Πρωτογενές πλεόνασμα της τάξεως του 3,9% εμφάνισε ο προϋπολογισμός του 2016, σύμφωνα με τις πρώτες μετρήσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις τόσο της κυβέρνησης όσο και των δανειστών.

​Tο ύψος του ακαθάριστου ενοποιημένου χρέους αυξήθηκε στα 314,9 δισ. ευρώ (179% του ΑΕΠ), έναντι 177,4% το 2015

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Συγκεκριμένα, σε πρωτογενές επίπεδο, το πλεόνασμα καθορίστηκε στα 6,937 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 4,105 δις  (2,3% του ΑΕΠ) το 2015. Oι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης περιορίστηκαν στα 86,185 δισ. ευρώ (95,2 δις το 2015), ενώ τα έσοδα ενισχύθηκαν στα 87,473 δισ. ευρώ (84,8 δισ. το 2015). Tην ίδια ώρα, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα, ύψους 1,3 δισ. ευρώ (0,7% του ΑΕΠ), έναντι ελλείμματος 5,9% το προηγούμενο έτος.

Τέλος, το ύψος του ακαθάριστου ενοποιημένου χρέους αυξήθηκε στα 314,9 δισ. ευρώ (179% του ΑΕΠ), έναντι 177,4% το 2015.

Τα παραπάνω στοιχεία έχουν υπολογιστεί βάσει του ευρωπαϊκού προτύπου «ESA 2010», που επιβάλλει η Eurostat. Ωστόσο, διαφέρει από τον «μνημονιακό ορισμό» του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Δεν… πληρώνω

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η «στάση πληρωμών» του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα διαμόρφωσε στο μεγαλύτερο ποσοστό το πλεόνασμα του προϋπολογισμού για το 2016.

​Το β΄ εξάμηνο του 2016 «πάγωσαν» ακόμη και οι συμψηφισμοί οφειλών και χρεών του Δημοσίου προς ιδιώτες και αντίστροφαΗ κυβέρνηση επέλεξε να «πνίξει» την πραγματική οικονομία, προκειμένου να εμφανίσει μείωση δαπανών της γενικής κυβέρνησης κατά 9, 015 δις ευρώ, τα οποία ουσιαστικά διαμόρφωσαν το πλεόνασμα στο μεγαλύτερο μέρος του. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το β΄ εξάμηνο του 2016 «πάγωσαν» ακόμη και οι συμψηφισμοί οφειλών και χρεών του Δημοσίου προς ιδιώτες και αντίστροφα, ώστε να μη διαταραχθεί η λογιστική αποτύπωση του πλεονάσματος.

Κάποια στιγμή όμως, οι οφειλές προς τους ιδιώτες θα πρέπει να πληρωθούν και τότε ουδείς μπορεί να προβλέψει πόσο θα είναι το πλεόνασμα. 

Φορολογική… κόπωση

Από την άλλη μεριά, παρά την αυξημένη φορολογία άμεσων και έμμεσων φόρων, τα έσοδα εμφάνισαν σχετικά μικρή αύξηση, που δείχνει την «κόπωση» της οικονομίας (πολιτών και επιχειρήσεων), που αυξάνει διαρκώς τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, την υποαπόδοση των κάθε είδους ρυθμίσεων, αλλά και την καταναλωτική καθίζηση.

​Το συμπέρασμα όλων είναι ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να διατηρήσει επί μακρόν τα τόσο υψηλά πλεονάσματα, που έχει δεσμευτεί έναντι των δανειστών μετά την, εν πολλοίς, ανεξήγητη επιμονή των Γερμανών

Τα έσοδα ενισχύθηκαν στα 87,473 δισ. ευρώ (84,8 δισ. το 2015), μόλις δηλαδή κατά 2,67 δις ευρώ, παρά την καλή πορεία του τουρισμού και την αύξηση του ΦΠΑ. Τόσο οι δανειστές όσο και οι παράγοντες της αγοράς γνωρίζουν την πραγματικότητα. Δεν είναι τυχαίο που το ΔΝΤ πριν από δύο ημέρες στις εαρινές του εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία προέβλεψε μείωση του πλεονάσματος τα επόμενα χρόνια. Αντίστοιχες εκτιμήσεις έκαναν και ελληνικά τραπεζικά ιδρύματα, αλλά και οικονομικά ινστιτούτα του εξωτερικού και κυρίως των ΗΠΑ. 

Το συμπέρασμα όλων είναι ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να διατηρήσει επί μακρόν τα τόσο υψηλά πλεονάσματα, που έχει δεσμευτεί έναντι των δανειστών μετά την, εν πολλοίς, ανεξήγητη επιμονή των Γερμανών.

Πάντως, το υψηλό πλεόνασμα που εμφάνισε, με όποιον τρόπο, ο προϋπολογισμός του 2016 αποτελεί ένα σημαντικό όπλο στη φαρέτρα του Ευκλείδη Τσακαλώτου, που έχει σήμερα και αύριο σημαντικές και γιατί όχι κρίσιμες συναντήσεις στην Ουάσινγκτον, στη σύνοδο του ΔΝΤ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης