Κάποτε η Κοκκινοσκουφίτσα ήταν το «άλφα» και το «ωμέγα» των παραμυθιών. Από τότε, η χιονάτη, τα τρία γουρουνάκια, ο λαγός και η χελώνα και τόσες άλλες ιστορίες μεγάλωσαν γενιές και γενιές. Σήμερα, έχουν κατακτήσει τη θέση τους στα «κλασσικά παραμύθια», όμως τα πράγματα δείχνουν να αλλάζουν και διάφορες καινοτομίες αλλάζουν το σκηνικό.

Πρωτότυπα θέματα, όπως το τσουνάμι και οι πυρκαγιές, χρησιμοποιούνται πλέον για να ξεπεράσουν τα παιδιά το φόβο τους για τη θάλασσα και τη φωτιά, ενώ διαδραστικά παραμύθια καλούν τον μικρό αναγνώστη και τη μικρή αναγνώστρια να επιλέξουν την εξέλιξη του παραμυθιού, ανάλογα με τη θέλησή τους, διαλέγοντας απλώς τη σελίδα που θέλουν, για να διαβάσουν τη συνέχεια. Τρισδιάστατες εικόνες με περίτεχνα σχέδια από χαρτί «ξεπηδούν» από τις εικόνες ορισμένων βιβλίων, δημιουργώντας μπροστά στα μάτια των παιδιών «ζωντανές» παραστάσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Πρόκειται για καινοτομίες που έχουν ”περάσει” τα τελευταία χρόνια και στους γονείς, προκαλώντας μια ποιοτική αναβάθμιση στο αναγνωστικό κοινό. Το παραμύθι έπαψε να είναι κάτι που διαβάζουμε στο παιδί μας για να κοιμηθεί και πλέον οι γονείς αντιλαμβάνονται πολύ καλά πως λειτουργεί στην παιδική ψυχοσύνθεση», επισημαίνει ο εκδότης Γιάννης Καραδέδος. Αυτός είναι, άλλωστε, και ο λόγος που κινητοποίησε τον εκδοτικό του οίκο να διοργανώσει διαγωνισμό συγγραφής παραμυθιού για μπαμπάδες και μαμάδες.

 Όπως εξηγεί, από την επαφή του εκδοτικού οίκου με τους γονείς προέκυψαν ανησυχίες, που είχαν να κάνουν με ορισμένα βιβλία, καθώς πλήθος αναγνωσμάτων «συνωστίζεται» πια στις προθήκες των βιβλιοπωλείων.

 «Κατά την άμεση επαφή μας με τον κόσμο αλλά και μέσω των ηλεκτρονικών παραγγελιών, εισπράττουμε συχνά δυσαρέσκεια και παράπονα για κάποια παραμύθια: ”Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο νόημα , η ιστορία δεν οδηγεί πουθενά , θα μπορούσε να δημιουργηθεί πρόβλημα στον ψυχισμό του παιδιού”. ”Βγάζει γέλιο αλλά δεν έχει αρχή, μέση και τέλος”, είναι πολλές φορές τα σχόλια των γονιών, που είναι σήμερα πιο διαβασμένοι, πιο υποψιασμένοι και δεν δέχονται την “εύκολη τροφή”. Θέλουν κάτι πιο ποιοτικό, εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό», σημειώνει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κ. Καραδέδος τονίζει ότι υπάρχει πια «μια μαγιά ανθρώπων. με ενδιαφέροντα και ανησυχίες, που θέλουν να δώσουν προς τα έξω αυτό το κάτι παραπάνω». «Επιθυμούμε να σπάσουμε τα στεγανά που έχουν οι εκδοτικοί οίκοι και να δώσουμε την ευκαιρία να αναδειχτούν στο χώρο άνθρωποι, που δεν πίστευαν ότι μπορούσαν να κάνουν αυτό το βήμα», σχολιάζει.

Έτσι, το βραβείο για το πρώτο παραμύθι θα είναι η δυνατότητα εικονογράφησης και έκδοσης, ενώ το δεύτερο καλύτερο παραμύθι θα μετατραπεί σε ηλεκτρονικό βιβλίο και θα αναρτηθεί στην ηλεκτρονική σελίδα των εκδόσεων.

Παράλληλα, πρόθεση των διοργανωτών είναι να «φέρουν κοντά» όσους γονείς το επιθυμούν, για μια παρουσίαση των βραβευμένων ιστοριών, για μια συζήτηση ανταλλαγής σκέψεων, εμπειριών και ενδιαφερόντων.

 Το επόμενο χρονικό διάστημα, τα παραμύθια των μπαμπάδων και των μαμάδων θα μπορούν να αποστέλλονται στις εκδόσεις «Μέθεξις», μέχρι τις 19 Απριλίου, οπότε τη «σκυτάλη» θα λάβουν τα μέλη της κριτικής επιτροπής, που θα αξιολογήσει όλες τις υποψηφιότητες.

 Ανάμεσά τους «ξεχωρίζει» ο γνωστός παραμυθάς, από τα παιδικά χρόνια της σημερινής γενιάς γονέων, συγγραφέας, σκηνοθέτης και παραγωγός, Νίκος Πιλάβιος, ενώ τον πλαισιώνουν η επίκουρη καθηγήτρια μουσειοπαιδαγωγικής, Νίκη Νικονάνου, καθώς και η βραβευμένη σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς συγγραφέας και φιλόλογος, Ελένη Χριστοφοράτου.

   

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης