Η Black Friday στην Ελλάδα

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2016, 15:39
Η Black Friday στην Ελλάδα
Με τις ουρές να ήταν μεγάλες, χθες, τουλάχιστον στις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, ο θεσμός της «Black Friday» που έκανε πρεμιέρα στην Ελλάδα δεν θα μπορούσε να μην φέρει αυξημένες πωλήσεις σε μία αγορά που έχει πληγεί σημαντικά λόγω της οικονομικής κρίσης.

Ενδεικτικά, στην εταιρεία ηλεκτρονικών ειδών Πλαίσιο υπήρξε ρεκόρ παραγγελιών, καθώς μέχρι τις 14:00, χθες, είχαν γίνει πάνω από 4.100 online παραγγελίες. Μάλιστα, πάνω από 5.000 κλήσεις μέσα σε 4 μόνο ώρες έβαλαν φωτιά στο τηλεφωνικό κέντρο, με την αγοραστική κίνηση να μεταφράζεται σε αύξηση παραγγελιών μεγαλύτερη του 550% και ορισμένα από τα προϊόντα να εξαντλούνται με το εμφανίζονταν στο διαδικτυακό ή μη ράφι.

Ουρές σημειώθηκαν μέσα αλλά και έξω από το εκπτωτικό χωριό McArthurGlen και το εμπορικό κέντρο Smart Park στην Κάντζα, με την πρώτη, βέβαια, αλυσίδα να είχε φέρει πρώτη, πέρυσι το θεσμό της Black Friday.

​Παρότι η Black Friday ήταν χθες, πολλές αλυσίδες συνεχίζουν τις εκπτωτικές προσφορές έως και την Κυριακή, προσφέροντας μέσω διαδικτύου χαμηλές τιμέςΕπίσης, παρότι η Black Friday ήταν χθες, πολλές αλυσίδες συνεχίζουν τις εκπτωτικές προσφορές έως και την Κυριακή, προσφέροντας μέσω διαδικτύου χαμηλές τιμές. Έτσι, η δανέζικη αλυσίδα ειδών σπιτιού Jysk, που ξεκίνησε την Black Friday από προχθές, Πέμπτη για την Jysk συνεχίζει τις προσφορές μέχρι και σήμερα στα φυσικά καταστήματα και έως και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου στο ηλεκτρονικό κατάστημα jysk.gr.

Και για τη Media Markt η Black Friday είναι διάρκειας τεσσάρων ημερών, καθώς η συμμετοχή της στο θεσμό ολοκληρώνεται αύριο Κυριακή.



Μη τήρηση της εργατικής νομοθεσίας

Ωστόσο, η Black Friday συνοδεύτηκε και με περιστατικά παράβασης της εργατικής νομοθεσίας. Έτσι, στοχευμένοι έλεγχοι του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας σε 21 πολυκαταστήματα της Αττικής τα οποία συμμετείχαν στην «Black Friday φανέρωσαν παραβάσεις που αφορούσαν υπερωριακή απασχόληση και ζητήματα υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων. Οι επιχειρήσεις αυτές κλήθηκαν σε γραπτή παροχή εξηγήσεων, όπως προβλέπεται, προκειμένου οι αρμόδιες υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. να προχωρήσουν τις διαδικασίες επιβολής προστίμων.

Οι επιδόσεις των καταστημάτων

Τι φανερώνουν τα πρώτα στοιχεία σχετικά με τις επιδόσεις των καταστημάτων λόγω της «μαύρης Παρασκευής»;

Αύξηση εισπράξεων

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ, υπήρξε αύξηση της αγοραστικής κίνησης στις κεντρικές αγορές. Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη σε όλη την Ελλάδα και μεταξύ εμπορικών καταστημάτων και αλυσίδων.

Έτσι, σύμφωνα με την Συνομοσπονδία σε γενικές γραμμές φαίνεται ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία υιοθέτησης του διεθνούς θεσμού από τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες με τον «βομβαρδισμό» ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τη συγκεκριμένη ημέρα και των συντονισμένων προωθητικών ενεργειών τους, στην ουσία «παρέσυραν» τα εμπορικά καταστήματα, ώστε να…μπουν στο χορό των εκπτώσεων έστω και τελευταία στιγμή.

Αναλυτικά η εικόνα από 17 πόλεις της χώρας, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ στους τοπικούς Εμπορικούς Συλλόγους, έχει ως εξής:

1. Αθήνα
- Συμμετοχή των καταστημάτων σε μικρό ποσοστό, κυρίως συμμετείχαν τα επώνυμα και οι αλυσίδες, με επίπεδο εκπτώσεων περίπου 21-40%.
- Υψηλή επισκεψιμότητα στο κέντρο της Αθήνας, αλλά κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες. Δεν υπάρχει εικόνα για τα μικρά καταστήματα.
- Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου θεσμού, θα κρίνει την υιοθέτησή του ή όχι.
2. Πειραιάς
- Συμμετοχή των καταστημάτων της περιοχής κατά ένα ποσοστό 40 με 50%, με επίπεδο εκπτώσεων της τάξεως του 11-20%.
- Τα καταστήματα που συμμετείχαν πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα τα εμπορεύματα ανεξαιρέτως (stock/σεζόν).
- Θετικά/Μεγάλη επισκεψιμότητα και αύξηση τζίρου. Θετικό για το τέλος του μήνα.
- Η ενδεχόμενη καθιέρωση του θεσμού προϋποθέτει οργάνωση, προβολή και ενημέρωση, καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση και τα καταστήματα της περιοχής δεν είχαν τη δυνατότητα προετοιμασίας.
3. Περιστέρι
- Συμμετείχε περίπου το 15% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ ανεξαιρέτως συμμετείχαν όλε οι αλυσίδες, οι οποίες προώθησαν και το θεσμό συμπαρασύροντας τα μικρά μαγαζιά.
- Η μικρή μερίδα των εμπορικών καταστημάτων που συμμετείχε πραγματοποίησε εκπτώσεις κυρίως σε «stock» εμπορεύματα.
- Σαν γενική εικόνα, σημειώθηκε υψηλότερη επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.
- Η ενδεχόμενη υιοθέτηση της Black Friday χρειάζεται οργάνωση και συνεργασία καθώς τόσο ο κόσμος αλλά και τα καταστήματα δεν ήταν ενημερωμένοι.
4. Ν. Ιωνία
- Η Black Friday μπορεί να χαρακτηριστεί ως «εικονική» για την εν λόγω περιοχή
- Πολύ λίγα καταστήματα συμμετείχαν (10-15%), με επίπεδο εκπτώσεων της τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα της σεζόν και μόνο για τη σημερινή ημέρα.
- Υψηλή επισκεψιμότητα στην αγορά, χωρίς όμως να φαίνεται ότι οι καταναλωτές επιδίδονταν και σε αγορές.
5. Κηφισιά
- Λίγα καταστήματα συμμετείχαν κυρίως αλυσίδες.
- Δεν υπήρξε οργάνωση και συντονισμός. Ενώ θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση των εμπόρων.
- Γενικά θετική άποψη για το θεσμό
6. Μαρούσι
- Συμμετείχαν με υψηλά επίπεδα εκπτώσεων (της τάξεως του 50%) σε εμπορεύματα stock αλλά και της σεζόν.
- Κινήθηκαν καλύτερα οι πωλήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «Ο κόσμος αγκάλιασε το θεσμό».
7. Χαλάνδρι
- Συμμετείχε περίπου το 30-40% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, με εκπτώσεις που κυμάνθηκαν στο 21-40% και κυρίως σε εμπορεύματα stock.
- Δεν υπήρξε ιδιαίτερη διαφοροποίηση της επισκεψιμότητας σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες.
- Διαφορετική λειτουργία της Black Friday, στο εξωτερικό, σε διαφορετικά δεδομένα καθώς συνέπεσε χρονικά με εορταστική περίοδο.
- Έλλειψη οργάνωσης και τα καταστήματα ήταν απροετοίμαστα.
8. Θεσσαλονίκη
- Συμμετείχαν ελάχιστα καταστήματα στην Black Friday, κυρίως συμμετείχαν τα μεγάλα καταστήματα και οι πολυεθνικές, στα οποία χαρακτηριστικά δημιουργήθηκαν «ουρές» από καταναλωτές.
- Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις τις τάξεως του 10% και κυρίως σε μικρό μέρος των νέων παραλαβών.
- Η «Black Friday» είναι ένα νέο «τρικ» για προσέγγιση καταναλωτών και δεν έχει καμία σχέση με το εξωτερικό αλλά λαμβάνει περισσότερο την μορφή προσφορών.
9. Πάτρα
- Συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%).
- Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις τις τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα stock και πολύ μικρό μέρος της νέας σεζόν.
- Πιο υψηλή επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σήμερα σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.
- Δεν υπήρξε σωστή προώθηση, ενημέρωση και οργάνωση του θεσμού
- Μέτρο με «ξενόφερτο» χαρακτήρα και θα μπορούσαμε με βάση την ελληνική πραγματικότητα να υιοθετηθούν άλλες πρακτικές.
10. Ιωάννινα
- Συμμετείχαν αρκετά καταστήματα, σχεδόν το 50%, με εκπτώσεις της τάξεως του 20-30%.
- Πραγματοποίησαν εκπτώσεις της τάξεως του 20% σε εμπορεύματα της νέας σεζόν και 50% σε εμπορεύματα «stock»
- Καλύτερη κίνηση των πωλήσεων σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, που η αγορά δεν είχε καθόλου κόσμο.
11. Ρόδος
- Συμμετοχή κυρίως των μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%) με ειδικές πρόσφορες στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών.
12. Αλεξανδρούπολη
- Συμμετοχή πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%), παρακινημένοι από τις διαφημίσεις των μεγάλων αλυσίδων, με εκπτώσεις κυρίως σε συγκεκριμένη κατηγορία εμπορευμάτων.
- Υπήρξε μια σχετική εμπορική κίνηση στην αγορά χωρίς να υπάρχει ακόμα εικόνα αν προσέδωσε και θετική τάση στο τζίρο.
- Δεν υπήρξε οργάνωση κάποια οργάνωση σχετικά με το θεσμό.
13. Λάρισα
- Συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%).
- Η συνεχόμενη ύπαρξη εκπτώσεων και προσφορών στα καταστήματα δεν καθιστά το θεσμό σε κάποιο ιδιαίτερο γεγονός.
14. Σπάρτη
- Κυρίως μεγάλες αλυσίδες συμμετείχαν και επώνυμα καταστήματα, ενώ τα μικρότερα καταστήματα δεν ήταν προετοιμασμένα.
- Πιο συντονισμένη οργάνωση και ενημέρωση για τα μικρότερα καταστήματα.
15. Βόλος
- Συμμετείχαν οι μεγάλες αλυσίδες, ενώ τα καταστήματα δεν είχαν ενημερωθεί.
- Να καθιερωθεί σαν ημέρα «stock» και να πραγματοποιείται πριν το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
16. Ρέθυμνο
- Δεν συμμετείχαν στο Ρέθυμνο καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση των καταστημάτων.
- Θετική στάση απέναντι στο διεθνή θεσμό κυρίως για να μπορέσουν τα καταστήματα να διαθέσουν stock εμπόρευμα
17. Πύργος
- Δεν υπήρξε ιδιαίτερη συμμετοχή, παρά μόνο ένα 10% των εμπορικών καταστημάτων και οι πολυεθνικές.
- Αυξημένες πωλήσεις τη σημερινή ημέρα αλλά κυρίως λόγω της εορτής.
- Συνεχής πραγματοποίηση εκπτώσεων και προσφορών από τα καταστήματα.
- Ο θεσμός είναι ένα «τρικ» με μεγάλη διαφήμιση από τις αλυσίδες.

Διαβάστε ακόμη:


Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2016, 15:41