Κατακρημνίζονται οι μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας από την Ιαπωνία και την Νότια Κορέα και κολοσσοί όπως η Toyota και η Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους να πέφτουν, αφότου άνοιξαν τα ασιατικά χρηματιστήρια. Αιτία είναι η ανακοίνωση για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ — αγορά κρίσιμης σημασίας για τις κατασκευάστριες αυτές.
Οι δασμοί που ανακοίνωσε ο Τραμπ
Χθες ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, διευρύνοντας τον εμπορικό πόλεμο που ξεκίνησε μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο.
«Αυτό που θα κάνουμε είναι να επιβάλουμε δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ», είπε ο Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο.
Ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος των ΗΠΑ βλέπει τους δασμούς ως εργαλείο για αύξηση εσόδων που θα αντισταθμίσουν τις φορολογικές περικοπές που έχει εξαγγείλει, αναζωογονώντας παράλληλα την παρακμάζουσα βιομηχανική βάση της χώρας του.
Το 2024 οι ΗΠΑ εισήγαγαν επιβατικά αυτοκίνητα αξίας 220 δισεκ. δολαρίων και είδη αυτοκινήτου αξίας 474 δισεκ. δολαρίων. Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές ήταν το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία.
Πτώση στα Χρηματιστήρια
Περί τις 02:10 (ώρα Ελλάδας) στο χρηματιστήριο του Τόκιο, οι τίτλοι μεγάλων ονομάτων του τομέα έπεφταν όλοι ανεξαιρέτως: της Toyota (–3,72%), της Mitsubishi (–3,7%), της Nissan (–3,2%), της Honda (–2,77%). Ο γενικός δείκτης παρουσίαζε επίσης πτωτική τάση, αν και όχι τόσο θεαματική (–0,79%). Στη Σεούλ, οι μετοχές της Hyundai Motor (–3,15%) και της Kia Corporation (–2%) βρίσκονταν σε παρόμοια τροχιά.
Με σημαντικές απώλειες άνοιξαν και οι ευρωπαϊκές μετοχές, με τον δείκτη Stoxx Europe autos να σημειώνει βουτιά 3,3% κατά τη διάρκεια των πρώτων συναλλαγών. Η κατασκευάστρια εταιρεία Stellantis βρέθηκε κατά 5,6% χαμηλότερα στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, ενώ η Mercedes-Benz έχασε 5% και η γερμανική BMW σημείωνε το πρωί στο ξεκίνημα της συνεδρίασης πτώση 4,4%.
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είπε ότι οι νέοι δασμοί θα εφαρμοστούν «σε όλα τα οχήματα που δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ» και θα τεθούν σε ισχύ «τη 2η Απριλίου».
Πλήγμα οι δασμοί Τραμπ για την Ιαπωνία και την Νότια Κορέα
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισεκ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας.
Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο κ. Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό —έχουν ανασταλεί προς το παρόν— εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχε προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισεκ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισεκ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Διεθνείς αντιδράσεις
Ο καναδός πρωθυπουργός Μαρκ Κάρνι κατήγγειλε «απευθείας επίθεση εναντίον των εργαζομένων» στον Καναδά, διατρανώνοντας ότι «θα αμυνθούμε, θα υπερασπιστούμε τις βιομηχανίες μας, θα υπερασπιστούμε τη χώρα μας».
Από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν τόνισε χθες μέσω X πως «λυπάται βαθιά» για την απόφαση, προσθέτοντας πως οι Βρυξέλλες «θα συνεχίσουν να αναζητούν λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων» με την Ουάσιγκτον.
Έντονη ήταν η αντίδραση της κυβέρνησης της Ιαπωνίας, χώρας οι εξαγωγές της αυτοκινητοβιομηχανίας της οποίας αντιπροσωπεύουν χονδρικά το ένα τρίτο του συνόλου με προορισμό τις ΗΠΑ. Ο ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα ξεκαθάρισε πως το Τόκιο θα ανταποδώσει, με «προσήκοντα» μέτρα, προσθέτοντας πως «φυσικά» θα εξεταστούν «όλες» οι επιλογές. Η κυβέρνησή του διά στόματος εκπροσώπου της Γιοσιμάσα Χαγιάσι προειδοποίησε εναντίον του «μεγάλου αντίκτυπου» που θα έχει η επίθεση του αμερικανού προέδρου Τραμπ με την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, καθώς και «στην παγκόσμια οικονομία» στο σύνολό της και «το πολυμερές εμπορικό σύστημα». Οι μετοχές ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας πέφτουν από τη στιγμή που άνοιξαν τα χρηματιστήρια στην Ασία.
Ο βραζιλιάνος πρόεδρος Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα δήλωσε σήμερα πως η χώρα του «δεν μπορεί να μην κάνει τίποτα» μπροστά στην επίθεση που έχει εξαπολύσει επιβάλλοντας δασμούς ο αμερικανός ομόλογός του Ντόναλντ Τραμπ, επεκτείνοντας τη χθες Τετάρτη στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Δεν μπορούμε να μην κάνουμε τίποτα» σαν «αυτοί να είναι οι μόνοι που έχουν δίκιο και διαθέτουν τη δυνατότητα να δασμολογούν τα προϊόντα των άλλων», δήλωσε ο Λούλα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο περιθώριο επίσημης επίσκεψής του στο Τόκιο. Στην Μπραζίλια «θα υιοθετήσουμε την προσέγγιση που κατά την άποψή μας θα είναι επωφελής για τη Βραζιλία», πρόσθεσε.
«Η Νότια Κορέα θα συνεργαστεί ενεργά με την κυβέρνηση των ΗΠΑ για να εξετάσει τρόπους μείωσης των αρνητικών επιπτώσεων στις κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές τους», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας Άν Ντουκ-γκέουν σε συνάντηση με εκπροσώπους του κλάδου την Πέμπτη.
«Τα μισά από τα οχήματα που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στο εξωτερικό. Και από αυτά που συναρμολογούνται εδώ, τα μισά αποτελούνται από τμήματα προερχόμενα από το εξωτερικό, που σημαίνει πως λιγότερο από το μισό των οχημάτων που πωλούνται σε αυτή τη χώρα είναι αμερικανικής κατασκευής», ανέφερε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο σύμβουλος του αμερικανού προέδρου Τραμπ για εμπορικά ζητήματα Πίτερ Ναβάρο.
Ο κ. Ναβάρο κατηγορεί τη Γερμανία και την Ιαπωνία πως θέλουν να «αποδυναμώσουν» την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία και να «κρατήσουν» αυτές την παραγωγή υψηλής «προστιθέμενης αξίας». Πάντα σύμφωνα με τον κ. Ναβάρο, μόλις το 19% των κινητήρων που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στη χώρα.
Αν και αρχικά μαινόταν πως δεν θα υπάρχουν «ούτε εξαιρέσεις, ούτε απαλλαγές», ο Ντόναλντ Τραμπ διαβεβαίωσε χθες πως οι νέοι δασμοί θα είναι «πολύ επιεικείς». Ανέφερε εξάλλου πως είναι διατεθειμένος να κάνει κάποιες παραχωρήσεις ως προς τους δασμούς στην Κίνα αν το Πεκίνο δεχτεί το κλείσιμο συμφωνίας για την εξαγορά της πλατφόρμας TikTok, που απειλείται με κλείσιμο στις ΗΠΑ αν δεν εκποιηθεί σε αμερικανική εταιρεία από την κινεζική μητρική του, την ByteDance.
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP