Η Boeing αποτελεί αδιαμφισβήτητο ηγέτη στην αγορά των αερομεταφορών εδώ και πολλά χρόνια, με την Airbus να αγωνίζεται να ακολουθήσει. Αλλά τα συντρίμμια δύο αεροσκαφών Boeing 737 Max 8 θα μπορούσαν να ανατρέψουν τη σειρά στον κλάδο της βιομηχανίας επιβατικών αεροσκαφών.

Ο Dennis Muilenburg και ο Donald Trump λέγεται ότι έχουν στενή σχέση εμπιστοσύνης. Ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing έχει καυχηθεί για τη στενή σχέση του με τον 45ο πρόεδρο μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το πρόβλημα με τα αεροσκάφη «Max 8» θα μπορούσε να έχει καταστροφικές οικονομικές συνέπειες για τη Boeing. Προς το παρόν, φαίνεται ότι τα αεροπλάνα αυτά θα παραμείνουν προσγειωμένα επί μήνες. Ο Τραμπ έβαλε τέλος σε αυτή την σχέση, καταστρέφοντας την αλαζονική αμυντική στρατηγική του Muilenburg, όταν ανακοίνωνε πως  τα αεροσκάφη  αυτά της Boeing θα παραμείνουν προσγειωμένα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η FAA εφάρμοσε την εντολή, κάτι που οι αεροπορικές εταιρείες και οι αεροπορικές αρχές σε δεκάδες άλλες χώρες είχαν ήδη πράξει.

Ο κατασκευαστής αεροσκαφών αντιμετωπίζει επίσης ζημίες  από τις αεροπορικές εταιρείες. Μόνο οι ενημερώσεις λογισμικού θα μπορούσαν να κοστίσουν στην Boeing 900.000 έως 1.800.000 ευρώ ανά jet.

Λίγο μετά τη συντριβή του «Max 8» στην Αιθιοπία, η τιμή της μετοχής της Boeing μειώθηκε κατά 13%. Μέχρι την περασμένη Τρίτη, η Boeing ήταν ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής της διεθνούς αεροπορικής βιομηχανίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Από τη στιγμή που ο Muilenburg έγινε διευθύνων σύμβουλος το καλοκαίρι του 2015, η αγοραία αξία της εταιρείας είχε αυξηθεί από περίπου 90 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχεδόν 250 δισεκατομμύρια δολάρια.

Μεγάλο μέρος της ανόδου των κερδών της Boeing οφείλεται στο «Max 8». Οι πωλήσεις του αεροπλάνου προκάλεσαν για πρώτη φορά τον συνολικό κύκλο εργασιών της εταιρείας να ξεπεράσει τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Η ευκαιρία ανάπτυξης μπροστά μας είναι εξαιρετική» είχε δηλώσει ο Muilenburg το 2018, υποσχόμενος στους επενδυτές του ότι η επιτυχία αυτή «ουδέποτε  θα τελειώσει».

Κυρίαρχο δίπολο

Boeing και Airbus. Για δεκαετίες, η πολιτική αεροπορία κυριαρχείται από αυτό το δίπολο.

Για να ανταγωνιστεί το αντίπαλο δέος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus επέλεξε να ξεκινήσει αναθεωρημένη έκδοση του «A320» αντί να επανασχεδιάσει  το αεροσκάφος. Το A320 είναι ο πιο έντονος ανταγωνιστής για το Boeing 737. Είναι και τα δύο αεροσκάφη μεσαίων αποστάσεων, πολύ αποτελεσματικά και επομένως πολύ αποδοτικά για τις αεροπορικές εταιρείες.

Όταν η Airbus ανακοίνωσε πριν από περίπου ένα χρόνο ότι θα αναλάβει τμήματα του καναδικού ανταγωνιστή της Bombardier, η Boeing απορρόφησε αμέσως το τμήμα περιφερειακών αεροσκαφών του βραζιλιάνου ανταγωνιστή της Embraer.

Η Boeing ενσωματώνει το αμερικανικό επιχειρηματικό πνεύμα και τη δίψα για παγκόσμια ηγεμονία όπως μερικές άλλες εταιρείες. Αυτή η κυριαρχία είναι σαφώς ορατή στον ουρανό: Κάθε 1,5 δευτερόλεπτα, ένα Boeing 737 απογειώνεται ή προσγειώνεται κάπου στον πλανήτη.

Και τώρα; Το «737 Max 8» με τις καλύτερες πωλήσεις, με τιμή εισαγωγής 135 εκατομμυρίων δολαρίων, θεωρείται ξαφνικά ως ο κίνδυνος για την ασφάλεια των επιβατών – και οδηγεί στην κατάπτωση της Boeing.

Όσο περισσότερο χρόνο τα «Max 8» παραμείνουν αχρησιμοποίητα, τόσο πιο ακριβό θα είναι το τίμημα για την Boeing.

Η ενδεχόμενη ζημία στη φήμη της εταιρείας είναι δύσκολο να υπολογιστεί. Εκείνο  που θα μπορούσε να ηρεμήσει τους διευθυντές της Boeing και τους επενδυτές είναι ότι η εταιρεία είχε καταφέρει να επιβιώσει σε παρόμοια κατάσταση το 2013.

Η FAA είχε προσγειώσει ολόκληρο τον στόλο του αεροσκάφους «787 Dreamliner» για τρεις μήνες επειδή οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είχαν αναφλεγεί σε δύο αεροσκάφη. Αρκετές εκατοντάδες ειδικοί και μηχανικοί εργάστηκαν για την επίλυση του προβλήματος.

Η αεροπορική εταιρεία τελικά αποφάσισε να περικλείσει αυτές τις μπαταρίες σε χαλύβδινα κουτιά για να αποφευχθεί παράπλευρη ζημιά σε περίπτωση πυρκαγιάς.  

Η Boeing ουδέποτε ανακοίνωσε πόσο πολύ το αναγκαστικό χρονοδιάγραμμα προσγείωσης, κοστίζει την εταιρεία. Αλλά οι ειδικοί της βιομηχανίας εκτιμούν ότι ήταν περίπου μισό δισεκατομμύριο δολάρια – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι αντισταθμιστικές πληρωμές στις αεροπορικές εταιρείες που επηρεάζονται επίσης.

Δεν είναι επίσης σαφές ποια επίδραση θα έχει η σημερινή κρίση στο επόμενο μεγάλο προγραμματισμένο έργο της Boeing, το αεροσκάφος 797. Το νέο αεροσκάφος σχεδιάζεται για να συμπληρώσει το χάσμα μεταξύ του 737 και των αεροσκαφών μακρινών αποστάσεων της εταιρείας, αλλά το έργο έχει καθυστερήσει, επειδή σύμφωνα με πληροφορίες καταβροχθίζει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια σε κόστος ανάπτυξης.  

*Πληροφορίες από SPIEGEL ONLINE
Σύνταξη: Κώστας Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης