Τουλάχιστον κατά 10% υψηλότερες θα είναι οι τιμές των τροφίμων και των γλυκών αυτά τα Χριστούγεννα κάνοντας το γιορτινό τραπέζι το ακριβότερο των τελευταίων ετών. Ωστόσο, ο πληθωρισμός αποτελεί μόνο το πρόσχημα, καθώς όπως επιβεβαιώνουν πηγές της αγοράς, η κερδοσκοπία κινεί τα νήματα της ακρίβειας.

Πράγματι, το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων έχει αυξηθεί με τις ίδιες σε πολλές περιπτώσεις να μην μπορούν να ανταποκριθούν, αλλά δεν λείπουν και οι οι περιπτώσεις αισχροκέρδειας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές, ειδικά κατά την περίοδο των εορτών, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να επιδίδονται σε έρευνα αγοράς προτού εφοδιαστούν με τα απαραίτητα για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Καλπάζει ο πληθωρισμός της απληστίας 

Όπως επιβεβαιώνουν άλλωστε πρόσφατα στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, υπάρχει σαφής σύνδεση πληθωρισμού και υπερβολικών εταιρικών κερδών ή, με άλλα λόγια, το φαινόμενο που είναι γνωστό και ως πληθωρισμός της απληστίας (greedflation).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για παράδειγμα, η διατήρηση των τιμών του φρέσκου γάλακτος σε υψηλά επίπεδα, δεδομένου ότι η χαρτογράφηση της αγοράς φρέσκου γάλακτος, τυριού και γιαουρτιού βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, προκαλεί προβληματισμό. Κι αυτό διότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των ακριβότερων χωρών στην Ε.Ε. στο φρέσκο γάλα. Μάλιστα, παρά την αποκλιμάκωση των τιμών παραγωγού, οι τιμές λιανικής του φρέσκου γάλακτος διατηρούνται στην Ελλάδα σε υψηλά επίπεδα, κάτι που δεν είναι συμβατό ούτε με το κόστος πρώτων υλών ούτε με το κόστος ενέργειας.

Ένα άλλο πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό του ελαιολάδου για το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση ανέφερε πως φέτος η παραγωγή θα είναι αυξημένη ενώ στην ελληνική αγορά επικρατούσε η αντίληψη πως θα υπάρχει έλλειψη. Μάλιστα, τη δεδομένη χρονική περίοδο το ελαιόλαδο φθάνει στο ράφι ακόμη και στα 15 ευρώ.

Χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις 

Σημειώνεται πως όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η κυβέρνηση δεν προχωρά σε ουσιαστικές παρεμβάσεις για την επίλυση του προβλήματος, με την κατάσταση που επικρατεί να συμφέρει την πολιτεία εν γένει, καθώς εάν πέσουν οι τιμές αυτό θα σημαίνει και μείωση των κρατικών εσόδων.

Μπορεί να ανακοινώνονται συνεχώς πρόστιμα σε εταιρείες αλλά, όπως γίνεται αντιληπτό με μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ, ο πληθωρισμός ανεβαίνει αντί να πέφτει. Μέτρα όπως επιβολή προστίμων, «καλάθι του νοικοκυριού» και λοιπές ενέργειες κινούνται σε λανθασμένη κατεύθυνση, με αποτέλεσμα να μην ανακουφίζονται οι καταναλωτές.

Παράλληλα, καθώς οι έλεγχοι για πρακτικές υπερβολικού κέρδους είναι απολύτως δειγματοληπτικοί και γνωρίζοντας πως τα πρόστιμα που έχει επιβάλει έως σήμερα η κυβέρνηση δεν αναμένεται να εισπραχθούν, γίνεται φανερό πως οι πρωτοβουλίες για την μείωση του πληθωρισμού δεν οδηγούν παρά στην συντριβή των μικρών επιχειρήσεων και στην ισχυροποίηση των μεγάλων «παικτών» της αγοράς.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης