Του Κώστα Ιερίδη

Σε πεδίο έντονης αντιπαράθεσης εξελίσσεται η απόφαση για πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία COSCO, με το ΤΑΙΠΕΔ να θεωρεί πως πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη που θα ενισχύσει τη δυναμική των αποκρατικοποιήσεων, την ίδια στιγμή που η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση ότι ξεπουλά τη δημόσια περιουσία αντί πινακίου φακής.

Σε πεδίο έντονης αντιπαράθεσης εξελίσσεται η απόφαση για πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία COSCO

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι οι χειρισμοί της κυβέρνησης δεν ευνοούν την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, επικαλούμενη την παρουσία ενός μόνο «μνηστήρα» στην τελική φάση των προσφορών για τον Πειραιά και χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα και την περίπτωση του Αστέρα Βουλιαγμένης, όπου και εκεί οι αντιδράσεις παραμένουν έντονες. Για ξεπούλημα μίλησε ο πρόεδρος της Λαϊκής Ενότητας Παναγιώτης Λαφαζάνης, κάνοντας λόγο για «εξευτελιστικό τίμημα».

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον ετήσιο τζίρο και τις εμπορικές και οικονομικές προοπτικές που συνδέονται με τη σημαίνουσα θέση του Πειραιά στην Ανατολική Μεσόγειο, το αντίτιμο αγοράς των 368,5 εκατ. ευρώ και η υπόσχεση για επενδύσεις των 350 εκατ. ευρώ δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές δυνατότητες του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Για το θέμα αυτό τοποθετήθηκε με ανακοίνωσή του την Πέμπτη ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος τόνισε πως «στο project της Κίνας για τον “Θαλάσσιο Δρόμο του Μεταξιού” και την ανάπτυξη των θαλάσσιων υποδομών, όπου από την Ασία μέχρι την Ευρώπη αναμένεται να επενδυθούν ίσως και περισσότερα από 100 δισ. δολάρια, το λιμάνι του Πειραιά πρέπει και αξίζει να αποκομίσει το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για την οικονομία, την κοινωνία και τη χώρα».

Παράλληλα, αναβρασμός επικρατεί στην τοπική κοινωνία του Πειραιά, καθώς ενώσεις και εργαζόμενοι φοβούνται για τις επιπτώσεις που θα έχει στο εργασιακό τους μέλλον και στην οικονομική ζωή της πόλης η παραχώρηση των εγκαταστάσεων σε ξένα-ιδιωτικά συμφέροντα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αποκρατικοποιήσεις με… αργούς ρυθμούς

«Για έναν διεθνή διαγωνισμό, με επίδικο το πρώτο λιμάνι της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης, με τόσο μεγάλες προοπτικές, δεν είναι το καλύτερο, η τελική φάση του διαγωνισμού να οδηγεί στο να υπάρχει μόνο μία προσφορά» τόνισε σε συνέντευξή του ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, αποτυπώνοντας με γλαφυρό τρόπο τις αντιδράσεις και στο εσωτερικό της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Το Βερολίνο ζητεί την άμεση συγκρότηση και ενεργοποίηση του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, που περιλαμβάνεται στο τρίτο μνημόνιο​Την ίδια στιγμή, έντονες πιέσεις ασκούνται στην ελληνική πλευρά από τους δανειστές για την επιτάχυνση των διαδικασιών εκποίησης δημόσιας περιουσίας, με το Βερολίνο να ζητεί την άμεση συγκρότηση και ενεργοποίηση του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, που περιλαμβάνεται στο τρίτο μνημόνιο.

Ωστόσο, χαμηλά τοποθετείται πλέον ο πήχυς των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις, καθώς και το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει αναιμικό και η ανάγκη για ρευστό δεν αφήνει πολλά περιθώρια στην κυβέρνηση να αξιοποιήσει προς όφελός της τον χρόνο για να ανεβάσει τις τελικές προσφορές.

Από τον Αστέρα στον Πειραιά

Στο 1,5 δισ. ανέρχεται η συνολική αξία της συμφωνίας για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ στην κινεζική COSCO μετά τη βελτιωμένη προσφορά της κινεζικής εταιρείας, η οποία έγινε αποδεκτή από το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ κήρυξε την κινεζική εταιρεία πλειοδότη στον διαγωνισμό, με τη συμφωνία να περιλαμβάνει βελτιωμένη προσφορά ύψους 368,5 εκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ, τίμημα που αντιστοιχεί σε 22 ευρώ ανά μετοχή (68,99% πάνω από την τρέχουσα τιμή της μετοχής). Επίσης, η COSCO αναλαμβάνει δέσμευση για επενδύσεις της τάξεως των 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία, ενώ το Δημόσιο αναμένεται να έχει έσοδα από τη σύμβαση παραχώρησης 410 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά στον Αστέρα Βουλιαγμένης, το τίμημα που έχει προσφέρει ο ανάδοχος είναι 400 εκατ. ευρώ, με το ύψος της συνολικής επένδυσης να τοποθετείται σε περίπου 700 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό ΕΣΧΑΔΑ προβλέπει ήπια δόμηση, ανάπτυξη, δηλαδή, όπου κεντρικό ρόλο θα έχουν δασικές εκτάσεις και χώροι πρασίνου. Ο συντελεστής δόμησης θα είναι 0,1875, ενώ από το σύνολο των 60.886 τ.μ. που επιτρέπεται να δομηθούν, θα αναπτυχθούν τα 56.500 τ.μ. Παράλληλα, η κάλυψη θα είναι χαμηλή, καθώς μέρος των κατοικιών και διαμερισμάτων προβλέπεται να υλοποιηθεί στις υφιστάμενες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις. Η επέμβαση, δηλαδή, στο υφιστάμενο πράσινο θα είναι πολύ μικρή, ενώ οι ζώνες πρασίνου θα ενισχυθούν με πρόσθετες φυτεύσεις.

Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο αξιοποίησης, το ξενοδοχειακό συγκρότημα θα αποκτήσει δύο ξενοδοχεία έξι αστέρων, τα οποία θα αντικαταστήσουν τις μονάδες Arion Hotel και Westin hotel. Ακόμη στη χερσόνησο Βουλιαγμένης θα δημιουργηθούν 14 πολυτελείς βίλες, το πολύ δύο επιπέδων, που θα καταλαμβάνουν συνολική επιφάνεια 2.000 τ.μ. Τέλος, η περιοχή πρασίνου καταλαμβάνει έκταση 54,1 χιλιάδων τ.μ., και αντιπροσωπεύει το 16% της συνολικής έκτασης του Αστέρα και το 9% της χερσονήσου.
Στην περιοχή αυτή δεν επιτρέπεται η δόμηση.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης