Καταναλωτικά αγαθά και διακοπές είναι τα πρώτα έξοδα που έχουν περιορίσει τα νοικοκυριά λόγω των αυξήσεων, με έναν στους πέντε να δηλώνει ότι έχει περικόψει την αγορά καταναλωτικών αγαθών και σχεδόν έναν στους δύο να επισημαίνει ότι θα κάνει μειωμένες χρονικά διακοπές φέτος, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Αν και η διάθεση για διακοπές, μετά από σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας και υγειονομικών περιορισμών, είναι σίγουρα αυξημένη σε όλους, μόνο το 36% των συμμετεχόντων στην συγκεκριμένη έρευνα απαντούν ότι θα διαθέσουν τις ίδιες (πάνω- κάτω σε σύγκριση με πέρυσι) ημέρες για τις φετινές τους καλοκαιρινές διακοπές, ενώ μόλις το 4% απαντά ότι θα πάει περισσότερες μέρες σε κάποιο προορισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πάνω από τους μισούς λοιπόν, συμμετέχοντες στην έρευνα θα μειώσουν τις ημέρες των φετινών τους διακοπών, εκ των οποίων τρεις στους δέκα (29%) θα πάρουν αρκετά λιγότερες ημέρες και ένας στους τέσσερις από τους παραπάνω (25%) δεν θα φύγει καθόλου. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για τους αυτοαπασχολούμενους.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο οι ημέρες των φετινών καλοκαιρινών διακοπών θα είναι μειωμένες δεν είναι άλλος από τις οικονομικές δυσκολίες (για τους τρεις στους τέσσερις). Παραπλήσια ποσοστά, με αυτά του γενικού πληθυσμού, αποτυπώνονται και στους επιχειρηματίες – ελεύθερους επαγγελματίες.

Η πλειονότητα επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε ως φιλοξενούμενοι από συγγενείς και φίλους (26%), είτε ως διαμονή στις δικές τους κατοικίες (22%).
Αντίστοιχα το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Το 6% επιλέγει camping και αντίστοιχα μόλις το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Την ίδια στιγμή, ποσοστό 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης.
Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα.

Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.

Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.

Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ πάνε σε αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.

Προς νέο ρεκόρ διανυκτερεύσεων φέτος τα ενοικιαζόμενα

Είναι σχεδόν…αδύνατον να βρει κάποιος τη φετινή σεζόν και συγκεκριμένα έως τις 4 Σεπτεμβρίου 2023 ενοικιαζόμενο δωμάτιο και διαμέρισμα στη Χαλκιδική και στην ανατολική Θεσσαλονίκη σε προσιτή τιμή- από 66 ευρώ/διανυκτέρευση τον Αύγουστο -, με τις πληρότητες να αγγίζουν το 90%-95%, ενώ στα πολύ ακριβά καταλύματα,- από 250 ευρώ/διανυκτέρευση -, οι πληρότητες διαμορφώνονται σε 60% με 70%, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων «Ο Άριστοτέλης», Τριαντάφυλλο Παπαϊωάννου.

Το 2019 αποτέλεσε μια από τις καλύτερες χρονιές για τους επιχειρηματίες των ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, αλλά το 2022 «το χαρακτηρίζουμε ως έτος αναφοράς, έχοντας πετύχει αύξηση έως και 15% σε σχέση με τρία χρόνια πριν, και φέτος, θα πάμε ακόμη καλύτερα», επισήμανε ο κ. Παπαϊωάννου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «πληρότητες άνω του 85% τον μήνα Ιούνιο, είχαμε να δούμε από το 2017».
Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε ότι εάν ο Σεπτέμβριος κυλήσει ομαλά από πλευράς καιρού «τότε σίγουρα θα πετύχουμε νέο ρεκόρ διανυκτερεύσεων και τζίρου τη φετινή σεζόν», τόνισε.

Ένα από τα χαρακτηριστικά της τρέχουσας σεζόν, είναι σύμφωνα με τον ίδιο η αύξηση του ποσοστού της ρουμάνικης αγοράς που «ψηφίζει» Χαλκιδική και ανατολική Θεσσαλονίκη και πλέον φτάνει στο 80%, έναντι της άλλοτε κραταιάς αγοράς των Σέρβων, που πλέον διαμορφώνεται στο 30% με 35%.

Στο μεταξύ, η απουσία των Ρώσων και Ουκρανών τουριστών, κυρίως των πρώτων «δημιούργησε χώρο για την επάνοδο των Ιταλών και των γερμανόφωνων επισκεπτών στην περιοχή, οι οποίοι πλέον αποτελούν το 10% με 12% του συνόλου», επισήμανε.

Μεταξύ άλλων, ο ίδιος ανέφερε ότι οι τιμές στα περισσότερα από τα 3.200 καταλύματα της Χαλκιδικής (2.100 σε Σιθωνία και Κασσάνδρα), καταγράφονται φέτος αυξημένες από 10% έως και 15%.

«Φωτιά» τα εισιτήρια στα πλοία

«Ξέχασαν» να μειώσουν τις τιμές των εισιτηρίων οι ακτοπλόοι το φετινό καλοκαίρι διατηρώντας τες στα περσινά επίπεδα παρ’ ότι το κόστος των καυσίμων έχει σημειώσει πτώση. 

Συγκεκριμένα, διατηρείται η αύξηση της τάξεως του 34% που είδαμε πέρυσι ενώ την ίδια στιγμή οι τιμές των καυσίμων των σκαφών έχουν μειωθεί κατά 45,5%.

Ενδεικτικά το καύσιμο VLSFO που χρησιμοποιούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στα πλοία τους έφτασε τον Ιούνιο του 2022 στα επίπεδα-ρεκόρ των 1.084 δολαρίων ανά τόνο. Η τιμή όμως, τον Μάιο του 2023 είχε ήδη μειωθεί στα 585 δολάρια.

Τα νέα δεδομένα έχουν ως αποτέλεσμα οι καλοκαιρινές διακοπές στα νησιά να αποτελούν πλέον πολυτέλεια για μια μέση ελληνική οικογένεια καθώς το κόστος της μεταφοράς έχει εκτοξευτεί χωρίς να υπολογίσουμε την διαμονή και τα υπόλοιπα έξοδα.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως η ζήτηση για τα νησιά έχει μειωθεί ενώ φέτος φαίνεται να ευνοούνται οι ηπειρωτικοί προορισμοί. Συγκεκριμένα, η ζήτηση εμφανίζεται μειωμένη σε σχέση με πέρυσι σε Μύκονο (-15% τον Ιούλιο και -9% τον Αύγουστο) και Σαντορίνη (-3% τον Ιούλιο και -6% τον Αύγουστο). Πτωτικά κινούνται τον Ιούλιο η Κρήτη (-3%), η Κέρκυρα (-3%), αλλά και η περιοχή του Σαρωνικού (Σαρωνίδα, Ανάβυσσος, Λαγονήσι), όπου καταγράφεται μείωση κατά 9%.

Από την άλλη, για όσους επιλέξουν να πάνε διακοπές σε κάποιο νησί, τα εισιτήρια που θα κληθεί να πληρώσει ένας επιβάτης για μονή διαδρομή σε οικονομική θέση ταξιδεύοντας από το λιμάνι του Πειραιά κοστίζουν αν προορισμό: 

Σύρος: 45,5 – 62,7 ευρώ
Πάρος: 50 – 71 ευρώ
Νάξος: 51,5 – 72,5 ευρώ
Σίφνος: 43 – 65,7 ευρώ
Ιος: 48 – 84,7 ευρώ
Σαντορίνη: 49 – 89,70 ευρώ
Μύκονος: 52 – 84,7 ευρώ
Αμοργός: 51,5 – 84,9 ευρώ
Λέρος: 59 ευρώ
Λέσβος: 53,5 ευρώ
Κως: 77,5 ευρώ
Πάτμος: 55 ευρώ
Ρόδος: 91 ευρώ
Χίος: 48 ευρώ
Μήλος: 48 – 84,7 ευρώ

Αντίστοιχα από το λιμάνι της Ραφήνας οι τιμές είναι οι ακόλουθες:

Τήνος: 35 – 59 ευρώ
Άνδρος: 25 – 38 ευρώ
Μύκονος: 38 – 76,7 ευρώ

Ενδεικτικά τα χρήματα που καλείται να καταβάλει για εισιτήρια μια οικογένεια με δύο παιδιά ανέρχονται: 

  • Πειραιάς – Σύρος, ζευγάρι με δύο παιδιά (το ένα 5 έως 10 ετών, το δεύτερο π.χ. 12 ετών) και ένα μεσαίο ΙΧ: 523 ευρώ
  • Πειραιάς – Χίος, ζευγάρι με δύο παιδιά (το ένα 5-10 ετών, το δεύτερο π.χ. 12 ετών) και ένα ΙΧ: 547 ευρώ
  • Πειραιάς – Σάμος, ζευγάρι με δύο παιδιά (το ένα 5 έως 10 ετών, το δεύτερο π.χ. 12) και ένα ΙΧ: 762 ευρώ
  • Πειραιάς – Ρόδος, ζευγάρι με δύο παιδιά (ένα 5-10 ετών, ένα π.χ. 12 ετών) και ένα μεσαίο ΙΧ: 906,5 ευρώ
  • Πειραιάς – Ηράκλειο, ζευγάρι με δύο παιδιά (5-12 ετών) και ένα ΙΧ: 398 ευρώ
  • Πειραιάς – Λέσβος, οικογένεια με δύο παιδιά (5-10 ετών) και ένα μεσαίο ΙΧ: 561 ευρώ

Κυβερνητική παρέμβαση για το αυξημένο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Στην καθιερωμένη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης σε ερώτηση σχετικά με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ανέφερε πως η κυβέρνηση ετοιμάζει παρέμβαση. 

Συγκεκριμένα, ο κ. Μαρινάκης δήλωσε: « Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δεν αφήνει κανένα ζήτημα στην τύχη του, προχωρώντας σε άμεσες παρεμβάσεις όπως στο θέμα της ενέργειας. Το παρακολουθούμε το ζήτημα αυτό και θα ενημερωθείτε άμεσα για νεότερα από την κυβέρνηση».

Ακολούθως σε άλολο ερώτημα που του τέθηκε απάντησε ως εξής: «Η κυβέρνηση θα πορευτεί με θετικό λόγο, υλοποιώντας όσα έχει υποσχεθεί προεκλογικά και απαντώντας στις ανάγκες που προκύπτουν».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης