Γαλλία: Το Φεστιβάλ της Αβινιόν διατηρεί ακόμη μια ισχνή ελπίδα για την εφετινή διεξαγωγή του

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 9 Απριλίου 2020, 12:31
Γαλλία: Το Φεστιβάλ της Αβινιόν διατηρεί ακόμη μια ισχνή ελπίδα για την εφετινή διεξαγωγή του

Το αδελφάκι του στη Σκοτία, το Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, ακυρώθηκε. Όμως, εν μέσω πανδημίας, το Φεστιβάλ της Αβινιόν, το πιο διάσημο θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο, θέλει ακόμη να πιστεύει σε μια διοργάνωση το 2020.

Είναι λίγο σαν το Περιμένοντας τον Γκοντό: το σύνολο των καλοκαιρινών φεστιβάλ στη Γαλλία, τόσο εκείνων της σύγχρονης μουσικής όσο και του λυρικού τραγουδιού (Φεστιβάλ της Εξ-αν-Προβάνς, Κορεζί ντ΄Οράνζ κ.λπ.) περιμένουν ένα θαύμα, αυτό μιας άρσης των περιοριστικών μέτρων στις αρχές Μαΐου, την οποία (ευελπιστούν ότι) θα ακολουθήσει η άρση της απαγόρευσης των συγκεντρώσεων.

«Ανησυχούμε αλλά έχουμε ακόμη μια ελπίδα», δηλώνει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν Ολιβιέ Πι, που ανακοίνωσε την Τετάρτη 8 Απριλίου 2020, διαδικτυακά, τον προγραμματισμό της διοργάνωσης του 2020 (3-23 Ιουλίου).

Στην παρουσίαση αυτή, κάθε καλλιτέχνης αναφέρεται σύντομα στο έργο που θα παρουσιάσει από το δωμάτιο, το σαλόνι, τον κήπο του. Ανακοινώθηκαν τουλάχιστον 45 θεάματα και 65% διεθνείς καλλιτέχνες.

Για τον Πι, προς το παρόν υπάρχει μόνο μια βεβαιότητα: «αν η άρση των περιοριστικών μέτρων δεν πραγματοποιηθεί το δεύτερο 15νθήμερο του Μαΐου, θα είναι δύσκολο να οργανωθεί το φεστιβάλ».

Όμως, υπογραμμίζει, «είναι δική μου ευθύνη να διατηρήσω όσο πιο πολύ είναι δυνατό αυτή την πιθανότητα γιατί θα ήταν ασυγχώρητη λιποψυχία να τα παρατήσουμε σήμερα». «Σε κάθε περίπτωση, θα τηρήσουμε αυτά που θα ζητήσουν οι υγειονομικές αρχές από εμάς».

Από την ίδρυσή του το 1947, το φεστιβάλ ακυρώθηκε μία και μοναδική φορά, το 2003, εν μέσω μιας σύγκρουσης για τους εποχικά εργαζόμενους.

Για τον Πι, μια ακύρωση του φεστιβάλ «θα θέσει σε κίνδυνο έναν ανυπολόγιστο αριθμό διεθνών θιάσων και την οικονομία της πόλης».

Το Παλάτι των Παπών γίνεται κάθε Ιούλιο «η πρωτεύουσα του θεάτρου» προσελκύοντας 700.000 επισκέπτες. Υπάρχει το κύριο φεστιβάλ, το λεγόμενο «in», αλλά κυρίως το πολύ μεγαλύτερο «Off» (περισσότερα από 1.500 θεάματα, που δίνουν χίλιοι θίασοι σε 200 θέατρα της πόλης).

Οι οικονομικές απώλειες για την Αβινιόν θα είναι της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων 25 εκατ. από το «in». Μια ακύρωση θα είναι καταστροφική για χιλιάδες καλλιτέχνες και τεχνικούς, εκ των οποίων πολλοί είναι εποχικοί.

Την Τρίτη 7 Απριλίου 2020 το «Off» ανακοίνωσε επίσης πως εξακολουθεί να ετοιμάζεται για το φεστιβάλ του 2020, αν και οι διοργανωτές «έχουν συνείδηση ότι ένα τέλος των περιοριστικών μέτρων μετά τις 4 Μαΐου (...) θα καθιστούσε δύσκολη, αν όχι αδύνατη, για πολλούς θιάσους και παραγωγούς» τη συμμετοχή.

Για το «in» η ημερομηνία έναρξης στις 3 Ιουλίου είναι «η πιο ευάλωτη από άποψη χρονοδιαγράμματος».

Η Κουρ ντ' Ονέρ, εμβληματικός τόπος του Παλατιού των Παπών όπου πραγματοποιείται η εναρκτήρια εκδήλωση ενώπιον 2.000 ανθρώπων έχει ανατεθεί, κάτι που γίνεται σπάνια, στον χορογράφο Δημήτρη Παπαϊωάννου, καθώς παραδοσιακά το φεστιβάλ ξεκινά με ένα θεατρικό έργο.

Ανάμεσα σε μεγάλα ονόματα που αναμένονται στο φεστιβάλ, ο Ίβο βαν Χόβε θα παρουσιάσει μια διασκευή του Φρόιντ του Ζαν-Πολ Σαρτρ, ο Λιθουανός Οσκάρας Κορσουνόβας με τη δική του εκδοχή του Οθέλλου του Σέξπιρ, η Καταλανή Ανχέλικα Λίντελ που θα παρουσιάσει ένα θεατρικό εμπνευσμένο από το Λίμπεστοντ τον τίτλο της μουσικής του τέλους της όπερας Τριστάνος και Ιζόλδη του Βάγκνερ ή ακόμη ο Μπρετ Μπέιλι με τον Σαμψών, ένα μουσικό θέατρο.

Ο διάσημος Ισραηλινός χορογράφος Χόφες Σέχτερ ανεβάζει μια δημιουργία, Double murder, ενώ οι Ισραέλ Γκαλκάν και Νίνο ντε Έλτσε παρουσιάζουν μια γαλλική πρώτη του Mellizo doble.

Μόνο ένας θίασος έχει προσώρας ακυρώσει τη συμμετοχή του: «Η μεγάλη πλειονότητα των ομάδων είναι έτοιμες να παρουσιάσουν θεάματα ακόμη κι αν δεν είναι ακριβώς το θέαμα που θα ήθελαν», σύμφωνα με τον Πι.

Η εφετινή διοργάνωση θα έχει ως θέμα τον «Έρωτα και τον θάνατο» και είχε επιλεγεί πολύ πριν από την εκατόμβη που συνδέεται με την Covid-19.

«Το θέατρο, όπως κι αν είναι ο κόσμος που θα ανακαλύψουμε στο τέλος των περιοριστικών μέτρων, θα επιβιώσει», κατέληξε ο Ολιβιέ Πι.

 

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 9 Απριλίου 2020, 12:31