Με δελεαστικές προσφορές προς τον καταναλωτή, αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων μέχρι και επαναδιαπραγμάτευση των τιμών με τους προμηθευτές τους, επιχειρούν οι αλυσίδες ένδυσης – υπόδησης να αντιμετωπίσουν τη βίαιη πτώση της ζήτησης.

Πόσο μάλλον όταν τα πρώτα μηνύματα και για αυτήν τη χρονιά δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά. Η ένδυση-υπόδηση, έχοντας καταγράψει στο σύνολό της μείωση του κύκλου εργασιών το 2010 κατά 21,9%, αναμένει αντίστοιχη υποχώρηση των πωλήσεων και φέτος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Την ίδια ώρα βεβαίως που χιλιάδες καταστήματα βάζουν «λουκέτο» στην αγορά, τα οργανωμένα δίκτυα λιανικής δείχνουν να κερδίζουν μερίδια αγοράς, λόγω της επιθετικής πολιτικής μάρκετινγκ, που συχνά υιοθετούν και μοιραία δεν μπορούν να ακολουθήσουν μικρότερες επιχειρήσεις.

«Η επόμενη ημέρα θα βρει την πίτα μικρότερη, αλλά με μεγαλύτερα τα μερίδια των υγειών επιχειρήσεων είτε αναπτύσσουν οργανωμένα δίκτυα είτε όχι» θα πει χαρακτηριστικά ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) κ. Αντώνης Μακρής.

Για τους ανθρώπους της αγοράς, δεν είναι μόνον ο περιορισμός του εισοδήματος που ωθεί τις πωλήσεις του τομέα σε ολοένα και χαμηλότερα επίπεδα. Η κάκιστη ψυχολογία του καταναλωτή και η αγωνία για το αύριο, σε συνδυασμό με την «υπερκατανάλωση» των προηγούμενων ετών, δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας. Δεν είναι τυχαίο που από την κατρακύλα των πωλήσεων εξαιρούνται τα παιδικά ενδύματα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έχοντας καταφέρει πέρυσι να επαναδιαπραγματευτούν τα ενοίκια σε επίπεδα χαμηλότερα κατά 20-25%, οι αλυσίδες ένδυσης-υπόδησης προχώρησαν και συνεχίζουν την προσπάθεια αναδιάρθρωσης του δικτύου των καταστημάτων τους.

Κλείνοντας ή «συγχωνεύοντας» καταστήματα, αρχικά στην περιφέρεια και εν συνεχεία στα μεγάλα αστικά κέντρα. Υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα οι οργανωμένες αλυσίδες του εμπορίου έχουν κλείσει περίπου 300 καταστήματα σε ολόκληρη τη χώρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις θέσεις εργασίας.

Οι προσφορές και οι εκπτώσεις έχουν γίνει κανόνας, επιχειρείται να κλείσει και η ψαλίδα των τιμών σε σχέση με άλλες χώρες του εξωτερικού. Στα μη τρόφιμα, εκτιμάται ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι ακριβότερες κατά 18-20%.

Ωστόσο, η επαναδιαπραγμάτευση με τους προμηθευτές δεν είναι εύκολη διαδικασία και φαίνεται προσκρούει στην αύξηση του κόστους των πρώτων υλών.

«Λόγω των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες, για πρώτη φορά μετά από χρόνια έχουμε αύξηση του κόστους στην ένδυση» θα πει ο Βασίλης Μασσέλος, επικεφαλής της ΝΟΤΑ Μασσέλος Α.Ε. και μέλος της διοίκησης της International Apparel Federation.

Εκτιμά ότι δεν πλήττονται το ίδιο όλες οι κατηγορίες της ένδυσης, λέγοντας ότι «τα ακριβά και premium προϊόντα έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες πιέσεις», σημειώνοντας πως η μείωση του κόστους από τις επιχειρήσεις έχει και κάποια όρια. «Επαναδιαπραγματευθήκαμε ενοίκια, κλείσαμε καταστήματα, μειώσαμε προσωπικό…τι άλλο μπορείς να κάνεις πια, αν δεν αναστραφεί η ψυχολογία στην αγορά;».

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατυπώνονται προς τις αλυσίδες, δείχνει να μετακινείται την περίοδο αυτή ένα μερίδιο αγοράς της τάξεως του 2,5%-3,5%, με την τάση συγκέντρωσης να ενισχύεται περαιτέρω φέτος και να γίνεται εμφανέστατη το 2012.

Η αγορά, εξάλλου, είναι τόσο πολύ κατακερματισμένη, με τα μερίδια αγοράς των περισσοτέρων αλυσίδων να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα.

Όπως αναφέρεται σε μελέτη της ICAP για τις αλυσίδες καταστημάτων ετοίμων ενδυμάτων, 21 αλυσίδες εκτιμάται ότι κάλυψαν από κοινού ποσοστό της τάξεως του 31% στο σύνολο των πωλήσεων για την οικονομική χρήση του 2009.

Η Zara εκτιμάται ότι απέσπασε μερίδιο αγοράς 8% περίπου, ενώ το μερίδιο της Sprider Stores υπολογίζεται στο 5% περίπου. Ο αριθμός των καταστημάτων που έχουν 163 αλυσίδες ανέρχεται σε 2.997 περίπου (στοιχεία Ιουλίου 2010), παρουσιάζοντας πτωτικές τάσεις.

Η Αττική συγκεντρώνει το 51,3% των συγκεκριμένων καταστημάτων και ακολουθεί η Θεσσαλονίκη με ποσοστό 11,4%.

Από το σύνολο των 2.997 καταστημάτων η πλειονότητα αφορά σε εταιρικά καταστήματα, ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των καταστημάτων που εκμεταλλεύονται δικαιοδόχοι επιχειρήσεις.

Τέλος, το μεγαλύτερο ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων ενδυμάτων των αλυσίδων καταλαμβάνουν τα γυναικεία ενδύματα (53,9%), τα ανδρικά (29,4%) και τα παιδικά ενδύματα (16,7%).

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης