Aπάντηση σε ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλη Κεγκέρογλου, με θέμα: «Πρόβλεψη κόμβου σύνδεσης της οδού πρόσβασης στο Νέο Αεροδρόμιο με τον επαρχιακό δρόμο Αρκαλοχώρι-Καστέλι», έδωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Αναλυτικά η απάντηση του Υπουργού:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κύριε Κεγκέρογλου, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την ερώτησή σας, αν και θα μου επιτρέψετε να πω και θα καταλάβετε από την απάντησή μου ότι δεν έχει πολύ τον χαρακτήρα της επίκαιρης, γιατί αυτό το έργο έχει περάσει, όπως πολύ σωστά είπατε, από πολύ μεγάλη ταλαιπωρία.

 Να τα πάρουμε, λοιπόν, από την αρχή. Με τον ν. 3710/2008 το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ του 2008 ανέλαβε την ολοκλήρωση της μελέτης για τον διαγωνισμό στο Καστέλι. Ακολούθησαν διαδικασίες επί διαδικασιών, εγκρίσεις μελετών, καθυστερήσεις, μέχρι και πάλι η κυβέρνηση Σαμαρά το 2014 να εγκρίνει τη διενέργεια δημόσιου διαγωνισμού τον Μάιο του 2014. Λόγω των εκλογών του 2015 πάγωσε η διαδικασία, όπως όλα τα μεγάλα έργα, και ο διαγωνισμός για το Καστέλι πήρε αναβολή.

Ακούστε τώρα τι γίνεται, για να έχουμε μια πλήρη εικόνα. Ο προσωρινός ανάδοχος ορίστηκε στις 30 Μαΐου του 2017 σε μια διαδικασία, κύριε Κεγκέρογλου, που είχε αναβληθεί, όπως πολύ καλά ξέρετε, οκτώ φορές. Μέχρι τον Ιούλιο του 2017, μέσα σε δύο μήνες, θα έπρεπε να είχε γίνει οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων. Παρ’ όλα αυτά, η διαδικασία δέχθηκε συνεχείς παρατάσεις και φτάσαμε τελικά να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες ένα χρόνο μετά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 Τι έκανε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τους πρώτους τρεις μήνες; Καταρχήν, κάναμε το προφανές. Πήραμε το clearance, δηλαδή την τελική έγκριση από την DIGICOM, από την κ. Βερστάγκεν, για να ξεκινήσουν επιτέλους οι διαδικασίες των εργασιών για το αεροδρόμιο του Καστελίου, δηλαδή οι λεγόμενες πρόδρομες εργασίες. (SM)

Στις 22 Ιανουαρίου, σε λίγες μέρες δηλαδή, θα υπογραφεί με την EIB το δάνειο που θα λάβει το ελληνικό Δημόσιο για τη συμμετοχή του, αυτή των 180 εκατομμυρίων και μέσα στον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες.

Πάμε τώρα σε αυτά τα συγκεκριμένα που ρωτήσατε. Σύμφωνα, λοιπόν, με την προμελέτη οδικής σύνδεσης, κύριε Κεγκέρογλου, το νότιο τμήμα οδοποιίας του έργου, το τμήμα δηλαδή, που θα συνδέει το Καστέλι με την οδό Ηράκλειο – Βιάννος, προβλέπεται να συνδέεται με την επαρχιακή οδό Αρκαλοχώρι – Γαζέπι Μύλος. Αυτή η σύνδεση θα γίνει μέσω ισόπεδου κόμβου. Παράλληλα η επαρχιακή οδός Αρκαλοχώρι – Γαζέπι Μύλος θα συνδέεται σε δύο σημεία και αυτά μέσω ισόπεδων κόμβων με τη νότια περιμετρική οδό, που θα καταλήγει στο νέο αεροδρόμιο.

Σε κάθε περίπτωση οι οριστικές μελέτες θα υποβληθούν μετά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης που είναι, κύριε Κεγκέρογλου, τον Μάιο του 2024. Είναι υποχρεωμένος ο παραχωρησιούχος μέσα σε εξήντα μήνες να έχει ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία, όπως άλλωστε κυρώθηκε με τον ν. 4612/2019.

Αυτό, λοιπόν, που θα πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι πως τόσο για τον ανισόπεδο κόμβο που θα συνδέει το νότιο τμήμα με το Ηράκλειο – Βιάννος όσο και για τις τρεις θέσεις της οδού Αρκαλοχώρι -Γαζέπι Μύλος, έχουμε τις προμελέτες και αναμένουμε την υποβολή οριστικών μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης.

Έρχομαι, όμως, τώρα και στο κομμάτι των απαλλοτριώσεων που είναι εξίσου σημαντικό για να μην πω πιο σημαντικό. Οι απαλλοτριώσεις, σύμφωνα με απόφαση της Κυβέρνησης, έχουν προχωρήσει με την διαδικασία του άρθρου 7α του ν.2782/2001. Όπως γνωρίζετε, αυτή η διαδικασία είναι διαδικασία που γίνεται για έργα μεγάλης εθνικής σημασίας και έτσι δεν έχουμε τις καθυστερήσεις που έχουμε συνήθως στα ζητήματα των προσφυγών.

Στη συνέχεια αυτών θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι από την πλευρά του Υπουργείου έχουν ολοκληρωθεί ήδη όλες οι απαραίτητες διαδικασίες. Και μάλιστα στις 27 Δεκεμβρίου του 2019 το Υπουργείο υπέγραψε εντολή πληρωμής ύψους περίπου 892.000 ευρώ, σχεδόν ενός εκατομμυρίου, που αφορά το κομμάτι των αποζημιώσεων και των απαλλοτριώσεων.

Και έδωσα εγώ στις υπηρεσίες του Υπουργείου την άμεση εντολή για καταβολή στους δικαιούχους αυτού του ποσού. Μάλιστα σας καταθέτω στα Πρακτικά αυτήν την απόφαση, όπως αναρτήθηκε και στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

Επομένως, σε ό,τι αφορά τον χρονικό ορίζοντα -που αφορά και την ερώτησή σας- η υλοποίηση των έργων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός εξήντα μηνών από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, δηλαδή, το αργότερο μέχρι το Μάιο του 2024.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Δευτερολογία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών

Να απαντήσω στα ενδιαφέροντα ερωτήματα που μου θέσατε, κύριε Κεγκέρογλου.

Κατ’ αρχήν να επανέλθω και να πω, χωρίς να θέλω να ευλογήσω τα γένια της Κυβέρνησης, ότι το έργο αυτό επί της ουσίας ξεκινάει τώρα. Και για πρώτη φορά είχαμε το εξής παράδοξο, κύριε Πρόεδρε και κύριε Κεγκέρογλου, δηλαδή να έχει συμβασιοποιηθεί το έργο από το 2017, να έχει εγκριθεί το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, δηλαδή το δάνειο που χρηματοδοτεί τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου σε αυτό το έργο, που είναι ένα κλασικό έργο σύμβασης παραχώρησης, και η ΚΕΜΚΕ επί ενάμιση χρόνο να μην έχει έρθει σε συνεννόηση με τη DIGICOM για να πάρει το πράσινο φως ώστε να αρχίσουν οι πρόδρομες εργασίες.

Εμείς αυτό καταφέραμε να το επιλύσουμε μέσα στο πρώτο τρίμηνο. Καταφέραμε να καλέσουμε τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ο οποίος θα έρθει, όπως σας είπα, το πιθανότερο στις 22 Ιανουαρίου να υπογράψουμε τη δανειακή σύμβαση την οποία αν δεν υπογράψουμε το έργο δεν ξεκινάει, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, και να προχωρήσουμε στο έργο.

Τώρα στα συγκεκριμένα ζητήματα, επειδή έχει τύχει ως Αντιπολίτευση τότε, κύριε Κεγκέρογλου, να επισκεφθώ θυμάμαι μαζί με τον κ. Αυγενάκη την περιοχή εκείνη και να κάτσω με τους κατοίκους της περιοχής και να ακούσω τους προβληματισμούς τους για το θέμα των απαλλοτριώσεων, θα κάνω ένα γενικότερο σχόλιο το οποίο, όμως, δεν έχει καμία σχέση με την ευρύτερη περιοχή.

Δυστυχώς, ένας από τους λόγους των μεγάλων καθυστερήσεων των μεγάλων έργων, των μεγάλων project της υποδομής έχει να κάνει με το γεγονός ότι μπαίνουμε σε έναν κυκεώνα γραφειοκρατικό ειδικά για το θέμα των απαλλοτριώσεων. Εδώ θα μου επιτρέψετε να πω ότι έχουν ευθύνη και οι τοπικοί παράγοντες και οι τοπικοί πολιτικοί και οι ίδιοι οι πολίτες. Διότι όταν γίνεται ένα μεγάλο έργο έρχονται και πολλές φορές αξιώνουν υπερβολικές αποζημιώσεις, με αποτέλεσμα τα έργα αυτά να καθυστερούν και να κολλάνε και με λίγα λόγια να μην μπορούμε να κάνουμε τα μεγάλα έργα τα αναπτυξιακά που έχει ανάγκη ο τόπος.

 Στη συγκεκριμένη περιοχή, όμως, θα μου επιτρέψετε να συμφωνήσω απολύτως μαζί σας και να σας πω ότι σε πολλές περιοχές, εκεί που στην ουσία σε μια περιοχή που η βασική οικονομική δραστηριότητα είναι ο αγροδιατροφικός και ο αγροτικός τομέας, εκεί πρέπει σίγουρα να εξετάσουμε σημαντικά, σε μερικές περιπτώσεις, αν πρέπει κάποιες αποζημιώσεις να δοθούν γρήγορα και να δοθούν παραπάνω. Όπως σας είπα όμως, εμείς έχουμε ήδη υπογράψει το πρώτο κομμάτι των αποζημιώσεων, πάμε με τη διαδικασία 7Α, ώστε να μην έχουμε καθυστερήσεις, και είμαστε στη διάθεση όλων των φορέων να συζητήσουμε για το ζήτημα αυτό.

Τώρα, στο θέμα του διαζώματος του δρόμου που είπατε, εδώ θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι υπάρχει ένα ζήτημα. Το ζήτημα αυτό είναι ότι δεν μπορεί να κατασκευάζουμε πάντα τετράιχνους δρόμους και εδώ πέρα πρέπει να ερχόμαστε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με τους JASPERS, οι οποίοι τελικά εγκρίνουν τους δρόμους, και να είμαστε σίγουροι ότι αυτές οι διαδικασίες είναι σωστές και ότι μπορεί να χρηματοδοτηθεί ένας δρόμος με «δύο και δύο» λωρίδες και  διάζωμα.

Θα το εξετάσουμε, αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς αυτό έλεγε ο νόμος και η σύμβαση παραχώρησης όταν κατατέθηκε στη Βουλή και αυτό όπως καταλαβαίνετε σημαίνει αναπροσαρμογή της σύμβασης παραχώρησης, που σημαίνει ότι σε αυτή τη φάση το κράτος είναι με τα χέρια δεμένα πίσω από την πλάτη, διότι δεν μπορούμε να την αλλάξουμε τόσο εύκολα.

Όσον αφορά τον κόμβο στον οποίο αναφερθήκατε, θα μου επιτρέψετε να επανέλθω. Έχω την εντύπωση ότι είναι στην ευθύνη του Υπουργείου, διότι δεν αναφέρεται, όπως πολύ σωστά είπατε, μέσα στη σύμβαση παραχώρησης, αλλά επειδή δεν θέλω να σας απαντήσω σε κάτι για το οποίο δεν είμαι 100% σίγουρος θα επανέλθω πολύ σύντομα, κύριε Κεγκέρολγου, να σας απαντήσω στο συγκεκριμένο σας ερώτημα, άμα θέλετε και γραπτώς, έτσι ώστε να είναι όλα στοιχειοθετημένα και όπως πρέπει.

Σας ευχαριστώ πολύ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης