Ο «αγώνας» της ελληνικής πλευράς δεν φαίνεται να τελειώνει… Η προσπάθεια κανονικοποίησης των δομών και λειτουργιών της ελληνικής οικονομίας θα συνεχιστεί και μετά την εκταμίευση της δόσης του ενός δισ. ευρώ με φόντο την επόμενη αξιολόγηση μετά τις ευρωεκλογές.

Η Ελλάδα έχει κάνει πολλά, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται και, ως φαίνεται, θα συνεχίζεται για αρκετά χρόνια ακόμη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η περιγραφή της προόδου της κυβέρνησης, στο διάστημα από τις 27 Φεβρουαρίου -οπότε και είχαμε την πρώτη έκδοση της έκθεσης – έως τώρα, περιλαμβάνει αναλυτική παράθεση της κατάστασης, των πράξεων που έχουν γίνει αλλά και αυτών που παραμένουν ως «ουρές» για την επόμενη αξιολόγηση.

Ειδική αναφορά γίνεται στο τραπεζικό σύστημα και στις διατάξεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Ειδικά στον νόμο Κατσέλη, η αναφορά είναι πάρα πολύ σαφής και αυστηρή. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι «οι Αρχές έχουν θεσπίσει νομοθετικά ένα σύστημα για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Ενώ το σύστημα έχει τη δυνατότητα να στηρίξει την αναδιάρθρωση των ΜΕΔ, οι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την πειθαρχία στις αποπληρωμές έχουν μετριαστεί σε κάποιο βαθμό, αλλά δεν έχουν εξαλειφθεί». Έτσι, υπογραμμίζεται ότι «θα απαιτηθεί στενή παρακολούθηση και τα θεσμικά όργανα θα υποβάλουν εκ νέου έκθεση στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η μοναδικότητα του καθεστώτος δημιουργεί αβεβαιότητα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του στην πράξη και, συνεπώς, σχετικά με την κλίμακα και τη δυνατότητα ποσοτικοποίησης των συναφών κινδύνων» αναφέρει η Κομισιόν.

«Στα επόμενα στάδια της διαδικασίας, οι εναπομένουσες τεχνικές λεπτομέρειες, ιδίως όσον αφορά στις επιχειρησιακές και λειτουργικές δυνατότητες της πλατφόρμας, θα πρέπει να οριστικοποιηθούν με ταχείς ρυθμούς και η τεχνική υλοποίηση θα πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν» προσθέτει.

Η Κομισιόν εξηγεί ότι η εφαρμογή «θα πρέπει να παρακολουθείται στενά όσον αφορά στις επιχειρησιακές πτυχές (λειτουργία της πλατφόρμας, ταχύτητα εξυγίανσης), τον αντίκτυπο στο κεφάλαιο των τραπεζών, τον αντίκτυπο στην επιβολή και τις διαφορές, καθώς και το δημοσιονομικό κόστος της επιδότησης.
Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα θα παρέχουν ενημερώσεις σχετικά με την εφαρμογή του καθεστώτος και τις πιθανές ανησυχίες στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».

Επίσης, «οι ελληνικές Αρχές καλούνται να δεσμευτούν ότι δεν θα επεκτείνουν περαιτέρω τη διάρκεια ή το πεδίο εφαρμογής του νέου καθεστώτος και ότι θα λάβουν διορθωτικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης νομοθεσίας, σε περίπτωση που ανακύψουν προβλήματα εφαρμογής ή νομικά προβλήματα σχετικά με το καθεστώς. Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το νέο καθεστώς θα πρέπει να λάβει την έγκριση της Επιτροπής βάσει των διατάξεων για τις κρατικές ενισχύσεις».

Η Κομισιόν αναφέρει ότι «αναμένεται να αντιμετωπιστούν τα εμπόδια στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και να υποβληθεί ένα επικαιροποιημένο σχέδιο δράσης για τη συσσώρευση υποθέσεων αφερεγγυότητας των νοικοκυριών σε σχέση με τον νόμο Κατσέλη στο πλαίσιο του τρίτου κύκλου ενισχυμένης εποπτείας, λαμβανομένου επίσης υπ’ όψιν του αναθεωρημένου πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας».

Τα άλλα μέτωπα

Επίσης, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δίδονται δεσμεύσεις από την κυβέρνηση για την επιτάχυνση της αποπληρωμής των οφειλών προς ιδιώτες, και ζητούνται νέες προθεσμίες για τις λιγνιτικές μονάδες. Παράλληλα, εκφράζονται ανησυχίες για τον κατώτατο μισθό και ειδικά «για τις προοπτικές απασχόλησης (ιδίως για τους νέους και τους ηλικιωμένους ανειδίκευτους εργαζομένους) και για την ανταγωνιστικότητα μεσοπρόθεσμα».

Κριτική ασκείται για τις καθυστερήσεις στη στελέχωση του Δημοσίου, ενώ γίνεται σαφές ότι «τα θεσμικά όργανα έχουν εκφράσει την ανησυχία ότι η προτεινόμενη τροποποίηση για την επέκταση της επονομαζόμενης “προσωπικής διαφοράς” θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την υπονόμευση των γενικών αρχών της μεταρρύθμισης του ενιαίου μισθολογίου».

Η Επιτροπή αναφέρει ότι «η παρούσα επικαιροποίηση αξιολογεί τις εξελίξεις όσον αφορά στην υλοποίηση των συγκεκριμένων μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων με προθεσμία έως τα τέλη του 2018 μετά την έγκριση της έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας στις 27 Φεβρουαρίου 2019».

Ειδικότερα, περιγράφοντας ανά πεδίο την πρόοδο, επισημαίνει ότι η Ελλάδα:

i) έχει θεσπίσει πρωτογενές και παράγωγο δίκαιο για την ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων

ii) έχει προβλέψει σημαντικές επικαιροποιήσεις των μέτρων για τη στήριξη της εξυγίανσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) και της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, κρατικές εγγυήσεις, σχέδιο δράσης για την αφερεγγυότητα νοικοκυριών)

iii) έχει θεσπίσει πράξεις πρωτογενούς δικαίου και έχει δεσμευθεί να θεσπίσει συντόμως παράγωγο δίκαιο σχετικά με νέο καθεστώς για την προστασία της πρώτης κατοικίας

iv) έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την πλήρωση των κενών θέσεων στο ΤΧΣ

v) έχει επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό για την εκποίηση τμήματος του λιγνιτικού ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ

vi) έχει θεσπίσει τη νομοθεσία για την αναδιάρθρωση της ΔΕΠΑ

vii) έχει προωθήσει μέτρα για την άρση των εμποδίων στη συναλλαγή για την Εγνατία, και

viii) έχει εγκρίνει σειρά μέτρων για την προώθηση της μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης