Έκκληση προς το Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ) να αναβάλλει την εφαρμογή του παγκόσμιου κανονισμού για την εφαρμογή χρήσης καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, μέχρι να επιλυθούν προβλήματα επάρκειας, ασφαλείας και ποιότητας απηύθυνε ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλιακής και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος συμμετείχε στην 31η γενική συνέλευση των κρατών μελών του ΙΜΟ, στο Λονδίνο.

Αν και έχει απομείνει μόλις ενάμισης μήνας πριν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή ο κανονισμός χρήσης καυσίμων μειωμένου θείου (από 1η Ιανουαρίου 2020), τα παραπάνω ζητήματα ασφάλειας και διαθεσιμότητας του νέου καυσίμου εξακολουθούν να απασχολούν τη ναυτιλιακή κοινότητα στις συνεδριάσεις των επιτροπών του διεθνούς οργανισμού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Ξέρουμε ότι είναι δύσκολο και είναι στο παρά πέντε, όμως έχουμε την υποχρέωση να εκφράσουμε ανησυχίες και να μην εθελοτυφλούμε. Όταν υπάρχει πρόβλημα επάρκειας, ασφαλείας ή ποιότητας δεν μπορούμε να το αγνοούμε» είπε και πρόσθεσε: «Τόνισα ότι αυτό μας ανησυχεί, ότι ο οργανισμός έχει και την εμπειρία και τα μέσα για να μπορέσει να προχωρήσει στο κατά το δυνατό μεγαλύτερη εξασφάλιση και επίλυση αυτών των ανοιχτών ζητημάτων. Το θέμα είναι εάν έχει τη βούληση να το κάνει» δήλωσε στην ενημέρωση των δημοσιογράφων ο υπουργός. Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει το ρόλο του ΙΜΟ ως παγκόσμιου ρυθμιστή για θέματα της παγκόσμιας ναυτιλίας – καθώς η ορθή εφαρμογή παγκόσμιων μέτρων διασφαλίζει όλη την αλυσίδα εμπορίου – αλλά σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας, ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, οφείλει να θέσει τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες της σε πολιτικό επίπεδο.

Σε ό,τι αφορά το αίτημα αναβολής της εφαρμογής του νέου κανονισμού καυσίμων ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε στην ομιλία του στην ολομέλεια της 31ης γενικής συνέλευσης του ΙΜΟ, ότι πρέπει να εκτιμηθούν σε βάθος οι όποιες επιπτώσεις προκύψουν για την ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων. «Αν η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα» είπε, «δεν εξετάσει αυτά τα θέματα με σοβαρότητα και με τον επείγοντα χαρακτήρα που απαιτούν, φοβάμαι ότι ο κόσμος θα γίνει μάρτυρας, όχι μόνο σοβαρών διαταραχών του εμπορίου, αλλά και απειλών για σοβαρά, ακόμα και θανατηφόρα ατυχήματα». Παράλληλα, κάλεσε όλα τα μέλη να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Ελλάδας, η οποία ολοκληρώνει νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει κυρώσεις για τις πετρελαϊκές εταιρίες που δεν θα συμμορφώνονται με τις νέες προδιαγραφές για ποιοτικά καύσιμα.

Ο υπουργός Ναυτιλίας κάλεσε τον ΙΜΟ να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στα θέματα νέων περιβαλλοντικών κανόνων, όπως για παράδειγμα στο σχέδιο που προωθεί η νέα ευρωπαϊκή επιτροπή για το Χρηματιστήριο Ενεργειακών Ρύπων, που αναμένεται να επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας σε διεθνές επίπεδο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε στο περιθώριο της Συνέλευσης του ΙΜΟ, στο Λονδίνο, με τον γενικό γραμματέα του Οργανισμού, Κιτάκ Λιμ, ο υπουργός έθεσε συγκεκριμένη πρόταση της χώρας μας για την εκπομπή αερίων διοξειδίου του άνθρακα, η οποία πρόκειται να συζητηθεί στον οργανισμό, το Μάιο, όπως και την αποφυγή των περιφερειακών μέτρων που βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας. Γενικότερα, αναφέρθηκε στις προκλήσεις και τις προοπτικές που διανοίγονται το 2020, και πέρα από τους περιβαλλοντικούς κανόνες που τίθενται, όπως ζητήματα αυτοματισμού, κυβερνοασφάλειας, ποιοτικότερου προσωπικού και της εκπαίδευσής του.

Ο υπουργός ανέδειξε και το θέμα του προσφυγικού-μεταναστευτικού που απασχολεί την Ελλάδα εντονότερα τους τελευταίους μήνες. «Η Τουρκία δεν ανταποκρίνεται στις προτροπές του λιμενικού σώματος, η τουρκική ακτοφυλακή δεν αντιδρά καθόλου, έχουμε μηδενική ανταπόκριση από την Τουρκία, πράγμα που σημαίνει ότι δεν ισχύει στην πράξη η κοινή δήλωση μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας. Είναι ένα ζήτημα εθνικό, που χρειάζεται ευρωπαϊκή στήριξη με όλους τους τρόπους. Το έχει διεθνοποιήσει η κυβέρνηση και έχει αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις και πρωτοβουλίες, όπως με το νέο νόμο για την πολιτική ασύλου, την ενίσχυση των περιπολιών, τη δημιουργία κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων» είπε.

Συναντήσεις και διμερείς συμφωνίες

Στο περιθώριο της συνέλευσης, ο κ.Πλακιωτάκης είχε διμερείς επαφές με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού της Ιαπωνίας, Νομπουχίντε Μινορικάουα, με τον οποίο υπέγραψε διακρατική συμφωνία για τη θαλάσσια τεχνολογία και βιομηχανία (ασφαλείας ναυσιπλοΐας, προστασία θαλάσσιου περιβάλλοντος, εκπαίδευση και κατάρτιση ναυτικών, διευκόλυνση θαλάσσιων μεταφορών).

Επίσης με τον υφυπουργό Μεταφορών της Κίνας, Liu Xiaoming, με τον οποίο διαβεβαίωσε το κοινό όραμα των δύο πλευρών να καταστεί το λιμάνι του Πειραιά ένα από τα τρία μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Και στις δύο συναντήσεις, όπως ανέφερε ο υπουργός, κάλεσε τις δύο χώρες να προτιμούν τους Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακών προϊόντων στη λίστα των προμηθευτών των ναυπηγείων τους, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια σε κατασκευές πλοίων, περισσότερα από 64 δις δολάρια τα τελευταία 15 χρόνια.

Συναντήθηκε ακόμη με την υπουργό Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Γεωργίας, Natela Turnava, ενώ με την Βραζιλία υπεγράφη διακρατική συμφωνία για την αμοιβαία αναγνώριση αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας.

Στη συνάντηση με τον Γενικό Διευθυντή του Διεθνούς Κεφαλαίου Προστασίας από Μολύνσεις Πετρελαίου (IOPC Funds), Jose Maura, έθεσε το θέμα της επανεξέτασης αποζημιώσεων των αλιέων και των εκπροσώπων του κλάδου του τουρισμού από το ατύχημα του «Αγία Ζώνη 2». «Υπάρχουν αιτήματα για αποζημιώσεις ύψους περίπου έξι εκατομμυρίων, αλλά οι αποζημίωση προσεγγίζει περίπου το 1%. Εξίσου χαμηλές είναι και οι αποζημιώσεις στον τουριστικό τομέα» εξήγησε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι υπήρξε θετική ανταπόκριση και κλιμάκιο του Ταμείου θα επισκεφτεί την Ελλάδα το επόμενο διάστημα.

Η Ελλάδα είναι υποψήφια για επανεκλογή στην πρώτη κατηγορία των κρατών μελών του Συμβουλίου του ΙΜΟ, όπου μετέχουν χώρες με ενδιαφέρον στην παροχή υπηρεσιών διεθνών θαλάσσιων μεταφορών. Η Συνέλευση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, με τη συμμετοχή 174 μελών.

Πηγή: ΑΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης