Μετά την ψήφιση διάταξης που ευνοεί το λαθρεμπόριο καυσίμων, ο Γ. Σούρλας δήλωσε:

Η κυβέρνηση αντί να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης και διάθεσης με την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος εισροών – εκροών, το ευνοεί με κατάργηση διατάξεων και την καθυστέρηση ή πλημμελή εφαρμογή άλλων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ψηφίζει διατάξεις που καταργούν την ηλεκτρονική εγκατάσταση συστημάτων GPS στα μέσα μεταφοράς (βυτιοφόρα, δεξαμενόπλοια, σλέπια), απαραίτητα για τον έλεγχο της διακίνησης των καυσίμων. Πρόκειται για μια ρύθμιση που ευνοεί το λαθρεμπόριο και που καθιστά ανέφικτη πλέον την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος εισροών – εκροών.

Με τη διατύπωση «δύναται να εγκατασταθεί ηλεκτρονικό σύστημα» στη διάταξη που ψηφίστηκε καταργείται ουσιαστικά η υποχρέωση εγκατάστασης GPS, για την οποία οι υπουργοί της κυβέρνησης από το βήμα της Βουλής (2.8.2016) επαίρονταν ότι θέτουν σε εφαρμογή μέτρα πάταξης του λαθρεμπορίου, όπως εγκατάσταση GPS. Τότε μάλιστα η υφυπουργός Οικονομικών επεσήμανε ότι το δημόσιο χάνει 600 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, ποσό που ξεπερνά κατά πολύ τα 400 εκατομμύρια των περικοπών των συντάξεων που ζήτησαν οι δανειστές.

Καθυστερούν την εφαρμογή διατάξεων, για τον ποιοτικό και ποσοτικό έλεγχο διακίνησης των καυσίμων ή εφαρμόζονται ασυντόνιστα και πλημμελώς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παραμένουν εκτός εφαρμογής διατάξεις νόμων και συγκεκριμένα:

• Για τον ποιοτικό έλεγχο με την ιχνηθέτηση με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες (Ν.4072/2012)
• Για τη δημιουργία Συστήματος Διαχείρισης Στοιχείων και Πληροφοριών για την αναλυτική παρακολούθηση της παραγωγής, διύλισης, αποθήκευσης, εισαγωγής, εξαγωγής και διακίνησης αργού πετρελαίου, ημικατεργασμένων και πετρελαιοειδών προϊόντων. (Ν.3054/2002).
• Για την εφαρμογή των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών:

α) στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των διυλιστηρίων,
β) στις παντός είδους εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων ιδιωτικών πρατηρίων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και
γ) στις εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων (μεθανόλης, τολουόλης, διαλυτών κ.λπ.), που αποτελούν υλικά πρόσμιξης στα υγρά καύσιμα. (Ν.4177/2013)
• Για τον έλεγχο δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων αποκλειστικά για τον εφοδιασμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων. (Ν.4254/2014)
• Για τον ανύπαρκτο έλεγχο από τα κλιµάκια ελέγχου διακίνησης και Αποθήκευσης καυσίµων (Κ.Ε.∆.Α.Κ) στα πρατήρια υγρών καυσίµων. (Ν.3335/2005)
• Για τα αποθέματα ασφάλειας πετρελαιοειδών που εκκρεμεί έκδοση προεδρικού διατάγματος από τετραετίας. (Ν.4123/2013).

Παραμένουν εκτός πρόβλεψης ελέγχου και σχετικού χρονοδιαγράμματος τα προς εξαγωγή καύσιμα, οι εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, των Μεγάλων Καταναλωτών και των Πρατηρίων Αφορολόγητων Καυσίμων.

Πέρασαν 18 χρόνια, από τότε που εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για την πάταξη του λαθρεμπορίου, 7 χρόνια νομοθετικών ρυθμίσεων και 4 χρόνια από τότε που στη Γενική Γραμματεία Διαφάνειας επισημάναμε ότι οι απώλειες εσόδων για το δημόσιο ξεπερνούν το 1 δις. ευρώ τον χρόνο -που τότε μάλιστα ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ως αντιπολίτευση αξιοποίησε κατά κόρον, αλλά ως κυβέρνηση, όπως προκύπτει και από τις νομοθετικές ρυθμίσεις ευνοεί το λαθρεμπόριο.

Δυστυχώς, το λαθρεμπόριο καυσίμων συνεχίζεται, γιατί δεν υπήρξε ούτε υπάρχει πολιτική βούληση. Ή μάλλον η βούληση των λαθρεμπόρων είναι ισχυρότερη εκείνων της πολιτικής εξουσίας. Κρίμα!

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης