Μια επιπλέον πινελιά πολιτισμού, σ ένα έτσι κι αλλιώς γόνιμο έδαφος, στις αρχές του καινούργιου χρόνου, με ένα θεατρικό φεστιβάλ που στόχο έχει να δημιουργήσει έναν επιπλέον πολιτιστικό θεσμό στο νησί της Κω.

Οι παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στο Θέατρο «Πολυχώρος Σφαγείο» είναι οι εξής:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

15/1

«Τη λένε Εύα».

Ο βίος της Εύας Κουμαριανού με την ίδια στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μαζί της επί σκηνής ο σκηνοθέτης της παράστασης Αντώνης Μποσκοίτης. Το τραγούδι της παράστασης το έχει γράψει η Λένα Πλάτωνος και το ερμηνεύει η Τάνια Τσανακλίδου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η παράσταση «Τη λένε Εύα» από το ομότιτλο θεατρικό έργο του Αντώνη Μποσκοΐτη αποτέλεσε ένα υπόγειο θεατρικό hit της περασμένης σαιζόν και, μετά τη συμμετοχή του στο φεστιβάλ Το Αυλαία πάει… Αυλαία, στη Θεσσαλονίκη και στο φεστιβάλ Θεατρικοί Βηματισμοί στο Ηράκλειο «Καρακωνσταντάκης Αντώνης», η παράσταση θα ανέβει και στο Θέατρο-Πολυχώρος Σφαγείο, στις 15 Ιανουαρίου στην Κω.

Ο βίος της τρανσέξουαλ Εύας Κουμαριανού με την ίδια επί σκηνής που βραβεύτηκε στα φετινά Queer Theatre Awards με το ειδικό Βραβείο Τρανς Ορατότητας στο Θέατρο. Μία ζωντανή συνέντευξη έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι θεατές, στη διάρκεια της οποίας η Εύα εκτίθεται ανεπανόρθωτα, αυτοσαρκάζεται, κονιορτοποιεί κάθε έννοια φυλετικής και κοινωνικής σύμβασης, κερδίζοντας στο τέλος το δάκρυ και την αποδοχή.

Τη λένε Εύα…(και ήταν αγόρι)

Σκηνοθεσία/ Συγγραφή: Αντώνης Μποσκοΐτης
Τραγούδι: Τάνια Τσανακλίδου (Μουσική: Λένα Πλάτωνος, στίχοι: Ελένη Φωτάκη)
Φωτογραφίες: Alex Cat
Βοηθός σκηνοθέτη: Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης

Ηθοποιοί: Εύα Κουμαριανού, Αντώνης Μποσκοΐτης
Διάρκεια: 70′

Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ γενική είσοδος & 10 ευρώ φοιτητικό- ανέργων

Προπώληση εισιτηρίων:

Βιβλιοπωλείο «Έκφραση», Περίδου 3, Τ. 22420-24351
Δισκοπωλείο Ηχόπολις, Μεροπίδος 3, Τ. 22420-30404

17/1

«Το κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου.

Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου.

Παίζει ο Φώτης Μακρής.

“Το Κιβώτιο”, είναι το μοναδικό μυθιστόρημα του Άρη Αλεξάνδρου και έχει χαρακτηριστεί ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας Στα τέλη του Ελληνικού εμφυλίου πολέμου, μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει μετά από σχετική εντολή του Γενικού Αρχηγείου να μεταφέρει, περνώντας μέσα από εχθρικό έδαφος, ένα κιβώτιο αγνώστου περιεχομένου, με παραλήπτες τη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης. Στη διάρκεια της αποστολής η ομάδα αρχίζει να χάνει τα μέλη της σταδιακά μέχρι που τελικά σώζεται ένας μόνο αντάρτης, ο οποίος τελικά κατορθώνει να παραδώσει το κιβώτιο. Όταν όμως φτάνει στον προορισμό του, διαπιστώνεται πως είναι άδειο και ο αντάρτης φυλακίζεται από τους άλλους συντρόφους του ως δολιοφθορέας.

Σε μια συγκλονιστική προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του, αρχίζει να συντάσσει αναφορές στον ανακριτή, όπου δεν διστάζει να εξηγεί και να ερμηνεύει, το νόημα της παράδοξης αποστολής τους.
Αυτές οι αναφορές, αποτελούν το μυθιστόρημα του Αλεξάνδρου.

Ο συντάκτης των αναφορών δεν γνωρίζει τίποτα για την ταυτότητα του ανακριτή ούτε για τους δεσμώτες του, ούτε αν ο ανακριτής διαβάζει τα όσα του γράφει.

Το μυθιστόρημα ερμηνεύθηκε από αλληγορία για τον εμφύλιο και ως καταγγελία των κάθε είδους εξουσιών και ιερατείων αλλά και ως ένα σχόλιο στον δυτικό πολιτισμό.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Άρης Αλεξάνδρου (ψευδώνυμο του Αριστοτέλη Βασιλειάδη) γεννήθηκε στην Πετρούπολη της Ρωσίας, το 1922 από Έλληνα πατέρα και Ρωσίδα μητέρα. Λίγα χρόνια μετά τη γέννηση του (το 1928), η οικογένεια μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη και μετά στην Αθηνά.

Άρχισε να μεταφράζει και να γράφει σε νεαρή ηλικία. Οι πολίτικες του περιπέτειες (εξορίστηκε στην Ελ Ντάμπα της Λιβύης, στον Μούδρο της Λήμνου, στη Μακρόνησο και φυλακίστηκε για τα αριστερά πολιτικά του φρονήματα), που συνοδεύονταν από αντίστοιχες ιδεολογικές, καθώς διαφωνούσε με τους συντρόφους του, δεν έκαμψαν τη μεταφραστική του παραγωγή, ούτε και την ποιητική του δημιουργικότητα.

Από το 1967 έζησε αυτοεξόριστος, μαζί με τη σύζυγο του Καίτη Δρόσου, στο Παρίσι, οπού και τέλειωσε τη συγγραφή του μυθιστορήματος “Το Κιβώτιο”. Πέθανε στο Παρίσι, το 1978.

Τα ποιητικά έργα του είναι: Ακόμα τούτη η άνοιξη (1946), Άγονος Γραμμή (1952), Ευθύτης Οδών (1959), Ποιήματα (1941-1971) (1972). Ασχολήθηκε επίσης με τη μετάφραση από τα αγγλικά, τα ρώσικα, τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα γερμανικά.

Το μοναδικό του μυθιστόρημα, “Το Κιβώτιο”, μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα αγγλικά και αποτέλεσε θέμα πολλών πανεπιστημιακών εργασιών.

Συντελεστες:

Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου
Πρωταγωνιστής: Φώτης Μακρής
Σκηνογραφία : Διονύσης Μανουσάκης
Μουσική : Γιώργος Νινιός

Διάρκεια : 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Παράσταση: 17/1 ώρα 21.00
Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ γενική είσοδος & 10 ευρώ φοιτητικό- ανέργων
Προπώληση εισιτηρίων:
Βιβλιοπωλείο «Έκφραση», Περίδου 3, Τ. 22420-24351
Δισκοπωλείο Ηχόπολις, Μεροπίδος 3, Τ. 22420-30404

21&22/1

«Οιδίνους» του Θανάση Τριαρίδη, Σκηνοθεσία: Λάζαρος Γεωργακόπουλος. Πρωταγωνιστούν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Ευτυχία Γιακουμή.

Λίγα λόγια για το έργο:

Ο Οιδίνους, είναι το καινούριο έργο του Θανάση Τριαρίδη.

Πρόκειται για ένα έργο που κεντρώνεται στη ζωτική νοσηρότητα της οικογένειας, με άξονα αναφοράς την αρχαία τραγωδία. Αν ο μυθικός Οιδίπους οφείλει το όνομά του στα πρησμένα πόδια του (οίδί-πους) καθώς ο ίδιος ο πατέρας του τον σημαδεύει ως βρέφος για να τον οδηγήσει στον θάνατο, ο Οιδίνους του εν λόγω έργου είναι αυτό που έχει ένα ανεξέλεγκτα πρησμένο μυαλό (οιδί-νους).

Το δράμα (το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί σε πρώτο βαθμό ένα αστικό δράμα δωματίου) ξεκινάει ένα πρωί όπου ένα ζευγάρι φιλολόγων ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 18α γενέθλια του γιου τους. Πολύ γρήγορα ωστόσο μια σειρά αλλόκοτων λεπτομερειών αποκαλύπτουν μια φριχτή πραγματικότητα: πως ο γιος του ζευγαριού έχει πεθάνει ως βρέφος και πως ο «ενηλικιωμένος γιος» δεν είναι τίποτε άλλο από ένα role game του πατέρα – ένας ρόλος που κρατάει επί δεκαοχτώ χρόνια. Πολύ σύντομα αποκαλύπτεται πως τα πράγματα έχουν ξεφύγει από τον έλεγχο, πως ο νοερός «γιος» έχει «ενσαρκωθεί», και θα διεκδικήσει τα τραγικά όπλα της ανθρωπινότητάς του: τον φόνο του πατέρα, την (επαν)ένωση με την μητέρα, την ανθρώπινη τραγωδία.

Ένα εφιαλτικό ψυχολογικό θρίλερ όπου ο Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή συναντάει το Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ του Έντουαρντ Άλμπι. Ή (και) ένα έργο για την αφύσικη συνθήκη της οικογένειας, για τον ανυπόφορο εαυτό, για τις παραισθητικές ταυτότητες της Δύσης, για την άβυσσο της ακατανόητης αγάπης.

Συντελεστές:

Πρωταγωνιστούν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Ευτυχία Γιακουμή.

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθεσία: Λάζαρος Γεωργακόπουλος
Μουσική: Χρήστος Διαμαντής
Βοηθός σκηνοθέτη & δραματολογική ανάλυση: Ροζαλί Σινοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Φωτογραφίες παράστασης: Δέσποινα Πατρικαράκου
Παραγωγή: Εκδόσεις Ευρασία

23/1

«Για την Ελένη» σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Με τη Μαρία Κίτσου στο ρόλο της Ελένης και το Σπύρο Κυριαζόπουλο στο ρόλο του βωβού εκτελεστή της.
Στην παράσταση, που παρουσιάζει για πρώτη φορά στη σκηνή την τραγική ιστορία της μεγάλης κρητικιάς Ελένης Παπαδάκη, θύμα των Δεκεμβριανών, η Ηθοποιός επιστρέφει στο χώρο της για να αφηγηθεί το εμφύλιο κύτταρο του Θεάτρου, του τόπου της, του καιρού της. Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της, στο πλαίσιο της πλατφόρμας νέων δημιουργών «Θέμα Εμφύλιος» της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και τη συμμετοχή της στο θεατρικό φεστιβάλ Θεατρικοί Βηματισμοί στο Ηράκλειο «Καρακωνσταντάκης Αντώνης», η παράσταση θα ανέβει στο Θέατρο-Πολυχώρος Σφαγείο, στις 23 Ιανουαρίου στην Κω.

Σημείωμα σκηνοθέτη:

Kαι με το μίσος περνάει ο καιρός. Και με το μίσος γεννιέται η παραφροσύνη και μένουνε μισοί οι λαοί και οι άνθρωποι.

Το θεματικό φεστιβάλ του Εθνικού Θεάτρου για τον εμφύλιο πόλεμο, από όπου γεννήθηκε η παράσταση, ήρθε όχι για να μας διχάσει, αλλά για να μας ενώσει σε έναν κοινό τόπο, σε μια τουλάχιστον κοινή πεποίθηση, όσο οι ιδεολογίες και τα συστήματα γύρω μας καταρρέουν.

Αυτόν τον τόπο αναζήτησα στην περίπτωση της Ελένης Παπαδάκη, η ιστορία της οποίας ζωντανεύει για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή με τη Μαρία Κίτσου στο ρόλο της ηθοποιού και τον Σπύρο Κυριαζόπουλο σε εκείνον του εκτελεστή της.

Άλλωστε, στη σκηνή δικαιώνονται πρόσωπα αδικαίωτα…

Έτσι, η τραγική ηθοποιός – «θύμα με ονοματεπώνυμο» στα Δεκεμβριανά – επιστρέφει στο χώρο της, στη θεατρική σκηνή, για να αφηγηθεί το εμφύλιο κύτταρο του θεάτρου, του τόπου της, του καιρού της.
Έχουν ειπωθεί πολλά, όλα στα σκοτεινά, εκεί όπου «προχωρούσαν και οι ήρωες», που έσωσε η Παπαδάκη από το εκτελεστικό απόσπασμα λίγο πριν εκτελεστεί και η ίδια.

Ένα όμως είναι το σίγουρο: η Παπαδάκη δεν ήταν ο μέσος όρος.

Θεατρίνα, ανύπαντρη, με αμφιλεγόμενη προσωπική ζωή, καπνίστρια, οδηγός αυτοκινήτου, μεγαλοαστή, ιδιαιτέρως καλλιεργημένη μα πάνω από όλα μια σκηνική ιδιοφυΐα, όπως οι ίδιοι οι κριτικοί του θεάτρου μαρτυρούν.

Η προσωπική της ετερότητα συναντά τη δημόσια εμφύλια περίοδο της χώρας και κάπου εκεί γράφεται ίσως η πιο μελανή ιστορία του θεάτρου μας.

Πόσο ανεκτικοί είμαστε στο διαφορετικό, στο οποιοδήποτε ξένο όταν οι συνθήκες γύρω μας στενεύουν; Πως καταλαβαίνουμε τα δραματικά πρόσωπα και όχι τα ίδια τα βιολογικά πρόσωπα που τα γεννάνε;

Τα μέσα και τα εργαλεία αλλάζουν, αλλά το θέμα και στα τρία ολότελα διαφορετικά έργα που καταπιάστηκα την τελευταία διετία (Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα; Σ’ εσάς που με ακούτε και Για την Ελένη) είναι το ίδιο: η ετερότητα και ο σεβασμός στο διαφορετικό.

Με τον ιστορικό νου του Μάνου Ελευθερίου, αφοσιωμένου συλλέκτη της προσωπικής ιστορίας της Παπαδάκη που μου παραχώρησε γενναιόδωρα την πρόσβαση στο αρχείο του, και με την παραπάνω καλλιτεχνική ανησυχία το πρόσωπο επιστρέφει στο φυσικό του χώρο.

Ίσως η παραφροσύνη του καιρού της γίνει το μέσο για να αρθρωθεί ολοκάθαρα το σημερινό αίτημα: μόνο μέσα από το σεβασμό στην προσωπική ιστορία του άλλου και όχι από συνήθη επαναστατικά τσιτάτα, ενδέχεται να έρθει η δημοκρατία που όλοι ονειρευόμαστε.

Μάνος Καρατζογιάννης

Ερμηνεύουν: Μαρία Κίτσου (στο ρόλο της Ελένης) και Σπύρος Κυριαζόπουλος (στο ρόλο του βωβού εκτελεστή της).

Συντελεστές:

Κείμενο / Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης
Σκηνικό: Γιάννης Αρβανίτης
Κουστούμια: Βασιλική Σύρμα
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Πούλιος
Μουσική σύνθεση τραγουδιού: Άρης Βλάχος
Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Φωτογραφίες: Κarol Jarek

Τιμές εισιτηρίων:

13 ευρώ γενική είσοδος & 10 ευρώ φοιτητικό- ανέργων

Προπώληση εισιτηρίων:

Βιβλιοπωλείο «Έκφραση», Περίδου 3, Τ. 22420-24351
Δισκοπωλείο Ηχόπολις, Μεροπίδος 3, Τ. 22420-30404
‘Ώρα παραστάσεων: 21.00
Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ γενική είσοδος & 10 ευρώ φοιτητικό- ανέργων
Προπώληση εισιτηρίων:
Βιβλιοπωλείο «Έκφραση», Περίδου 3, Τ. 22420-24351
Δισκοπωλείο Ηχόπολις, Μεροπίδος 3, Τ. 22420-30404
Πληροφορίες- Κρατήσεις : 2310257218, 6932040527, 698 9800361

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης