Μια πρόταση για αλλαγές στο φορολογικό σύστημα, με στόχο την αύξηση των εσόδων μέσω και της εμφάνισης «αδήλωτων εισοδημάτων», κατέθεσε το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κωνσταντίνος Κόλλιας αναλύει την εν λόγω πρόταση, η οποία ουσιαστικά δίνει κίνητρα σε όλους για συλλογή αποδείξεων (είτε η πληρωμή είναι με «πλαστικό χρήμα» είτε με μετρητά) σε συνδυασμό, μεταξύ άλλων, με τη σύνδεση των τερματικών POS με το TAXISNET και τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η συνέντευξη του κ. Κόλλια στο ΑΠΕ- ΜΠΕ και στον Όμηρο Εμμανουηλίδη έχει ως εξής:

Ερ. Καταθέσατε μια πρόταση, στη βάση της οποίας υπάρχει το μοντέλο “Έσοδα μείον Έξοδα” για όλους τους φορολογούμενους. Πώς σκέφτεστε ότι θα λειτουργήσει αυτό;

Ο πυρήνας του σκεπτικού του συγκεκριμένου μοντέλου είναι η φορολόγηση του καθαρού εισοδήματος (έσοδα- έξοδα) για όλους και έχει τρεις βασικές παραδοχές:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

-Πρώτον, στα έξοδα προτείνεται να υπάγονται όλες οι συναλλαγές που έχουν γίνει με “πλαστικό χρήμα” (ηλεκτρονικά, μέσω χρεωστικών και πιστωτικών καρτών) και με μετρητά.

-Δεύτερον, πρέπει να προβλεφθεί και η αυτόματη καταχώρηση στα έξοδα των δαπανών του φορολογούμενου, μέσω των τερματικών POS, χωρίς να είναι απαραίτητη η συλλογή αποδείξεων.

-Τρίτον, επί της διαφοράς που προκύπτει, ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή, ο οποίος θα πρέπει να είναι τέτοιος, ώστε να υπάρχει σημαντικό κίνητρο για απαίτηση απόδειξης από τον καταναλωτή. Ο συντελεστής πρέπει να υπολογίζεται- ανάλογα με το ύψος του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος- από 22% έως 40%.

Όμως, το μέτρο αυτό δεν θα έχει καμία απολύτως επιτυχία, εάν δε συνοδευθεί και από άλλες παρεμβάσεις, όπως:

Η επιτάχυνση των προβλεπόμενων διαδικασιών για τη σύνδεση των τερματικών POS με τις ελεγκτικές αρχές, με στόχο την αυτόματη καταχώρηση των εξόδων στην καρτέλα του φορολογούμενου. Οι αποδείξεις πρέπει να είναι ονομαστικές και με το ΑΦΜ του καταναλωτή/συναλλασσόμενου σε πληρωμές με μετρητά.

Κάθε επιτηδευματίας που διενεργεί λιανικές πωλήσεις, να τηρεί υποχρεωτικά ταμειακή μηχανή (POS κ.ά.), η οποία να είναι συνδεδεμένη υποχρεωτικά με το TAXISNET και από την κάθε συναλλαγή να αποδίδεται αυτόματα στο δημόσιο ταμείο ο αναλογούν ΦΠΑ.

Τέλος, στον ΦΠΑ προτείνεται ενιαίος κύριος συντελεστής 20%, χαμηλός συντελεστής 10% και κατάργηση του ενδιάμεσου 13%. Για τον συντελεστή του 24% προτείνεται η μείωσή του στο 20%, ενώ οι κατηγορίες με συντελεστή 13% και 6,5% μεταφέρονται στο 10%.

Επίσης, θα πρέπει να συνεχίσουν να απαλλάσσονται από την επιβολή ΦΠΑ (μηδενικός ΦΠΑ) αγαθά και υπηρεσίες, όπως προβλέπονται στο άρθρο 22 του Ν.2859/2000 όπως ισχύει σήμερα και να εξετασθεί η απαλλαγή από ΦΠΑ αγαθών- υπηρεσιών κοινωνικού σκοπού (περιπτώσεις με συντελεστές κάτω του 6,5%). Τέλος, επιβάλλεται να ισχύσει ο μειωμένος συντελεστής κατά 30% για τις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, όπως προβλέπεται στο άρθρο 120 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Έφτασε η ώρα για τομή και γενναίες αποφάσεις στο φορολογικό μας σύστημα, με ένα νέο, απλό και σταθερό σύστημα, με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές.

Ερ. Τι εκτιμάτε ότι θα φέρει η επέκταση της εφαρμογής του τρόπου φορολόγησης των νομικών προσώπων και σε φυσικά πρόσωπα;

Καταρχάς καθίσταται ισχυρό κίνητρο για αύξηση της έκδοσης νόμιμων παραστατικών (αποδείξεις/ τιμολόγια), που θα φέρουν στην επιφάνεια “κρυφά εισοδήματα”. Κάθε απόδειξη πλέον θα μειώνει το καθαρό φορολογητέο εισόδημα του αποδέκτη και έχει κίνητρο για να τη ζητήσει.

Η αποκάλυψη πρώην “κρυφών εισοδημάτων” θα αυξήσει το ΑΕΠ, βελτιώνοντας όλα τα δημοσιονομικά μεγέθη, θα αυξήσει το φορολογητέο εισόδημα και θα αυξήσει σημαντικά τα έσοδα από ΦΠΑ.

Επιπλέον, η αποκάλυψη και φορολόγηση αυτών των εισοδημάτων θα καταστήσει πιο δίκαιο το φορολογικό σύστημα, θα μειώσει την ανάγκη λήψης μέτρων εις βάρος μόνον των συνεπών φορολογουμένων και θα μειώσει την παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή.

Ερ. Το σύστημα αυτό θα αφορά και στα λεγόμενα προϊόντα πολυτελείας;

Το προτεινόμενο σύστημα “Έσοδα μείον Έξοδα” αφορά σε όλους τους φορολογούμενους και σε όλα τα αγαθά και υπηρεσίες, που πωλούνται στη χώρα μας. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και σε πολλά συγκεκριμένα- ονομαζόμενα “ακριβά” ή “πολυτελή”- αγαθά, η φοροδιαφυγή και η συναλλαγή κάτω από το τραπέζι μεταξύ εμπόρων και καταναλωτών οργιάζουν.

Ερ. Ωστόσο, μήπως αυτό το σύστημα οδηγήσει σε μείωση της αποταμίευσης;

Καταρχάς να μην ξεχνάμε ότι η αποταμίευση, όπως και η κατανάλωση, έχουν ήδη πληγεί από την υπερφορολόγηση. Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που ανακοινώθηκαν μόλις χθες, και μιλούν για μείωση- έστω και οριακή- της κατανάλωσης στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Εγώ δεν θα το χαρακτήριζα ως πλήγμα στην αποταμίευση, αλλά ως μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να κινηθεί η οικονομία, ώστε- εκτός από την υγιή αύξηση των εσόδων των κρατικών ταμείων- να οδηγηθούμε και σε περαιτέρω φορολογικές ελαφρύνσεις.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης