Το κολοσσιαίο κινεζικό πρόγραμμα υποδομών «Νέοι δρόμοι του μεταξιού» φορτώνει τις αναπτυσσόμενες χώρες με «κρυμμένο χρέος» ύψους 330 δισ. ευρώ, σύμφωνα με αμερικανική έκθεση που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε από το AidData, το ερευνητικό ινστιτούτο του Πανεπιστημίου William & Mary, του οποίου η φιλοδοξία είναι να καταστήσει πιο διαφανή τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με την έρευνα, οι «αδιαφανείς» συμφωνίες μεταξύ κινεζικών τραπεζών ή κρατικών επιχειρήσεων με αναπτυσσόμενες χώρες αφήνουν δεκάδες μεταξύ αυτών να βαρύνονται με χρέη, που δεν εμφανίζονται στους ισολογισμούς τους.

Υπό την ηγεσία του προέδρου της Σι Τζινπίνγκ, η Κίνα ξεκίνησε το 2013 την πρωτοβουλία «Νέοι δρόμοι του μεταξιού» με στόχο την κατασκευή υποδομών και την εξασφάλιση διεθνούς επιρροής.

Οδικές αρτηρίες, γέφυρες, λιμάνια, στάδια ή ακόμα και νοσοκομεία: το Πεκίνο διέθεσε κατά μέσο 85,4 δισ. δολάρια κατ’ έτος κατά τα πέντε πρώτα χρόνια της πρωτοβουλίας, πολύ περισσότερα από τις ΗΠΑ κατά την περίοδο αυτή (37 δισ.), σύμφωνα με τη μελέτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι επενδύσεις αυτές έγιναν σε πολλές χώρες, κυρίως της Αφρικής και της Ασίας.

Περίπου το 70% αυτών των χρημάτων δανείστηκε σε κρατικές τράπεζες ή κοινοπραξίες μεταξύ κινεζικών εταιρειών και τοπικών εταίρων, σε χώρες που έχουν ήδη πολύ υψηλό χρέος προς το Πεκίνο, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Μπραντ Παρκς, εκτελεστικός διευθυντής της AidData.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα δάνεια δίνονται σε μια «ομάδα φορέων εκτός της κεντρικής κυβέρνησης», αλλά συνοδεύονται από μια ρήτρα που αναγκάζει τις κυβερνήσεις να αποπληρώσουν εάν δεν δύναται να το κάνει η πλευρά που έχει υπογράψει τη σύμβαση.

«Οι ίδιες οι κυβερνήσεις δεν γνωρίζουν σήμερα το ακριβές ποσό που οφείλουν στην Κίνα», σύμφωνα με τον Παρκς. Αυτό το «κρυμμένο χρέος» θα αυξηθεί, κατά την AidData, στα 385 δισ. δολάρια (330 δισ. ευρώ).

Η μελέτη αναφέρει 45 χώρες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα, των οποίων το επίπεδο χρέος προς την Κίνα είναι πλέον άνω του 10% του ΑΕΠ τους.

«Πολλοί ξένοι ηγέτες, που αρχικά ανυπομονούσαν να ανέβουν στο τρένο του Νέου δρόμου του Μεταξιού, τώρα αναστέλλουν ή ακόμα και ματαιώνουν κινεζικά έργα υποδομής λόγω φόβων για τη βιωσιμότητα του χρέους» αναφέρει ο Μπραντ Παρκς.

Η έκθεση δημοσιεύτηκε ενώ οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους ανακοίνωσαν τον Ιούνιο κατά τη διάρκεια της συνόδου της Ομάδας των 7 (G7) μια ανταγωνιστική πρωτοβουλία με την ονομασία «Build Back Better».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης