Του Μιχάλη Παπανίδη

Συνολικά 117 σελίδες απαρτίζουν το πολυνομοσχέδιο το οποίο δόθηκε για διαβούλευση στα κόμματα της συμπολίτευσης, με το «ράβε – ξήλωνε» να συνεχίζεται μέχρι την τελευταία στιγμή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Από το προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου προκύπτει και πληθώρα «κρυφών διατάξεων», οι οποίες – μεταξύ άλλων – αφορούν τα εξής:

– Ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας των ετών 2011 – 2012 – 2013 πρόκειται να εξοφληθεί σε έως και 7 μηνιαίες δόσεις με ελάχιστο ποσό δόσης τα 50 ευρώ.

– Το σύνολο του προληπτικού φορολογικού ελέγχου του Υπουργείου Οικονομικών (π.χ. έκδοση αποδείξεων, απόδοση παρακρατούμενων φόρων, ΦΠΑ κ.ά.) περνά από τις 31 Οκτωβρίου στον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Αυτό σημαίνει ότι και το τμήμα προληπτικού ελέγχου του ΣΔΟΕ περνά στον κ. Θεοχάρη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– Στις 31 Ιουλίου 2013 περνά στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του ΥΠΟΙΚ, η οποία διερευνά υποθέσεις διαφθοράς.

– Θεσπίζεται ειδικό σύστημα πρόσληψης προσωπικού στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων καθώς και ειδικό σύστημα προαγωγών και υπηρεσιακής εξέλιξης των υπαλλήλων της. Ουσιαστικά, ο κ. Θεοχάρης αποκτά μεγάλη ευελιξία στο να επιβραβεύει αλλά και να υποβαθμίζει εργαζομένους αλλά και στελέχη του φορολογικού μηχανισμού ανάλογα με την απόδοσή τους.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση – η οποία αφαιρείται, όπως όλα δείχνουν, από το τελικό κείμενο του πολυνομοσχεδίου – τροποποιούνται τα άρθρα του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που αφορούν στην προσωρινή δικαστική προστασία, ακόμη και για εργαζομένους του ιδιωτικού και όχι μόνο του δημοσίου τομέα.

Συνοπτικά, η προτεινόμενη διάταξη απαγορεύει στο αρμόδιο δικαστήριο να αποφανθεί, έστω και σε καθεστώς προσωρινής δικαστικής προστασίας, για τη διατήρηση οποιασδήποτε εργασιακής σχέσης ορισμένου χρόνου, ενώ για τις συμβάσεις αορίστου χρόνου προβλέπει διάστημα έξι μηνών από την έκδοση της προσωρινής διαταγής και εννέα μηνών συνολικά από την κατάθεση της αίτησης στο δικαστήριο, προκειμένου να εκδικαστεί η κύρια υπόθεση (σ.σ.: πρακτικά αδύνατο, δεδομένου του όγκου υποθέσεων που χειρίζονται τα δικαστήρια).

Επίσης, προβλέπει ότι ακόμη και σε περίπτωση θετικής για τον εργαζόμενο απόφασης προσωρινής προστασίας δεν επιτρέπεται η ικανοποίηση του χρηματικού του αιτήματος (να καταβάλλεται, δηλαδή, κανονικά ο μισθός του) παρά μόνο στο ήμισυ των συνολικών αποδοχών του.

Κεραυνός εν αιθρία και η μείωση των συντάξεων του ΟΑΕΕ κατά 35%, καθώς προς το παρόν αποσύρεται από το πολυνομοσχέδιο η «κρυφή» ρύθμιση για «κούρεμα» στις συντάξεις των ελεύθερων επαγγελματιών.

Τέρμα τα λεφτά σε όσους δεν έχουν επιστρέψει ενισχύσεις

Κεντρική εποπτεία κρατικών ενισχύσεων, Διυπουργική Επιτροπή αλλά και «πάγωμα» επιδοτήσεων για όσους οφείλουν και δεν έχουν επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις προβλέπει το προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου. Συνιστάται οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης, με τίτλο «Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων» υπαγόμενη απευθείας στον υπουργό Οικονομικών. Τα υπουργεία και οι εποπτευόμενοι από αυτά φορείς θα προωθούν όλα τα σχέδια που αφορούν σε διαχείριση ή παροχή κρατικών πόρων, πριν από την τελική έγκριση και υιοθέτησή τους. Θα εξετάζει τα προτεινόμενα σχέδια ως προς τη συμβατότητά τους με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων και θα εκφράζει έγγραφη γνώμη, η οποία θα προσαρτάται σε κάθε σχέδιο. Επίσης, θα έχει την πλήρη ευθύνη για την κοινοποίηση των σχεδίων κρατικών ενισχύσεων, ενώ  θα επιβλέπει και θα παρακολουθεί την πορεία και την πρόοδο των υποθέσεων κρατικών ενισχύσεων.

Θα στελεχωθεί από υπαλλήλους όλων των κλάδων κατηγοριών και ειδικοτήτων του Υπουργείου Οικονομικών καθώς και από 34 υπαλλήλους από τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα και τις ανεξάρτητες Αρχές, αλλά και από τη Μονάδα Οργάνωσης Διαχείρισης (ΜΟΔ) ΑΕ. Η επιφορτισμένη με τις κρατικές ενισχύσεις υπηρεσία κάθε υπουργείου μετονομάζεται σε «Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων». Θα προετοιμάζουν και θα προωθούν για γνωμοδότηση ή και έγκριση σχεδίων από την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων.

Συγκροτείται και Διυπουργική Επιτροπή Κρατικών Ενισχύσεων από τον υπουργό Οικονομικών, ο οποίος προεδρεύει, με αναπληρωτή του τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών, τους υπουργούς Εξωτερικών, Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τους εκάστοτε αρμόδιους υπουργούς, θέματα στην αρμοδιότητα των οποίων έρχονται προς συζήτηση. Αναπληρωτές ορίζονται οι αντίστοιχοι γενικοί γραμματείς των υπουργείων. Γραμματέας της Επιτροπής ορίζεται ο υποδιευθυντής της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων με αναπληρωτή του υπάλληλο της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων. Έργο της Επιτροπής είναι η διερεύνηση και επίλυση:

* όλων των θεμάτων κρατικών ενισχύσεων που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα της Ελληνικής Δημοκρατίας

* όλων των υποθέσεων κρατικών ενισχύσεων όπου υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς και στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων ή/ και των αρμόδιων φορέων μεταξύ τους

* όλων των θεμάτων που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε υψηλό επίπεδο με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Δημιουργείται και Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων, στο οποίο θα συνδεθούν όλα τα υφιστάμενα καθώς και τα υπό προκήρυξη περιφερειακά συστήματα του δικτύου των Αποκεντρωμένων Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων.

Με την ενημέρωσή της για απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορά σε ανάκτηση από την Ελληνική Δημοκρατία παράνομων κρατικών ενισχύσεων, η Κεντρική Μονάδα θα έρχεται σε επαφή με τη χορηγούσα Αρχή, ώστε να συλλέξει όλη την απαραίτητη πληροφόρηση. Οι ωφελούμενοι από παράνομη κρατική ενίσχυση θα είναι υποχρεωμένοι να επιστρέψουν το ποσό με τους αναλογούντες τόκους.

Ορίζεται, μάλιστα, ότι «αναστέλλεται η χορήγηση κάθε συμβιβάσιμης ενίσχυσης σε οποιονδήποτε αποδέκτη οφείλει να επιστρέψει παράνομη και ασυμβίβαστη ενίσχυση που υπόκειται σε προηγούμενη απόφαση ανάκτησης μέχρις ότου ο εν λόγω αποδέκτης έχει επιστρέψει την παλαιά παράνομη και ασυμβίβαστη ενίσχυση». Σε περίπτωση εταιρειών σε καθεστώς πτώχευσης, οι Αποκεντρωμένες Μονάδες, υποβοηθούμενες από την Κεντρική Μονάδα, διασφαλίζουν ότι τα ποσά της ανάκτησης εγγράφονται στον πίνακα των απαιτήσεων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Πτωχευτικό Κώδικα.

Πιστοποιημένοι εκτιμητές

Έπειτα από εξετάσεις που θα γίνονται 2 φορές τον χρόνο θα μπορεί όποιος έχει τα προσόντα να γίνει πιστοποιημένος εκτιμητής. Ορίζεται ότι το επάγγελμα του πιστοποιημένου εκτιμητή ασκείται ελεύθερα μετά την πάροδο τριμήνου από την αναγγελία έναρξής του στην Αρμόδια Διοικητική Αρχή και την εγγραφή του πιστοποιημένου εκτιμητή στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών. Το Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών τηρείται στην Αρμόδια Διοικητική Αρχή και δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών. Στην ίδια αρχή τηρείται κατάλογος διενεργηθεισών εκτιμήσεων.

Αν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, η αναγγελία ορίζεται ότι θα συνοδεύεται από μία σειρά δικαιολογητικών. Η Αρμόδια Διοικητική Αρχή μπορεί εντός τριών μηνών από την υποβολή της αναγγελίας να απαγορεύσει την έναρξη του επαγγέλματος, εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις.

Το πιστοποιητικό χορηγείται έπειτα από επιτυχία του ενδιαφερομένου σε εξετάσεις, στο γνωστικό αντικείμενο του κλάδου ή των κλάδων στους οποίους επιθυμεί να πιστοποιηθεί. Οι εξετάσεις διεξάγονται κυρίως με το σύστημα των πολλαπλών επιλογών. Ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει σχετική αίτηση στην Αρμόδια Διοικητική Αρχή και οι εξετάσεις διενεργούνται δύο φορές τον χρόνο από Εξεταστική Επιτροπή.

Η αμοιβή για τη διενέργεια εκτιμήσεων καθορίζεται ελεύθερα ύστερα από κοινή συμφωνία του πιστοποιημένου εκτιμητή και του ενδιαφερομένου. Οι πιστοποιημένοι εκτιμητές οφείλουν να συντάσσουν τις εκτιμήσεις τους σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά ή διεθνή αναγνωρισμένα εκτιμητικά πρότυπα και με τον κώδικα δεοντολογίας που προβλέπεται από τον νόμο.

Διαφάνεια στις επαγγελματικές ενώσεις

Οι νόμιμα λειτουργούσες οικείες επαγγελματικές ενώσεις, οργανώσεις και επιμελητήρια των επαγγελμάτων που υπάγονται στο κεφάλαιο Α και στο κεφάλαιο Β του ν. 3919/2011 υποχρεούνται να δημοσιεύουν στον ιστότοπό τους τις παρακάτω πληροφορίες, προς ενίσχυση της διαφάνειας της λειτουργίας τους:

α. τις ετήσιες λογιστικές καταστάσεις τους
β. την αμοιβή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου αναλυτικά ανά αξίωμα
γ. τα ποσά των ισχυουσών εισφορών ανά είδος και είδος υπηρεσίας που παρέχεται από αυτές, καθώς και τους κανόνες για τον υπολογισμό και την εφαρμογή αυτών
δ. στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις επιβαλλόμενες κυρώσεις και περίληψη αυτών
ε. στατιστικά στοιχεία και ανακοινώσεις σχετικά με αξιώσεις ή παράπονα που έχουν κατατεθεί από καταναλωτές ή οργανώσεις καθώς και τους λόγους αποδοχής ή απόρριψης των εν λόγω αξιώσεων ή παραπόνων και
στ. τυχόν αλλαγές στους επαγγελματικούς κώδικες δεοντολογίας.

Ποια επαγγέλματα παραμένουν κλειστά

Ορίζονται φραγμοί στην απελευθέρωση για υπηρεσίες γενικού συμφέροντος και γενικού οικονομικού συμφέροντος:

* για τα επαγγέλματα του αρχαιοπώλη και του εμπόρου νεώτερων μνημείων

* διύλισης, διάθεσης βιοκαυσίμων, άδεια μεταφοράς με αγωγό αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προϊόντων, άδειες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και αφορολόγητων ναυτιλιακών καυσίμων κ.λπ.

* άδεια λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων, πρατηρίου πώλησης υγραερίων αποκλειστικά για κίνηση οχημάτων μέσω αντλιών, πωλητή πετρελαίου θέρμανσης, διανομής εμφιαλωμένου υγραερίου, εμφιάλωσης υγραερίων (άρθρο 9 του ν. 3054/02), για προμήθεια πετρελαιοειδών προϊόντων απευθείας από τα διυλιστήρια ή από εισαγωγή.

* γομωτή – πυροδότη

* προνοιακούς φορείς που ιδρύονται από ιδιώτες και φορείς ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα ως προς την έκδοση άδειας ίδρυσης, λειτουργίας και αναθεώρησης

* εμπορία λιπασμάτων και παραγωγής και εμπορίας πολλαπλασιαστικού υλικού φυτικών ειδών, υποχρεούται να απασχολεί υπεύθυνο επιστήμονα πλήρους απασχόλησης, σε κάθε σημείο εμπορίας των λιπασμάτων

* κρεοπώλη – βεβαίωση που χορηγείται από τις Σχολές Επαγγελμάτων Κρέατος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή αντίστοιχες δημόσιες ή ιδιωτικές αναγνωρισμένες σχολές

* κτηνιατρεία και οι κτηνιατρικές κλινικές

* ναυαγοσώστη, εκμισθωτή θαλασσίων μέσων αναψυχής.

* εμπορία περιστρόφων, πιστολιών, όπλων σκοποβολής, εμπορία ειδών πυροτεχνίας και συσκευών εκτόξευσης φωτοβολίδων παρασκευή εκρηκτικών υλών, κατασκευή, μετασκευή, συναρμολόγηση, επεξεργασία ή επισκευή πυροβόλων όπλων και λοιπών ειδών, γόμωση φυσιγγίων κυνηγετικών όπλων για εμπορία, κατασκευή ειδών πυροτεχνίας και συσκευών εκτόξευσης φωτοβολίδων, λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, εργασία προσωπικού ασφαλείας ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας, λειτουργία γραφείων ιδιωτικών ερευνών, εργασία προσωπικού σε γραφεία ιδιωτικών ερευνών.

Αλλαγές στον λογιστή φοροτεχνικό

Η επαγγελματική ταυτότητα του λογιστή φοροτεχνικού διακρίνεται σε επαγγελματική ταυτότητα λογιστή φοροτεχνικού Α΄ και Β΄ τάξης. Επαγγελματική ταυτότητα λογιστή φοροτεχνικού Β΄ τάξης χορηγείται από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος στους κατόχους απολυτηρίου Γενικού Λυκείου, οι οποίοι ασκούν επί επτά (7) έτη από τη λήψη του απολυτηρίου τους το επάγγελμα του βοηθού λογιστή, ή στους κατόχους απολυτηρίου Επαγγελματικού Λυκείου ή Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου κλάδου Οικονομίας, οι οποίοι ασκούν επί έξι (6) έτη από τη λήψη του απολυτηρίου τους το επάγγελμα του βοηθού λογιστή, ή στους κατόχους πτυχίου Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) Λογιστικής, οι οποίοι ασκούν επί πέντε (5) έτη το επάγγελμα του βοηθού λογιστή, ή στους αποφοίτους των μακροχρόνιων προγραμμάτων κατάρτισης του Ελληνικού Κέντρου Παραγωγικότητας (ΕΛ.ΚΕ.ΠΑ.), οι οποίοι ασκούν επί πέντε (5) έτη το επάγγελμα του βοηθού λογιστή.

Επαγγελματική ταυτότητα λογιστή φοροτεχνικού Β΄ τάξης χορηγείται από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος στα μέλη του Ο.Ε.Ε., στους πτυχιούχους τμημάτων οικονομικής κατεύθυνσης των πανεπιστημίων, στους πτυχιούχους των τμημάτων οικονομικής κατεύθυνσης της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) και στα φυσικά πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις επαγγελματικών προσόντων.

Επαγγελματική ταυτότητα λογιστή φοροτεχνικού Α΄ τάξης χορηγείται στα μέλη του Ο.Ε.Ε., στους πτυχιούχους τμημάτων οικονομικής κατεύθυνσης των πανεπιστημίων, στους πτυχιούχους των τμημάτων οικονομικής κατεύθυνσης της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) και στα φυσικά πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις επαγγελματικών προσόντων του π.δ. 38/2010, που ασκούν επί τριετία το επάγγελμα του λογιστή φοροτεχνικού Β΄ τάξης.

Οι λογιστές φοροτεχνικοί, μη πτυχιούχοι, που κατέχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου επαγγελματική ταυτότητα Δ΄ ή Γ΄ τάξης, αποκτούν επαγγελματική ταυτότητα Β΄ τάξης.

Οι λογιστές φοροτεχνικοί, μέλη του Ο.Ε.Ε., που κατέχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου επαγγελματική ταυτότητα Γ΄ τάξης, αποκτούν επαγγελματική ταυτότητα Β΄ τάξης και με τη συμπλήρωση τριετούς αποδεδειγμένης άσκησης του επαγγέλματος λογιστή φοροτεχνικού από την έκδοση της επαγγελματικής ταυτότητας Γ΄ τάξης και την παρακολούθηση των επιμορφωτικών σεμιναρίων της περ. ε. ανωτέρω, δικαιούνται να λάβουν επαγγελματική ταυτότητα Α΄ τάξης.

Οι λογιστές φοροτεχνικοί, μέλη του Ο.Ε.Ε., που κατέχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου επαγγελματική ταυτότητα Β΄ τάξης, αποκτούν επαγγελματική ταυτότητα Α΄ τάξης μετά τη συμπλήρωση διετούς αποδεδειγμένης προϋπηρεσίας του επαγγέλματος λογιστή φοροτεχνικού από την έκδοση της επαγγελματικής ταυτότητας Β΄ τάξης και την παρακολούθηση των επιμορφωτικών σεμιναρίων της περ. ε. ανωτέρω.

Οι λογιστές φοροτεχνικοί, πτυχιούχοι του Τμήματος Λογιστικής και των Τμημάτων Εμπορίας και Διαφήμισης, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Τουριστικών Επιχειρήσεων, Χρηματοοικονομικών Εφαρμογών, Χρηματοοικονομικής και Ελεγκτικής και Χρηματοοικονομικής και Ασφαλιστικής της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.), που κατέχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου επαγγελματική ταυτότητα Γ΄ τάξης, αποκτούν επαγγελματική ταυτότητα Β΄ τάξης και με τη συμπλήρωση τριετούς αποδεδειγμένης άσκησης του επαγγέλματος λογιστή φοροτεχνικού από την έκδοση της επαγγελματικής ταυτότητας Β΄ τάξης και την παρακολούθηση των επιμορφωτικών σεμιναρίων της περ. ε. ανωτέρω, δικαιούνται να λάβουν επαγγελματική ταυτότητα Α΄ τάξης.

Αλλαγές σε ιδιωτικούς φορείς παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης

Ορίζεται ότι η συστέγαση διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης (τυπικής ή άτυπης), οι οποίες ανήκουν στο αυτό φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων, επιτρέπεται. Η ταυτόχρονη συλλειτουργία στην ίδια διδακτική ή εργαστηριακή αίθουσα διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης (τυπικής ή άτυπης) απαγορεύεται επί ποινή ανακλήσεως της άδειας.

Επίσης, η συστέγαση νηπιαγωγείων με παιδικούς σταθμούς του ιδίου ιδιοκτήτη επιτρέπεται υπό τις κάτωθι σωρευτικές προϋποθέσεις:

α) χρήση διαφορετικών αιθουσών διδασκαλίας για τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο και

β) μη υπέρβαση του μέγιστου αριθμού νηπίων που έχει εγκριθεί με τις άδειες των εκπαιδευτικών μονάδων για έκαστο αυτοτελές κτήριο ή όροφο σε πολυώροφο κτήριο.

Ορίζεται επίσης ότι κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η λειτουργία επταθέσιων έως και ενδεκαθέσιων δημοτικών σχολείων καθώς και δημοτικών σχολείων άνω των δωδεκαθέσιων, όταν το επιβάλλουν λειτουργικοί και παιδαγωγικοί λόγοι, όπως είναι ο αριθμός των μαθητών, οι διατιθέμενοι χώροι διδασκαλίας και οι αποστάσεις μεταξύ των σχολείων.

Πρώτη καταχώρηση Πέμπτη, 25 Απριλίου 2013, 21:05

Διαβάστε επίσης: Αναλυτικά οι ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου, Πέμπτη, 25 Απριλίου 2013, 18:04

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης