Ο απολογισμός του 2011 για την ΟΠΑΠ Α.Ε.

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 29 Μαρτίου 2012, 18:42
Ο απολογισμός του 2011 για την ΟΠΑΠ Α.Ε.
Συνέντευξη τύπου παραχώρησε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΠΑΠ Α.Ε., Γιάννης Σπανουδάκης, σχετικά με τον απολογισμό του 2011. Ακολουθεί το κύριο μέρος της ομιλίας.

Γιάννης Σπανουδάκης:

«Η σημερινή συνάντηση μαζί σας προκαλείται από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της ΟΠΑΠ Α.Ε. για το 2011, την προηγούμενη βδομάδα. Φαντάζομαι ότι διαβάσατε τα αποτελέσματα και είδατε αυτό που είδαμε και εμείς, ότι τα αποτελέσματα της εταιρείας ήταν μειωμένα σε σχέση με πέρυσι και σαφώς επηρεασμένα από την οικονομική κρίση.

Όμως η ΟΠΑΠ δείχνει μία ανθεκτικότητα και μία ισχύ στην κερδοφορία της, στη μικτή κερδοφορία της, τα ποσοστά κερδοφορίας της τα οποία την καθιστούν μία πολύ σημαντική εταιρεία στην ελληνική επικράτεια και πολύ σημαντική εταιρεία στον παγκόσμιο χάρτη των τυχερών παιχνιδιών.  Το 2011 αναλώθηκε πρώτον στο άνοιγμα σημαντικών νέων προοπτικών για την εταιρεία, όπως η εξασφάλιση αποκλειστικής άδειας από την ελληνική Κυβέρνηση για τα 35.000 παγνιομηχανήματα, VLTs, αλλά και στην επέκταση της άδειας για επιπλέον 10 χρόνια, έως το 2030, της αποκλειστικής άδειας, λοιπόν, των 11 παιχνιδιών, και με μία υποσημείωση ότι από το 2020 το Στοίχημα θα είναι όχι αποκλειστικότητα της ΟΠΑΠ στο διαδίκτυο, αλλά θα είναι ελεύθερο για την ελληνική Κυβέρνηση να δώσει και άλλες άδειες.

Και προφανές είναι, επαναλαμβάνουμε εδώ στο slide τη διατήρηση περιθωρίων κερδοφορίας, υψηλής κερδοφορίας, υψηλών περιθωρίων κερδοφορίας το 2011.  Αυτό το πετύχαμε σε συνδυασμό με καλά margins που απέδωσαν τα παιχνίδια μας αλλά και με τη μείωση του κόστους, η οποία είναι συνεχής προσπάθεια από την αρχή της ανάληψης της διοίκησης από τη σημερινή διοίκηση το 2010.  Έχουμε δώσει μία υπόσχεση, όχι υπόσχεση σαν ευχή, αλλά σαν διαδικασία καθημερινή της διοίκησης ότι θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας στη βελτίωση του κόστους διάθεσης και παραγωγής και στην αύξηση της παραγωγικότητας της εταιρείας.
Τα οικονομική αποτελέσματα δικαιώνουν την προσπάθειά μας και αποδεικνύουν επίσης, από αυτή τη διαφάνεια, ότι με την πρόοδο του χρόνου του 2011 από το πρώτο τρίμηνο και το δεύτερο τρίμηνο, που η πτώση ήταν σημαντική, 18% στο πρώτο τρίμηνο 22% στο δεύτερο – εδώ πάλι θέλω να σημειώσω ότι το 22% επηρεάζεται από την έλλειψη μεγάλου αθλητικού γεγονότος, του Παγκοσμίου Κυπέλου που ήταν το ’10 και το ’11 έχουμε απουσία Παγκοσμίου Κυπέλου.



Το τρίτο τρίμηνο έχουμε μία πτώση 11,4%, σαφώς μικρότερη από τα πρώτα δύο τρίμηνα. Και το τέταρτο τρίμηνο περίπου 8%, χαμηλότερο από το 8%, 7,9%.  Σαφή θετική επίδραση αυτή την περίοδο έχουν παίξει και τα monitor και Go Lucky Games, τα οποία εισαγάγαμε το 2011. Και η έναρξη της εμπορικής δραστηριότητάς τους καταγράφεται από τον Απρίλιο του 2011 έως το τέλος του 2011.  Εδώ σας δίνουμε μία πιο λεπτομερή εικόνα των αποτελεσμάτων, τα έχετε δει, δεν θα σταθώ πολύ εδώ, απλώς να αναφέρω ότι το αποτέλεσμα των καθαρών κερδών των 537,5 εκατομμυρίων εδώ δεν καταγράφει το 10% την έκτακτη εισφορά, η οποία καταγράφει το αντίστοιχο αποτέλεσμα του 2010. Σε αυτά τα δύο διαφέρουν.

Για αυτό και στην ανακοίνωση του μερίσματος που προτείνει η διοίκηση για το έτος του 2011, το ποσό των 72 σεντς ανά μετοχή, το οποίο αντιστοιχεί σε απόδοση 10% με το χθεσινό κλείσιμο της μετοχής.
Λαμβάνει υπόψη του ότι τα 89 εκατομμύρια που είναι το ποσό της έκτακτης εισφοράς και αντιστοιχεί στο 10%, θα πληρωθεί κάποια στιγμή μέσα στο 2011 και για αυτό έχουμε αφήσει αυτό το ποσό στα αποθεματικά μας, για να έχουμε τη δυνατότητα να το καλύψουμε.

Από τη μερισματική απόδοση βλέπετε, ότι σαφέστατα τα τελευταία 4 χρόνια η απόδοση του μερίσματος για τους μετόχους μας, κυμαίνεται στο επίπεδο του 10% και πάνω, παρά το γεγονός ότι φέτος η απόδοση αυτή είναι περίπου 50% επί των καθαρών κερδών και σε αυτό βέβαια συντελεί η πτώση της μετοχικής τιμής της εταιρείας περίπου στα 7 ευρώ, ενώ πέρσι αυτή τη περίοδο βρισκόταν σε υπερδιπλάσια τιμή.

Πάντως, με βάση τα 72 σεντς, η απόδοση της μετοχής είναι 10%. Πιστεύουμε ότι ένας από τους λόγους που συνέτειναν στην απόφαση της κυβέρνησης να μας δώσει με βάση το νόμο 4002 και με βάση το δικαίωμα προαίρεσης που είχαμε, στη σύμβαση του 2000 και το νόμο 2843/2000, είναι το ότι η ΟΠΑΠ διαχειρίζεται τα παιχνίδια της με ευθύνη, με τρόπο περιοριστικό και το έχω επαναλάβει, ότι τα πρακτορεία μας είναι χώροι αποκλειστικής διάθεσης παιχνιδιών και κατά συνέπεια, με τον τρόπο που τα διαχειριζόμαστε, είναι και χώροι περιοριστικής διάθεσης.

Αν κάποιος θελήσει να συμμετέχει στα παιχνίδια της ΟΠΑΠ, θα πάει στο πρακτορείο. Δεν γίνεται όπως γίνεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε άλλες χώρες, όπου αγοράζεις εφημερίδα και δίπλα αγοράζεις και το τζόκερ ή το λόττο ή πηγαίνεις να πιεις καφέ και παίζεις Πάμε Στοίχημα. Το αντίστοιχο Πάμε Στοίχημα στην Ιταλία ή σε άλλες χώρες. Για αυτό και επιμένουμε ότι ο τρόπος που διαδίδει και εκμεταλλεύεται εμπορικά τα παιχνίδια της η ΟΠΑΠ, είναι περιοριστικός.

Δεύτερο, η απόδοσή της στο κοινό καλό, στη κοινωνία, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Αν αθροίσετε χορηγίες, δωρεές και φόρους στα τελευταία 3 χρόνια, σε αυτό το ποσό βλέπετε ότι δεν περιλαμβάνεται το μέρισμα υπέρ του ελληνικού δημοσίου, που είναι το 34% του μερίσματος που αποδίδει η ΟΠΑΠ.  Φέτος παραδείγματος χάρη, με 72 σεντς, 319 εκατομμύρια μετοχές θα είναι περίπου 223 με 224 αν δεν κάνω λάθος, εκατομμύρια. Το 1/3, τα 72 – 75 εκατομμύρια θα είναι υπέρ του ελληνικού δημοσίου. Πέρσι ήταν διπλάσιο, γιατί αποδώσαμε μέρισμα 85% επί των καθαρών κερδών και πρόπερσι ήταν 97%. Το σύνολο των 3 ετών είναι περίπου 500 εκατομμύρια.

Αν προσθέσουμε τα 500 εκατομμύρια η απόδοση υπέρ του ελληνικού δημοσίου και υπό μορφή φόρων, μερισμάτων, είτε υπέρ του κοινωνικού συνόλου, υπό τη μορφή δωρεών και χορηγιών, ξεπερνάει το 1,5 δις, νομίζω είναι της τάξεως του 1,8 δις.  Είναι πολύ μεγάλη η συμμετοχή της ΟΠΑΠ και είναι και αυτό που χαρακτηρίζει τη φύση της εταιρείας. Και θέλω να σημειώσω εδώ, ότι οι εταιρείες του είδους της κατηγορίας αυτής, των κρατικών μονοπωλίων, οι ευρωπαϊκές λοταρίες που συμμετέχουν στις ευρωπαϊκές λοταρίες, συνεισφέρουν σε ετήσια βάση 70 δις πίσω στη κοινωνία για κοινωνικές δράσεις.

Το 2012, το έχουμε δηλώσει και στη συνέντευξη τύπου που δώσαμε για τους μετόχους και τους αναλυτές τη προηγούμενη εβδομάδα, στο 2012 θα συγκεντρωθούμε σε τρία μεγάλα θέματα.
Πήραμε την άδεια των VLTs, θα πρέπει να εφαρμόσουμε τη στρατηγική για τα VLTs. Η εγκατάστασή τους θα γίνει όπως σας έχουμε ξαναπεί σε χώρους αποκλειστικής διάθεσης και για το λόγο ότι τα VLTs είναι διαφορετικά παιχνίδια από τα 11 παιχνίδια που διαχειρίζεται σήμερα η ΟΠΑΠ, θα διατεθούν μέσω χώρων που θα διαθέτουν μόνο VLTs και όχι άλλα παιχνίδια της ΟΠΑΠ.

Άρα, θα δημιουργήσουμε νέους χώρους διάθεσης για αυτά τα παιχνίδια. Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την άδεια για τα λαχεία και το ξυστό και προφανές είναι μέσα στους 3 μεγάλους στόχους μας η ένταξή μας στην αγορά του διαδικτύου με βάση την άδεια που θέλουμε να πάρουμε. Την άδεια την έχουμε, αλλά με την έκδοση του κανονισμού για τη συμμετοχή της ΟΠΑΠ μέσω των 11 παιχνιδιών της στο διαδίκτυο. Η εξέλιξη του επιχειρησιακού πλάνου όπως προβλέπεται αλλά θεωρούμε ότι δεν εξαρτάται απόλυτα από εμάς, εξαρτάται και από την έκδοση κανονισμών παιχνιδιών για τα VLTs και κανονισμών για το διαδίκτυο. Καταγράφεται εδώ πέρα. Πιστεύουμε ότι εάν εφαρμοστούν ως έχουν προγραμματιστεί οι διαδικασίες και εκδοθούν οι κανονισμοί παιχνιδιών στο τρίτο τρίμηνο θα έχουμε τα πρώτα καταστήματα VLTs σε λειτουργία, όπως ανακοινώσαμε και νωρίτερα την προηγούμενη εβδομάδα.



Ο διαγωνισμός για το ΞΥΣΤΟ και τα λαχεία με βάση την προκήρυξη που έχει δώσει το ταμείο που είναι και υπεύθυνο για τη διαδικασία, προβλέπεται να τελειώσει στο τέλος του δεύτερου τριμήνου ή στις αρχές του τρίτου εάν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις. Η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών προβλέπεται για τον Μάιο του 2012.

Επίσης, στο τρίτο τρίμηνο και στο τέταρτο τρίμηνο θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί κατά το δικό μας σχεδιασμό αλλά προφανές εξαρτάται και από την έκδοση του κανονισμού VLTs η διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή των παραχωρησιούχων όπως προβλέπει ο νόμος σε συμφωνία με την ΕΕΠ η οποία έχει και αυτή την ευθύνη για να συμφωνήσει με εμάς στον τρόπο που προτείνουμε να επιλεγούν οι παραχωρησιούχοι των 18.500 VLTs που προβλέπει ο νόμος να αναπτυχθούν στη δεύτερη φάση της διαδικασίας.

Στο διαδίκτυο. Έχουμε ανακοινώσει ότι βρισκόμαστε στη δεύτερη φάση και τελική φάση της διαδικασίας για την επιλογή ανάμεσα σε τρεις υποψηφίους τεχνολογικούς παρόχους που πιστεύουμε ότι θα μας βοηθήσουν στην γρήγορη ένταξή μας με ένα ανταγωνιστικό τρόπο, στην βάση των 11 παιχνιδιών στο διαδίκτυο στην ελληνική επικράτεια.

Συμβουλευτικές υπηρεσίες για την εξέλιξη αυτής της διαδικασίας μας παρέχουν οι τράπεζες που αναγράφονται, η Rothschild και η Lazar οι οποίες είναι ξένες τράπεζες επενδυτικές με ιδιαίτερη γνώση στα θέματα διαδικτύου και η Eurobank και η ALPHA από τις ελληνικές τράπεζες. Και στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας έως το τρίτο τρίμηνο του 2012.

Στα κρατικά λαχεία και στο ΞΥΣΤΟ πιστεύουμε ότι έχουμε μια πολύ ανταγωνιστική κοινοπραξία δημιουργήσει με ηγέτιδα δύναμη την ΟΠΑΠ Α.Ε. Η ΟΠΑΠ Α.Ε. εδώ συμμετέχει και το λέμε αυτό γιατί θέλαμε ενόψει της αβεβαιότητας και της όχι πλήρους γνώσης της διαδικασίας, συμμετέχει με μια θυγατρική της η οποία ιδρύθηκε προς αυτό το σκοπό και η οποία λέγεται ΟΠΑΠ INVESTMENT και είναι 100% θυγατρική της ΟΠΑΠ Α.Ε.
Σε αυτή την κοινοπραξία που κατεβαίνει η ΟΠΑΠ συμμετέχουν η εταιρία LOTOMATICA, η SCIENTIFIC GAMES και η INTRALOT. Η εταιρία LOTOMATICA έχει το μεγαλύτερο ξυστό στον κόσμο, το ιταλικό ξυστό είναι 11 δισεκατομμύρια. Είναι στην κοινοπραξία αυτή γιατί είναι και κοινοπραξία η ιταλική κοινοπραξία, συμμετέχει η LOTOMATICA με περίπου αν δεν κάνω λάθος 60%.

Η SCIENTIFIC GAMES είναι ο μεγαλύτερος εκδότης και τεχνολογικός πάροχος στο ξυστό-λαχείων, instant tickets τα λένε στην Αμερική, είναι πολύ μεγάλη αγορά στην Αμερική. Σημαντική αγορά στην Ευρώπη. Και μάλιστα συμμετέχει και στην αγορά της Κίνας η οποία ιδρύθηκε, ξεκίνησε πριν 2 ή 3 χρόνια. Είναι, λοιπόν, ο μεγαλύτερος τεχνολογικός πάροχος και εκτυπωτής ξυστών λαχείων. Είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί χρειαζόμαστε αυτή την τεχνογνωσία και αυτή την συμμετοχή.

Και είναι επίσης η εταιρία INTRALOT η οποία σαν διαχειριστής αδειούχος το ’93 έως το 2003 με δύο διαδοχικές άδειες 5ετούς διάρκειας διαχειριζόταν το ξυστό λαχείο στην Ελλάδα. Πιστεύουμε πως ο συνδυασμός αυτών των εταιριών με καθοδήγηση της ΟΠΑΠ δημιουργεί μια πολύ ισχυρή ανταγωνιστική βάση για την διεκδίκηση αυτής της άδειας και η οποία μας οδηγεί στο επόμενο σλάϊτ. Με τη συμπλήρωση των VLTs και των game in horse του διαδικτύου αλλά και όλων των υπαρχόντων παιχνιδιών της ΟΠΑΠ διαμορφώνει αυτό που πιστεύουμε εμείς και πιστεύω ότι θα το διαπιστώνετε και εσείς την πιο ισχυρή προϊοντική βάση σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δεν υπάρχουν πολλές εταιρίες στον κόσμο που να μπορούν να συνδυάσουν την προϊοντική βάση και την ισχύ αυτών των προϊόντων στην παγκόσμια αγορά. Εδώ μπορώ να πω ότι το bingo το οποίο το έχουμε περιλάβει, το βλέπετε εδώ στο πρακτορείο της ΟΠΑΠ, αλλά θέλουμε να το προωθήσουμε στο διαδίκτυο. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι ένα προϊόν που το έχουμε κατ’ αποκλειστικότητα και όμως μέχρι σήμερα δεν το έχουμε ενεργοποιήσει. Θα μου πείτε, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να είναι ανταγωνιστικό στο ΚΙΝΟ και πώς αυτό μπορεί να …το ΚΙΝΟ.

Αλλά ξέρω, σε ιδιαίτερες συζητήσεις θα δείτε ότι το Bingo έχει μία ιδιαιτερότητα στο κοινό που απευθύνεται, το οποίο δεν είναι το ίδιο με το κοινό του ΚΙΝΟ. Σε κατάληξη, οι πρόσφατες εξελίξεις για πρώτη φορά ίσως, δεν μπορώ να καταγράψω στο απώτερο παρελθόν, η ΟΠΑΠ σύναψε δάνειο το Δεκέμβριο του 2011, ύψους 290 εκατομμυρίων ευρώ μέσω της κοινοπραξίας τεσσάρων ελληνικών τραπεζών που ήταν η …Rangers και δύο συμμετεχουσών τραπεζών, έξι τράπεζες συμμετείχαν στο δάνειο αυτό.

Θέλω να σας πω ότι στο τέλος του χρόνου του 2011 είχαμε αρνητική θέση, με βάση ρευστά, διαθέσιμα και δάνειο, περίπου 60 εκατομμύρια, στο τέλος του πρώτου τριμήνου αυτό το ποσό είναι θετικό γιατί η εταιρεία δημιουργεί ρευστό και μπορώ να σας πω ότι αυτή τη στιγμή τα διαθέσιμά μας ξεπερνούν κατά πολύ το ύψος του δανείου.

Έχουμε ολοκληρώσει συμφωνία με τους πράκτορες και απομένει η οριστικοποίηση αυτής της συμφωνίας σε νομικό επίπεδο, δηλαδή να δημιουργηθούν οι κατάλληλες τροποποιήσεις στον κανονισμό και να εγκριθούν από τον αρμόδιο φορέα. Όπως προβλέπει ο νόμος 2843, ο αρμόδιος φορέας είναι οι δύο υπουργοί, ο Οικονομικών και ο Πολιτισμού. Αν τροποποιηθεί με βάση το νομοσχέδιο που κατατίθεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης θα είναι η ΕΕΠ, η Επιτροπή Εποπτείας Παιγνίων.

Αυτή η συμφωνία τροποποιεί τη συμμετοχή των πρακτόρων στον τζίρο, δηλαδή το commission, την προμήθεια των πρακτόρων σε ένα κλιμακωτό επίπεδο. Δηλαδή αντί να είναι το 8% στο Στοίχημα, ανεξαρτήτως αν είναι μονή η στήλη, αν παίζει ένα παιχνίδι ο παίκτης ή δύο ή τρία ή τέσσερα ή πέντε, εδώ τώρα μετατρέπεται σε 3% για τα μονά και το live betting, έτσι μας δίνει πολύ πιο ανταγωνιστική δυνατότητα για το live betting και βοηθά και τους πράκτορες γιατί προσφέρουν ένα προϊόν το οποίο τους ζητάνε οι παίκτες μας. Δεύτερον, 6% για τα διπλά, 9% για τρία, συνδυασμό τριών παιχνιδιών, και 12% για συνδυασμό τεσσάρων και πάνω.
Αυτό νομίζουμε ότι θα βοηθήσει πολύ σημαντικά το παιχνίδι.

Επίσης συμφωνήσαμε για μία ποσοστιαία συμμετοχή στο μικτό τζίρο και όχι πια στο τζίρο, στο μικτό τζίρο, στο μικτό κέρδος λοιπόν, στο GGY ή GGR που λένε οι ξένοι αναλυτές και τέλος πάντων καθιερώθηκε ως ο τεχνικός όρος. Θα πληρώνεται λοιπόν επί του μικτού τζίρου, επί του μικτού κέρδους.
Αυτό δίνει περιθώριο στην ΟΠΑΠ να διαφοροποιεί τις αποδόσεις των παιχνιδιών της και να τις κάνει πιο ανταγωνιστικές χωρίς αυτό να συνεπάγεται αλλαγή κανονισμών και οτιδήποτε άλλο που θα γινόταν με βάση τη σημερινή πραγματικότητα.

Μην ξεχνάτε ότι η εισαγωγή VLTs και διαδικτύου με νόμιμο τρόπο στην ελληνική αγορά θα επηρεάσει και τις αποδόσεις των παιχνιδιών της ΟΠΑΠ και κατά συνέπεια θα χρειαστεί να γίνουν προσαρμογές προς αυτή την κατεύθυνση ώστε τα παιχνίδια μας να εξακολουθήσουν να είναι όσο ελκυστικά και όσο ανταγωνιστικά είναι και σήμερα.

Και τρίτο, ήταν η σύσταση και λειτουργία της Επιτροπής Εποπτείας Παιγνίων κατά τροποποίηση και συμπλήρωση της Επιτροπής που είχε ιδρυθεί με βάση άρθρο και το νόμο του 2004, από το 2004 υπήρχε αυτή η επιτροπή, δεν λειτούργησε ουσιαστικά ποτέ, ήταν πάγιο αίτημά μας να υπάρχει μια επιτροπή που να προστατεύει τη διαχείριση των τυχερών παιχνιδιών στην ελληνική επικράτεια και να καταπολεμά το παράνομο στοίχημα και να έχει την ευθύνη για αυτό.

Αυτό θεωρούμε, λοιπόν, ότι είναι πολύ σημαντικός παράγοντας, η ίδρυση της Επιτροπής Εποπτείας, και ευχόμαστε, έχει γίνει η σύσταση του Διοικητικού Συμβουλίου της, η στελέχωσή της και ο εξοπλισμός της έτσι ώστε να μπορεί να παρέχει τις υπηρεσίες της για αυτό το σκοπό που ιδρύθηκε».

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 29 Μαρτίου 2012, 18:42