Μείωση 13% κατέγραψαν οι τιμές των οπωροκηπευτικών, το τελευταίο δωδεκάμηνο, στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που παρουσίασε την εξέλιξη των μέσων τιμών βασικών οπωροκηπευτικών στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, για τους τελευταίους δώδεκα μήνες.

Συνολικά, η μείωση ήταν 12,70%, από τον Ιανουάριο του 2011 έως τον Ιανουάριο του 2012, χωρίς στάθμιση βαρύτητας στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Με σταθμισμένη τη βαρύτητα στον οικογενειακό προϋπολογισμό (στοιχεία κατανάλωσης ΕΛΣΤΑΤ), η συνολική ποσοστιαία μείωση είναι 13,57%, ως αποτέλεσμα της σημαντικής μείωσης της τιμής της ντομάτας και της πατάτας, προϊόντα με μεγάλη κατανάλωση από τα ελληνικά νοικοκυριά. Όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, αυτή η μείωση εκτιμάται ότι αντιστοιχεί σε μέση εξοικονόμηση περίπου 50 ευρώ ανά έτος ανά νοικοκυριό στην Ελλάδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η έρευνα έδειξε τη μεταβολή μέσων τιμών σε 21 προϊόντα, ανάμεσα στον Ιανουάριο του 2011 και τον Ιανουάριο του 2012. Από τα 21 προϊόντα που εξετάστηκαν, τα 16 παρουσίασαν μείωση στις μέσες τιμές τους, από 2,48% έως και 35,25%. Μάλιστα, για πέντε από αυτά τα προϊόντα, η μείωση ήταν μεγαλύτερη από 20% και για ένδεκα από αυτά μεγαλύτερη από 10%. Τη μεγαλύτερη μείωση τιμής κατέγραψαν η τιμή της μελιτζάνας- τσακώνικης με 35%, της πιπεριάς με 31% και της πιπεριάς Φλωρίνης με 28%. Από τα μόλις πέντε προϊόντα που αύξησαν την τιμή τους, τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε το αγγουράκι (κιλό) από 1,51 σε 2,12 ευρώ. Σε γενικές γραμμές, τα λαχανικά- κηπευτικά παρουσίασαν μεγαλύτερη μείωση τιμής σε σχέση με τα φρούτα.

Επίσης, εξετάστηκε και η εξέλιξη των τιμών των βασικών λαχανικών, με κριτήριο τη συμμέτοχή τους στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ειδικότερα, η τιμή και των 5 λαχανικών ήταν πτωτική το τελευταίο δωδεκάμηνο. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση κατέγραψε η ντομάτα με μείωση 26% και την ακολούθησε η πατάτα με μείωση 20%. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η μείωση πραγματοποιήθηκε πριν ξεκινήσει το λεγόμενο «κίνημα της πατάτας». Ακολούθησαν το μαρούλι με πτώση 14,5%, το κρεμμύδι με 11% και το καρότο με 4,5%.

Διαπιστώνεται, λοιπόν, ότι οι μέσες τιμές των οπωροκηπευτικών στα σούπερ μάρκετ, εν μέσω οικονομικής ύφεσης, συνολικά μειώνονται σε βάθος χρόνου, παρά την εποχικότητα που έχουν τα συγκεκριμένα είδη και την επιβάρυνση των εμπλεκόμενων (παραγωγών, λιανέμπορων, κ.λπ.) με επιπλέον κόστη (π.χ. αύξηση τιμών καυσίμων, φορολογία κ.λπ.).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επιμέλεια: Μιχάλης Παπανίδης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης