Σημαντική αύξηση της χρήσης του φυσικού αερίου στις μεταφορές

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2014, 14:20
Σημαντική αύξηση της χρήσης του φυσικού αερίου στις μεταφορές
Αύξηση της τάξης του 600% τις επόμενες δυο δεκαετίες βλέπει η Eurogas, η ένωση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας φυσικού αερίου

Αύξηση της τάξης του 600% (!) για τη χρήση του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή μεταφορική βιομηχανία και ειδικότερα την αεριοκίνηση των οχημάτων, αλλά και την εισαγωγή του καυσίμου αυτού στη ναυτιλία, προβλέπει για τις επόμενες δυο δεκαετίες η Eurogas, η ένωση που εκπροσωπεί την ευρωπαϊκή βιομηχανία φυσικού αερίου (χονδρικής, λιανικής πώλησης και διανομής). Το θέμα έχει μεγάλη σημασία βέβαια και για την ελληνική αγορά, στην οποία η ΔΕΠΑ ήδη διαθέτει το συμπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης με την εμπορική ονομασία FISIKON. Επιπλέον, μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν πια στην αγορά - τόσο την ευρωπαϊκή, όσο και την ελληνική - μοντέλα υψηλών επιδόσεων με προεγκατεστημένα συστήματα τροφοδοσίας με φυσικό αέριο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Eurogas δημοσίευσε τις μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις της για το φυσικό αέριο έως το 2035. Το εν λόγω Outlook εξετάζει από μια ξεχωριστή οπτική γωνία το μέλλον των αγορών φυσικού αερίου στην Ευρώπη, καθώς συντάσσεται από υψηλού κύρους επιστήμονες, αναλυτές και εμπειρογνώμονες με αυξημένη εξοικείωση με τις εθνικές και ευρωπαϊκές αγορές. Ειδικότερα, τρία σενάρια προβλέπονται και αναλύονται στη μελέτη.

Η υπόθεση βάσης, το κεντρικό δηλαδή σενάριο, είναι αυτό που απορρέει από τις τρέχουσες εθνικές ενεργειακές πολιτικές, οι οποίες δείχνουν μικρή ή καθόλου αύξηση στις επενδύσεις στον τομέα του φυσικού αερίου στα περισσότερα μέρη της Ευρώπης, μέσα στα επόμενα πέντε με δέκα χρόνια. Το δεύτερο σενάριο είναι αυτό της «περιβαλλοντικής υπόθεσης» που κάνει πρόβλεψη για εξισορρόπηση του ενεργειακού μείγματος υπέρ των περισσοτέρων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Το τρίτο σενάριο είναι αυτό που μιλά για βραδύτατες εξελίξεις. Για κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις, το Eurogas Outlook προβλέπει ένα αναμενόμενο επίπεδο της ζήτησης φυσικού αερίου σε κάθε τομέα της κατανάλωσης: την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, των οικιστικών και εμπορικών χρήσεων, της βιομηχανίας και των μεταφορών.



Ωστόσο, σε όλα τα σενάρια, οι ιδιότητες του φυσικού αερίου αναμένεται πως θα εξακολουθήσουν να οδηγούν τους Ευρωπαίους να επιδιώκουν την χρήση του σε όλους τους τομείς. «Η καθαριότητα, το χαμηλότατο επίπεδο εκπομπών άνθρακα, η ευελιξία στη χρήση του φυσικού αερίου - σε συνδυασμό με την προσαρμοστικότητά της σε εξοπλισμό υψηλής απόδοσης και καινοτόμων τεχνολογιών - θα συνεχίσει να δημιουργεί ζήτηση τόσο σε δύσκολες, όσο και σε ευνοϊκές, συνθήκες αγοράς αλλά και πολιτικών επιλογών» αναφέρει η Eurogas.

Ειδικότερα, η μελέτη αναφερόμενη στον τομέα των μεταφορών εκτιμά πως οι προοπτικές για τη ζήτηση φυσικού αερίου δείχνουν δυνατότητα να προσεγγίσει επταπλασιασμό της κατανάλωσης, δηλαδή άνοδο της τάξης του 600%, εάν διαμορφωθεί το κατάλληλο περιβάλλον πολιτικών αποφάσεων και υπάρξει συντονισμένη υποστήριξη όλων των ενδιαφερομένων μερών, συμπεριλαμβανομένων βεβαίως των καταναλωτών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurogas, η ζήτηση του φυσικού αερίου στον τομέα των μεταφορών είναι πιθανό να αυξηθεί σημαντικά – από 2 εκατομμύρια MTOE (Million Tones of Oil Equivalent) το 2010 σε περίπου 14 εκατομμύρια MTOE το 2035.

Εκτός από τις αυξήσεις στο δυναμικό του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG – compressed natural gas) ως καύσιμο οχημάτων, η μελέτη της Eurogas λαμβάνει επίσης υπόψη τις ταχέως εξελισσόμενες δυνατότητες για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG – liquefied natural gas) στα φορτηγά και τις θαλάσσιες μεταφορές.

Στην Ελλάδα, ήδη από καιρό, η ΔΕΠΑ έχει ξεκινήσει τη δημιουργία της βασικής υποδομής ώστε να ανοίξει την αγορά αεριοκίνησης, δίνοντας τη δυνατότητα σε ολοένα και περισσότερους Έλληνες καταναλωτές να μπορούν να ανεφοδιάσουν τα οχήματά τους με φυσικό αέριο και να απολαύσουν τα οφέλη του «πράσινου» καυσίμου.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΔΕΠΑ - σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ - υλοποιεί στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου. Σήμερα διαθέτει ήδη τέσσερεις σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης FISIΚON στην Αθήνα, στην Ανθούσα (σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα (ΔΧ και ΙΧ) σε 24ωρη βάση), στα Άνω Λιόσια (για την εξυπηρέτηση λεωφορείων και απορριμματοφόρων) και στην Κηφισιά, επί της λεωφόρου Κηφισίας, καθώς και στη Θεσσαλονίκη, στο Δήμο Πυλαίας, επί της λεωφόρου Γεωργικής Σχολής.

Αυτή η εξέλιξη αποτελεί ουσιαστικά διέξοδο στο πρόβλημα των εκπομπών ρύπων και βέβαια στο υψηλό κόστος κίνησης που συνεπάγονται οι τιμές της βενζίνης, και η οποία καθίσταται διαθέσιμη με τη διεύρυνση της αεριοκίνησης μέσω της ανάπτυξης και διεύρυνσης του δικτύου ανεφοδιασμού από τη ΔΕΠΑ.


Ο βασικός λόγος για τον οποίο το φυσικό αέριο κινείται με μεγάλες ταχύτητες διάδοσης σε όλο τον κόσμο είναι βέβαια η οικονομία που συνεπάγεται η χρήση του. Ας εξετάσουμε όμως την οικονομία που προσφέρει το φυσικό αέριο πιο αναλυτικά:

Η ΔΕΠΑ διαθέτει το φυσικό αέριο κίνησης FISIKON περίπου 1 ευρώ/ kg. Εν αντιθέσει με τα υπόλοιπα συμβατικά καύσιμα που έχουν μονάδα μέτρησης όγκου (lt), το φυσικό αέριο έχει μονάδα μέτρησης μάζας (kg). Έτσι, 1 kg φυσικού αερίου ισοδυναμεί ενεργειακά με 2 lt υγραερίου (LPG), περίπου 1,6 lt βενζίνης και περίπου 1,4 lt Diesel. Ως εκ τούτου, δεδομένης της τιμής πώλησης κάθε καυσίμου, η εξοικονόμηση που μπορούν να επιτύχουν οι καταναλωτές με τη χρήση φυσικού αερίου είναι πολύ μεγάλη.



Για να γίνει ακόμα περισσότερο αντιληπτό το εύρος της οικονομίας αξίζει να αναφερθεί πως με βάση δοκιμές της γερμανικής ένωσης αυτοκινητιστών ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), ένα Fiat Panda καύσης CNG κατάφερε να διανύσει 720 χλμ. δαπανώντας μόλις 30 ευρώ, όταν τα υπόλοιπα 241 αυτοκίνητα που εξετάστηκαν, συμπεριλαμβανομένων σε αυτά υβριδικών και πετρελαιοκίνητων, δε ξεπέρασαν το όριο των 500 χιλιομέτρων.



Η αεριοκίνηση είναι διαδεδομένη εδώ και χρόνια στην Ευρώπη, όπως και σε άλλες περιοχές του πλανήτη . Ωστόσο, στην τρέχουσα συγκυρία της διεθνούς οικονομίας, η οποία χαρακτηρίζεται από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου - σημειώνεται ότι το πετρέλαιο αποτελεί πρώτη ύλη για το υγραέριο (LPG) με το οποίο λανθασμένα συγχέεται το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) - η αύξηση των δικτύων και των στόλων αεριοκίνητων οχημάτων επιταχύνεται με ραγδαίους ρυθμούς ανά τον κόσμο.

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2014, 15:54