Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 7ο)

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 7ο)

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 7 Μαρτίου 2009, 10:18
Φιλήμων Χατζηπαναγιώτου, ιατρός αντιγήρανσης και προαγωγής υγείας

Τα δύο θεμέλια της υγείας: Αντιστρές & ορμονικά έξυπνη διατροφή και άσκηση

Όταν εξαντληθεί η κορτιζόλη, ξεμένουμε από ενέργεια και κινητοποιείται από τα μετόπισθεν η αδρεναλίνη, που είναι σαν ηλεκτρικές εκκενώσεις. Είναι αξιοπερίεργο ότι στη συνείδηση του κόσμου η κορτιζόλη έχει ταυτισθεί με τις παρενέργειες των διαφόρων κορτιζονούχων φαρμάκων, ενώ η αδρεναλίνη θεωρείται κάτι μάλλον ωφέλιμο. Η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

Όσον αφορά την ενδογενή κορτιζόλη, δηλαδή αυτήν που παράγουμε μέσα μας, η φυσική λύση είναι να παίρνουμε τα θρεπτικά στοιχεία που βοηθούν τα επινεφρίδιά μας να παράγουν όση και όταν πρέπει κατά τις ανάγκες μας. Τέτοια θρεπτικά στοιχεία είναι η βιταμίνη C, το μαγνήσιο, οι βιταμίνες Β και σημαντικά άλλα. Η λύση για την επάρκειά μας  σε κορτιζόλη δεν μπορεί να είναι το να παίρνουμε κορτιζονούχα φάρμακα που δεν περιέχουν τη φυσική ορμόνη, αλλά είναι πειραγμένες, αλλοιωμένες μορφές κορτιζόλης που όταν μπουν στο σώμα μας συνοδεύονται από βλαβερές παρενέργειες. Στην εσχάτη ανάγκη όπου κάποιος ίσως να έχει καταλήξει με τόσο εξαντλημένα επινεφρίδια που να μην μπορούν να παράγουν κορτιζόλη ούτε καν το πρωί, εκεί έχει θέση προσωρινά το να ληφθεί φυσική κορτιζόλη, όπως την έχουμε μέσα μας, σε χαμηλές φυσιολογικές δόσεις και ισορροπημένα με ό,τι άλλο κάνουμε ορμονικά, για να ξεκουραστούν τα επινεφρίδια.      

Όσον αφορά την αδρεναλίνη, αυτή είναι μια δυνητικά επικίνδυνη ορμόνη. Φυσιολογικά η αδρεναλίνη κινητοποιείται αν υπάρχει πολύ έντονο και επείγον στρες. Είναι η ορμόνη που θα μας δώσει ώθηση να παλέψουμε η να τρέξουμε για να σωθούμε όταν μας απειλούν. Φυσιολογικά ο άνθρωπος χειρίζεται το ήπιο στρες όμορφα και γλυκά με την κορτιζόλη, που είναι η σωματική και ψυχική δύναμή μας. Όταν, για τους λόγους που έχουν εξηγηθεί στα προηγούμενα άρθρα, καταλήξουμε να μας λείπει κορτιζόλη ενώ τη χρειαζόμαστε, τότε η μόνη άλλη ορμόνη που μας μένει για να χειριστούμε το στρες, ακόμα κι αν αυτό δεν είναι έντονο ή επείγον, είναι η αδρεναλίνη. Η αδρεναλίνη δεν εξαντλείται ποτέ. Κάθε φορά που εκκρίνεται ισοδυναμεί μέσα μας με ηλεκτρική εκκένωση. Γινόμαστε απότομοι, μιλάμε έντονα, έχουμε υγρά χέρια ή πόδια στο στρες. Έχουμε ταχυκαρδίες, ιδίως το απόγευμα ή το βράδυ, η πίεση στο αίμα επίσης αυξάνεται.

Όταν βιώνουμε ώσεις αδρεναλίνης μπορεί στην αρχή να έχουμε το αίσθημα ότι σφύζουμε από ενέργεια ή ότι είμαστε σαν να μας έχουν βάλει στην πρίζα. Στην πραγματικότητα όμως απλώς εξαντλούμε περαιτέρω τα αποθέματα ενέργειας και τις εφεδρείες μας οπότε βάζουμε υποψηφιότητα για γενική κατάρρευση. Πόσο επικίνδυνη είναι η αδρεναλίνη για την υγεία μας; Κατ’ αρχάς, το αίμα τείνει να πήζει εύκολα, οπότε αυξάνεται ο κίνδυνος για έμφραγμα  ή εγκεφαλικό. Επίσης, η αδρεναλίνη συνεχώς ροκανίζει τα οστά μας και γκρεμίζει τους μυς μας για να αυξήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, άρα κινδυνεύουμε να πάθουμε οστεοπόρωση και κατάγματα, ενώ μειώνεται  η μυική μας μάζα, παθαίνουμε χαλάρωση και το δέρμα μας χάνει τον τόνο του.

Άρα ο σύγχρονος υπερβολικά στρεσαρισμένος άνθρωπος έχει εξαντλήσει τα επινεφρίδιά του, του λείπει κορτιζόλη και αναγκαστικά λειτουργεί με πολλή αδρεναλίνη, με όλους τους κινδύνους που κάτι τέτοιο συνεπάγεται. Όμως το στρες δεν μας στερεί μόνο την κορτιζόλη ή προκαλεί εκκρίσεις αδρεναλίνης. Μας κλέβει και συνολικά την ορμονική μας ισορροπία. Τους μηχανισμούς που γίνεται αυτό καθώς και τους  φυσικούς τρόπους αντιστρές θα δούμε στο επόμενο μέρος.    

Εν τω μεταξύ μια ασφαλής συμβουλή για να επαρκούμε σε ορμόνες αντιστρές, πέρα από το σύμπλεγμα βιταμίνης C που αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο, είναι η λήψη 120 mg μαγνήσιου  και μιας φυσικής πολυβιταμινούχου φόρμουλας που να περιέχει αρκετές βιταμίνες Β το πρωί και το μεσημέρι μετά από το γεύμα.

 

Ο Φιλήμων Χατζηπαναγιώτου είναι Ιατρός Αντιγήρανσης

Διαβάστε επίσης:

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 6ο), 27 Φεβρουαρίου 2009, 15:33

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 5ο), 21 Φεβρουαρίου 2009, 10:11

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 4ο), 13 Φεβρουαρίου 2009, 15:00

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 3ο), 31 Ιανουαρίου 2009, 16:20

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι (μέρος 2ο), 22 Ιανουαρίου 2009, 16:17

Πώς να γίνετε, να νιώθετε και να δείχνετε νεότεροι, 13 Ιανουαρίου 2009, 13:33 

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 7 Μαρτίου 2009, 10:18


Εκτύπωση
Αποστολή
Μέγεθος κειμένου: A A A
Αρχική σελίδα