιτέρω συνεργασία μεταξύ των κορυφαίων παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και των δύο χωρών.

Ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Ασφαλείας της Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, ο Garrett Marquis, δήλωσε ότι το σχέδιο «”Ζώνη και Δρόμος” είναι απίθανο να βοηθήσει την Ιταλία οικονομικά και θα μπορούσε να βλάψει σημαντικά τη διεθνή εικόνα της χώρας».

Στη Ρώμη μεταξύ εκείνων που έχουν προωθήσει καλύτερους δεσμούς με την Κίνα είναι ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Luigi Di Maio. Ο 32χρονος ηγέτης του Κινήματος των Πέντε Αστέρων είναι επίσης επικεφαλής του Υπουργείου Οικονομικής Ανάπτυξης.

Ο αναπληρωτής του σε αυτό το υπουργείο, Michele Geraci, κατείχε πολλές πανεπιστημιακές θέσεις στην επαρχία Zhejiang και στη Σανγκάη για μία δεκαετία πριν από την υπουργοποίησή του, πέρυσι.

Σε συνέντευξή του στο Bloomberg πριν από λίγο καιρό, ο Geraci υποστήριξε πως η σημερινή κυβέρνηση έχει διαμορφώσει διαφορετική στάση, προσθέτοντας: «Προσπαθούμε να μην αγνοήσουμε την Κίνα όπως έγινε στο παρελθόν».

Ο υφυπουργός Εξωτερικών Guglielmo Picchi υποστήριξε ότι οι αμερικανικές επιθέσεις θίγουν τα ανώτερα κλιμάκια της ιταλικής πολιτικής και έγραψε στο Twitter απαντώντας στη θέση που εκφράσθηκε από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας του Λευκού Οίκου: «Μοιράζομαι τις ανησυχίες, όχι για να ευχαριστήσω τους συμμάχους μας, ο έλεγχος είναι απαραίτητος για το ‘μαζί μας ή με την Κίνα’».

Ο πρωθυπουργός συμφώνησε με τον υφυπουργό του και απέφυγε τη συμβουλή του Υπουργείου Εξωτερικών, να μην κάνει ανάλογη δήλωση, ανέφεραν πηγές στη Ρώμη.

Ο Ding Chun, διευθυντής του Κέντρου Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Fudan, δήλωσε ότι η κρίση χρέους της Ιταλίας είχε δημιουργήσει άνοιγμα για το Πεκίνο να επεκτείνει το «Ζώνη και Δρόμο» στην «καρδιά» των δυτικών δυνάμεων.

 Σύνταξη: Κώστας Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης