Μετρητά, ταχυδρομικές επιταγές, μεταφορές χρημάτων από τραπεζικά καταστήματα σε εργάσιμες ημέρες και ώρες, όταν υπήρχε ανάγκη, έχουν συνδυαστεί με τις καλοκαιρινές διακοπές για τις μεγαλύτερες γενιές.

Η τελευταία όμως δεκαετία ήταν ικανή να αλλάξει τα πάντα και οριστικά στον τομέα πληρωμών και συναλλαγών, τόσο στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών όσο και γενικότερα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

“Ελάχιστοι είναι πλέον εκείνοι που χρησιμοποιούν μετρητά για τις αγορές τους, ακόμη και εάν πρόκειται για μερικά αναψυκτικά ή και ένα μπουκαλάκι νερό. Οι περισσότεροι πλέον Έλληνες και επισκέπτες από κάθε μεριά του κόσμου, χρησιμοποιούν τις χρεωστικές τους κάρτες. Την ίδια στιγμή αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς και οι πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων και γενικότερα κινητών συσκευών που έχουν ενσωματώσει τις κάρτες, δηλαδή μέσω των ψηφιακών πορτοφολιών”, αναφέρει διαχειριστής μικρού σούπερ μάρκετ από την Σαντορίνη. “Ελάχιστα καταστήματα πλέον δεν διαθέτουν POS. Το πλαστικό και ψηφιακό χρήμα κυριαρχεί”, προσθέτει.

Τα νούμερα τον επιβεβαιώνουν καθώς περισσότερα από 650.000 POS βρίσκονται πλέον σχεδόν παντού σε κάθε γωνιά της Ελλάδος, από μόλις 150.000 πριν μερικά χρόνια: σε αεροδρόμια, λιμάνια, σιδηροδρομικούς σταθμούς, στο μετρό, στα πλοία, σε ταξί και σε κάθε είδους επιχείρηση κάθε μεγέθους από περίπτερα μέχρι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και λιανεμπορίου. Συνοδεύοντας με αυτόν τον τρόπο τον επισκέπτη σε κάθε του βήμα.

Την ίδια στιγμή ο συνολικός αριθμός των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία στην χώρα μας στο τέλος του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) ανήλθε σε 19,7 εκατ., αυξημένος κατά 6% σε σχέση με το 2020. Στις επιμέρους κατηγορίες καρτών, ο αριθμός των χρεωστικών καρτών αυξήθηκε κατά 7% και ανήλθε σε 16,8 εκατ. κάρτες. Αύξηση καταγράφηκε για πέμπτη συνεχή χρονιά στην έκδοση προπληρωμένων καρτών, οι οποίες ανήλθαν σε 1,9 εκατ., αυξημένες κατά 13%. Ο αριθμός των πιστωτικών καρτών επίσης παρουσίασε αύξηση κατά 2% και ανήλθε σε 2,9 εκατ. κάρτες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο συνολικός αριθμός συναλλαγών με κάρτες πληρωμών ανήλθε σε 1.658 εκατ., από 1.150 εκατ. το 2020, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση κατά 44% σε σχέση με το 2020. Οι χρεωστικές κάρτες συνέχισαν να αποτελούν το κύριο υποκατάστατο των μετρητών, με ποσοστιαία συμμετοχή 92% στο συνολικό αριθμό συναλλαγών με όλα τα είδη καρτών πληρωμών. Η αξία των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών κυμάνθηκε στα 83 δισεκ. ευρώ, αυξημένη κατά 25% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.

“Βρέθηκα στο νησί μετά από μια εικοσαετία. Τα πάντα έχουν αλλάξει στον τομέα των πληρωμών. Θυμάμαι στις αρχές της δεκαετίας του 1990 όταν ερχόμαστε διακοπές στην Σαντορίνη αλλά και σε άλλα νησιά η έννοια του πλαστικού χρήματος δεν υπήρχε ειδικά για την νέα γενιά που έκανε διακοπές. Ίσως κάποιοι μεγαλύτεροι είχαν αλλά δεν γινόταν δεκτό παρά σε λίγα σημεία” αναφέρει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ επισκέπτης του νησιού που για τρεις σχεδόν δεκαετίες όταν ήταν νέος περνούσε τα καλοκαίρια του στο κυκλαδίτικο νησί.

Δεν είναι μόνον όμως τα τουριστικά νησιά που έχει αλλάξει ο τρόπος συναλλαγών, αλλά αυτό συμβαίνει παντού, σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό, όπου υπάρχει κάποιοι είδους επιχείρηση. “Το πλαστικό χρήμα έχει μεγάλη ζήτηση. Αρκετοί είναι αυτοί που πληρώνουν ακόμη και με το κινητό τους”, αναφέρει υπάλληλος καφετέριας στο Θέρμο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για τα ψηφιακά πορτοφόλια τα οποία, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, χρησιμοποιούνται από ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών και στην χώρα μας. Τα ψηφιακά πορτοφόλια ή απλά «wallets» παρέχουν τη δυνατότητα ανέπαφων συναλλαγών με χρήση φορητής συσκευής (έξυπνο κινητό ή έξυπνο ρολόι), αντικαθιστώντας το πλαστικό της φυσικής κάρτας. Έχουν περάσει άλλωστε οκτώ χρόνια από τότε που η Alpha Βank εισήγαγε το πρώτο ηλεκτρονικό πορτοφόλι στην ελληνική αγορά.

Σήμερα σύμφωνα με στοιχεία από την Alpha Bank, που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στο συγκεκριμένο τομέα, αναφορικά με τα δημογραφικά στοιχεία των χρηστών των wallets, υιοθετούνται περισσότερο από τις νεαρότερες ηλικιακές ομάδες, που έχουν μια ανεπτυγμένη σχέση με την ψηφιακή τεχνολογία και τις έξυπνες φορητές συσκευές. Ικανοποιητικός όμως βαθμός διείσδυσης σε μεγαλύτερους ηλικιακά καταναλωτές (45 ετών και άνω) κάτι που αποδεικνύει ότι σημειώνεται πρόοδος στην ευρύτερη διάχυση της τεχνολογίας και στην ψηφιακή μετάβαση της κοινωνίας, στην κατεύθυνση μιας κουλτούρας ανέπαφων συναλλαγών στη χώρα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με μελέτη της Juniper Research που έχει δει το φως της δημοσιότητας περίπου το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού αναμένεται να χρησιμοποιεί ψηφιακά πορτοφόλια μέχρι το 2026 καθώς οι καταναλωτές απομακρύνονται από τις πλαστικές κάρτες και ωριμάζουν ψηφιακά. Μεταξύ 2022 και 2026 οι χρήστες των ψηφιακών πορτοφολιών θα αυξηθούν κατά 53% με τον αριθμό τους να ξεπερνά τα 5,2 δισ. άτομα, ενώ το 2022 αναμένεται να φτάσει στα 3,4 δισ. χρήστες .

Οι καταναλωτές όμως αρχίζουν να χρησιμοποιούν και άλλες μορφές ψηφιακών πληρωμών, όπως μεταξύ άλλων το IRIS Payments που προωθεί η ΔΙΑΣ με τις άμεσες μεταφορές χρημάτων μεταξύ καταναλωτών να παρουσιάζουν εξαιρετικά μεγάλη αύξηση.

Το χρήμα γίνεται λοιπόν πλαστικό και σταδιακά ψηφιακό, και καθώς τα χρόνια περνούν θα αποτελεί μέρος των συζητήσεων μεγαλύτερων γενιών προς τις νεότερες για το πώς γινόντουσαν οι συναλλαγές. Μαζί όμως με την αλλαγή στο τρόπο συναλλαγών αλλάζουν όλα στις καλοκαιρινές διακοπές και όχι μόνον: ο τρόπος ψυχαγωγίας, επικοινωνίας, η διαμονή ακόμη και διασκέδασης με κυρίαρχο οδηγό στις αλλαγές αυτές την είσοδο των νέων τεχνολογιών που αλλάζουν γενικότερα τον τρόπο ζωής που ξέραμε μέχρι σήμερα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης