Η σταδιακή μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά σε κόμβο του ασιατικού εμπορίου για την Ευρώπη και σε έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς κρουαζιέρας της Μεσογείου φέρεται να βρίσκεται στα πρώτα σχέδια της κινεζικής Cosco, εν όψει της ανάληψης της διαχείρισης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στα μέσα καλοκαιριού, έπειτα και από την ψήφιση στη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης.

Ο κινεζικός όμιλος ακόμα και πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες μεταβίβασης των μετοχών έχει ήδη αρχίσει επαφές για επενδύσεις και εμπορικές συμφωνίεςΟ κινεζικός όμιλος ακόμα και πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες μεταβίβασης των μετοχών έχει ήδη αρχίσει επαφές για επενδύσεις και εμπορικές συμφωνίες. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο, την Τετάρτη το βράδυ, η κινεζική εταιρεία, απέστειλε επιστολή – «βόμβα» η οποία απειλεί να «τινάξει στον αέρα» την ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ. Η επιστολή εστάλη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής όπου συζητείται ήδη το σχετικό νομοσχέδιο και το οποίο έχει προγραμματιστεί να ψηφιστεί σήμερα Πέμπτη από την Ολομέλεια της Βουλής.

Στην εν λόγω επιστολή, η Cosco αναφέρει ότι το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και «εντελώς αντίθετο αφενός με τους βασικούς όρους της συγκεκριμένης, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ Α.Ε.»

Η εμπλοκή λόγω Δρίτσα και η τρικυμία στη Βουλή 

Εν τω μεταξύ διευκρινίσεις για τις αλλαγές που έγιναν στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά στην Cosco, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα την έντονη αντίδραση της κινεζικής εταιρείας, ένα θέμα που απειλεί να τινάξει στον αέρα το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα, επιχείρησε να δώσει στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μάλιστα, ο κ. Δρίτσας υποστήριξε, ουσιαστικά, ότι τις αλλαγές για τις οποίες διαμαρτύρεται η Cosco δεν τις έκανε ο ίδιος, δηλαδή το υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης.

«Όχι το υπουργείο Ναυτιλίας αλλά η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης με κριτήριο όχι συμβατικό αλλά με κριτήριο ορθής νομοθέτησης προέβη σε αλλαγές που δεν έχουν σχέση με παραβίαση συμφωνημένων όρων και κανόνων», είπε ο κ. Δρίτσας.

Ο υπουργός Ναυτιλίας που δέχθηκε άγριο σφυροκόπημα από τα κόμματα της αντιπολίτευσης παραδέχθηκε ότι έγιναν αλλαγές, όχι όμως από το ίδιο το υπουργείο.

«Οι αλλαγές δεν έγιναν ούτε για να ανατρέψουν ούτε για να παραβιάσουν συμφωνίες», πρόσθεσε και έκανε γνωστό ότι είναι σε εξέλιξη η διαδικασία επίλυσης των θεμάτων που έχουν προκύψει.

Το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα 

Μέσα σε αυτό το κλίμα το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στην Κίνα είναι σχεδόν έτοιμο με τους επιτελείς στο Μέγαρο Μαξίμου να δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση τόσο στην αποστολή που θα συνοδεύσει τον πρωθυπουργό όσο και στους στόχους που έχουν τεθεί.

Η ελληνική αποστολή θα αναχωρήσει μαζί με τον πρωθυπουργό την Παρασκευή νωρίς το απόγευμα.

Συνολικά 40 θεσμικοί φορείς και επιχειρηματίες από τους τομείς του τουρισμού, του real estate, των τεχνολογιών, της αγροτοδιατροφής (με εξειδίκευση σε κρασί και φρούτα), των ναυτιλιακών και της υγείας θα απαρτίζουν την ελληνική αποστολή, καθώς προγραμματίζεται να πραγματοποιηθούν μια σειρά από φόρουμ, επιχειρηματικές συναντήσεις και σύναψη συμφωνιών μεταξύ εταιριών.

Οι στρατηγικές κινήσεις των Κινέζων 

Παρά το γεγονός ότι οι Κινέζοι είναι αρκετά φειδωλοί στο να αποκαλύπτουν τις στρατηγικές τους κινήσεις, έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους προς τη ΓΑΙΟΣΕ για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου Πεδίου αλλά και προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων.

Το Θριάσιο Εμπορευματικό κέντρο που έχει μια έκταση 2.200 στρεμμάτων με δυνατότητα στεγασμένων χώρων 235.000 τμ, αποτελεί για τις μεγαλύτερες εταιρείες logistigs βασική πύλη διακίνησης στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών καθώς διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εμπορικό λιμένα του Πειραιά (Νέο Ικόνιο).

Το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου εστιάζεται επίσης στην ανάπτυξη των ναυπηγικών δεξαμενών του λιμανιού, όπου θα πραγματοποιούνται κυρίως επισκευαστικές εργασίες, ενώ όσον αφορά την κρουαζιέρα, φέρεται ήδη να υπάρχουν διαβουλεύσεις με τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο προκειμένου ο Πειραιάς να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί ως homeporting, στο πλαίσιο ανάπτυξης συνεργιών με την κινεζική αγορά.

«H China Cosco Shipping θα κεφαλαιοποιήσει τη στρατηγική ευκαιρία που παρουσιάζει η πρωτοβουλία “One Belt, One Road”, ξεκινώντας δυναμικά μια νέα σειρά επενδύσεων σε υποδομές και λειτουργίες, που θα εξορθολογίσουν πλήρως τις επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά και θα βοηθήσουν τον ΟΛΠ να αξιοποιήσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του και να καταστεί ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη», είχε δηλώσει κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα ο πρόεδρος της China COSCO Shipping Xu Lirong, αναφορικά με υπογραφή της συμφωνίας πώλησης του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.

Τα οφέλη της συμφωνίας

Η πώληση του 67% του ΟΛΠ στην COSCO θα γίνει έναντι του ποσού των 368,5 εκατ. ευρώ. ωστόσο η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ Υπενθυμίζεται ότι η πώληση του 67% του ΟΛΠ στην COSCO θα γίνει έναντι του ποσού των 368,5 εκατ. ευρώ. ωστόσο η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ καθώς προβλέπονται σημαντικές επενδύσεις στους τομείς της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ) θα φθάσουν τα 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052 που ανέρχονται περίπου σε άλλα 400 εκατομμύρια ευρώ. Η συναλλαγή της κινεζικής εταιρείας με το ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει σε δύο στάδια: Στο πρώτο η COSCO Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ μετά την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή που αναμένεται εντός της εβδομάδας.

Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ, η COSCO Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67%.

Οι συμφωνημένες υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 300 εκατ. ευρώ αφορούν μεταξύ άλλων, κατά προτεραιότητα την κρουαζιέρα και την ναυπηγοεπισκευή. Επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν τη δεύτερη πενταετία.

Η COSCO σε αριθμούς

Σχετικά με την China COSCO Shipping Corporation Limited Η China COSCO Shipping Corporation Limited (China Cosco Shipping), που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση των COSCO Group και Chins Shipping Group και ανακοίνωσε επίσημα την ίδρυσή της στις 18 Φεβρουαρίου 2015 στη Σαγκάη. Ο νέος όμιλος είναι εγγεγραμμένος στην Ελεύθερη Ζώνη Εμπορίου Lujiazui της Σαγκάη, με εγγεγραμμένο κεφάλαιο ύψους 11 δισ. RMB.

Ο συνολικός στόλος της China COSCO Shipping απαρτίζεται από 1.114 πλοίαΤο ενεργητικό του Ομίλου ξεπερνά τα 610 δισ. RMB , και απασχολεί πάνω από 118.000 εργαζόμενους. Ο συνολικός στόλος της China COSCO Shipping απαρτίζεται από 1.114 πλοία χωρητικότητας 85.32 εκατ. DWT, κατατάσσοντάς την ως τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως.

Ο ιδιόκτητος στόλος ξηρού φορτίου της COSCO (365 πλοία / 33,52 εκατ. DWT),ο στόλος tanker (120 πλοία / 17,85 εκατ. DWT), καθώς και ο στόλος γενικών και εξειδικευμένων φορτίων (3 εκατ. DWT), κατέχουν την πρώτη θέση στον κόσμο από άποψη χωρητικότητας.

Η εταιρία έχει στην ιδιοκτησία της πάνω από 46 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο, με πάνω από 109 θέσεις ελλιμενισμού.

Η παγκόσμια δυναμικότητα των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων ανέρχεται σε 95 εκατ. TEU, η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως.

Ο παγκόσμιος όγκος πωλήσεων των καυσίμων των πλωτών δεξαμενών της ξεπερνά τα 25 εκατ. τόνους, κατατάσσοντάς τη στη δεύτερη θέση παγκοσμίως.

Ο κλάδος της μίσθωσης εμπορευματοκιβωτίων ξεπερνά τα 2,7 εκατ. TEU, κάτι που τον καθιστά τον τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο.

Η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι 1,58 εκατ. TEU, ήτοι ο τέταρτος μεγαλύτερος στον κόσμο.

Η υπεράκτια επάρκεια μηχανολογικής κατασκευής και το vessel agency της China COSCO Shipping είναι επίσης από τα κορυφαία παγκοσμίως.

Επιμέλεια: Xρήστος Μαζάνης 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης