Ένα 60% με το καλημέρα

Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 30 Μαρτίου 2016, 10:05
Ένα 60% με το καλημέρα
Του Κώστα Ιερίδη

Τα 6 από τα 10 ευρώ θα δίνονται για την πληρωμή φόρων και εισφορών, μετά την ψήφιση του πακέτου μέτρων συνολικού ύψους 5,4 δις ευρώ, με το οποίο κλείνει η συμφωνία με τους πιστωτές.

Αν τα μέτρα αυτά εφαρμοστούν, χωρίς τουλάχιστον να συνοδευτούν από ένα αναπτυξιακό πακέτο με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τότε η οικονομία θα πάψει πλήρως να λειτουργεί​, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές
Κι αυτό, όταν ήδη τα χρήματα που πληρώνουμε προς «τρίτους» είναι πολλά, καθώς με βάση τα στοιχεία του 2014 (ΟΟΣΑ) ένας εργαζόμενος με δύο παιδιά πλήρωνε για φόρους και εισφορές το 43,4% του μισθού του. Εάν, λοιπόν, ληφθεί υπ' όψιν ότι για το 2016 το Υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να επιβαρύνει με υψηλότερους φόρους τα εισοδήματα πάνω από 9.100 ευρώ όπως και να αυξήσει την έκτακτη εισφορά, γίνεται αντιληπτό πόσο εύκολα θα αδειάζει το πορτοφόλι κάθε μήνα.

Όπως αναφέρουν οικονομικοί αναλυτές, εάν εφαρμοστούν οι προωθούμενες αλλαγές, χωρίς τουλάχιστον να συνοδευτούν από ένα αναπτυξιακό πακέτο με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τότε η οικονομία θα πάψει πλήρως να λειτουργεί.

Τα νέα μέτρα

 Το πακέτο μέτρων -συνολικού ύψους 5,4 δις ευρώ- περιλαμβάνει:

  • 1,8 δισ. ευρώ από τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού
  • 1,8 δισ. ευρώ από άμεσους φόρους και
  • 1,8 δισ. ευρώ από έμμεσους φόρους.
Ορισμένα από τα μέτρα που εξετάζονται είναι βέβαιο ότι θα συρρικνώσουν την αγοραστική δύναμη των πολιτών, δεδομένου ότι μελετάται:

  • η εξίσωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης με τη βενζίνη με αμφίβολο στόχο για έσοδα ύψους 400 εκατ. ευρώ. Όπως υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι, το μέτρο αυτό θα μείωνε ακόμη περισσότερο την κατανάλωση, σε μια περίοδο που οι διεθνείς τιμές βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Ταυτόχρονα, εξετάζεται η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων που θα οδηγήσει σε αύξηση της λιανικής τιμής της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης, του υγραερίου κίνησης και πιθανότατα του φυσικού αερίου κίνησης -εξέλιξη που θα ωθήσει προς τα πάνω τις τιμές βασικών αγαθών λόγω μετακύλισης του κόστους στους καταναλωτές.
  • η υλοποίηση αλλαγών στη φορολόγηση της απόκτησης Ι.Χ., με παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Το τέλος θα υπολογίζεται κατά κύριο λόγο με βάση την αξία του οχήματος και λιγότερο με βάση τον κυβισμό. Ακόμη στον χώρο του αυτοκινήτου, τα σενάρια κάνουν λόγο για αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, μέσω της δημιουργίας ενός μείγματος που θα αυξήσει τα έσοδα, αλλά θα δώσει και κίνητρο σε φορολογουμένους να πάρουν πίσω τις πινακίδες κυκλοφορίας από την εφορία.
  • η αύξηση της ειδικής φορολόγησης και η επιβολή νέων «χαρατσιών» στις τηλεπικοινωνίες και ενδεχομένως στη συνδρομητική τηλεόραση, στην οποία δεν έχει ακόμη επιβληθεί ειδικό τέλος.
Ασφαλιστικό

Στο μέτωπο του ασφαλιστικού, μέσω του νέου νομοσχεδίου η κυβέρνηση επιμένει στην πρόταση για αύξηση των εισφορών κατά μία ή ακόμη και κατά μισή μονάδα, καθώς διαφορετικά δεν καλύπτεται το έλλειμμα του ΕΤΕΑ (σήμερα διαμορφώνεται στα 650 εκατ. ευρώ), το οποίο υπολογίζεται ότι θα φθάσει σε δυσθεώρητα ύψη το χρονικό διάστημα 2018 - 2024.

​Στο μέτωπο του ασφαλιστικού, μέσω του νέου  νομοσχεδίου η κυβέρνηση επιμένει στην πρόταση για αύξηση των εισφορών κατά μία ή ακόμη και κατά μισή μονάδαΠαράλληλα, βάσει των προτάσεων Κατρούγκαλου, επιβάλλεται εισφορά 20% στο εισόδημα των επαγγελματιών, των επιστημόνων και των αγροτών (από 1.1.2017). Η εισφορά αυτή θα επιβληθεί σταδιακά έως το 2021 για τους παραγωγούς (με δυνατότητα επιλογής συντελεστή 16% για τους κατ' επάγγελμα αγρότες, με αντίτιμο, όμως, χαμηλότερη μελλοντική σύνταξη).

Οι επιστήμονες με εισόδημα μέχρι 55.000 ευρώ θα έχουν έκπτωση έως 50%. Όσον αφορά τους νέους επιστήμονες, θα επιβληθεί συντελεστής 14% για τα πρώτα δύο χρόνια άσκησης του επαγγέλματός τους και 17% για τα τρία επόμενα έτη.

Διαβάστε επίσης:

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 30 Μαρτίου 2016, 10:58