Μεγάλη αύξηση τιμών αναμένεται από το φθινόπωρο στα βασικά είδη διατροφής, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης των διεθνών τιμών στα δημητριακά (σόγια, σιτάρι, καλαμπόκι). Αυτό φέρνει ανατιμήσεις στις ζωοτροφές και έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη του κόστους της κτηνοτροφίας. Ποσοστιαία, η αύξηση που θα περάσει στα ράφια των καταστημάτων και θα επιβαρύνει τους καταναλωτές, σύμφωνα με παραγωγούς και επιχειρηματίες, θα κυμαίνεται μεσοσταθμικά περίπου στο 5%.
Την ίδια ώρα, στο 1,40 ευρώ το λίτρο περίπου αναμένεται να εκτιναχθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου, όταν θα εξισωθεί ο φόρος στο 80% του φόρου που επιβάλλεται σήμερα στο πετρέλαιο κίνησης. Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει σενάρια για την παροχή επιδόματος με γεωγραφικά και κοινωνικά κριτήρια.
Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται ράλι ανόδου στις τιμές του πετρελαίου κίνησης, με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος να ζητεί με ανακοίνωσή της τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα.
Νέα επισιτιστική κρίση λόγω των διεθνών ακραίων φαινομένων
Αναφέρει ότι, σύμφωνα, μάλιστα, με οικονομικούς αναλυτές, η καλύτερη απάντηση της χώρας μας στην κρίση είναι οι επενδύσεις στην καλλιέργεια της ελληνικής γης ακόμα και σήμερα που εξαιτίας της ανόδου των θερμοκρασιών η απόδοση των γεωργικών προϊόντων καθίσταται ακόμα δυσκολότερη και λιγότερο προβλέψιμη.
Υπό την απειλή της ακρίβειας σε βασικά είδη διατροφής, λόγω της μειωμένης παραγωγής
Στην Ελλάδα, η παραγωγή σιτηρών είναι επίσης μειωμένη φέτος σε σύγκριση με πέρυσι, αφού λόγω του βαρύ χειμώνα πολλά χωράφια δεν θερίστηκαν, αναφέρει η ΕΣΕΕ. «Από τώρα γνωρίζουμε, λοιπόν, ότι βρισκόμαστε υπό την απειλή της ακρίβειας σε βασικά είδη διατροφής, όπως το κρέας, το γάλα και το ψωμί, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης των τιμών σε σόγια, σιτάρι και καλαμπόκι, που αποτελούν χρηματιστηριακά προϊόντα και επηρεάστηκαν από ακραία καιρικά φαινόμενα, επιφέροντας ακόμα και τον διπλασιασμό της τιμής στη σόγια και την αύξηση κατά 40% της τιμής στο σιτάρι και κατά 60% στο καλαμπόκι.
Το τελευταίο διάστημα, η σόγια πωλείται προς 600 ευρώ ανά τόνο, όταν ένα χρόνο πριν η τιμή της δεν ξεπερνούσε τα 300 ευρώ, ενώ το σιτάρι πωλείται σήμερα στα 280 ευρώ ανά τόνο, όταν τον προηγούμενο χρόνο η τιμή του κυμαινόταν στα 200 ευρώ. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη σημειωθεί αυξήσεις, οι οποίες φθάνουν ακόμα και το 20%, σε βασικά καταναλωτικά αγαθά που χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη δημητριακά και σιτηρά, αλλά και σε προϊόντα ζωικής προέλευσης, δεδομένου ότι αυξήθηκε δραματικά το κόστος των ζωοτροφών. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου κάθε εβδομάδα οι τιμές αναπροσαρμόζονται και αυτό είναι κάτι που εμείς στην Ελλάδα πρέπει να αποφύγουμε πάση θυσία» επισημαίνει η Συνομοσπονδία.
Τη δύσκολη αυτή κατάσταση καλούνται να διαχειριστούν φέτος τον χειμώνα οι Έλληνες κτηνοτρόφοι και πτηνοτρόφοι «και τα χρονικά περιθώρια που θα μπορέσουν να συγκρατήσουν χαμηλά το κόστος σε κρέας και κοτόπουλο στενεύουν δραματικά, όμως ειδικά αυτό τον χειμώνα είναι επιτακτική η ανάγκη συγκράτησης των τιμών στο ελληνικό κοτόπουλο και κρέας, για να μειωθούν δραστικά κυρίως οι ποσότητες των εισαγόμενων κρεάτων που φτάνουν το 80%».
Ωστόσο, η ΕΣΕΕ αναμένει ότι η πορεία της τιμής που θα καταγράψει φέτος το ψωμί και το γάλα θα είναι τελικά οριακά πτωτική. Εκτιμά, επίσης, ότι οι βασικές πηγές στους κλάδους της αρτοποιίας και των γαλακτοκομικών, παρά τις αυξήσεις στις τιμές πρώτης ύλης, θα αποφύγουν να κάνουν οποιαδήποτε αύξηση και θα δώσουν έτσι σαφή κατεύθυνση, που θα ακολουθήσουν όλοι οι κλάδοι τροφίμων στην πολιτική τιμών τους στην ελληνική αγορά.
Παράλληλα, εκτιμά ότι η εξέλιξη του δείκτη τιμών τροφίμων πρέπει να περιοριστεί, αφού, ακόμα και κατά τη διάρκεια της κρίσης, από τις 157 μονάδες το 2009 εκτινάχθηκε στις 228 το 2011 και παραμένει σήμερα στα υψηλά για τα εισοδηματικά κριτήρια επίπεδα των 213 μονάδων. Μια σοβαρή μείωση των τιμών της τάξεως του 6- 8% είναι βέβαιο ότι θα μας καταστήσει πιο ανταγωνιστικούς, θα καλύψουμε το μειονέκτημα της διαφοράς τιμής και θα αυξήσουμε τις εξαγωγές μας, που αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων, ξεπερνώντας το όριο των 24 δισεκατομμυρίων.
Η αξιοποίηση όλων των Κεντρικών Αγορών Τροφίμων σε ένα ενιαίο οργανωμένο και ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχήμα και η σύνδεση των δημοπρατηρίων τροφίμων με εγχώριες και ευρωπαϊκές αγορές μπορούν να αυξήσουν τη ζήτηση και αντίστοιχα την παραγωγή, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι τιμές.
Μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζητούν οι βενζινοπώλες
Την άμεση και δραστική μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα για την ανακούφιση των καταναλωτών, της χώρας και την επιβίωση των πρατηρίων, ζητεί, από την πλευρά της, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ).
Συνεχίζοντας, η ΟΒΕ επισημαίνει ότι: «Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, για πολλοστή φορά, προτείνει τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων, ειδικά σε περιόδους έντονων ανατιμήσεων. Όσον αφορά, μάλιστα, στις διαφορές που παρουσιάζονται από περιοχή σε περιοχή και ειδικότερα σε απομακρυσμένες περιοχές και στη νησιωτική Ελλάδα, αυτές υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν, αλλά τώρα είναι περισσότερο ορατές λόγω του ότι η βενζίνη σε πολλά μέρη της Ελλάδος έχει αγγίξει τα 2 ευρώ. Σε μια περίοδο βαθιάς κρίσης και εισοδηματικής αφαίμαξης των Ελλήνων, είναι απαράδεκτο να διατηρούνται οι φόροι σε επίπεδα που κάνουν τα καύσιμα της χώρας μας απλησίαστα και τα ακριβότερα της Ευρώπης».
Eπιμέλεια: Μαριάννα Μαρμαρά