Τίτλοι τέλους για το σούπερ τζάμπο της Airbus

Τίτλοι τέλους για το σούπερ τζάμπο της Airbus

Η είδηση δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Από καιρό ο αγαπημένος τύπος αεροσκάφους των επιβατών είχε γίνει «πονοκέφαλος» για τους λογιστές των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες πάσχιζαν να καλύψουν και την τελευταία από τις εκατοντάδες θέσεις του. Η απόφαση της Airbus να σταματήσει την κατασκευή του μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους στον κόσμο αποτελεί την τελευταία πράξη της μεγαλύτερης εμπορικής περιπέτειας της Ευρώπης και αντικατοπτρίζει τη μείωση του αριθμού παραγγελιών του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους. 

Ζημιογόνο μοντέλο

«Η τελευταία παράδοση προγραμματίζεται για το 2021» ανέφερε η ανακοίνωση από την έδρα της εταιρείας στην Τουλούζη. «Η μεγαλύτερη πελάτισσα, η αεροπορική εταιρεία  Emirates, μείωσε κατά 39 αεροσκάφη τις παραγγελίες της. Μείωση των παραγγελιών σημειώνεται και από άλλες εταιρείες, κατά συνέπεια δεν υπάρχει βάση για τη συνέχιση της παραγωγής». Ακόμη και φανατικοί υποστηρικτές αυτού του τύπου, όπως η Emirates, θεωρούν ότι το A380 δεν έχει εμπορική επιτυχία για μια αεροπορική εταιρεία, εάν δεν είναι πουλημένη και την τελευταία από μέχρι και τις 853 θέσεις αναλόγως της εσωτερικής διαμόρφωσης του χώρου, λόγω κόστους της κηροζίνης που χρειάζεται για να κρατήσει εν πτήσει τη διώροφη κατασκευή του. Έτσι, οι προσδοκίες ότι η Airbus θα μπορούσε να αποδείξει την εμπορική αξία του σούπερ τζάμπο σε σχέση με την αύξηση των αεροπορικών ταξιδιών που προκαλούν συμφόρηση στα αεροδρόμια των μεγάλων πόλεων δεν επαληθεύτηκαν.

«Η σημερινή εξαγγελία προκαλεί πόνο σε μας και την κοινότητα των Α380» αναφέρει στην ανακοίνωση ο επικεφαλής της Airbus Τομ Έντερς. «Το αεροσκάφος βέβαια θα διασχίζει ακόμη για καιρό τους αιθέρες και εμείς θα παραμείνουμε χωρίς περιορισμό η διαχειρίστρια εταιρεία των Α380». Το επόμενο βήμα είναι διαπραγματεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους για τις 3.000 με 3.500 θέσεις εργασίας, οι οποίες αναμένεται να καταργηθούν τα επόμενα τρία χρόνια. Βέβαια, όπως αναφέρει η εταιρεία, υπάρχει η δυνατότητα να απορροφηθούν σε άλλα τμήματα της εταιρείας.

Θύμα ευρωπαϊκών ανταγωνισμών

Παλαιότερα το A380 θεωρήθηκε ως η εμπορική απεικόνιση της ευρωπαϊκής ενοποίησης, οι έριδες όμως ανάμεσα στη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία για την έδρα κατασκευής του δρομολόγησαν την αρχή του τέλους του. Ο πρώην Βρετανός πρωθυπουργός Τόνι Μπλερ το αποκάλεσε «σύμβολο οικονομικής ευρωστίας» και ο πρώην Ισπανός ομόλογός του Χοσέ Λουί Ροντρίγκεζ Θαπατέρο «υλοποίηση ενός ονείρου». Άνθρωποι όμως που γνωρίζουν το παρασκήνιο θυμούνται ότι ο σπόρος για την αντίστροφη μέτρηση του A380 μπήκε το 2005, την εποχή που λανσαρίστηκε. Παρά τις δημόσιες συζητήσεις για ευρωπαϊκή ενότητα, το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν να παραμεριστούν οι γερμανογαλλικές διαφωνίες. Και όταν το 2007 το αεροσκάφος έφτασε στο εμπόριο, συνέπεσε με την αρχή της δημοσιονομικής κρίσης. Το τεράστιο μέγεθος δεν ήταν επιθυμητό, οι παραγγελίες άρχισαν να μειώνονται.

Αναλυτές ανησυχούν ότι τώρα με την απόφαση να σταματήσει το 2021 την κατασκευή του Α380 η Airbus θα χάσει τη φήμη που έχει ως σύμβολο επιχειρηματικού θάρρους και εμπορικής τόλμης. Ορισμένοι πελάτες της, όπως η Air France και η Lufthansa, δεν πρόκειται βέβαια να χύσουν πολλά δάκρυα, υποστηρίζουν αναλυτές. Ναι μεν και οι δύο έχουν επενδύσει στο ίδιο μοντέλο, αλλά θεωρούν ότι με την εξέλιξη αφαιρείται ένα όπλο από ανταγωνιστικές αεροπορικές εταιρείες χωρών του Περσικού, όπως η Emirates, την οποία κατηγορούν ότι έχει υπερχειλίσει την αγορά. Η ίδια η εταιρεία επιμένει ότι παίζει τίμιο εμπορικό παιχνίδι και αποκάλεσε το A380 «μαγνήτη των επιβατών» που όμως οι ανταγωνιστές το έχουν παρεξηγήσει και το έχουν πλασάρει με λανθασμένο τρόπο στην αγορά.

Πηγή: DW

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2019, 11:48