Του Κώστα Μπετινάκη

Το παράδοξο για την πρώτη ιδιωτικοποίηση της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα, της διαχείρισης 14 κερδοφόρων ελληνικών αεροδρομίων που πέρασαν στο γερμανικό δημόσιο, και συγκεκριμένα στην «Fraport-Κοπελούζος» (όπως την αναφέρει χαρακτηριστικά η Deutsche Welle) επισήμανε στην ομιλία του στην Μπούντεσταγκ, ο Γεγκόρ Γκίζι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο επικεφαλής της Κ.Ο. του «Die Linke» (η «Αριστερά») Γκρέγκορ Γκίζι δήλωσε πως υπάρχει μόνον ένας δρόμος: «Η ανοικοδόμηση της Ελλάδας. Και πάλι όμως μειώνονται οι συντάξεις, οι κοινωνικές παροχές και άλλα, με αποτέλεσμα να υποχωρούν τα φορολογικά έσοδα διότι η Ελλάδα και λόγω του μικρού όγκου εξαγωγών εξαρτάται από την εσωτερική ζήτηση. Αυξάνουμε τον ΦΠΑ στα νησιά, το οποίο θα οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των τουριστών. Ο τουρισμός όμως φέρνει φορολογικά έσοδα. Δεν καταλαβαίνω τη λογική σε όλα αυτά».

Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία παραχωρούνται στην κοινοπραξία της γερμανικής εταιρείας εκμετάλλευσης αερολιμένων Fraport με την Slentel ΕΠΕ (θυγατρική του ομίλου «Κοπελούζος») έναντι 1,23 δισ. ευρώ.

Στην κοινοπραξία πλειοψηφεί η γερμανική εταιρεία και η παραχώρηση των αεροδρομίων θα έχει διάρκεια μέχρι το 2055 με δικαίωμα ανανέωσης για άλλα δέκα χρόνια. Πρόκειται για τα αεροδρόμια σημαντικών τουριστικά περιοχών της Ελλάδας, όπως οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, τα Χανιά, ενώ στα 14 αεροδρόμια περιλαμβάνεται και το εκείνο της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας. Το σύνολο των επισκεπτών στα συγκεκριμένα αεροδρόμια το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Fraport,ανήλθε στα 19,1 εκ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως επεσήμαινε σε δημοσίευμα του Ιουνίου η Deutsche Welle, παρά το αρχικό πάγωμα της συμφωνίας από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ της προγραμματισμένης ανάληψης της διαχείρισης 14 περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων από την κοινοπραξία, η γερμανική εταιρία ωστόσο δεν στηριζόταν στην διαδικασία του διαλόγου που συνεχιζόταν.

Θυμίζουμε ότι τέλη Απριλίου το διοικητικό συμβούλιο πήγε στην Αθήνα για να κλείσει την ανάληψη διαχείρισης 14 περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων. Ήταν σαφές ότι η Fraport δεν είχε παραιτηθεί από την επένδυση: «Εξακολουθούμε να θεωρούμε τα ελληνικά αεροδρόμια σημαντικό περιουσιακό στοιχείο. Η Ελλάδα συνιστά σταθερό και υπολογίσιμο μέγεθος στο τουρισμό, τόσο σήμερα όσο και μελλοντικά. Διακρίνουμε επομένως πολλές σημαντικές ευκαιρίες».

Υπενθυμίζουμε ότι τον Νοέμβριο του 2014 η Fraport ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για τη διαχείριση των 14 αεροδρομίων στον διεθνή διαγωνισμό του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

 Νέες διαπραγματεύσεις, νέοι όροι;

H Fraport διαχειρίζεται τον αερολιμένα της Φρανκφούρτης, το μεγαλύτερο γερμανικό αεροδρόμιο
Περί τα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ έχει συμφωνηθεί να διαθέσει η Fraport για τη διαχείρηση των αεροδρομίων.

Το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ότι το φθινόπωρο του 2015 τα περιφερειακά αεροδρόμια θα περνούσαν στη διαχείριση της κοινοπραξίας Fraport-Copelouzos.

Ο επικεφαλής της Fraport είχε πει λίγους μήνες πριν την οριστικοποίηση της οριστικοποίησης της απόφασης, απευθυνόμενος στους μετόχους:

«Η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να αντικατοπτρίζει τα νέα οικονομικά δεδομένα στα δημοσιονομικά, καθώς και τους οικονομικούς συσχετισμούς στη χώρα».
Στη συνέλευση των μετόχων ωστόσο δεν έγινε αναφορά στην πιθανότητα μειοψηφικής συμμετοχής της Fraport στην διαχείριση. Ο Στέφαν Σούλτε είχε πει μόνον ότι η όλη επένδυση παραμένει «σε κάποιο βαθμό μετέωρη».

Παρόλα αυτά όμως η Fraport ουδέποτε είχε ανησυχήσει επισημαίνει η Deutsche Welle.
Ούτε και όταν συζητούσαν για το ενδεχόμενο πτώχευσης ή ακόμα και εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη.

Ας μην ξεχνάμε ότι η Fraport διαχειρίζεται το μεγαλύτερο γερμανικό αεροδρόμιο στη Φρανκφούρτη, από το οποίο αναχωρούν οι περισσότεροι γερμανοί τουρίστες για την Ελλάδα. Θεωρείται δεδομένο ότι η ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού θα συνεχιστεί. Πέρυσι επισκέφθηκαν τη χώρα περίπου 24 εκ. τουρίστες. Και με τη δική τους οικονομική συμβολή η χώρα κατάφερε για πρώτη φορά από το 1948 να έχει περισσότερα έσοδα από το εξωτερικό από ότι δαπάνησε για εισαγωγές ξένων προϊόντων, σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου DLF.

Διαβάστε ακόμη:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης