Τι καταδεικνύει η τραγωδία με τους μαθητές στην Ινδία;

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2013, 14:31
Τι καταδεικνύει η τραγωδία με τους μαθητές στην Ινδία;
Θρήνο αλλά και διαδηλώσεις έχει προκαλέσει το τραγικό περιστατικό με την δηλητηρίαση δεκάδων μαθητών σε σχολείο της Ινδίας, εξαιτίας της οποίας έχουν πεθάνει μέχρι στιγμής 23 παιδιά, φωτίζοντας τα χρόνια προβλήματα στην ινδική κοινωνία παρά τους ισχυρούς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης.

Η υπόθεση του προγράμματος δωρεάν σχολικών γευμάτων συνοψίζει το επικίνδυνο μείγμα ανισότητας και διαφθοράς που καθορίζει τη ζωή των πολυπληθών αδύναμων στρωμάτων της χώρας. Τα παιδιά στο σχολείο κοντά στην ινδική Πάτνα δηλητηριάστηκαν όπως φαίνεται από το εντομοκτόνο που είχε μείνει στα υλικά του δωρεάν γεύματος που τους έδινε το σχολείο τους. Το γεύμα είναι η εφαρμογή του φιλόδοξου προγράμματος σχολικής σίτισης «Μεσημεριανό Φαγητό».

Στόχος του προγράμματος είναι πως θα διασφαλιζόταν η - καθόλου δεδομένη - σωστή σίτιση με ζεστό γεύμα όλων των μαθητών σε δημόσια ή «ημι-δημόσια» σχολεία στην Ινδία. Κανονικά, πρέπει να προσφέρει τουλάχιστον 300 θερμίδες και να περιέχει 8-10 γραμμάρια πρωτεΐνης. Το μέτρο στόχευε επίσης στο να κινητοποιήσει οικογένειες των κατώτερων στρωμάτων να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο. Το μέτρο θεωρείται ότι είναι σε γενικές γραμμές επιτυχημένο σε μία χώρα η οικονομίας της οποίας, υπενθυμίζεται, αναπτύσσεται με ρυθμούς που φαντάζουν αδιανόητοι για την Ευρώπη στην παρούσα συγκυρία (σ.σ: για το 2013 οι προβλέψεις για το ΑΕΠ της Ινδίας μιλούν για «επιβράδυνση» στο +5%).

Όπως αναφέρει ο Guardian, στην πραγματικότητα πολλά από τα γεύματα καταλήγουν να μην πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις επαρκούς σίτισης. Δεν είναι πολύ σπάνιες, μάλιστα, οι αναφορές για ελλιπέστατη καθαριότητα των γευμάτων, με καταγγελίες όχι μόνο για σκουλήκια αλλά και για σαύρες στα πιάτα. Στη γραμμή ανεφοδιασμού των υλικών για τα γεύματα που προορίζονται για τα φτωχότερα παιδιά ανακύπτει και το μείζον ζήτημα της διαφθοράς. Τα βασικά υλικά προέρχονται από το Food Corporation of India, το οποίο δέχεται επικρίσεις για αδιαφανείς διαδικασίες.

Τα «συνοδευτικά» είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε σχολείου. Στην προκειμένη περίπτωση, για παράδειγμα, το λάδι που χρησιμοποιήθηκε στο σχολείο φαινόταν θολό και «ύποπτο» αλλά η διευθύντρια διαβεβαίωσε πως ήταν ασφαλές. Όπως φροντίζει να σημειώσει το BBC, το λάδι είχε αγοραστεί από το μαγαζί του συζύγου της διευθύντριας.


Επιμέλεια: Μάριος Μπουμπής

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2013, 14:48