Σημαντική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2018 με ρυθμό 15 – 20 % καταγράφει έρευνα που διεξήγαγε ο ΣΕΛΠΕ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν ψηφιακό κανάλι πώλησης στην Ελλάδα κυμαίνονται στις 7.000, η κατηγορία ηλεκτρονικών αγορών που εμφανίζει τη μεγαλύτερη αύξηση είναι το έτοιμο φαγητό, ενώ οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν ολοένα και περισσότερο ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα και αυξάνουν τη χρήση των φορητών συσκευών (τηλέφωνο, tablet) για την αναζήτηση πληροφοριών, πραγματοποιούν όμως τις αγορές τους κυρίως μέσω του προσωπικού υπολογιστή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αναλυτικότερα, τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας:

-Στην ερώτηση σε ποιες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών πραγματοποιήσατε τουλάχιστον μια αγορά μέσω Internet την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2018, «διαμονή σε καταλύματα» κατατάχθηκε πρώτη με το 50% των απαντήσεων.

Ακολουθούν ταξιδιωτικές υπηρεσίες (46%), έτοιμο φαγητό (43%), ένδυση/υπόδηση (42%), εξοπλισμός Η/Υ (41%), ηλεκτρονικές συσκευές (40%), εισιτήρια για εκδηλώσεις (39%), βιβλία (37%), οικιακά είδη (36%), είδη φαρμακείου (30%), προσωπική φροντίδα (30%) και ασφάλειες (26%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στις κορυφαίες αυτές κατηγορίες δεν υπήρχαν σημαντικές διαφορές στις κατατάξεις σε σχέση με το 2017 με εξαίρεση τη σημαντική αύξηση για την «παραγγελία έτοιμου φαγητού» λόγω των σημαντικών επενδύσεων που έγιναν στον τομέα αυτό σε ψηφιακές υπηρεσίες αλλά και σε κανάλια διανομής και εξυπηρέτησης.

-Το 85% κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, σημαντική εξέλιξη, αφού το 2016 μόνο το 60% των καταναλωτών είχε την αντίστοιχη συμπεριφορά.

Αυτό σχετίζεται με τον αριθμό των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που λειτουργούν αλλά και τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες που προσφέρουν. Με βάση εκτιμήσεις του GRECA, στην Ελλάδα λειτουργούν 7.000 εταιρείες με ψηφιακό κανάλι πώλησης.

-Το 2018 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 20% του μέσου αριθμού των online αγορών στο εννιάμηνο από 12,26 (2017) σε 14,86 (2018), κατά 20% επίσης της συνολικής μέσης αξίας των online αγορών και κατά 35% των online αγοραστών πραγματοποιούν ψηφιακά 1 στις 2 συνολικές τους αγορές (από 31% το 2017).

Το μόνο ανησυχητικό στοιχείο για τη μελλοντική ανάπτυξη είναι ο αριθμός των νέων online αγοραστών, καθώς από το δείγμα της έρευνας μόλις το 1% ξεκίνησε τις διαδικτυακές αγορές το 2018. Το 41% των online αγοραστών ξεκίνησε να αγοράζει διαδικτυακά πριν από το 2010, ενώ το 25% την τελευταία τριετία κυρίως λόγω της επίδρασης των capital controls και της ανάπτυξης των ψηφιακών πληρωμών.

-Το 25 % των συνολικών διαδικτυακών αγορών από τους online αγοραστές πραγματοποιήθηκε έπειτα από επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα.

-Σταθεροποιείται ως κορυφαίος τρόπος πληρωμής η χρεωστική κάρτα (64% των ερωτηθέντων). Στη δεύτερη θέση είναι η αντικαταβολή (54% από 57% το 2017) και έπονται η πιστωτική κάρτα (37%) και το PayPal (33%).

-Η πρόσβαση των online αγοραστών στο Internet γίνεται μέσω κινητού τηλεφώνου (93%), φορητού Η/Υ (73%), σταθερού Η/Υ (57%) και tablet (33%). Στην ερώτηση όμως ποια είναι η κυρία συσκευή για πραγματοποίηση των διαδικτυακών αγορών, το 80% των online αγοραστών απαντά οι Η/Υ, ενώ μόλις 15% το κινητό και 5% το tablet.

-Τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι online αγοραστές αφορούν κυρίως στην παράδοση των προϊόντων όπως τις υψηλές χρεώσεις παράδοσης (70%), το ωράριο παραλαβής των προϊόντων (31%) και την παραλαβή ελαττωματικών προϊόντων (15%).

Η δεύτερη κατηγορία προβλημάτων αφορά στην υποστήριξη, όπως η δυσκολία πληροφόρησης μετά την αγορά (19%) και η δυσκολία στην τηλεφωνική επικοινωνία (13%).

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης