«Εργοθεραπεία είναι η χρήση σκόπιμων δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής, εργασίας και παιχνιδιού με σκοπό να υποστηριχθεί η λειτουργικότητα και να προαχθεί η ανάπτυξη. Μπορεί να περιλαμβάνει προσαρμογές στο περιβάλλον ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο επίπεδο ανεξαρτησίας και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής». (Α.Ο.Τ.Α. 1986)

Οι γονείς απευθύνονται σε εργοθεραπευτή, συνήθως, κατόπιν παραπομπής από αναπτυξιακό παιδίατρο, παιδονευρολόγο, παιδοψυχίατρο, οι οποίοι θέτουν και τη διάγνωση. Ωστόσο, ένας γονιός, νηπιαγωγός, δάσκαλος μπορεί, μέσα από τη καθημερινότητα του παιδιού, να εντοπίσει συμπεριφορές μη λειτουργικές για τις οποίες μπορεί να απευθυνθεί σε εργοθεραπευτή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ:

·  Παιδί παρορμητικό με χαμηλή οργάνωση που δεν συγκεντρώνεται, δεν ολοκληρώνει δραστηριότητα ή χρειάζεται βοήθεια.

·  Μειωμένη απόδοση στο σχολείο που μπορεί να σχετίζεται με άσχημα γράμματα, μη διατήρηση αποστάσεων μεταξύ γραμμάτων, λέξεων, δυσκολεύεται στην αντιγραφή από πίνακα ή βιβλίο, παράληψη γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων, καθρεφτισμοί γραμμάτων (πχ. 3-ε), κακή σύλληψη μολυβιού κλπ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

·  Δεν περιμένει τη σειρά του, ενοχλεί την τάξη.

·  Αδέξιο, τρακάρει σε έπιπλα, ανθρώπους, δυσκολεύεται στο χειρισμό παιχνιδιών, εργαλείων.

·  Δυσκολεύεται σε κατασκευαστικό παιχνίδι (αντιγραφή κατασκευής από πρότυπο με τουβλάκια).

·  Αποφεύγει ή έχει μειωμένη απόδοση σε σχέση με συνομήλικους σε αθλητικές δραστηριότητες, παιδική χαρά κλπ.

·  Εμφανίζει αδικαιολόγητες εκρήξεις θυμού, επιθετική συμπεριφορά ή γίνεται ο γελωτοποιός της τάξης.

·  Παίζει με συγκεκριμένο επαναλαμβανόμενο τρόπο.

·  Δεν δέχεται ή δυσανασχετεί σε αλλαγές της ρουτίνας του.

·  Δεν διατηρεί βλεμματική επαφή.

·  Επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις.

·  Δυσανασχετεί στο κόψιμο νυχιών, μαλλιών, αποφεύγει να περπατά ξυπόλητο, σε φιλιά-αγγίγματα σκουπίζει ή τρίβει το σημείο επαφής.

·  Δυσκολεύεται σε κοινωνική συνδιαλλαγή με συνομήλικους.

   Είναι σκόπιμο, συμπεριφορές ή δυσκολίες που εντοπίζονται να αξιολογούνται από ειδικό, ώστε να αποφεύγονται τα αυθαίρετα συμπεράσματα και να δίνεται η ουσιαστική, αν χρειάζεται, βοήθεια στο παιδί.

 

Μαριάννα Ευαγγελίου

Εργοθεραπεύτρια S.I.T.

Θεραπεύτρια Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης

Portage Ed, T.L.P.-C.P.

Συνυπεύθυνη τμήματος εργοθεραπείας των Κέντρων «Συν-πράξη» και «Προοπτική».

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης